Tulehtuneet kyynärpäät / ojentajat (useita vuosia)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro,

Mulla on ollut pitkän aikaa ongelmia kyynärpäiden/ojentajien kanssa. Tein joskus aikasemmin ketjun tänne, jossa ihmettelin kun ojentajat eivät palaudu millään, mutta nyt olen viimeisen vuoden aikana tajunnut, että kyseessä on jonkun sortin jännetulehdus molemmissa kyynärpäissä. En viitsinyt vanhaa ketjua enää nostella, koska olin tosiaan ymmärtänyt väärin ongelman.

Oireena tosiaan siis kipeät kyynärpäät, tai juuri siitä kohdasta mistä ojentajat alkaa. Kipu säteilee jännettä pitkin koko ojentajahihaksen pituudelta, mutta kipu on kovin juuri ala-ojentajien kohdalla. Kipua löytyy myös välillä kyynärvarsien lihaksista. Kipu pahenee punnerrusliikkeistä ja varsinkin, jos treenaan ojentajia suoraan. Ojentajia en olekkaan treenannut erikseen enään pitkään aikaan, mutta sekään ei auta. Tätä jatkunut nyt siis jo pari vuotta ja aina olen yrittänyt välttää liikkeitä, joissa kyynärpäihin sattuu. Hauis ja selkäliikkeissä ei ole mitään ongelmaa, mutta kaikki punnerrusliikkeet aiheuttavat kipua monta päivää treenin jälkeen.

Olen yrittänyt parantaa tätä ongelmaa seuraavin keinoin, ilman onnistumista:
  • 2-3 viikon totaalilevot
  • Ojentajien säännöllinen venyttely
  • Ojentajien treenit pois
  • Joka rinta/olkapäätreeneissä etukäteisväsytys, jotta saan punnerrusliikkeet tehtyä pienemmillä painolla ja paremmalla tuntumalla kohdelihaksille
  • Putkirullaus / hieronta pallon kanssa / tangolla
  • Voltaren geeli
  • Jääpakkaukset
Nyt alkaa keinot olla lopussa ja mietin, että voisikohan vaiva johtua jostain muusta allapiilevästä ongelmasta, esim. liian jäykät kyynärvarsien lihakset? Mulla on ranteissa aika huono liikerata kun joskus väänsin ne kun kaaduin prätkällä metsässä. Liian jäykät ojentajat? Venyttelen niitä säännöllisesti, kuten muitakin lihaksia.

Jos jokin rakenteellinen juttu perussyynä niin toivottavasti löytyy. Varmaan jonkun fyssarin pakeilla vois käydä ja jos joku asiantunteva lääkäri tiedossa, niin varmasti kannatta koittaa saada apuja.

Mulla ollu hauisjänteiden tulehdus. Otin Voltaren kuurin alkuun, geeli on turhake, ei toimi. Tabletitkaan ei paranna jänteitä juurikaan, mutta poistaa kaikki muut tulehdukset sieltä päin mikä auttanee osaltaan. Pari viikkoa täyslepoa, sitten aloin varovasti jännittelemään lihaksia (ovat aika hukassa kun hermotus sieltä jänteen läpi enempi ja vähempi sekaisin, alkuun oli vaan varovaista yrittelyä) ja tekemään negatiivisia osia kevyistä hauiskäännöistä käsipainoillla (kevyt paino kahdella kädellä ylös ja sitten hitaasti yhdellä alas). Kipuja vältellen tällaisia, ojentajalle toi menis niin päin että kahdella kädellä suoraksi ja sitten hitaasti koukkuun yhdellä. Mä näen että noi jänteiden tulehdukset on jonkinlaisia ylirasitustiloja, voi olla vammaakin mukana ja sitä ihan tulehdustakin. Niiden pitää saada hyvä pitkä lepo ja sitten opettaa negatiivisten kautta hitaasti kuntoutumaan ja toimimaan taas. Ekan kuukauden kokonaan vois mennä ihan vaan parilla kevyellä harjoitteella, kolme-neljä kertaa tekee viikossa ja tosiaan vähintään kaks viikkoa ottaisin 100% lepoa. Tekemisessä se juttu edellä pitäis mennä että yrität löytää sitä jännettä ja lihasta uudestaan, niin että se osaisi taas jännittyä kivuttomasti, eli edistetään paranemista, ei tehdä lihasta. Nää jutut oli vaan mun tilanteesta, jos tilanne on yhtään identtinen sen kanssa niin pitäis levon + negatiivisten alkaa auttamaan. Mutta takuita ei pysty antamaan, kuitenkin eri ihminen ja eri jänteetkin. Tsemppiä, jänteet paranee kaikkein hitaimmin, ottanee monta kuukautta vähintään, ellei sitten löydy jotain taikafyssaria joka jollain konstilla saisi hommat kohdalleen nopeammin. Jos joku taustasyy epäilyttää, niin käy ihmeessä tutkittavana. Ja muutenkin.

Oletko kokeillut pidempää taukoa kaikista punnerrus liikkeistä mutta säilyttäen muu treeni ("elimoi lähde & liiku ilman kipua") ? Kuulostaa vähän samanlaiselta kuin polven patella vaivat ja siinä on sekä omat kokemukset että muilta kuultuna sama eli sitkeästi säilyy ellei lopeta ko. kohtaan kohdistuvaa kuormaa kokonaan joksikin aikaa. Yleensä paska valuu alaspäin eli olkapään seutu kannattaa katsoa/selvittää miten toimii.

Voltaren toimii paremmin kun sitä lutraa oikein kunnolla ja käärii kelmun päälle niin. Polvi/kyynärlämmitin vielä päälle niin pysyy paikallaan nukkuessakin.

Vetävissä liikkeissä ilmennyt kyynärvaiva läksi noin vuodessa, kun tein sen aikaa eri otteella ( -> lapio ). Ojentajan kyynärvaiva läksi kun lopetin käden laittamisen pään alle sohvalla maatessa;)

Voi olla ettei liity sun vaivaan mitenkään, mutta kokeillaan.

mul oli vähän vastaavaa ainakin vuoden oikeessa kädessä, en tehny ojentajia ollenkaan ja hauis tuli välillä kans kipeeks selkätreenin jälkeen. Sit vaiva paheni sen verran et joku hermo jäi pinteeseen ja "räpsi" välillä töissä pikkusormeen ja nimettömään. Ja myös forkku tosta kyynärpään läheltä oli ihan vitun kipeä.

Keksin sit joskus hieroo kovalla pallolla ja putkirullalla oikein kunnolla tuolta melkein kainalosta selän puolelta, ja venytin latsia ottamalla ovenkarmista kiinni ja vetämällä taaksepäin, ni huomasin et helpottaa ainaki hetkeks kipu.

Nyt vielä myöhemmin oon todennu että ryhti on aika etukeno, ja toi selkä vetää jumiin sen takia. Hyvin huomaa ettei ojentajassa oo mitään tuntumaa jännitettäessä, jos ei olkapäät oo tosi korostetusti takana. Varsinki jos sulla puutuu noi kaks sormea niin suosittelen edes kokeilemaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom