Totta se on. Olen paskantanut housuihini. Ja vielä ihan näin aikuisiällä. Puoli vuotta sitten. Oli kaunis kesäpäivä ja salilta tultuani ja syötyäni kotona, päätin lähteä vähän pyöräilemään Aurajoen rantaan (matkaa pari kilsaa), olihan lämmin ja aurinkoinen heinäkuun ilta. Juuri sinne päästessäni huomasin, että nyt taitaa vatsa tehdä taas temput. Sattuu aina silloin tällöin, että lähes välittömästi syömisen jälkeen alkaakin kummasti vatsassa (lue: perseessä) möyryämään siihen tyyliin että lähtölaskenta on alkanut, ja sitähän ei pysty mitenkään enää pysäyttämään. Ensin en uskonut tilanteen olevan kovin paha, joten ajattelin heittää sen lenkin pyörälläni jota olin alunperin suunnitellutkin. Tässä kävi juuri se virhe, minkä ihmiskunta on tehnyt kautta aikojen. Yhä uudestaan ja uudestaan: Kriisitilanteen tullessa aliarvioidaan uhka pahasti alakanttiin.
Mutta jo minuutin kuluessa leppoisa fiilikseni oli poissa ja pahimmat pelkoni kävivät toteen, kun käteni alkoivat täristä ja tuskan hiki nousi otsalle tuntemattoman voiman yrittäessä tunkeutua ulos peräpäästäni. Vasta silloin tajusin tilanteen kauheuden: Uhka on todellinen!
Olin siis parin kilometrin päässä kotona ja kaupunkialueella, joten mihinkään pusikkoon en pääsisi truuttaamaan, ja siinä pakokauhuisessa tilanteessa en keksinyt mitään yleistä vessaa, joka olisi kotiani lähempänä, joten lähdin ripeästi polkemaan kohti kotia. Tiesin tilanteen olevan erittäin täpärä, sillä tunsin sisimmässäni, että varpusparvi saattaa pörähtää ulos hetkenä minä hyvänsä ja aikaa minulta kuitenkin tulisi menemään lähes kymmenen minuuttia ennen kuin näkisin posliinialttarin kimalluksen silmieni edessä.
Tiesin kyllä riskeeraavana kroppani kataboliseen tilaan jos poljen täysiä koko matkan, mutta se aiemmin niin hirveältä tuntunut asia tuntui tässä tilanteessä vähäpätöiseltä pikkuseikalta, ja sitä paitsi uhrauksiahan pitää taistelussa aina tehdä. Hullun raivolla kohti kotia polkiessani pariin otteeseen luulin jo häviäväni sodan sulkijalihastani vastaan, mutta urheasti painoin takamustani lujemmin polkupyörän satulaan, ja näin sain hankittua hieman lisäaikaa ennen kuin alaspäin suuntautautuva ruskea geysir purkautuisi. Pääsin kuin pääsinkin vihdoin kerrostalon pihaan kalsarit vielä toistaiseksi puhtaina. Aikaisempana aikeenani oli ollut rynnätä alakerran pesutuvan yhteydessä olevaan vessaan, mutta tässä tilanteessa tein arvion, VIRHEARVION, että pystyisin kyllä vielä yhden minuutin verran pitämaan rektaalia hallinnassani ja niinpä painoin hissin nappulaa ajatukset siinä helpottavassa hetkessä, jolloin pääsisin istuutumaan oman vessani valkoiselle valtaistuimelle.
Alhaalta lähtevästä vastapainopakasta huomasin että tietenkin hissi lähti ylimmäisestä kerroksesta tulemaan. Miksi, oi miksi!? Paljonko ihmisen pitääkään kestää? Vuosikymmeneltä tuntuvan ajanjakson jälkeen hissi vihdoin saapui alas ja tyhjänä. Onneksi, nimittäin tilanne alkoi olemaan jo kriittinen, kyse oli enää sekunneista. Ryntäsin hissiin ja sen nytkähtäessä ylöspäin jouduin jo puristamaan pakaroita yhteen, sillä anukseni antuituisi tuolle exponentiaalisesti kasvavalle paineelle aivan tuota pikaa.
Kotiavaimen olin jo kaivanut valmiiksi tärisevään käteeni ja kun hissi vihdoin ja viimein saapui asuinkerrokseeni, ja lähdin kävelemään erittäin vaivalloisen näköisesti pakaroita yhteen jännittäen kohti kuuden metrin päässä olevaa asuntoani se tapahtui. Ehkä noin kolme askelta ennen ulko-oveani en yksinkertaisesti enää pystynyt pidättämään enempää. Koitin kädellä painaen vielä estää ryöpsähdyksen, mutta vaikutus oli vähän sama kuin yrittäisi suotuveneellä pysäyttää ruotsinlaivaa. Kaikkeni tein, mutta se ei vaan riittänyt enää pidemmälle. Peli oli menetetty. Ja kuten kaikki vastaavassa tilanteessa olleet varmasti tietävät, että kun sitä alkaa tulla, niin se tulee kanssa paineella. Noiden kolmen viimeisen askeleen ajan tunsin että minulle tapahtuu jotain, jota on viimeksi tapahtunut joskus vaippaiässä. Ja kyllä, koko lasti pärähti niin että soi. Ainut lohtu oli että rappukäytävässä ei ollut ketään naapureita todistamassa tuota tilannetta.
Sisään kämppääni päästyäni minusta ei ollut enää jäljellä kuin henkisesti murtunut ja kaiken itsekunnioituksensa menettänyt, housuihinsa paskantanut säälittävä mies joka oli suihkin tarpeessa. Ja pyykkäyksen.
Kiitos että sain avautua teille tästä. Tapauksesta on nyt puoli vuotta aikaa, mutta vieläkään en ole päässyt sen ylitse. Terapeuttini mielestä on kuitenkin hyväksi että voin purkaa tuntoja edes internetin välityksellä. Kuulemma keventää henkistä kuormaa, jota olen tuosta kohtalokkaasta päivästä lähtien joutunut kantamaan. Kaikesta huolimatta haluaisin kuitenkin uskoa, että jonain kauniina päivänä elämä vielä voittaa, vaikka nyt se onkin vielä vaikeaa.