Tuntumaako vai eikö tuntumaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turre101
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Treenissä sitä huomaa, että isommilla painoilla sarjaa tehdessä, vaikka saakin esim. 10 toistoa hyvin ja teet sen hitaasti ja keskittyen niin tuntuma on olematon, ei oo polttelua eikä tunne mikä lihas siellä väsyy ja sekös harmittaa. Sitten kun nappaat raa'asti 1/3 painoista pois ja teet saman määrän toistoja kuin isommilla, niin polttaa niin että itku meinaa päästä. Liikerata ja tekniikka ilmeisesti parempi pienemmillä tms.

Onkos tästä nyt mitään faktaa, että kun lihasmassaa haetaan niin onko kova sana se hapoille vetäminen ja poltto, vai tunnoton raudan väkisin vääntäminen?

Järki sanoo heti että hyvä tuntuma se pitää lihakseen olla että tietää sillä jotain tehneenkin, mutta vähän sellasta mutua on että se tunnoton vääntäminen tuottaa tulosta. Esim. pohkeita kiusasin pitkään 20-25 toiston sarjalla pienillä painoilla ja poltti niin että palautusjuoman luo sai mennä kontaten, mutta kun pisti +100kg niskaan ja teki 10 sarjoja niin ettei pohkeet edes väsyneet miksikään eikä niillä edes tuntenut mitään tehneen niin koitti ahaa-elämys "mitkäs pallukat tähän on tullu kiikkumaan?".

Vai onkos se näin että kiusaamalla saadaan sitä maitohappokestävyyttä ja kuntoa, ja lihasta saadaan käyttämällä voimaa ja murinaa?

Järjellä jos miettii niin miksi se keho sitä lihasta kasvattaa, no jotta siihen saadaan enemmän poweria. Ja jotta siihen tarvitaan lisää poweria, tarvitaan isompia painoja mitä jaksaa kunnolla käsitellä.

Jep..niin sitä hifistellään kun mikäkin pro-äijä mutta joskus pitää pysähtyä ihan perusasioita miettimään. :)

Itse en usko tuntumalla olevan suurtakaan merkitystä. Isoja painoja käsitellessä lihakset tekevät ison työn, eli lihaksilla ne painot joka tapauksessa nostetaan. Jotkut ovat näistä asioista kuitenkin varmasti eri mieltä.:rolleyes:

Lämppäys/pumppi

Josko kokeilisit eka vähän vetää pumppia päälle ennen kuin alkaa vetää kovempia settejä? Itelläni ainakin toimii hyvin.

Minä pitkään olen miettinyt, että miksei selkätreenillä saa minkäänlaista kipua/jäykkyyttä selkälihaksiin, vaikka teen treeniä tuskanilme naamalla ja pyrin tekemään liikkeet puhtaina ja pienet puristukset liikkeen lopussa. Viimeviikolla otin sitten 1-2 levyä pois taljaliikkeissä ja tein sarjat (omastamielestä) ylikorostuvilla pysäytyksillä. Ja vot, on selkä todella arkana vieläkin. Treeni ei sinällään ollut normaalia kovempi tai löysempi, ihan yhtä väsy olin treenin jälkeen kuin normaalistikin.

Kumpi sitten lienee todellisuudessa parempi noin voimatason kannalta. Täytyy nyt jonkun aikaa tehdä tuolla korostetuilla pysäytyksillä ja sitten ihmetellä, onko parempaa kehitystä tapahtunut. Selän kehittyminen on kieltämättä ollut tänä keväänä hitaampaa, kuin muiden lihasryhmien.

Mulla kans sama homma että isoilla painoilla ei oikein tahdo saada tuntumaa. Olen miettinyt jos isoilla painoilla tekniikka hajoaa helposti ja kädet tekeekin työn selän asemasta. Tämä nyt lähinnä taljassa ja kulmasouduissa. Onko käsilihakset vahvempia kuin selkälihakset?

Tehokkaimman stimulaation saamiseksi ja vammojen välttämiseksi liikkeet tulee tehdä puhtaasti ja mikäli lihasmassaa haetaan, niin mieluusti yleensä verrattain hitaasti (esim. 2 s nosto, 4 s lasku). Pumppi ja lihasten arkuus eivät ole välttämättömiä lihasten kasvulle, mutta monet lihaksensa kasvamaan saavat niitä kokevat. ;)

Miksi ei käyttäisi kumpaakin "menetelmää" ?

Pakkotoistot

Kullä se alkaa tuntua kun vedät eka pari pitempää sarjaa ja sitten lähtee vetämään ni kyllä alkaa varmasti tuntua.

Polttelu on poikaa...

Mulla on tapana tehdä ensin isommilla painoilla eka sarja ja kenties toka, ja sitten vetästä painoja pois ja tehdä vika sarja tai parikin että saa vielä sen poltteenkin. Isoilla painoilla jos vetää lihakset piippuun niin on tunne se että rauta ei vaan liiku vaikka aivot käskee, mutta polttelua ei lihaksissa tunnu.

No periaatteessahan homma toimii kun aina aika ajoin nostaa sarjapainoja, silloin kun niitä nostaa niin saa vääntää tunnottomasti ja sitten kun niihin taas tottuu niin saa poltettakin aikaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuntuma jyllää mutta ei se ole merkki siitä että lihas alkaa kasvaa. Usein kuitenkin kun liikkeet tekee oikein, huomio negatiivisen osan, venytyksen, supistuksen (+huippusupistuksen joissakin tapauksissa), tuntuman saa aikaan, ja tietenkin kun liikkeen tekee oikein se kasvattaa lihasta/lihaksia paremmin kuin paska tekniikka.

Lisäksi muita tuntumaa lisääviä tekijöitä:

-huolellinen lämmittelu
-alkuvenyttely (venytykset 10-15sek kevyitä venytyksiä esim 2-3 kertaa/liike)
-alkulämmittelyliikkeet (esim selkäpäivänä muutama TODELLA kevyt kulmasoutusarja ennen leukoja, todelliset kulmasoutusarjat sit vaikka leukojen jälkeen)
-tarpeeksi monta lämppäriä ekassa sarjassa, esim pyramidisysteemi
-ainakin yksi kevyt/kevyempi sarja ennen kovaa/kovia sarjoja muissa liikkeissä, tai näissä muissakin liikkeissä puolipyramidi

Itse maitohapoille vetäminen, eli pudotussarjat tai pumppisarjat saman liikkeen vikoina sarjoina, ei musta oo mikään kovin järkevä keino saada lihaksiin tuntumaa, pudotussarjat on lähinnä erittäin rankka erikoismenetelmä jota ei pitäisi liikakäyttää eikä nuo pitkät sarjatkaan ekan kovan/ekojen kovien sarjojen jälkeen aina tehtynä välttämättä hyvää tee, varsinkaan voimien kehitykselle. Eri juttu jos tekee varsinaista maitohapotukseen perustuvaa treeniä jonkun tietyn periodin.

Edelleen, jos jollakin toimii nämä metodit hyvin niin se on hyvä juttu sen kun käyttää.

Ainahan se tuntuma paranee treenin loppua kohti joten ei oo välttämätöntä tai tarpeellista saada ekassa/ekoissa liikkeissä hillitöntä pumppia.

Originally posted by turre101
No periaatteessahan homma toimii kun aina aika ajoin nostaa sarjapainoja, silloin kun niitä nostaa niin saa vääntää tunnottomasti ja sitten kun niihin taas tottuu niin saa poltettakin aikaan.
Tämäkin totta. Silti minusta jonkinlainen tuntuma treenissä olisi silti aina hyvä pyrkiä saamaan.

Originally posted by Sakkeus

-huolellinen lämmittelu

Lämmittelyksi hakkaan aina muutaman minuutin säkkiä suht kevyesti.

-alkuvenyttely (venytykset 10-15sek kevyitä venytyksiä esim 2-3 kertaa/liike)

Teen aina päivän treenattaville lihaksille lyhkäsiä pikavenytyksiä.

-tarpeeksi monta lämppäriä ekassa sarjassa, esim pyramidisysteemi

Tarkennatko minkälaista pyramidisysteemiä tarkoitat? Mulla lämppärit rajoittuu yleensä 1-2 sarjaan jotka teen nopeudella ja pikkusilla painoilla. Huomaa kyllä että enemmästä ei olisi haittaa, sillä teho paranee yleensä treenin loppua kohden ja ekat likkeet menee poikkeuksetta mönkään. Täytyy panostaa.

Itse maitohapoille vetäminen, eli pudotussarjat tai pumppisarjat saman liikkeen vikoina sarjoina, ei musta oo mikään kovin järkevä keino saada lihaksiin tuntumaa

Käsitit väärin, en tarkoittanut pudotussarjaa, olen noita erikoiskikkojakin joskus jonkun periodin verran käyttänyt (supersarjat, negatiiviset, pakot, pudotukset) ja tarkoitin siis että yksinkertaisesti vaan vähennän niihin vikoihin vähän painoa, ja pyrin tekemään saman määrän toistoja kuin ekoissa tai hieman enemmän, ihan normaaleilla palautuksilla, rauhallisesti. Tuntuma vaan paranee heti kun painoa ottaa pois.

Tämäkin totta. Silti minusta jonkinlainen tuntuma treenissä olisi silti aina hyvä pyrkiä saamaan.

Tosi on, täytynee tehdä kompromissi ja kilon tai pari napata pois sarjapainoista kaikissa liikkeissä ja keskittyä ekasta toistosta lähtien entistä parempaan tekniikkaan ja supistukseen, sen sijaan taito joka mun olisi syytä oppia, on sarjojen ajoissa lopettaminen, tulee usein vedettyä niin loppuun tietyissä liikkeissä, esim. hauiskäännössä että viimeiset toistot on ihan naurettavalla cheatilla, hauis edes mitään enää tee. Seinää vasten sarjat tuntuu paremmin.

Tarkennatko minkälaista pyramidisysteemiä tarkoitat? Mulla lämppärit rajoittuu yleensä 1-2 sarjaan jotka teen nopeudella ja pikkusilla painoilla. Huomaa kyllä että enemmästä ei olisi haittaa, sillä teho paranee yleensä treenin loppua kohden ja ekat likkeet menee poikkeuksetta mönkään. Täytyy panostaa.

Eli tarkotin ihan tavallista puolipyramidisysteemiä esim ylätaljassa ekana liikkeenä "lämppärit" 10x50,10x60,10x70, ja "kovat" joista eka ei ole ihan yhtä kova kuin toka; 10x80, 8x90.

Tai jos puolipyramidia käytetään vain lämppäreissä, niin vaikka penassa 8x60, 8x80, 8x100, 8x130, 6x130, joista 130:llä tehtävät on kovia. Jne.

Käsitit väärin, en tarkoittanut pudotussarjaa, olen noita erikoiskikkojakin joskus jonkun periodin verran käyttänyt (supersarjat, negatiiviset, pakot, pudotukset) ja tarkoitin siis että yksinkertaisesti vaan vähennän niihin vikoihin vähän painoa, ja pyrin tekemään saman määrän toistoja kuin ekoissa tai hieman enemmän, ihan normaaleilla palautuksilla, rauhallisesti. Tuntuma vaan paranee heti kun painoa ottaa pois.

En käsittänyt väärin ehkä ilmaisin epäselvästi itseäni löylyssä :)..kirjoitinhan tuohon "eikä nuo pitkät sarjatkaan ekan kovan/ekojen kovien sarjojen jälkeen aina tehtynä välttämättä hyvää tee, varsinkaan voimien kehitykselle."

Edelleen tuo on vain mielipiteeni, jonka perustan omiin kokemuksiini ja melko monen treenituttavan kokemuksiin, ja lukenut oon myös että tuolla on haittapuolia.

Ja kirjoitin "Edelleen, jos jollakin toimii nämä metodit hyvin niin se on hyvä juttu sen kun käyttää." eli jos toimii niin senkun käytät tuota tyyliä.

Hyviä kirjoituksia, mutta minunkin pitää sanoa jotain:
Mikä on sitten tuntuma? Itse kun olen esim. kyykkyä vääntänyt olen pysähtynyt miettimään että missä oikein tuntuu niin...

Eka sarja tuntui huomattavan pahalta polvessa, koska se ei ollut lämmennyt. Loput sarjoista oli tuntumaa sekä jaloissa että pakaroissa, mutta ei kuitenkaan mitenkään erityisesti; eniten tuntui staattinen pysähdys tai hidas lasku jopa pienillä painoilla... Sen sijaan takareisissä tuntui heti silloin kun tuli ylös "pohjasta"... Vatsassa koko ajan polttava tunne...

Niinpä luulisin että "tuntumaa" saa parhaiten pysähtymällä liikkeen keskiosassa ja laskeutumalla hitaasti... Riippumatta mitä painoja käyttää; eri asia on, että jengin tekniikka muuttuu kun nostaa isommilla rauroilla ja esim. kyykky kaatuu selälle ja polvet klonksahtaa yhteen; siitähän ei hyvää seuraa.

Originally posted by Ämmbee
Hyviä kirjoituksia, mutta minunkin pitää sanoa jotain:
Mikä on sitten tuntuma? Itse kun olen esim. kyykkyä vääntänyt olen pysähtynyt miettimään että missä oikein tuntuu niin...

Eka sarja tuntui huomattavan pahalta polvessa, koska se ei ollut lämmennyt. Loput sarjoista oli tuntumaa sekä jaloissa että pakaroissa, mutta ei kuitenkaan mitenkään erityisesti; eniten tuntui staattinen pysähdys tai hidas lasku jopa pienillä painoilla... Sen sijaan takareisissä tuntui heti silloin kun tuli ylös "pohjasta"... Vatsassa koko ajan polttava tunne...

Niinpä luulisin että "tuntumaa" saa parhaiten pysähtymällä liikkeen keskiosassa ja laskeutumalla hitaasti... Riippumatta mitä painoja käyttää; eri asia on, että jengin tekniikka muuttuu kun nostaa isommilla rauroilla ja esim. kyykky kaatuu selälle ja polvet klonksahtaa yhteen; siitähän ei hyvää seuraa.

Joo, kyykky on hyvä esimerkki, missä esim tuo minun "tuntumamääritelmä" - "usein kuitenkin kun liikkeet tekee oikein, huomio negatiivisen osan, venytyksen, supistuksen (+huippusupistuksen joissakin tapauksissa), tuntuman saa aikaan" - ei todellakaan päde, ei kyykyssä voi venyttää missään vaiheessa eikä siinä kunnon supistusta saa aikaiseksi. Sen sijaan lähes kaikissa yläkropan liikkeissä tuo määritelmä on mun mielestä melko pätevä, kun tehdään tavallisia toistoja eikä esim osatoistoja, kaksykkösiä, staattisia sarjoja tai pumppaussarjoja.

Kyykyn lisäksi muita liikkeitä on ainakin mave, etukyykky, suorín jaloin maastaveto ja polvien altaveto - kun näitä liikkeitä tekee alaselälle eli selässä EI saa tuntua venytystä - askelkyykky, jne, noissa ei saa varsinaista "supistusta" aikaiseksi. Askelkyykyssä esim taas venytyksen kyllä saa ja yleisimmän tekniikan mukaan pitäisikin saada aikaiseksi.

Tuollasissa liikkeissä ite oon sitä mieltä et tuntuma tulee lähinnä vasta tekemisen jälkeen, tietää kyllä tehneensä. On siis periaatteessa kaksi tuntumaa :), suoritustuntuma ja pumppituntuma :D...

Originally posted by Sakkeus
En käsittänyt väärin ehkä ilmaisin epäselvästi itseäni löylyssä :)..kirjoitinhan tuohon "eikä nuo pitkät sarjatkaan ekan kovan/ekojen kovien sarjojen jälkeen aina tehtynä välttämättä hyvää tee, varsinkaan voimien kehitykselle."

Edelleen tuo on vain mielipiteeni, jonka perustan omiin kokemuksiini ja melko monen treenituttavan kokemuksiin, ja lukenut oon myös että tuolla on haittapuolia.

Tämä rupesi kiinnostamaan. Itselläni oli nimittäin pitkään tapana tehdä ekassa perusliikkeessä 2 kovaa sarjaa ja päälle 1 vähän pitempi pumppisarja (ei loppuun viety puolikova sarja). Nyt kun edellisen kierron aikana jätin tämän pumppisarjan pois rinta-kädet -päivän liikkeistä, niin sarjapainot kääntyivät nousuun. Pitkästä aikaa ... :rolleyes: Olisikohan tässä syy-seuraus -suhde?

Mitä haittapuolia tuolla pumppisarjalla on tutkittu olevan? Ja mitä tarkoitat "pitkällä sarjalla" - 15+ toiston sarjaako vaiko vain pitempää sarjaa kuin ne kaksi ekaa (esim. jos ekat sarjat tehty toistovälille 6-8, niin pumppisarja tulee välille 12-15)?

Originally posted by AKV
Tämä rupesi kiinnostamaan. Itselläni oli nimittäin pitkään tapana tehdä ekassa perusliikkeessä 2 kovaa sarjaa ja päälle 1 vähän pitempi pumppisarja (ei loppuun viety puolikova sarja). Nyt kun edellisen kierron aikana jätin tämän pumppisarjan pois rinta-kädet -päivän liikkeistä, niin sarjapainot kääntyivät nousuun. Pitkästä aikaa ... :rolleyes: Olisikohan tässä syy-seuraus -suhde?

Mitä haittapuolia tuolla pumppisarjalla on tutkittu olevan? Ja mitä tarkoitat "pitkällä sarjalla" - 15+ toiston sarjaako vaiko vain pitempää sarjaa kuin ne kaksi ekaa (esim. jos ekat sarjat tehty toistovälille 6-8, niin pumppisarja tulee välille 12-15)?

No siinähän on nimenomaan esimerkki sinulla miten voi käydä. Voi toki olla kyse ylitreenaamisestakin, eli sama vaikutus olisi voinut olla jos oisit tehnyt 3 "tavallista" sarjaa ja jättänyt sitten yhden niistä pois, mutta sitähän ei voi tietää :).

Pitkällä sarjalla tarkotan yleensä sitä että vähennetään vikaan sarjaan painoa, millon toistoja saadaan ainakin saman verran kuin edellisessä ja yleensä enemmän. Mitä enemmän ennen vikaa sarjaa on kovia sitä pahempi vaikutus, yksi kova ja yksi sarja pienemmillä painoilla on toiminut jopa minulla, paremmin kuitenkin puolipyramidi tai kaksi kovaa samalla painolla.

Haittapuolena on ainakin nämä samat kuin muutenkin aina kovaa treenatessa kun tehdään liian monta sarjaa kaikki kovina; kun pumpataan lihas ihan sitikkaan suorituskyky muissa liikkeissä jotka tehdään kyseisen liikkeen jälkeen, laskee olennaisesti, ja tämä ei johdy siitä että kaikki lihaksen resurssit olisi käytetty vaan siitä että maitohappoa kertyy paljon. Ja nimenomaan nuo pumppisarjat lopussa saavat aikaan sitä maitohapon kertymistä. Kohoavat protoni- ja fosforipitoisuudet lihaksessa ovat kanssa probleema. Lisäksi jos kokonaisrasitus on kova hermosto saa todella kovan rasituksen, ja vaikka lihastraumat paranisivat muutamassa päivässä ja lihas palautuisi muutenkin kahdessa kolmessa päivässä, ei se ole valmiina treeniin kuin 6-9:n päivän päästä liian kovan hermostollisen rasituksen takia. Yksi mahdollinen ongelma on vielä kortisoli, jonka tasot saattavat helpohkosti nousta ylös liian kovalla treenillä, ja vastaavasti testot laskea.

Esim tuolla on yleislöylyä: http://www.drlenkravitz.com/Articles/sportcondfatigue.html

Originally posted by Maza
Isot painot - isot lihakset. Tähän tulokseen mie olen tullu. Tietysti tekniikka pitää pysyä suht kasassa.
Oikea asenne, just tollasseen käsityksen oon itsekin saanut :worship:

Tuo taitaa kyllä siinä mielessä fakta olla, että jos on isot lihakset, niillä myös nostaa isoja painoja. Joten kasvua halutessaan pitää painoja saada ylöspäin. Vaan toisaalta ei ne voimanostajat kovin kummosilta näytä eivätkä mihinkään kasva?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom