Tulisijat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuitenkin on hyvä suunnitella valmiiksi missä meinaa säilyttää vaikka viikon polttopuut sisällä. Ei oo hauskaa yrittää sytyttää jäisiä puita. Eikä ne edes pala niin hyvin kuin hetken sisällä lämmenneet ja kuivaneet.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Viikon polttopuut, mitä vittua?? Mä olen ihan onnistunut mökin lämmittämisessä varaamalla päivän tarpeen sisään. Menee kutakuinkin niin, että aamulla yksi pesällinen ja illalla toinen samanlainen. Puidenhaku aamua varten siinä samassa ja lämmitystoimet toistetaan seuraavana päivänä. Hyvin on lämmennyt tähän asti. Lämmitän vielä sekapuulla, joten lämpöarvo ei ole lähelläkään pelkkää koivua. Puuvaja on puiden säilyttämistä varten ja sisään tuodaan vaan tarvittava määrä.

Lisäksi mulla on puuhellan puut omassa korissa (pienempiä puita) hätävaralla kovemmille pakkasille ja pikalämmitystä varten, mutta eipä noita juuri tule käytettyä. Mökissä peruslämpöä ilpolla 16 astetta. ilpon otan pois päältä möykkäämästä tullessa. Alakerrassa neliöitä mutulla sanottuna 70m2 yläkerrassa 40m2. Yläkerran luukun kyllä pidän talvisin alkuun kiinni, jotta "tupa" lämpiää nopeammin. päivän päästä saatan avata luukut.

Kovilla pakkasilla joutuu hiukan enemmän lämmittämään, mutta kyllä ne puut äkkiä lämpiää ja kuivaa, jos ne on oikein varastoitu.

E2: kyseessä vielä ehkä hiukan alitehoinen takka kuutioihin nähden, vuosituhannen alun viritys.

On kyllä rehellisesti sanottuna sytytystaidoissa, tulisijassa tai polttopuussa jotain vikaa, jos ulkoa puukatoksesta sisälle tuotua (normaalia kuivaa) klapia ei saa heti syttymään. Ei kai kukaan nyt polttopuita taivasalla muutenkaan säilytä, tai samana kesänä kaadettuja yritä poltella.

Tuleeko noita polttopuu"kaukaloita" käytettyä oikeasti, koska puut pitäis olla suht saman mittaisia ja älyttömän tarkka pinoaminen jos haluu pitää sen siistin näköisenä. Vai onko se lähinnä vaan sisustuselementti eikä siellä olevia puita ikinä polteta pois.

Mulla on molemmissa takoissa tuollainen "kaukalo". Puut on niissä vain koristeeksi :D

Toi on vaan mun kokemus, että sisällä lämmenneet puut palaa paremmin kuin jäiset puut. Jokainen tekee kuten itse parhaaksi näkee.

Ehkä se viikon puut oli liioittelua, mutta ei sinne hiillokseen kannata jäisiä klapeja heitellä.

Kyllähän sitä näkee suosituksia, että polttopuut olisi hyvä tuoda sisälle pari päivää ennen käyttöä. Itse en oikein näe että tuosta olisi jotain iloa joka maksaisi vaivan. Ainoa haitta on kylmän kalikan pintaan kondensoituva kosteus kun se tuodaan lämpimään. Korkeintaan sytytyspuut siis toisin itse sisälle etukäteen, jos on sytytysvaikeuksia. Puun ollessa ulkokuivaa, on se riittävän kuivaa polttopuuksi, eikä se siitä muuten enää parissa päivässä sisätiloissa juuri kuiva. Puhun nyt siis tilanteesta, jossa joka päivä poltetaan tulisijassa tulta. Itse säilytän ja kannan polttopuut sisällä pystyssä sellaisissa vanhoissa puisissa viinilaatikoissa. Siinä on helppo pitää sytytyspuut ja polttopuut samassa, mutta helppo ottaa isompaa ja pienempää puuta tarvittaessa. Puuta tuodaan sitä mukaan sisään kun se loppuu. Joskus puut ovat olleet pari päivää sisällä, joskus ne on tuotu hetki sitten. Yhtä hyvin tuntuu aina palavan. Käytännössä pitäisi olla aina sisällä kaksi kantokoppaa puita, jos haluaisi helpoiten "kuivatella" toista ja käyttää toista.

Kyllähän sitä näkee suosituksia, että polttopuut olisi hyvä tuoda sisälle pari päivää ennen käyttöä. Itse en oikein näe että tuosta olisi jotain iloa joka maksaisi vaivan. Ainoa haitta on kylmän kalikan pintaan kondensoituva kosteus kun se tuodaan lämpimään. Korkeintaan sytytyspuut siis sisälle, jos sytytysvaikeuksia. Puun ollessa ulkokuivaa, on se riittävän kuivaa polttopuuksi, eikä se siitä muuten enää parissa päivässä sisätiloissa juuri kuiva.

Mun kokemus on, että noin kannattaa tehdä.

Kyllä ne jäiset puut sihisee kun ne sulaa takassa ja ei voi olla kauhean hyvä juttu. Ja ne on ihan ulkokuivia.

Nuo rapatut pinnata tahtovat nokeutua luukun kohdalta, koska aina pölähtää savua kun avaat luukun. Hankala puhdistaa.

Tulisijasta/muurarista kiinni muustuuko nuo luukkujen ympärykset, lämmittäjälläkin tosin jonkin verran vaikutusta... Rapatusta pinnasta sen verta että kannattaa valita sellainen väri ja pinta että sen pystyy helposti maalaamaan uudelleen jolloin ei tarvi erikseen alkaa hieromaan puhtaaksi tulisijan pintoja vaan voi tarpeen vaatiessa maalata ne uudelleen...

2 vuotta nyt lämmitelleet tutun luona tuota Tiilerin Tyyneä, valkoiseksi rapattuna eikä missään ole pisaraakaan nokea tai mustumista. Takkaa lämmitetään kuitenkin talvisin lähes päivittäin ja leivinuuniakin kerran viikossa. Mustuuhan se tietty jos tunkee roskia ja talousjätettä täyteen ja polttelee ja availee luukkua ja lisää paskaa sisään koko ajan, kuten 90% leivinuuneista lämmitetään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
2 vuotta nyt lämmitelleet tutun luona tuota Tiilerin Tyyneä, valkoiseksi rapattuna eikä missään ole pisaraakaan nokea tai mustumista. Takkaa lämmitetään kuitenkin talvisin lähes päivittäin ja leivinuuniakin kerran viikossa. Mustuuhan se tietty jos tunkee roskia ja talousjätettä täyteen ja polttelee ja availee luukkua ja lisää paskaa sisään koko ajan, kuten 90% leivinuuneista lämmitetään.

Ei sen takan pitäisi aivan helposti tummua. Meillä tummui kun kökkämiehet paistoi rakennusaikana makkaraa luukut auki :)

Onko muuten muilla Tapani Pousin luukkuja. Kaverin kanssa huomattiin että molempien luukuissa (Tapsan luukkuja molemmat) on lasin yläreunan ja luukun pokan välissä pieni rako (noin 1 - 2 mm) joka voi periaatteessa aiheuttaa myös tummumista. Vai voiko?

Ei sen takan pitäisi aivan helposti tummua. Meillä tummui kun kökkämiehet paistoi rakennusaikana makkaraa luukut auki :)

Onko muuten muilla Tapani Pousin luukkuja. Kaverin kanssa huomattiin että molempien luukuissa (Tapsan luukkuja molemmat) on lasin yläreunan ja luukun pokan välissä pieni rako (noin 1 - 2 mm) joka voi periaatteessa aiheuttaa myös tummumista. Vai voiko?

Tiilerissä on äkkivilkaisulla tiiviit Aitolämpösuomen luukut. Vai mikä Puulämpösuomi / Aito tuo nyt onkaan.
Jos veto on hyvä niin eihän tuon pitäisi tummumista aiheuttaa?

Tiilerissä on äkkivilkaisulla tiiviit Aitolämpösuomen luukut. Vai mikä Puulämpösuomi / Aito tuo nyt onkaan.
Jos veto on hyvä niin eihän tuon pitäisi tummumista aiheuttaa?

Kyllähän veto riittää, mutta lähtökohtaisesti luulisi että luukkujen pitää mahdollisimman tiiviit. No täytyy valmistajalta kysyä onko rako virhe vai vasiten?

On kyllä rehellisesti sanottuna sytytystaidoissa, tulisijassa tai polttopuussa jotain vikaa, jos ulkoa puukatoksesta sisälle tuotua (normaalia kuivaa) klapia ei saa heti syttymään. Ei kai kukaan nyt polttopuita taivasalla muutenkaan säilytä, tai samana kesänä kaadettuja yritä poltella.

Homman pitäisi skulata ok jos puut ulkokatoksessa on kuivia. Esim ostopuita poltellessa näin ei välttämättä ole. Yhden talven kun polttelin umpimärkiä klapeja niin on oppinut tuomaan kunnon satsin sisälle kuivumaan, vaikkei välttämättä tarvis olisikaan.

Homman pitäisi skulata ok jos puut ulkokatoksessa on kuivia. Esim ostopuita poltellessa näin ei välttämättä ole. Yhden talven kun polttelin umpimärkiä klapeja niin on oppinut tuomaan kunnon satsin sisälle kuivumaan, vaikkei välttämättä tarvis olisikaan.

Askossa oli tarjouksessa Ratian valkolakattu laatikko, joka menee ihan ok puulaatikosta eikä ole aivan hirveän näköinenkään. Kahden päivän puut sinne saa nätisti lämpenemään. Kaikista para tapa olisi ladata pesä täyteen edellisenä iltana / päivällä seuraavaa kertaa varten. Ei tarvi paljon tikkua näyttää kun lähteen. Se on jännä juttu kun avaa puulaatikon (joka siis lähes takassa kiinni) niin tulee oikeen semmonen lämmin henkäys. Jotenkin ne puut sitoo sitä lämpöä tai sinnepäin.

Jossain sisustusohjelmassa tekivät tollasesta Hupellakin takassa kiinni olevasta puusäilöstä kaapin niin että pätkivät semmosia 5 senetin paloja klapeista ja liimasivat levylle joka sitten saranoilla kiinni "feikki" tilaan. Näyttää siltä että siinä on siististi puita pinossa, mutta takan mukavasti säilytystilaa. Siellä on sitten hyvä pitää vaikka takan sytytystarpeet ja muut kilkkeet katseilta piilossa.

Kyllähän veto riittää, mutta lähtökohtaisesti luulisi että luukkujen pitää mahdollisimman tiiviit. No täytyy valmistajalta kysyä onko rako virhe vai vasiten?

Kyllä se vetokin loppuu jos ilmatiiviit luukut on ja pitää myöskin ajatella sitä lämpölaajenemista ettei lasit helähä rikki kun kunnon tulet laitetaan...

Zone-sarja -42%
Pönttöuuni pitäs saada, Pohjanmaan tiilirakentaan uuneja on ainakin kehuttu:
http://www.tiilirakenne.fi/kuvat.html

Onko muita vaihtoehtoja?

Kaksi vaihtoehtoa. Elementeistä tehty, tai sitten paikalleen muurattu. Itse päädyin tiilistä muurattuun, vaikka hinta oli täsmälleen sama, kuin Tiilirakenteen elementeistä tehty. Toisaalta työn osuus oli hinnasta selkeästi isompi ja uuni tuli siten itselleni halvemmaksi. Tuo Tiilirakenteen uuni kasataan kuulemma n. kuudessa tunnissa ja sitä kai voi ruveta lämmittämäänkin aikaisemmin kuin muurattua. Vuolerilla on mm. myös elementeistä kasattavia pönttöuunia.

Omassa uunissa on kuoret täältä ja kuulut täältä Tapani Puosin. Muurari hommasi ne, eikä tarvinnut itse näyttää kuin paikka mihin muurataan.

Miksi hiivatissa menit ostamaan märkiä puita?

Sokeakin erottaa kuivan puun märästä.

Pari yksinkertaista konstia: 1) Kalauta paria klapia vastakkain. ääni ratkaisee-jos kilahdusta on eli terävä kilahdus, puut ovat kuivia. Jos ääni on mossahdus, älä osta.

2)Punnitse puuta kädessäsi mututuntumalla. Jos on painava, puu on märkä. Toki esmes koivu painaa enemmän kuin havupuu, mutta...maalaisjärkeä kehiin!

Back
Ylös Bottom