Tuliko mätkyjä vai palautusta?

Palautuksia tulee paperin mukaan n. 3700 euroa, mutta loppujen lopuksi joku 3000 euroa tai vähän yli, sillä tosta ekasta summasta vähennetään vielä yhdet verot.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Anonymity, ei paha :o Onko ihan liikaa maksetuista veroista vai saatko jotain vähennyksiä?

Itellä 200 euroa takaisin. Ensi vuonna varmaan todella mielenkiintoinen setti kun aloitin nyt yritystoiminnan ensimmäistä kertaa...
 
Mätkyjä pamahti 40 senttiä (ei tarvi maksaa), eli aika kieli poskessa oli tuo prosentti väännetty kasaan. Matkavähennystenh jälkeen pitäisi kuitenkin muutama myntti tulla käteen.
 
Anonymity, ei paha :o Onko ihan liikaa maksetuista veroista vai saatko jotain vähennyksiä?


Annan valtiolle ilmaista lainaa maksamalla liian paljon veroja. Tämä on täysin harkittu juttu ja minun tapani säästää. Monet kritisoivat tätä toimintaa, mutta eipä ne rahat siellä pankkitililläkään pääse kasvamaan korkoa, koska tuhlaisin ne kuitenkin. Mä siis tuhlaan kaiken ylimääräisen rahan lähinnä matkusteluun ja näillä veronpalautusrahoilla teen yleensä pari matkaa talvella. Kesälomarahoilla ja muilla säästöillä teen sitten kesän matkat.

Jos säästäisin näitä rahoja itsenäisesti palkoistani, niin vaarana olisi se, että tuhlaisin niitä satunnaisesti johonkin ei niin tärkeään. Toisaalta jos esimerkiksi asuntolainan korot nousisivat kauheasti, voisin laskea veroprosenttiani alas enkä joutuisi kauhean kovaan ahdinkoon. Mä olen yhden kerran elämässäni maksanut mätkyjä, jonka jälkeen päätin etten maksa niitä enää ikinä.

Toki mulla on olemassa kaksi tiliä, joista toisella mulla on sellainen ylimääräinen rahasto jotain äkillisiä menoja tai toisinaan matkojakin varten. Välillä siellä on rahaa vähän enemmän ja välillä ei juuri ollenkaan. Mulle henkilökohtaisesti ei ole tärkeää se, että mun tilillä on koko ajan säästöjä vaikkapa 10 000 euroa, vaan mulle tärkeää on nauttia niistä rahoista, joita tienaan. Mun omaisuus ei siis ole pankkitilillä, vaan ne ovat kiinteää omaisuutta tai sitten elämänkokemuksia. Raha on mulle käyttöä varten. Tällä hetkellä mulla on kakkostilillä ylimääräistä rahaa, joilla maksan esim. tilaamani järjestelmäkameran sekä maksan muutamia muita suunnittelemiani isompia menoja. Ja jos mulle tulisi oikein kova hätä, niin siinä tapauksessa myisin jotain omaisuutta pois.
 
Annan valtiolle ilmaista lainaa maksamalla liian paljon veroja. Tämä on täysin harkittu juttu ja minun tapani säästää. Monet kritisoivat tätä toimintaa, mutta eipä ne rahat siellä pankkitililläkään pääse kasvamaan korkoa, koska tuhlaisin ne kuitenkin. Mä siis tuhlaan kaiken ylimääräisen rahan lähinnä matkusteluun ja näillä veronpalautusrahoilla teen yleensä pari matkaa talvella. Kesälomarahoilla ja muilla säästöillä teen sitten kesän matkat.

Jos säästäisin näitä rahoja itsenäisesti palkoistani, niin vaarana olisi se, että tuhlaisin niitä satunnaisesti johonkin ei niin tärkeään. Toisaalta jos esimerkiksi asuntolainan korot nousisivat kauheasti, voisin laskea veroprosenttiani alas enkä joutuisi kauhean kovaan ahdinkoon. Mä olen yhden kerran elämässäni maksanut mätkyjä, jonka jälkeen päätin etten maksa niitä enää ikinä.

Toki mulla on olemassa kaksi tiliä, joista toisella mulla on sellainen ylimääräinen rahasto jotain äkillisiä menoja tai toisinaan matkojakin varten. Välillä siellä on rahaa vähän enemmän ja välillä ei juuri ollenkaan. Mulle henkilökohtaisesti ei ole tärkeää se, että mun tilillä on koko ajan säästöjä vaikkapa 10 000 euroa, vaan mulle tärkeää on nauttia niistä rahoista, joita tienaan. Mun omaisuus ei siis ole pankkitilillä, vaan ne ovat kiinteää omaisuutta tai sitten elämänkokemuksia. Raha on mulle käyttöä varten. Tällä hetkellä mulla on kakkostilillä ylimääräistä rahaa, joilla maksan esim. tilaamani järjestelmäkameran sekä maksan muutamia muita suunnittelemiani isompia menoja. Ja jos mulle tulisi oikein kova hätä, niin siinä tapauksessa myisin jotain omaisuutta pois.
Ihan järkevä perustelu. Itse en tuohon tosin pysty, rasittaa vähän liikaa maksaa joka kuukausi jopa satakin euroa liikaa veroa :) Tosin nyt on ihan eri asia kun omia tuloja ei sinänsä ole, vaan toiminimellä... noh, melkein sama asia.
 
Annan valtiolle ilmaista lainaa maksamalla liian paljon veroja. Tämä on täysin harkittu juttu ja minun tapani säästää. Monet kritisoivat tätä toimintaa, mutta eipä ne rahat siellä pankkitililläkään pääse kasvamaan korkoa, koska tuhlaisin ne kuitenkin. Mä siis tuhlaan kaiken ylimääräisen rahan lähinnä matkusteluun ja näillä veronpalautusrahoilla teen yleensä pari matkaa talvella. Kesälomarahoilla ja muilla säästöillä teen sitten kesän matkat.

Jos säästäisin näitä rahoja itsenäisesti palkoistani, niin vaarana olisi se, että tuhlaisin niitä satunnaisesti johonkin ei niin tärkeään. Toisaalta jos esimerkiksi asuntolainan korot nousisivat kauheasti, voisin laskea veroprosenttiani alas enkä joutuisi kauhean kovaan ahdinkoon. Mä olen yhden kerran elämässäni maksanut mätkyjä, jonka jälkeen päätin etten maksa niitä enää ikinä.

Toki mulla on olemassa kaksi tiliä, joista toisella mulla on sellainen ylimääräinen rahasto jotain äkillisiä menoja tai toisinaan matkojakin varten. Välillä siellä on rahaa vähän enemmän ja välillä ei juuri ollenkaan. Mulle henkilökohtaisesti ei ole tärkeää se, että mun tilillä on koko ajan säästöjä vaikkapa 10 000 euroa, vaan mulle tärkeää on nauttia niistä rahoista, joita tienaan. Mun omaisuus ei siis ole pankkitilillä, vaan ne ovat kiinteää omaisuutta tai sitten elämänkokemuksia. Raha on mulle käyttöä varten. Tällä hetkellä mulla on kakkostilillä ylimääräistä rahaa, joilla maksan esim. tilaamani järjestelmäkameran sekä maksan muutamia muita suunnittelemiani isompia menoja. Ja jos mulle tulisi oikein kova hätä, niin siinä tapauksessa myisin jotain omaisuutta pois.

Tuo kuulostaa kyllä hyvältä idealta. Itse vedän verot yleensä aika tarkkaan tulojen mukaan, mutta kun tosiaan "yrittää" säästää jotain pientä sivuun, niin kyllä ne rahat tahtoo mennä johonkin ihan muuhun. Tuolla tavalla sitä säästöä todellakin tulisi. Kiitos vinkistä, koitan muistaa ensi vuonna =)
 
Tuo kuulostaa kyllä hyvältä idealta. Itse vedän verot yleensä aika tarkkaan tulojen mukaan, mutta kun tosiaan "yrittää" säästää jotain pientä sivuun, niin kyllä ne rahat tahtoo mennä johonkin ihan muuhun. Tuolla tavalla sitä säästöä todellakin tulisi. Kiitos vinkistä, koitan muistaa ensi vuonna =)
Voit ottaa heti käyttöön? Tilaa vain muutosverokortin niin jo ensi vuoden lopussa tulee säästöjä tilille! :D
 
millon tulee voimaan se, ettei enään makseta veronpalautuksia vaan ne sovelletaan jotenkin vuoden aikana? kuulin verotoimistossa tämmöstä asiaa, muistankohan väärin että vuosi 2012? joku vois tarkentaa..
 
Kiitos vinkistä, koitan muistaa ensi vuonna =)

Joo, voithan sä vieläkin tilata itsellesi uuden verokortin.

Mä otan aina sellaisen verokortin, jossa mä arvion pelkästään vuositulot. Mun veroprosentti on tällä hetkellä muistaakseni 34,5. Viime vuonna mun veroprosentti tais olla 0,5-1 prosenttia pienempi. Muistaakseni verovirasto ehdottaa mulle verokorttiin 29 veroprosenttia. Katsotaan kuinka paljon tältä vuodelta tulee palautuksia.
 
Voit ottaa heti käyttöön? Tilaa vain muutosverokortin niin jo ensi vuoden lopussa tulee säästöjä tilille! :D

Joo niinhän sitä voisi. Laitan toisen asuntoni myyntiin, ja jos/kun se menee kaupaksi niin verokorttikin menee uusiksi, kun en saa enää ensiasunnon korkovähennystä ja vuokratulot poistuvat. En viitsi kuukauden välein tilata uutta korttia =)
 
Ilmeiseti veroja saisi kiristää entisestään, kun niin moni on iloisesti yllättynyt, että saa palautuksia?! Itseäni lähinnä vituttaisi yli 100€ palautukset ja iloitsen siitä, että saan mätkyjä. Nyt maksettavaa tuli n. 400€. :)
Näinhän se on. Valitettavan moni tuntuu luulevan, että veronpalautukset ovat jonkin sortin arvonta, jossa joku voittaa ja joku ei. Mielummin melko tarkka nollatulos (tai vähän negatiivinen), kuin 2000e palautuksia (tosin se on se jonkun tapa säästää ja jokainen käyttäköön rahansa miten tahtoo).
 
Palautusta 100€ + vielä tuntematon summa matka ja kotitalousvähennyksistä. Nollatulokseen on täälläkin tähdätty, mutta nyt viime vuonna meni vaikeammaksi arvioida mikä on nollatulos kun piti vähentää kotitalousvähennyksiä, enkä tiennyt etukäteen kuinka paljon siihen oikeuttavaa työtä tulee. Lisäksi muuttui työmatka niin rajusti etten tiedä miten paljon siitä saa.. Osittain sen takia etten tiedä meneekö oman auton vai julkisten mukaan. En jaksa hieroa joka kuukaus veroprosenttia sen mukaan miltä milloinkin näyttää.
 
Maksetut verot 0€ et palautuksia oli aika turha odottaa. Olis saanu jonkin verran tienatakin ku jäi suht paljon vähennyksiä käyttämättä asuntolainasta ja remontista. Mut milläs käyttää ku ei arpajaisista tartte maksaa veroja. Ehkä sit ens vuonna!
 
Hiukan reilu tonni tuli palautuksia. Tuohon vielä päälle matkakulut, joita tulee ihan hyvin kun asun jumalan selän takana. Matkaa tulee 40km yhteen suuntaan, ja kolmivuoroa tehdessä julkiset eivät kulje tarpeeksi jouhevasti joten oman auton käyttö menee läpi (ainakin aina ennen mennyt).

Mietityttää vaan, kun veroehdotukseen oli kyllä merkitty minun viime vuonna maksamani ennakoverot pääomatuloista, mutta ei itse pääomatuloja (jotka olin kyllä ilmoittanut jo etukäteen paljonko niitä tulee, mutta kukaan ei ilmeisesti jaksanut merkitä niitä mihinkään ylös). Nyt kun ilmoitan verottajalle saadut pääomatulot, niin napsitaanko jotain palautuksista pois? Tuntuisi sikäli oudolta, kun kerran maksoin niistä verot jo viime vuonna...

No niin, vituiksihan tämä meni. Laskin että vuokratulojen ilmoittamisen jälkeen tulee tonnin mätkyt. On se nyt saatana kun viime vuoden alussa ilmoitin jo kuinka paljon tulee vuokratuloja ja maksoin siitä ennakkoveron, ansiotulot menivät aika hyvin yksiin ilmoittamani kanssa, enkä muutenkaan keksi mikä mättää. Täti sieltä lätkäisi minulle ilmoitusteni perusteella veroprosentin, jonka takia nyt sitten kuitenkin tulee reippaat mätkyt. Matkakuluja pitäisi tulle 3611e - omavastuu, eli noin 3k. Siitä sitten vielä tuo tonni pois...Perskule.
 
Nyt oli osunut prosentti hyvin kohdilleen. Palautusta tulee 150€.
 
Olen lukenut tämän tuoreen verotuspäätöksen parikymmentä kertaa ja yrittänyt tajuta sitä, mutta ei. Matkakulut 3611e - omavastuu 600e = 3011e. Lisäksi tulonhankkimisvähennyksiä yhteensä 620e. Palautuksia 1300e. Mihin prkl ne loput hävisivät?

Meneekö tuo niin, että vähennysten määrä vähennetään ansiotuloista, ja sitten lasketaan uudestaan mikä veroprosentti olisi pitänyt olla tuolla pienemmällä ansiotulolla ja palautukset määrätään sen mukaan? Ei ole reilua, kun kerran matkakuluista on jo vähennetty omavastuu, niin nipistävät vielä pari tonttua lisää...

Veroprosenttini oli laskettu tarkalleen sen mukaan mitä tulotkin ovat, eli siitä ei tullut ylimääräisiä mätkyjä.

Selventäkää tätä kuviota tyhmälle.
 
Siis eihän noita matkakuluja tollasenaan takaisin makseta, vaan ilmeisesti juuri niiden määrä vähennetään tuloista ja sen mukaan uusi veroprosentti.
 
Back
Ylös Bottom