Tuomiopäivä peruttu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja matrix
  • Aloitettu Aloitettu
Tänään tulee mielenkiintoinen dokumentti aiheesta, että joidenkin tutkijoiden mielestä nämä väitetyt tulevat ilmastonmuutokset johtuen mm.kasvihuoneilmiöstä, ovat ihan tuubaa ja hatusta vedettyjä.

Maanantai 14.2.
TV1 klo 19.05

PRISMA: TUOMIOPÄIVÄ PERUTTU

TV1:n illan Prisma-dokumentti Tuomiopäivä peruttu (Doomsday Called Off!) käsittelee tulevaisuuden ilmastoteorioita.
Valtaosa tutkijoista ajattelee, että ihmisen toiminta on ilmaston lämpenemisen syy. Pieni joukko tutkijoita kuitenkin kiistää tutkimustulokset. Heidän mukaansa maapallolla on aikaisemminkin ollut lämpimiä kausia.
Tutkimusten mukaan ilmasto lämpenisi 5,8 astetta, napajäät ja jäätiköt sulaisivat. Pienet saaret ja matalalla sijaitsevat maat jäisivät veden alle sekä aavikot laajenisivat. Ovatko uhkakuvat totta?
Ohjelmassa matkustetaan ruotsalaisen professori Niels-Axel Mörnerin matkassa Malediiveille. Saarten väitettiin jäävän veden alle, mutta professorin mukaan vesi on laskenut viimeisen 30 vuoden aikana ja nousua ei ole näköpiirissä.
Grönlannin jäätiköllä tanskalainen tutkija Jörgen Peder Steffensen kollegoineen on tullut tulokseen, että lämpeneminen on luonnollista.
Alabaman yliopiston professori John Christie vahvistaa, että viimeiseen 25 vuoteen alempi ilmakehä ei ole lämmennyt. Jos maan pinta lämpenisi, eikö ilmastonkin pitäisi lämmetä? Hän on ollut Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin (IPCC) johtava asiantuntija. Hänen mukaansa maan pinnalla sijaitsevien sääasemien tulokset johtavat harhaan.
Dokumentin on toimittanut Lars Oxfeldt Mortensen ja tuottaneet Media+, DR, NRK, YLE ja Lichtpunt. TT

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tosta on tän päivän hesarissa juttu TV-sivuilla: "Professori John Christy puolestaan toteaa, että ilmakehän mekanismien mutkikkuuden vuoksi tietokonemallit eivät kykene ennustamaan tulevaisuuden ilmastoa. Christyn sekä ilmastonmuutosskeptikkojen Sallie Baliunasin ja Willie Soonin todistusten arvoa pienentävät heidän yhteytensä öljyteolllisuuteen.....eikä IPCC:kään(hallitusten välinen ilmastonmuutospaneeli) ole pysynyt täysin yhtenäisenä.

Eli aina voidaan kiistellä siitä, mitkä ovat dokumentintekijän vaikuttimet ja tavoitteet.

matrix sanoi:
Tänään tulee mielenkiintoinen dokumentti aiheesta, että joidenkin tutkijoiden mielestä nämä väitetyt tulevat ilmastonmuutokset johtuen mm.kasvihuoneilmiöstä, ovat ihan tuubaa ja hatusta vedettyjä.

Olen osin samaa mieltä. Kyllähän maapallolla tapahtuu lämpötilan muutoksia ihan luonnostaan. Vai voiko joku väittää, että esim. jääkausi oli ihmisen aikaansaannosta? Ja vaikka ihminen hieman vaikuttaisikin Maapallon lämpötilan muutokseen, niin entä sitten? Kyllä luonto toipuu joka tapauksessa. Niin kävi jääkaudenkin jälkeen. On täysin luonnollista, että jotkin eläin/kasvilajit kuolevat pois ja tilalle syntyy uusia. Ihminen on vain pikkutekijä luonnon rinnalla.

MKS sanoi:
On täysin luonnollista, että jotkin eläin/kasvilajit kuolevat pois ja tilalle syntyy uusia.
Joko mulla on jumalaton aukko sivistyksessä tai sitten tuo ei voi pitää paikkaansa. Oon antanut itseni ymmärtää, että kyllä täältä vähenee eläinlajit hyvää vauhtia eikä mitään uusia tule. Olenko ihan metsässä?

Onhan se totta että lämpötila on vaihdellut kautta aikain suurestikin. Jääkausia tulee ja menee jatkossakin. Nythän on kyse siitä että lämpötila nousee vähän turhan nopeasti. Siitä olen vakuuttunut, että ihminen kiihdyttää tuota muutosta, mutta en vieläkään yhdy näihin kauhuskenaarioihin joita saa lehdistä lukea. Ja kyllähän noita elukkalajeja tulee jatkuvasti uusiakin. Esim. saasteisilla alueilla jotkin perhoslajit ovat sopeutuneet paskaiseen taustaan vaihtamalla väriä ---> uusi laji. Mutta sukupuuttoon kyllä kuolee helvetisti enemmän lajeja. Varsinkin nisäkkäitä.

Mike sanoi:
Joko mulla on jumalaton aukko sivistyksessä tai sitten tuo ei voi pitää paikkaansa. Oon antanut itseni ymmärtää, että kyllä täältä vähenee eläinlajit hyvää vauhtia eikä mitään uusia tule. Olenko ihan metsässä?

Olet oikeassa.

Näissä ilmastonmuutosskenaarioissa tunnutaan ihmeen usein unohtavan, että kasvihuoneilmiön periaate on suht yksinkertainen. Siksi SAATTAA olla viisasta hieman rajoittaa sitä jumalatonta fossiilisten aineiden polttamista.

Ja muistuttaisin edelleen, että ilmakehän hiilidioksidipitoisuus on noussut teollistumisen alkamisesta noin kaksinkertaisesti. Tämäkö ei ole ihmisen toimintaa?

Kehitystä tapahtuu kokoajan mut niitä lajeja taitaa tällä hetkellä kuolla enemmän kuin niitä syntyy, joten periaatteessa ne kuolee.

Joo jostain luin, että nyt taitaa olla menossa melkoinen massa sukupuuttoonkuolemiskausi maapallolla. Edellinen vastaava oli silloin 65miljoonaa vuotta sitten, kun dinot hävisivät telluksen pinnalta ja silloin lajeja hävisi paljon paljon hitaammin kuin nykyisin.

Enemmän huolissani olisin sademetsien kaatamisesta ja polttamisesta. Sademetsissä kuolee lajeja joka päivä sukupuuttoon, eikä ihmiskunta edes tunne vielä niitä kaikkia lajeja. Saattaa hyvin olla, että parannus HIViin on poltettu jo aikoja sitten :/

Mconen sanoi:
Enemmän huolissani olisin sademetsien kaatamisesta ja polttamisesta. Sademetsissä kuolee lajeja joka päivä sukupuuttoon, eikä ihmiskunta edes tunne vielä niitä kaikkia lajeja. Saattaa hyvin olla, että parannus HIViin on poltettu jo aikoja sitten :/

Eikös tämä juuri kiihdytä kasvihuoneilmiötä. Vähemmän biomassaa sitomaan hiilidioksidia ja vähemmän kasveja yhteyttämään. Tuo toiminta on mielestäni enemmän perseestä kuin Ruandan kansanmurha

Oli tämä ilmaston lämpeneminen sitten ihmisen aikaansaamaa tai ei niin ei mun mielestä sitä silti enempää tarvitse kiihdyttää saasteilla.

Kyllä luonto toipuu joka tapauksessa. Niin kävi jääkaudenkin jälkeen. On täysin luonnollista, että jotkin eläin/kasvilajit kuolevat pois ja tilalle syntyy uusia. Ihminen on vain pikkutekijä luonnon rinnalla.

Samaa mieltä, mutta pointti onkin siinä että ihminen tekee maapallon asumakelvottomaksi itselleen.

matrix sanoi:
Joo jostain luin, että nyt taitaa olla menossa melkoinen massa sukupuuttoonkuolemiskausi maapallolla. Edellinen vastaava oli silloin 65miljoonaa vuotta sitten, kun dinot hävisivät telluksen pinnalta ja silloin lajeja hävisi paljon paljon hitaammin kuin nykyisin.

Taitaa olla kuudes massasukupuutto tällä hetkellä menossa ja en kyllä tunne siitä mitään ylpeyttä lajimme edustajana. Kyllä mä ymmärrän sen, että ihminen on makroskooppisten eliöiden joukossa dominoiva laji ja me teemme täällä lähdes mitä tahdomme mutta kunnioitus ja elämänmahdollisuudet pitäisi antaa muullekin eliönkunnalle ja tuleville sukupolville.

Jossain toisessa dokumentissa selvinnee, että toiset tutkijat saavat rajattomasti rahaa Bushilta ja teollisuudelta, jotka ovat sitä mielttä, ettei ihmisen toiminta vaikuta mitenkään luontoon ;-)

Satakunnan Kansassa kerrottiin mm. jenkkiläisen Marshall-instituutin tehneen em. johtopäätöksiä ilmaston lämpenemisestä ja ihmisten osattomuudesta siihen.

Käväisin netissä tän instituutin sivuilla katselemassa sen johtokuntaa.
www.marshall.org/

Sieltä löytyi
- Exxonin lobbari vuosilta 2001-2003, :rock:
- "an adviser on bio-terrorism and weapons of mass destruction preparedness for the White House",
sekä itse President of Marshall institute: Jeff Kueter
"He has served as Research Director at the National Coalition for Advanced Manufacturing (NACFAM)"
Kyseinen NACFAM on keskittynyt USA:n taloden tehokkuuden parantamiseen.
Jos kiinnostaa: www.nacfam.org/

Aika "vihreää" porukkaa. Mahtaako asiaan vaikuttaa se, että USA:n päästöt ovat aivan liian isoja, jotta he voisivat kuvitellakaan liittyvänsä Kioton ilmastosopimukseen. Helpompi vaan todeta, ettei se meijän vika oo. :D

Sitten SK:ssa mainitaan vielä herra David R Legane, joka kuuluu The Independent Instituteen. Heillä on kiva tapa myydä siellä jäsenyyksiä ja niiden mukana hienoja arvonimiä.
Miltä kuulostaisi kuulua The Independent instituten Founder Circleen?
Vain 25,000. :thumbs:
http://www.independent.org/membership/#1

USA on nykymaista varmaan kaikista paskin. Ei kunnioita yhtään mitään tai ketään.

MKS sanoi:
On täysin luonnollista, että jotkin eläin/kasvilajit kuolevat pois ja tilalle syntyy uusia.

Niin, jääkausi ei ollut ihmisten ansiota, totta. Ja on tosiaan normaalia, että jotkin eläin- ja kasvilajit kuolevat pois. Ihminen myös.

Ilmasto taitaa lämmetä, vaikka siitäkin ollaan montaa mieltä.

Se mikä ilmastoo lämmittää, onkin sitten toinen juttu. Onko tosiaan Kaikki hiilidioksidin ansiota? Siinä se pulma. Entä mikä on normaalin ilmastonmuutoksen osuus? Entä muut kasvihuonekaasupäästöt ja hiukkaspäästöt ja ja ja..

Aika vaikea ainakin minun kuvitella ettei ihmisen toiminnalla tulisi olemaan vaikutuksia ilmastoon. Ihminen toiminnallaan paitsi tuottaa järjettömiä määriä kasvihuonekaasuja myös huonontaa ympäristön kykyä sopeutua asiaan.

Kuten monessa asiassa oikea vastaus löytyy varmaan siitä kiihkoilijoiden puoesta välistä. Mä kun tiedän kaiken, niin mun mielestä on menossa kausi jolloin maapallon ilmasto lämpenee, mutta ihminen omalla toiminnallaan vaan laittaa uuniin lisää asteita.

Noita pieniä jääkausia ja vastaavasti lämpimiä kausiahan on ollut useamminkin. Ainakin niistä on historian kirjoituksissa merkintöjä, että jopa Englannissakin olisi joskus ollut miellyttävä sää vähän aikaa joskus keskiajalla.

Aika ison katastrofin vaatii, muuten se, että kaikki ihmiset sukupuuttoon kuolee. Onhan se mahdollista, mutta ilmeisesti olemme kuitenkin ensimmäinen laji, joka pystyisi jotain uhkaavan tuhon edessä tekemään. Oli se sitten itse aiheutettu tai ei. Dinosauruksetkin vaan söi ruohoa ja ajatteli, että vittu kun tuli yhtäkkiä kylmä.

Mike sanoi:

Ilmaisin itseäni hieman epäselvästi. En tietenkään tarkoittanut, että jos nyt joku laji kuolee sukupuuttoon niin samanaikaisesti putkahtaa tilalle uusi. Luultavasti tässä käy niin, että lajien määrä vähenee pikkuhiljaa, mutta taas jossakin vaiheessa lajien määrä alkaa kasvaa. Tällaista heiluriliikettä mennään sitten edestakaisin. Nyt tulee hieman mutua, mutta veikkaisin, että silloin kun dinosaurukset kuolivat sukupuuttoon, on silloin eläinlajien määrä ollut huomattavasti nykyistä pienempi. Sen jälkeen on lajeja tullut lisää, ja nyt ne taas kuolevat. Got the point?

Juha77 sanoi:
Samaa mieltä, mutta pointti onkin siinä että ihminen tekee maapallon asumakelvottomaksi itselleen.

No entä sitten? Siihen kestää vielä jonkin aikaa, joten ei minun ainakaan kannata olla siitä huolissani. Ja kun ihmiset kuolevat lopulta sukupuuttoon hamassa tulevaisuudessa, on maapallolla yksi saastuttaja vähemmän. Seurauksena on se, että pikkuhiljaa luonto puhdistuu ja elpyy, ja maailma on taas parempi paikka elää uusille lajeille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom