Tunnin esitelmä lisäravinteiden haitallisuudesta vanhempien toimesta

Mahtaa vituttaa :)
Mä aina päden mun porukoille melko kiivaasti asioista mitä olen lukenu pakkotoistolla ja wikipediassa ni ne menee hiljasiks. Kyl mullaki mun porukat oli aluks sillee et terveys menee ku vetää heraa, mut sit mutsiki innostu ja vetelee silloin tälloin soijaprotskuu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä minä tavallaan ymmärrän heidän sanomiset. Vanhemmilla on ihmeellinen tapa neuvoa kaikkea ylitietävästi.

Valitettavasti TV:ssä ja koulussakin neuvotaan että mitään lisäravinteita ei tarvitse, maito riittää :hyvä:

Mediassa uskotellaan ihme skeidaa ihmisille...

Kiitoksia, tulit vahvistaneeksi tuota vastaustani rombousin heittoon jauhoja käyttämättömien laiskuudesta :)

En ole ihan varma mitä tarkoitat, mutta jos luulet että moitin ihmisiä jotka eivät lisäravinteita käytä laiskoiksi, niin kannattaa lukea se teksti uudelleen.

e. itseasiassa käytin vähän turhaan tuota laiska-sanaa :d Mutta pointti oli se että lisäravinteisiin liittyviin peruskysymyksiin tulee kovin hanakasti vastauksia jotka kehoittavat jättämään jauhot ym, vaikka tietoa joka auttaisi varmasti löytyisi.

En tätä nyt keneenkään erityisesti kohdista, mutta usein kun selvästi innokas ja motivoitunut nuori jamppa kyselee miten voisi maksimoida kehitystään, niin tyrmätään kysymys ja käsketään "perkeleesti kotiruokaa" ruokavaliolle ilman mitään oikeita vinkkejä. Tuntuu että lähinnä siitä hifistelystä napisevat laiskemmat treenaajat jotka hakevat oikeutusta omalle laiskuudelleen.

Ihmettelin lähinnä tekstissäni vain niitä ns. "hifistelyä" karttavien ihmisten toimintaa, vaikka yleensä täällä esiintyvät kysymykset koskevat kohtuullisen simppeliä lisäravinteiden käyttöä (palkkari, heradrinkit, jne.), jotka ihan varmasti oikein toteutettuna auttavat treeniä.

e. itseasiassa käytin vähän turhaan tuota laiska-sanaa :d

Sitä juuri ihmettelin, että miten linkkaat kotiruuan valitsemisen laiskuuteen.

Jos nyt ajatellaan noita vastauksia, niin melkolailla yhtä pitkään menee kirjoittaa 2 lausetta kotiruuasta tai perusherasta. Ehkä nämä kotiruokaa äänekkäästi suosivat henkilöt haluavat vain tasapainottaa keskustelua jonka jauhokauppiaat ovat vuosien varrella saaneet ohjattua haluamakseen.

Meikäkin saa himassa todella erikoisia treeni- ja ravintovinkkejä, että välillä naurussa pidättelemistä, mutta ne on vanhempia ja niiden kuuluu esittää jokaisen alan proffaa.
Mainitsin tänään ohimennen faijjalle puhelimessa minun aloittavan lisäravinteiden käytön
Jos noin sanoit, niin toi voi taviksen korvaan kuulua, että nyt aletaan tehdä jotain erikoista tai aloittavan ''uuden vaiheen'' treeneissä, eli ROINAPROTSKUN, JA ROINAPROTSKU TAPPAA KAIKEN ELÄVÄN JA SEN LÄHELLÄ OLEVAT, ainakin Ylen Prismassa!!!1

Sitä juuri ihmettelin, että miten linkkaat kotiruuan valitsemisen laiskuuteen.

Jos nyt ajatellaan noita vastauksia, niin melkolailla yhtä pitkään menee kirjoittaa 2 lausetta kotiruuasta tai perusherasta. Ehkä nämä kotiruokaa äänekkäästi suosivat henkilöt haluavat vain tasapainottaa keskustelua jonka jauhokauppiaat ovat vuosien varrella saaneet ohjattua haluamakseen.

Nojoo alunperin ajatus oli se, että tuntuu että ihmiset aika hanakasti vastustavat niitä asioita joita eivät itse tee, vaikkei mistään rakettitieteestä olisikaan kyse vaan helposti toteutettavista perusjutuista. Eli turhaan tuomitaan hifistelyksi vaikkei ole sinnepäinkään, noh tämä tästä:zzzz:

En tosissaan tarkottanut verrata heraproteiinia mihinkään hormooneihin. Tarkoitin vain että jauhot on sillä tavalla "luonnoton" proteiinin lähde, onhan ne kuitenkin käyny läpi pitkän käsittelyprosessin. Vertaisin tota herapussista otettuu rotskuu siihen että söis säilykkeitä. Mutta kuten ylempänä jo todettiin niin jokainen prosessoitu ruoka rupee olemaan täynnä kaikennäköisiä lisä- ja säilöntäaineita. TV:ssä (=mun raamattu) sanottiin joskus, että ihmiset ovat kaikkein huolissaan lisäaineiden suuresta määrästä ravinnossaan, ei suinkaan sen rasvaisuudesta tms. :).

Oho, vai että oikein tosiasia.

Kiinteestä ruuasta vois tosiaan vetää jotain terveellistä, esim. possua tai kanaa, jotka on aina tuttua ja turvallista. Muutenkin panostaa tohon lihansyöntiin kun on vissiin huomattavasti terveellisempää.

Tämä nyt ihan kuriositeettina jeesusteluun miten ruoka on aina vain hyvää ja pieruhera aiheuttaa tappavan ripulisyfiliksen.

Kasvissyöjät kyllä muutenkin "syyllistyvät" parempiin elintapoihin ja katsovat vähän mitä sitä suuhun pistävät. Salmonella taas on vitsaus, joka on esim keskieuropassa hyvin yleistä. Suomessakin on käsketty aina pestä kädet juuri kanaruokien suhteen. Vaikkei salmonellaa ole ollut kuin ihan jossain pari kertaa ennen. Se ei kuitenkaan tartu jos ruuan kypsentää. Isoimmissa ruhoissa otetaan kaikista näytteet. Esim sioista ja naudoista.

Onhan noista jauhoistakin löytynyt vaarallisia aineita ja ne vedetään kypsentämättömänä nassuun. Mutta mun mielestä näiden juttujen julkitulo kertoo vain, että valvonta toimii.

Nyt ihmiset kattoo salkkareita ja siksihän meidän erno-petteri on niin vihainen kun se treenaakin ja syö vaan niitä jauhoja. Onneksi silti monilla vanhemmat välittää ja ei tule ehkä niin helposti lisää ortorexiaa sairastavia nuoria lupauksia. Niin kuin on sanottu jo täällä aiemmin, niin jauhokauppiaat tekee myös bisnestä. Onhan palkkarit ja ateriankorvikkeiksi noi herat yms käteviä. Monikohan pakkislainen silti syö päivittäin niin kuin olisi kisadieetti päällä? Tai pumppaa painoa 20kg edestakaisin pari kertaa vuodessa. Ei se ole terveellistä.

En tosissaan tarkottanut verrata heraproteiinia mihinkään hormooneihin. Tarkoitin vain että jauhot on sillä tavalla "luonnoton" proteiinin lähde, onhan ne kuitenkin käyny läpi pitkän käsittelyprosessin. Vertaisin tota herapussista otettuu rotskuu siihen että söis säilykkeitä. Mutta kuten ylempänä jo todettiin niin jokainen prosessoitu ruoka rupee olemaan täynnä kaikennäköisiä lisä- ja säilöntäaineita. TV:ssä (=mun raamattu) sanottiin joskus, että ihmiset ovat kaikkein huolissaan lisäaineiden suuresta määrästä ravinnossaan, ei suinkaan sen rasvaisuudesta tms. :).

Tuo "luonnoton proteiinin lähde" ilmaisu kertoo ilmeisesti siitä ettet tiedä miten heraproteiini valmistetaan? Mun käsityksen mukaan sen valmistuksessa ei tarvitse käyttää juuri mitään lisäaineita, eikä omassa kaapissani olevassa herapussissa ole käytetty aineksina muuta kuin heraproteiinikonsentraattia ja soijalesitiiniä, joka sekin on terveellistä. En kässää miten maidosta saatavan heran mekaaninen käsittely ja suodatus jotta siitä saadaan vaikkapa heraproteiinikonsentraattia tekee siitä yhtäkkiä luonnottoman proteiinin lähteen. Sehän on minusta ruoka-ainetta puhtaimmillaan. Maustetut ja ties mitkä rahatpois -tuotteet ovat sitten asia erikseen. Niistä en nyt puhu.

Tuo "luonnoton proteiinin lähde" ilmaisu kertoo ilmeisesti siitä ettet tiedä miten heraproteiini valmistetaan? Mun käsityksen mukaan sen valmistuksessa ei tarvitse käyttää juuri mitään lisäaineita, eikä omassa kaapissani olevassa herapussissa ole käytetty aineksina muuta kuin heraproteiinikonsentraattia ja soijalesitiiniä, joka sekin on terveellistä. En kässää miten maidosta saatavan heran mekaaninen käsittely ja suodatus jotta siitä saadaan vaikkapa heraproteiinikonsentraattia tekee siitä yhtäkkiä luonnottoman proteiinin lähteen. Sehän on minusta ruoka-ainetta puhtaimmillaan. Maustetut ja ties mitkä rahatpois -tuotteet ovat sitten asia erikseen. Niistä en nyt puhu.

Onko muuten konsentraatilla ja isolaatilla joku ero? Valmistusprosessi on nimistä päätellen eri, mutta miten se sitten vaikuttaa koostumukseen?

Mut sit alko uus rumba siitä kuinka mä oon ihan kilahtanut tähän lihasten kasvattamiseen, ja kuinka pidän sitä onnen itseisarvona (SIIIS MITÄ VITTUA).

Mulla on ollu kans toi :D Mutta isoveli on raivannu tietä tällä alueella ja vanhemmat käyttää itekki palakkaria pitkien urheilusuoritusten jälkeen, joten ei ongelmia enää.

Minä neuvon, että näytä isälles, mistä on kyse ja lyö vähän faktoja tiskiin.

Onko muuten konsentraatilla ja isolaatilla joku ero? Valmistusprosessi on nimistä päätellen eri, mutta miten se sitten vaikuttaa koostumukseen?
Isolaattia suodatetaan vähän pidemmälle, tarkoituksena saada vähäisetkin rasva- ja laktoosijäämät pois jotta vain proteiini jää jäljelle. Käsittelyssä jotkut hyödylliset aminohapot saattavat denaturoitua hyödyttömiksi (riippuu suodatustavasta). Sanoisin että ainakin minun mielestäni turhaa hifistelyä, sillä isolaatti on kaksin verroin kalliimpaa - varsinkin ne denaturoimattomat - ja puhtausero on vain muutaman prosentin luokkaa. Niin pieniä määriä laktoosia ja rasvaa kun nyt tulee ruuan mukana muutenkin. Ja kuten tuolla jo sanottiin, maustamaton perusheraproteiinijauhe on ihan normaali ruoka-aine. Tarkemmin sanottuna juustoteollisuuden sivutuote, eli siinä ei ole mitään luonnotonta. (Paitsi ehkä tehokarjatalous sen takana...)

Näiden lisäksi on vielä herahydrolysaatti, joka on hajoitettu entsyymeillä valmiiksi jotta se imeytyisi nopeammin. Hydrolysaattia maistettuani minulle selvisi mistä oksennuksen maku johtuu. Pilkkoutuneista proteiineista. Hyi helevata. :urjo:

Valitettavasti TV:ssä ja koulussakin neuvotaan että mitään lisäravinteita ei tarvitse, maito riittää :hyvä:
Mitä koulussa sitten pitäisi opettaa kersoille? Oletan että puhut nyt ihan peruskoulusta? Mediassa puhutaan kyllä ihan lisäravinteiden puolesta ja vastaan.

Maito riittääki, mutta kyllä joku heraproteiini on erittäin paljon vaarattomampaa ku useimmat asiat, mitä kaupoissa myydään: kaikenmaailman prosessoidut ruoat täynnä lisäaineita, mässyt, limpsat, kahvi, tobacco, viinasta puhumattakaan. Yksinkertaisesti kätevä proteiinilisä, ei sen kummempaa.

Voi keijot mitä pelleilyä

Itekki kun alottelin tuossa jo lähemmäs viisi vuotta sitten sain kuulla aika paljon aiheesta. Salilla pitää olla varovainen, ei saa treenata itteään liian isoks, ei saa syödä liikaa proteiinia, ei saa syödä liikaa jauhoja, ei saa nirsoilla ruuan suhteen, ei saa syödä vähän väliä jne..

Nyt ottaavat jo ihan rennosti, kuntoileevat ja käyvät lenkillä lähes joka päivä, vetää urheilujuomia ja syövät sen perjantaisen nugetit ja ranskalaiset-setin tilalla kanasalaattia. Kyseleevät työkavereitten puolesta, että mitä kannattaa syödä ennen treeniä ja treenin jälkeen ja miten sitä laihtuu jne.

Ainahan sitä voi treenin jälkeen kiskaista litran maitoa ja pari banskua, sama efekti käytännössä. Turhaa hifistellä nuin alkuvaiheessa IMO.
7kk salilla käyntiä ja palautusjuoma on "hifistelyä"? Miksi asiat pitää tehdä vaikeasti tai juosten kusten? Omista viikkorahoista joku halpa pönttö huoneen nurkkaan ja siitä reenin jälkeen huiviin. Tässä vielä linkki palautusjuoman ostamisen puolesta http://fast.emedia.fi/index.php?mid=501&a=show&id=302

7kk salilla käyntiä ja palautusjuoma on "hifistelyä"? Miksi asiat pitää tehdä vaikeasti tai juosten kusten? Omista viikkorahoista joku halpa pönttö huoneen nurkkaan ja siitä reenin jälkeen huiviin. Tässä vielä linkki palautusjuoman ostamisen puolesta http://fast.emedia.fi/index.php?mid=501&a=show&id=302

Eihän Volmari sanonut palautusjuoman olevan hifistelyä, vaan erillisten proteiinivalmisteiden. Ja olen samaa mieltä. Urheiluravinneteollisuus myy ihmisille herasta mielikuvaa välttämättömänä ja maagisena lisäravinteena. Tälle juustonvalmistuksen sivutuotteelle ja teollisuuden raaka-aineelle on saatu kiitettävästi lisähintaa paketoimalla ja myymällä sitä ihmeitätekevänä urheiluravinteena.

Kyllä maito pesee proteiinijauheet (lisä)ravinteena kaikessa muussa paitsi hinnassa ja tiukilla dieteillä, kun rasvattoman maidonkin kalorit olisivat liikaa.

Käyt kirjastossa hakemassa seuraavan teoksen...

LÄÄKKEET JA LISÄRAVINTEET URHEILUSSA : SUORITUSKYKYYN JA KEHON KOOSTUMUKSEENVAIKUTTAVAT AINEET

Siinä on paljon hyviä juttuja ja pääsette koko perhe opiskelemaan aiheesta..:thumbs:
Sen verran on pakko tarkentaa, että vakavissani olen :)

Kirja on hyvä (ja itsekin omistan kopion) mutta ei välttämättä oikea kirja juuri tähän kyseiseen tapaukseen. Puolet kirjastahan käsittelee oikeita lääke ja doping -aineita sekä näiden vaikutusta suorituskykyyn. Muutenkaan tuskin kirjan jutut aukeaa henkilölle, jotka ei lisäravinteista mitään tiedä.

Mä aina päden mun porukoille melko kiivaasti asioista mitä olen lukenu pakkotoistolla ja wikipediassa ni ne menee hiljasiks...
Hoho, lähdekritiikki kunniaan! Ei jumalauta sentään, mua huolestuttais, jos mun kasvattajan vois hiljentää joillakin random wikipedia- ja pakkisquoteilla.
Ja threadin aloittajalle tsemiä vääntämiseen. Kyl ne porukat ennen pitkää sen tajuu, ettei lisäprotsku ole saatanasta. Kunnes asia ratkeaa, pyri vetämään maitoa treenin jälkeen, mikäli mahdollista. Mait on jopa parempi palkkari kuin hera/malto/mikälie- kombo, joskin vähän epäkäytännölisempi säilöä ja kuljettaa. Täs viel eräs hyvä linkki aiheeseen : http://www.bodyrecomposition.com/mu...son-of-chocolate-milk-and-surge-recovery.html

Eihän Volmari sanonut palautusjuoman olevan hifistelyä, vaan erillisten proteiinivalmisteiden. Ja olen samaa mieltä. Urheiluravinneteollisuus myy ihmisille herasta mielikuvaa välttämättömänä ja maagisena lisäravinteena. Tälle juustonvalmistuksen sivutuotteelle ja teollisuuden raaka-aineelle on saatu kiitettävästi lisähintaa paketoimalla ja myymällä sitä ihmeitätekevänä urheiluravinteena.

Kyllä maito pesee proteiinijauheet (lisä)ravinteena kaikessa muussa paitsi hinnassa ja tiukilla dieteillä, kun rasvattoman maidonkin kalorit olisivat liikaa.

tämä on totta. pitänee uskaltaa lyödä tämänhetkiset dieettailukuvat joku päivä näkyville. sitten viime vuoden en ole käyttänyt muuta kuin punaista maitoa, muita maitotuotteita sekä sekalaisia (paistia ym) lihoja. joku saisi tulla hakemaan herat pois ennen kuin ne homehtuu kaappiin :D ois varmaan acc:tä ja ht-r:ääkin jäljellä jonkin verran. ei oo tullut katsottua aikoihin kaapin perälle.

lähdetään kiipeämään perse edellä puuhun jos samantien pitää saada prodemömmöt ym jotta kehittyisi. se on taas sit eri asia jos tahtoo elämäänsä "helpottaa"...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom