Tulisijat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei ole minullakaan mitään faktaa tähän tueksi. Tämä on kahden uunimuurarin kommentti tiilipiipuista tai oikeammin tiilien laadusta tänäpäivänä.

niin tai näin, ihan sama miten ja millasen piipun teet niin joku tulee ja sanoo että se on täys paska ja ois pitänyt tehdä näin.

Meille tuli elementtipiippu. En edes harkinnut että oltaisiin paikallaan muurattu 8,8 metrinen tiilipiippu. Päästään varmaan jo huomenna pistään vanhaan kiukaaseen tulet ja lämmittään kämppää kun varmaan huomenna ois välipohjassa 10 cm villaa paikallaan, eli siis alkaertaa lämmittämään.

http://rakennusprojekti.fi/?p=510

En nyt lähde muiden "renkaanpotkimisia" kommentoimaan, mutta itse ainakin huomannut että kun näkemys on kapeahko (eli se yksi rakennuskerta) niin kaikkia asioita ei vaan osaa ottaa huomioon, mutta kuitenkin täytyy mielipide luoda ja esiintuoda. Myös jonkinlaisen defenssin-omaisesti pitää omia ratkaisujaan puollustella ja niille oikeutuksia hakea. Ihmisiähän tässä vaan ollaan.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
kaveri rakenta melkein viereen ja otti ensimmäisen kerran valmispiipun (on-piipun). on rakentanut itselleen ja myyntiin taloja (yhnteensä ~5pkl). sanoo, että on-piippu on hyvä mutta ei ole kuulemma tiilipiipun voittanutta. ihan jo lämmön varaamisesta jos puhutaan.

Kyllä se tiilipiippu on paskaa, jo ihan sen vuoksi kun semmoiset meille muurattiin. "Ai otitte tiilipiipun, no voi kai sitä piippuja niinkin tehdä, eikö se ole kovasti kallis ja tiiletkin ovat nykyään kuivatettua mutavelliä" :jahas:

Eikä ole kenellekään henkilökohtaisesti ^

no meillekkin kyllä tulee paska tiilipiippu. kaikki muukin voi olla paskaa mutta iteppähän oo tehny ja tiedän mitä missäkin on.

Mun tiileri + piippu on lämpösii vielä tänäänkin vaikka lämmitin viimeks sunnuntaina.

Zone-sarja -42%
Mun tiileri + piippu on lämpösii vielä tänäänkin vaikka lämmitin viimeks sunnuntaina.
Vanhassa talossa oli Tiilerin kanssa tuo tiilipiippu ja nykyisessä on ns elementtipiippu jossa on 160mm keraaminen sisus ja ulkokuorena elementtiharkko jonka välissä on 50mm palovilla.
Piippu rakenne on kyllä idiootti varma tuota paloturvallisuutta ajatellen, mutta tekee sen sitten lämmityksessä turhaksi!
Piippu ei yksinkertaisestin lämpene ulkopuolelta yhtään tuon rakenteen takia:(
Tiilipiipulla olisin saanut lämpöä myös tuonne yläkertaan kun olisi laittanut pellin sinne.

Elementtipiipun plussia on
+Paloturvallinen
+Takuu varma veto(ei kerää kosteutta, jos on pitkään käyttämättä)
+Helppo asentaa itse(ite vedin yksinäni päivässä tuon piipun/pellityksen)
+Piipunhattu/pellitys kuului hintaan(ei tarvitse kysellä kalliita pellitys tarjouksia)
Iiisooo miinus---
Lämmityskäytössä täysin turha!
Jos nyt kokemusten mukaan valitsisin piippua, niin tuo yksi iso miinus ois kyllä aikas painava tekiä valinnassa:jahas:

Eipä ole kyllä turhaan Tiileriä kehuttu. Voi pojat, tiilikasa vetää ensituletkin kuin junan vessa paskat raiteille!

P1030428.jpg

Tähän mennessä ainoa toimittaja talonrakentamisessa mistä ei löydy reklamaation aihetta, vaikkakin toimitus hieman viivästyi.

Vähän raju ensituli.

Itse aloittaisin kynttilänpolttamisella.

En nyt lähde muiden "renkaanpotkimisia" kommentoimaan, mutta itse ainakin huomannut että kun näkemys on kapeahko (eli se yksi rakennuskerta) niin kaikkia asioita ei vaan osaa ottaa huomioon, mutta kuitenkin täytyy mielipide luoda ja esiintuoda. Myös jonkinlaisen defenssin-omaisesti pitää omia ratkaisujaan puollustella ja niille oikeutuksia hakea. Ihmisiähän tässä vaan ollaan.

Tätäkin on varmasti ilmassa, niin itsellä kuin muillakin. Ja sitten kun on tehnyt useita projekteja, niin ne ovat vakiintuneet tavat on se ainut ja oikea tapa ja ylin totuus. Tätäkin näkee valitettavan paljon. Kokemus on valtti, mutta kokeneenkin kaverin menetelmät voi kyseenalaistaa ja ehkä kaikki ei halua vaikka sitä piippua niin kuin joku kokenut on sen tehnyt. Ihmisiä tässä siis kaikki ollaan.

kaveri rakenta melkein viereen ja otti ensimmäisen kerran valmispiipun (on-piipun). on rakentanut itselleen ja myyntiin taloja (yhnteensä ~5pkl). sanoo, että on-piippu on hyvä mutta ei ole kuulemma tiilipiipun voittanutta. ihan jo lämmön varaamisesta jos puhutaan.

Siitä varmaan ei kannata edes väitellä, etteikö tiilipiipulla olisi ylivoimaisesti paras varaavuus. Silloin jos ihan tosissaan taloa lämmitetään puilla, kannattaa tuohon varmasti ryhtyä. Muuten lienee aika marginaalinen merkitys piipun varaavuudella. Sitten pitää huomioida, että onko 1 vai 2 kerrosta ja montako hormia tulee ja mihin vuoden aikaan piipun teko tulee eteen sun muuta.

Ei tässäkään ole yhtä oikeaa tapaa.

Enkä minä halua ainakaan omia tapojani tai ratkaisujani turhaan kenellekään tyrkyttää tai mitenkään oikeina pitää. Tuon vain haivaitsemani pointit esiin. Sillä ei liene suurta merkitystä, että monesko talo on menossa...

Tiilipiipulla olisin saanut lämpöä myös tuonne yläkertaan kun olisi laittanut pellin sinne.

Siis ns. tuplapellit vai? Oiskohan ollut Tulikiven myymälässä (en nyt muista 100% varmasti) vai peräti täällä kun sanottiin että tuolleen ei ole edes laillista tehdä. Eli että ois kaksi peltiä samassa hormissa eri kerroksissa. Onko tässäkään nyt mitään perää?

Vai meinasitko että se ainut savupelti ois ollut nimenomaan siellä yläkerrassa ja tulisija alakerrassa?

EDIT: Ja mainitaan nyt vielä kertaalleen, että tuo tiilipiipun "paskuus" on siis parilta muurarilta kuultu juttu. Tai siis nimenomaan niin että tämänpäivän tiilet olisi huonoja kestoltaan. Eli ei ole mun keksimä, eikä ratkaissut mun piippuasiaa mitenkään. Itselläni ei ollut missään vaiheessa edes tarkoitus muurata paikallaan piippua tiilistä. Itse pallottelin näiden Schiedelin tapaisten ja elementin välillä ja valitsin elementin, koska se tuli halvemmaksi, eikä tarvinnut välittää säästä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
:D Haha voi helvata kun repesin...

Ei sen kynttilän polttamisen tehtävänä ole lämmittää sitä takkaa alussa, vaan saada lähinnä ilma kiertämään. Tuota kynttilän polttamista siis todella käytetään tulisijojen käyttöönotossa.

Ei sen kynttilän polttamisen tehtävänä ole lämmittää sitä takkaa alussa, vaan saada lähinnä ilma kiertämään. Tuota kynttilän polttamista siis todella käytetään tulisijojen käyttöönotossa.

Kyllä kyllä, mutta pointti olikin siinä, että Huppe on noitunut ainakin vuoden siitä, että aina joku tietää paremmin. Sama mitä tekee niin kohta joku on toteamassa, että perseelleen meni. Varmaan vielä tuossakin noudattanut valmistajan ohjetta ja silti heti tulee suolaus palstoilla :D

timba, kunhan totesin vain. en tarkoittanut, että mitään tyrkytät. se on sama kuin lämmitys muodossa. ei ole yhtä ainoaa hyvää tapaa. kaikki rippuu kaikesta, talon koko, sijainti, perheen koko jne. joillekkin suorasähkö on hyvä ja joillekkin se maalämpö jne. silloin asiat on hyvin, kun itse on tyytyväinen tekemiinsä ratkaisuihin. muut voi painua mielipiteittensä kanssa vittuun =)

Samo, näinhän tämä on. Mitä tahansa teet niin vituilleen menee kolmen mielestä viidestä. Mielipide on kuin persereikä, jokaisella on sellainen. :D

Siis ns. tuplapellit vai? Oiskohan ollut Tulikiven myymälässä (en nyt muista 100% varmasti) vai peräti täällä kun sanottiin että tuolleen ei ole edes laillista tehdä. Eli että ois kaksi peltiä samassa hormissa eri kerroksissa. Onko tässäkään nyt mitään perää?

Vai meinasitko että se ainut savupelti ois ollut nimenomaan siellä yläkerrassa ja tulisija alakerrassa?

EDIT: Ja mainitaan nyt vielä kertaalleen, että tuo tiilipiipun "paskuus" on siis parilta muurarilta kuultu juttu. Tai siis nimenomaan niin että tämänpäivän tiilet olisi huonoja kestoltaan. Eli ei ole mun keksimä, eikä ratkaissut mun piippuasiaa mitenkään. Itselläni ei ollut missään vaiheessa edes tarkoitus muurata paikallaan piippua tiilistä. Itse pallottelin näiden Schiedelin tapaisten ja elementin välillä ja valitsin elementin, koska se tuli halvemmaksi, eikä tarvinnut välittää säästä.

Juuri noin kuin totesitkin, eli molempiin kerroksiin oisin laittanut tuon savupellin,jos olisi tullut tiilipiippu:jahas:
Oisko laitonta laittaa kahta peltiä?
Harmi kun viime viikolla kävi tuo nuohooja, niin ois siltä kysynyt tuota:jahas:

Vähän raju ensituli.

Itse aloittaisin kynttilänpolttamisella.

Tuossa on 5kpl 20cm 1x2" rimoja.

Tuplapellit ovat kyllä ainakin täällä päin Suomea ihan hyväksytty ja paljon käytetty ratkaisu 2-kerrostaloissa. Itselläkin on tuplapellit vaikka onkin vain 1-kerrostalo. Voi valita miten suuri osa hormista pidetään lämpimänä ja pitää paremmin kylmän ulkona.

Tää on taas niin sitä itteensä, yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Siis nuo muka asiantuntijat. Itsestäkin tuntui jotenkin oudolle, ettei tuplapellitystä saisi olla. Sillä nyt ei tosin ole merkitystä, että onko joskus tehty jotenkin, määräykset muuttuvat. Ja kai noillakin on paikkakuntakohtaiset erot. Paitti tuskin tuohon kukaan edes puuttuu jos siitä ei huutele...

Kiva vaan ois tietää tähänkin jotain faktaa!

Onhan se tietty totta että alakerrassa voi iskä ja äiskä juovuspäissään pistää tulet takkaan ja lapset nukkuvat yläkerrassa pellit kiinni ja savut tulevat pellinreijästä, täyttävät yläkerran ja lapset kuolevat. Eli sinänsä kielto tuntuisi ihan järkevältä. Itsekin tuli otettua jo savut sisään ja kylppärissä olin hommissa pidemmän tovin ennenkuin huomasin tuon :nolo:

Onhan se tietty totta että alakerrassa voi iskä ja äiskä juovuspäissään pistää tulet takkaan ja lapset nukkuvat yläkerrassa pellit kiinni ja savut tulevat pellinreijästä, täyttävät yläkerran ja lapset kuolevat. Eli sinänsä kielto tuntuisi ihan järkevältä. Itsekin tuli otettua jo savut sisään ja kylppärissä olin hommissa pidemmän tovin ennenkuin huomasin tuon :nolo:

Kyllä saa äiskä ja iskä olla sammuneet välittömästi tai poistuneet muihin tiloihin tulien sytyttämisen jälkeen, jos eivät huomaa yläkerran peltien olevan kiinni.:D Se kerrosta alempana oleva tulisija alkaa lykkäämään sen verran nopealla aikataululla savua pihalle, että ei se yläkertaa ehdi täyttää.

En pidä yläkerrassa olevaa tuplapeltiä suoranaisesti turvallisuusriskinä, mutta kyllä sillä kämpän saa sauhua täyteen ja pahanhajuiseksi. Ja ainahan tulien kanssa pelatessa kannattaa varovainen olla.

Back
Ylös Bottom