Tunnistaakos pojat tästä itsensä?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
No voihan taas, tuumailin tätäkin lukiessani. Itkisikö vai nauraisiko. Että voikin olla vaarallista tämä reipas punttailijan elämä. Miehille ainakin. Jos ei hormonipervitiiniproteiinidieetti tapa, niin sitten tuloksena on tällainen outo syömishäiriköinti vähintään. Ehkä joku on jo ehtinyt tätäkin juttua näillä sivuilla pähkäillä, mutta en kuitenkaan malttanut olla laittamatta tähän pätkää Sami Sykön kirjoitamasta jutusta Sairaan laihat miehet. Kyseessä on Sport naisille -lehden numero 2/2004.

Ihan asiaahan tässä jutussa oli poikarukkien tyttötaudista, sitä ei käy kieltäminen, mutta kuitenkin. Tämä bodausosuus oli kyllä ihan yliveto! Palautetta tästä jutusta voinee vielä näin loppuvuodestakin lähetellä vaikkapa osoitteeseen sport.palaute@sanomamagazines.fi.

Seuraava on suoraan lehdykäisen sivuilta:

...

Kehonrakentajat ovat aivan oma lukunsa.
- Pakonomaisilla kehonrakentajilla minäkuva liittyy vartaloon. Heillä mielen maailma on samanlainen kuin anorektikoilla. Elämäntahdin määräävät syöminen ja treenaaminen. Mutta siitä ei vain puhuta sairautena, sitä päinvastoin ihaillaan, Charpentier [Pia Charpentier, psykologi, Syömishäiriökeskuksen johtaja] sanoo.
Nämä miehet laihduttavat enimmäkseen urheilukilpailujen takia. Kun kilpailut ovat ohi, miehet menevät äärilaidasta toiseen. Silloin tiukka ruokavalio unohtuu ja kehonrakentajat syövät mitä tahansa. Naama saattaa sen tuloksena turvota niin, ettei silmiä näy.
Tuttava kertoi entisestä työkaveristaan, joka oli töissä putkifirmassa Tämä nuori mies eli talven normaalisti, mutta aina keväällä alkoi helvetti. silloin painoa piti pudottaa, jotta olisi kesällä kunnossa bodauskisoja varten.
Ruokavalioon kuului vain kalkkunaa ja riisikakkuja. Kahden tunnin välein kännykkä piippasi: oli aika juoda litra proteiinijuomaa.
Vaimon sukulaisille sanottiin jo etukäteen, ettei bodari sitten suostu kyläreissulla syömään kakkuja tai mitään muutakaan. Että turha tarjota.
Lisäravinteisiin meni tuhat vanhaa markkaa kuussa.
- Välillä hänellä oli nälän takia hermot tosi kireänä, entinen työkaveri muistelee.
- Ja ennen kilpailuja hän oli aina sairaslomalla.
Silloin syömisen ja grammojen vahtiminen vei mennessään koko miehen. Ei siinä töihin ehtinyt.
Lopputuloksesta nuori mies oli niin ylpeä, että kiersi naapuruston kuntosaleillakin esittelemässä rasvattomia lihaksiaan.

...

Kyllähän sitä koulusta jonkun verran tulee lintsattua, että saa syötyä oikeisiin aikoihin. :D

Ja monesti tulee jäätyä himaan, vaikka kaverit on jonnekkin menossa hillumaan viikonloppusin, jotta tulis tarpeeksi syötyä :rolleyes: Mut kyl tää vaa nii kivaa hommaa on, et mikään ei mee reenaamisen edelle :)

Akikonomu sanoi:
Kun kilpailut ovat ohi, miehet menevät äärilaidasta toiseen. Silloin tiukka ruokavalio unohtuu ja kehonrakentajat syövät mitä tahansa. Naama saattaa sen tuloksena turvota niin, ettei silmiä näy.
Siinäpä kunnon bulkki :)

En tota kilpabodarin elämää mitenkään kauheen terveellisenä nää. Siinä suhteessa olen samaa mieltä tekstin kirjoittajan kanssa. Tästä on pitkä ketju vippi osiolla "antaako bodaus mitään" tjsp.

:offtopic:
tommih sanoi:
Kyllähän sitä koulusta jonkun verran tulee lintsattua, että saa syötyä oikeisiin aikoihin. :D

Ja monesti tulee jäätyä himaan, vaikka kaverit on jonnekkin menossa hillumaan viikonloppusin, jotta tulis tarpeeksi syötyä :rolleyes: Mut kyl tää vaa nii kivaa hommaa on, et mikään ei mee reenaamisen edelle :)

Joo, hianoa. Lintsaa vaan koulusta ja jätä elämä elämättä :jahas:. Onnellista tulevaisuutta. Kyllä sitä nyt perkele täytyy koulu hoitaa ja käydä kavereiden kanssa baanalla, joka ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tarvii hillua persekännissä joka viikonloppu.. Mä en oikeesti tiedä pitääkö tässä kohtaa itkeä vai nauraa. Vaikka olisit kuinka vakavissasi harrastuksesi kanssa, niin mieti hiukan tulevaisuutta. Ei koulun hyvin hoitaminen ja kavereiden kanssa hengailu nyt missään nimessä ole pois suljettuja vaihtoehtoja, vaikka koittaakin lajiin panostaa. :curs:

OFFTOPIC:

Vaikea sanoa tuosta artikkelista mitään mutta tässä taas on kyse siitä erosta, mikä on tavallisen tallaajan ja treenaavan ihmisen mielessä.

Tavallinen ihminen ahdistuu tyyliin, jos näkee että joku syö rasvatonta maitorahkaa raakana! :eek: "Kuinka sä voit syödä tuollaista".
Ja syö salaattia ja vihanneksia lisukkeeksi ja ehkä lurauttaa salaattiin oliiviöljyä.

Ja tavallinen ihminen luulee, että ihminen kärsii siitä, että syö esim. vähähiilyhydraattisen(ja syö hiilihydraatteja oikeistä lähteistä) ruokavalion mukaan ja hallitsee painoaan.

Tärkeä nyt on vetää ero sille, että on kisadietillä tai sille että pitää painoaan samassa oikealla ruokavaliolla.

Monet pitää vähäliihydraattista ruokavaliota "kauheana kisadiettinä", eivätkä ruokavaliona.

Ehkä olen outo, mutta pidän tärkeänä että hallitsen painoni ja voin hyvin. Ja tähän voi vaikuttaa syömisellä ja treenaamisella niin miksi en tekisi niin.

Usein se "tavallinen" ihminen on onneton, koska ei hallitse painoaan ja luulee olevansa onnellisempi kun "saa" syödä enemmän ja "parempaa" ruokaa kuin esimerksi kuntosalilla käydä ihminen, joka syö säännöllisesti terveellistä ruokaa ja treenaa säännöllisesti.

Painonhallinta on tärkeätä ihan terveyden vuoksi ja kukapa ei haluaisi näyttää hyvältä ja voida hyvin?

Lopuksi joka asiassa voi mennä liiallisuuksiin mutta kyllä se balanssin elämään voi löytää, vaikka tuntuisi alkuun vaikealta.
Tottumiskysymys ja oman elämän tutkiskelua.
Treenaaminen ja painonhallinta on sitä nykyaikaa ja nykyään tietoa asioista on enemmän. Muutenkin asenteet ovat muuttumassa myönteisempään suuntaan, kaikki kun haluavat olla kunnossa.

Laitoin tämän offtopic:ina, koska puhun asiasta, tavallisen treenaajaan näkökulmasta eli omastani:).
Kyseinen artikkeli taisi liittyä enemmän kehonrakennukseen.
Kehonrakennuksesta tietää joku sitten.
Sen verran jokaisella kannattaa olla näkökulmaa, että ymmärtää että siellä lavalla täytyy olla rasvaton fysiikka. NE lihakset kun ei näy rasvakerroksen alta... Sen tietää naapurin Hilmakin. Jokaisessa lajissa kilpailija haluaa olla paras ja voittaa, silloin asiat täytyy tehdä siten, että on parhaassa mahdollisessa kunnossa kilpailupäivänä.
Mäkihyppy on exreme laji, siinä missä kehonrakennuskin.

Erona mäkihypyssä on se, että kaikki lihakset täytyy melkein saada pois(paino otetaan alas hinnalla millä hyvänsä, paitsi että jalkojen lihakset ovat siinä kunnossa, että jaksaa ponnistaan.

Samoja painonpudotuksia käytetään painissa ja nyrkkeilyssä, että päästää oikeaan sarjaan.

Jakob sanoi:
Ei koulun hyvin hoitaminen ja kavereiden kanssa hengailu nyt missään nimessä ole pois suljettuja vaihtoehtoja, vaikka koittaakin lajiin panostaa. :curs:

Tuo koulujen hoitaminen on omalla vastuulla ja ystävät ja kaverit myös. Mitäs jos kyseisellä henkilöllä onkin salilla tavattuja tuttuja? jopa ystäviä?
Ei kaikkien tarvitse hengata kaupungilla ja olla samanlaisia.

Asiallinen mielipide ja tarkoitit hyvää.
Mutta jokainen elää elämäänsä niin kuin parhaaksi näkee.
Eli miksi tarvitsee täytyy käydä baanalla kavereiden kanssa ja juoda?
eikö muuten voi olla hauskaa ja viettää aikaa?

olisiko mahdotonta jutella perjantai iltana kaverin kanssa ja siemailla vaikka kupponen kahvia samalla?
Tuohan kuullostaa epänormaalilta...

edit: jokainen voi mennä yli, ainakin jonkun toisen mielestä. Mikä on rajana, että menee liiallisuuksiin treenaus ja syöminen?
se asettaa jokainen yksilö itse. Ainakin toivon niin.
Yksilöllisyyttä kannattaa kunnioittaa ja koittaa välillä ymmärtää asioita muiden kuin omasta näkökulmasta.
Mun mielipide ei absoluuttinen totuus, tietenkään.

:piis:

makew sanoi:
Usein se "tavallinen" ihminen on onneton, koska ei hallitse painoaan ja luulee olevansa onnellisempi kun "saa" syödä enemmän ja "parempaa" ruokaa kuin esimerksi kuntosalilla käydä ihminen, joka syö säännöllisesti terveellistä ruokaa ja treenaa säännöllisesti.
Juuri näin.

Sitä paitsi kivaahan tämä on. En kyllä palaisi mistään hinnasta entiseen tyyliin (2 isoa ateriaa päivässä, ei mitään väliä mistä aineista koostui).

lasikuitujeesus sanoi:
Juuri näin.

Sitä paitsi kivaahan tämä on. En kyllä palaisi mistään hinnasta entiseen tyyliin (2 isoa ateriaa päivässä, ei mitään väliä mistä aineista koostui).

Mun mielestä on hienoa, että ihminen nauttii siitä, mitä tekee ja on iloinen omassa kropassaan.
:thumbs:

makew sanoi:
Tuo koulujen hoitaminen on omalla vastuulla ja ystävät ja kaverit myös. Mitäs jos kyseisellä henkilöllä onkin salilla tavattuja tuttuja? jopa ystäviä?

No joo, mulle tuli vaan mieleen tommista sellainen mielikuva, että hän on juuri yläasteen viimeistä luokkaa käyvä jamppa ja tuolla tavalla hyvää vauhtia tuhoamassa tulevaisuutta. Ikävä kyllä mä oon muutaman tällaisen tapauksen nähnyt, jossa koko tulevaisuus lyödään yhden kortin varaan ja sitten kun se kortti ei olekkaan valttia niin homma on pitkälti bueno. Mä oon tavis treenaamisen suhteen sen myönnän, mutta nuorena asioita ajattelee välillä turhan mustavalkoisesti. Itsekkin tiedät, että tämä homma on pitkäjänteistä puuhaa ja siinä ei yksi tai kaksi ateriaa tunnu missään, kun asiaa ajatellaan vuositasolla.

Tommi toki korjaa, jos olen väärässä.

Enhän minä juomiseen missään kohtaa rohkaissut, en tosiaan. Parempi mitä pitempään koko hommaa lykkää. En näe absolutismiakaan millään tavalla pahana, vaikka itse en siihen kykenekkään. Hauksaa voi pitää selvinpäinkin :)

olisiko mahdotonta jutella perjantai iltana kaverin kanssa ja siemailla vaikka kupponen kahvia samalla?

Tätä minä juuri tarkoitan, on niitä muitakin vapaa-ajan viettotapoja kuin juominen. Kotiin neljänseinän sisään sulkeutumisen minä nään aika pahana juttuna. Itse olen kyllä niin sosiaalinen ihminen, että pari päivää kotona yksin ja alkaa nuo seinät kaatua päälle. En tiedä onko tämäkään sen parempi vaihtoehto. :rolleyes:

makew sanoi:

Asiallinen mielipide ja tarkoitit hyvää.
Mutta jokainen elää elämäänsä niin kuin parhaaksi näkee.

edit: jokainen voi mennä yli, ainakin jonkun toisen mielestä. Mikä on rajana, että menee liiallisuuksiin treenaus ja syöminen?
se asettaa jokainen yksilö itse. Ainakin toivon niin.
Yksilöllisyyttä kannattaa kunnioittaa ja koittaa välillä ymmärtää asioita muiden kuin omasta näkökulmasta.
Mun mielipide ei absoluuttinen totuus, tietenkään.
:piis:

Siinäpä se! Jokainen tekee sen minkä itse omaltakohdaltaan parhaaksi katsoo.
Vaikka oma näkökanta olisikin päin mäntyä, olisiko vastoin omaa katsomustaan kapinointi, (vaikka se olisikin perseestä) parempi ratkaisu, kuin sen itse oikeaksi kokeneen,kuulleen tai ymmärtäneen seuraaminen...

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Jakob sanoi:
Tätä minä juuri tarkoitan, on niitä muitakin vapaa-ajan viettotapoja kuin juominen. Kotiin neljänseinän sisään sulkeutumisen minä nään aika pahana juttuna. Itse olen kyllä niin sosiaalinen ihminen, että pari päivää kotona yksin ja alkaa nuo seinät kaatua päälle. En tiedä onko tämäkään sen parempi vaihtoehto. :rolleyes:

:piis: and :love:
mää ylireagoin...;). Munkaan mielestä toi 4 seinän sisään sulkeutuminen ei ole hyvä vaihtoehto. Mutta kukin tavallaan.

Manala sanoi:
Siinäpä se! Jokainen tekee sen minkä itse omaltakohdaltaan parhaaksi katsoo.
Vaikka oma näkökanta olisikin päin mäntyä, olisiko vastoin omaa katsomustaan kapinointi, (vaikka se olisikin perseestä) parempi ratkaisu, kuin sen itse oikeaksi kokeneen,kuulleen tai ymmärtäneen seuraaminen...

Joka jutusta oppii aina jotain hyvässä ja huonossa.

Kun ei odota hyvää tai huonoa, pystyy vastaan ottamaan monenlaisetkin asiat. Mutta toi on vaan mun ideologiaa:rolleyes:.

Jos aina odottaa, että:
"Taas tää menee päin honkia" pettyy pahemmin.
Ja jos odottaa, että:
"Jees, tää on hyvä homma, tän on pakko onnistua!", voi taas joutua pettyneeksi.

Hitto kun olisin tajunnut ton aiemmin, olisi osannut odottaa. Mutta kuten sanottu tekemällä oppii.
Ja mitä sitä menneitä murehtimaan, jätkä senkus vaan porskuttaa:).

Onneksi jotain uutta on mahdollista aina oppia, kunhan haluaa itse.
Ja sehän on monesti vaikeinta, kun täytyy itse miettiä asiat oikeen kunnolla läpi;).

makew sanoi:
:piis: and :love:
mää ylireagoin...;). Munkaan mielestä toi 4 seinän sisään sulkeutuminen ei ole hyvä vaihtoehto. Mutta kukin tavallaan.

No joo, pitää ottaa itekkin metri takasin :). Tuossa kuitenkin Tommih kirjoitti "jonkun verran" ja "useasti", noi nyt ei kuitenkaan ole synonyymeja sanalle aina.

:piis: :love:

Jakob sanoi:
Tommi toki korjaa, jos olen väärässä.

Hei, oon sentää lukion 1:llä! :D Mut tosiaan opintomenestyksellä ei mun tilanteessa ole paljoo paskankaan merkitystä, lukuunottamatta yhtä tai kahta ainetta. Siinä mielessä oot oikeessa, että tullu suuniteltuu tulevaisuus melkeen vaan yhden kortin varaan. Esim, jos vammaudun fyysisesti tms. ja näin en pääse haluamaani työpaikkaan, eikä alla ole koulutusta ni se on morjes.

Mutta sen voin sanoo, että tota kavereitten kännäämistä ei kukaan jaksa kattoo. Ja täällä koneen edesshän aika kuluu mukavasti :D btw, ei mulla makew mitää kavereita salilla :D

IMO kännääminen ei edes kuulu alle 18-vuotiaille. :arvi:

tommih sanoi:
btw, ei mulla makew mitää kavereita salilla :D

öööh.. no tota kunhan niitä sellaisia oikeita ystäviä on muutamat...:D
Sekin on paljon nykyään jo.
Kavereita tulee ja menee, oikeat ystävät pyörii kuviossa mukana.

Varsinkin juoppokavereita tuntuu aina riittävän, arjen sankareita jotka jaksavat tukea viikonlopusta toiseen... niin paikallisia kuin lähikuntienkin baareja ja yökerhoja...
Eikä siinä mitään vikaa ole, täytyyhän ihmisen saada juoda, jos haluaa?

Luin tuon jutun joskus, kun kaveri lehden eteen nakkas. (vihje :D ?)

Kyllähän siinä jotain asiaa oli. Mitä pahaa siinä sitten on kun on kiinnostunut siitä, miltä se kroppa näyttää. Samoin pikajuoksija katsoo kelloa ja keihäsmies mittanauhaa. Ero? Jos nyt joku huono tapaus löytyy, niin voi voi.

Ja pakkiksenkin väestä harva vetää niitä kisadieettejä...

Lollotilool...

Yhtäkkiä onkin niin paha juttu jos joku haluaa pärjätä omassa lajissaan???? Kaikissa urheilulajeissa tehdään kaikkea "sairasta" jos oikeesti haluaa pärjätä. Ja mitäköhän ihmeellistä siinä on jos vetää protskudrinkkiä parin tunnein välein, vetäähän "taviksetkin" vettä säännöllisesti päivän mittaan.

Liika on liikaa vaikka vettä jois, ja kaikki voidaan (valitettavasti) vetää överiksi, oli sitten kyse ruokavalion tarkkailusta, treenaamisesta, bilettämisestä tai vaikka puuronsyönnistä.

Eiköhän tuossa jutussa kuitenkin ole takana se, että enemmistö määrittelee normit, myös näissä ruokavalio- ja treenijutuissa, ja normeista poikkeaminen pistää heti silmään ja aiheuttaa ihmetystä - vaikka se päin h*ttiä syövä ja sohvaperunoiva enemmistö onkin tässä asiassa väärässä... Tältäkin palstalta löytyy kymmenittäin esimerkkejä siitä, miten protskujuoman juomisella saa roinaepäilyt päälleen ja viineristä kieltäytymällä anorektikkoleiman :jahas: Tuohon kun vielä yhdistetään "hieman" sensaatiohakuinen ja provosoiva toimittaja, niin seurauksena on juurikin ylläolevan kaltainen juttu. :evil:

On aika mielenkiintoinen veto yhdistää kehonrakennus anoreksiaan... vaikka saattaa tuossa joku totuus piilläkin. Mimmien puolella ainakin tuntuu olevan jonkinlaista pakonomaisuutta havaittavissa tässäkin harrastuksessa. Siellähän nimenomaan on nähty näitä juttuja kuinka ei voi mennä kylään kun siellä voisi joutua syömään pullaa ym. Ja mikäs se yksi threadi oli, jossa porukkaa ilmoitti sumeilematta suuttuvansa jos ei pääse salille silloin kun tekis mieli. Pakkomielteeltä alkaa tämä harrastus joidenkin kohdalla tuntua, kun kyse ei edes ole kilpaurheilijoista.

Roinaaminen olisi sitten aivan oman juttunsa paikka...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom