Tuleeko muillekin mieleen sana anorektikko...?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitsku
  • Aloitettu Aloitettu
Ällöpylly sanoi:
:offtopic: mutta sama tyttö löytyy myös täältä. :jahas:

:offtopic:

Ei tarvi kauheasti katsella kyseisen saitin kuvia, kun pystyy huomaamaan, että läheskään kaikki kuvat EIVÄT ole Suomalaisia mimmejä, vaan juurikin muilta saiteilta nyysittyjä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"viat"?? mitkä viat...jos jollain on jakomielitauti tai skitsofrenia tai on vaan masentunu, niin onko ne vikoja??
EI, ne ovat sairauksia!

Jos pentu hyppii silmille, niin ei saa hermostua. Sillä voi olla ADHD ja se on sairaus ja teette väärin, jos yritätte saada siihen kuria. Antakaa sille pilleri!

Muistaako kukaan sitä 4D-dokumenttia psykopaateista? Siinä sanottiin, että niilläkin on joku kemiallinen häiriö aivoissa, joten ensi kerralla, kun joku tappaa perheenne ja korttelillisen ihmisiä, älkää suuttuko. Hän on vain kipeä!

Millekään käyttäytymishäiriölle ei kannata tehdä mitään, koska teknisesti kaikki on vain kemiaa aivoissa!

Ennen oli kaikki paremmin, kun ihmiset olivat terveempiä, mutta pahoja, ilkeitä, kusipäisiä ja laiskoja tai ihan mitä vaan ja niitä sai kohdella sen mukaan. Nykyään kaikki ovat sairaita, joten sympatiaa ja burana kaikille.

:D

Mikä nyt ei olisi nykyään sairaus?! :jahas:

ringside sanoi:
voidaan tuottaa allergiareaktio viinaan, mutta ei se halua juoda viinaa, eli aivoissa olevaa "sairautta" poista.
Perinnöllisen alkoholismin hoidossa opiaattiantagonisti Naltrexon ja uudemmat sitä vastaavat aineet ovat ilmeisesti osoittautuneet varsin toimiviksi. Lääkitys tähtää nimenomaan juomishimon vähentämiseen ja aivojen uudelleenopettamiseen (nousuhumala ei tunnu miltään lääkityksen aikana).

No, mun mielestä ainakaan se ei o ihmisen oma vika, jos on läskipaska. Harva haluaisi olla lihava, mutta ei oikeasti pysty vaikuttamaan asiaan. Sen enempää sairauden käsitteeseen puuttumatta, voisi oikeastaan liikalihavuudenkin määritellä sairaudeksi. Harva haluaa myöskään olla riippuvainen huumeista, paljon hauskempaa olisi käyttää niitä vaan huvin vuoksi. Sairaus sekin. Alkoholismilla on varmasti tähän riippuvuuteen verrattuna jokin syvempikin ero... Itse en sitä tosin huomaa, valistakaa minua, olkaa hyvät.

Se, että pitäisikö tällaiset psyykkeen kautta ruumiiseen vaikuttavat "sairaudet" luokitella perinteisiksi sairauksiksi, on mun mielestä ihan hyvä kysymys. Ehkä jokin uusi käsite, kuten "mielen heikkous" voisi olla aika kova termi. Tyhmyyskin voisi olla sairaus, anteeksi, että siihen nyt syyllistyn :( Syytön mä siihen olen -> sairaalaan vaan. Itse tosin myönnän vain mieleni heikoksi :david:

tarkemo sanoi:
...itselläni aina vähän särähtää korvissa kun joku mainitsee alkoholismin olevan sairaus. Mikäköhän se sitten olisi? Riippuvuussuhde?

Ylensyöminen on sairaus (bulimia).
Alisyöminen on sairaus (anoreksia).
Ylijuominen on sairaus (alkoholismi).

Muistaakseni turvallisen juomisen rajana pidetään alle 10 ravintola-annosta viikossa. Jos on joutunut olemaan töistä poissa viinan takia, juomaan toistuvasti loivennusta krapulaan, menettänyt muistin, joutunut tapaturmaan humalassa - on kyseessä puhdas alkoholismi.

Samoin pullojen piilottelu, juotujen määrien vähättely, humalassa olemisen salaaminen lähimmäisiltä, juomamerkkien vaihtaminen "kontrolloidun" humalan toivossa - tämä kaikki on alkoholismia. Tarvitseeko jatkaa vai joko kuulostaa tutulta?

:david: :kippis1: :urjo:

Olen juonut yli 10 ravintola-annoksellista viikossa lukemattomia kertoja. Monesti jopa tuplamäärän. Olen joutunut juomaan alkoholia loivennukseksi krapulaan. Olen myös satuttanut itse(ä)ni kännissä ja menettänyt muistin. Olen myös joutunut olemaan poissa töistä sekä humalan että krapulan vuoksi, jonka lisäksi olen ollut kännipäissä myös töissä.

Tämän vuoden alussa aloin vaan miettimään, että eihän tuollasessa ole järkeä. Sen koommin en ole muistia menettänyt tai joutunut olemaan pois töistä, vaan vetänyt sopivan hyvät humalat noin kerran kuukaudessa. Jos ei ole viikonloppuja vapaana niin en sitäkään. Olipas helppo parantua sairaudesta.

:jahas:

protsku sanoi:
Muistaakseni turvallisen juomisen rajana pidetään alle 10 ravintola-annosta viikossa. Jos on joutunut olemaan töistä poissa viinan takia, juomaan toistuvasti loivennusta krapulaan, menettänyt muistin, joutunut tapaturmaan humalassa - on kyseessä puhdas alkoholismi.

Jep, kaikki osuu. Olen alkoholisti, eli sairas.... :david:

Dippi sanoi:
Perinnöllisen alkoholismin hoidossa opiaattiantagonisti Naltrexon ja uudemmat sitä vastaavat aineet ovat ilmeisesti osoittautuneet varsin toimiviksi. Lääkitys tähtää nimenomaan juomishimon vähentämiseen ja aivojen uudelleenopettamiseen (nousuhumala ei tunnu miltään lääkityksen aikana).

Mä en tiennyt tätä! Onko anoreksia sitten hoidettavissa ruokahalua kiihottavalla pillerillä? Mä olen siinä käsityksessä, että anoreksia ei taudinkuvana ole ensisijaisesti ruokahaluttomuutta, vaan vääristynyttä minäkuvaa ja itseinhoa. Vallan käyttöä omaan kroppaan. Aika vaikeasti hoidettavia viruksia. Nyt käsiä pystyyn: jos alkoholismi johtuu geenistä, niin kuinka moni pakkislainen on sitä mieltä, että anoreksiageeni on olemassa? Saada mielihyvää puutteesta/olemassaolemattomuudesta on varmaan tautina sieltä vaikeimmasta päästä. Jokinorsuille varmaan toimisi samat serotiininblokkaukset. Kausaalisuhde on kuitenkin analoginen viinanpaskan kanssa. Epäilen, että ainoa lääke anoreksiaan on jatkossakin plasebo. Uskoontulo ja rakastuminen ovat plasebona sieltä parhaasta päästä, kuten monet alkoholismiSAIRAUDESTA "parantuneet" tietävät. Itseasiassa olen muuten sitä mieltä, että nykylääketieteen ajattelu: Tällä lääkkeellä pystytään blokkaamaan nousuhumala ---> paranit sairaudesta, on jotenkin ihan vinksahtanutta logiikkaa, koska varmasti samalla lääkkeellä saataisiin kuka tahansa lopettamaan viinan juonti. Tarkoitan tällä edelleen sitä, että mielestäni sairaudessa tieteellisessä mielessä on jokin kausaalisesti alkuunpaneva vaikuttaja, joka on sitten paikannettavissa. Sillä, että isketään aivoihin kemikaaleja, vaikutetaan niiden serotiinipitoisuuksiin yms, ei mielestäni todisteta, että näillä ihmisillä olisi "sairaus". Tässä virhepäätelmässä on juuri koko medikalisaation idea:

Premissi1: Tämä ihminen käyttäytyy ikävästi
Premissi2: Syötin sille kemiallisen yhdisteen
(implikaatio)--->ihminen alkoi käyttäytyä vähemmän ikävästi
----------------------------------------------------------
Konkluusio: Käytöksen syynä oli sairaus

Dracone sanoi:
Olipas helppo parantua sairaudesta.

Oletko sitten juonut 7-vuotiaasta lähtien, kerrot olevasi 22-vuotias ja yleensä alkoholisoitumiseen menee tuollaiset 15 vuotta aktiivista ryyppäämistä? Tosin monilla jo 10 vuotta aktiivista ryyppyä saa aikaan sen että nousuhumalaa ei enää tule ja voidaankin alkaa puhua ns. itkuviinasta.

Ja eihän se että juo 20 tai 30 ravintola-annosta, menettäen muistinsa ja teloen itsensä, tee vielä kenestäkään alkoholistia. Se taas, että toistuvasti joutuu tilanteeseen jossa ei voi lopettaa ryyppäämistä ensimmäisen paukun jälkeen, on alkoholismia. Get my point?

EDIT: Samalla tavalla voisin kuvitella että anoreksia ei puhkea suoraan vaan ensin on joku harmiton laihdutusprojekti josta myöhemmin syntyy sairaalloinen syömättömyys ja painon tarkkailu.

Ok tajusin pointin. Ja ei jatketa enää offtopiccia.. Mutta näemmä muutaman vuoden ryyppäämisen lopettaminen vaatii siis vain henkisesti itseltään, jotta se loppuu. Alkoholismi on siis sairaus joka pitäisi saada loppumaan, ennen kuin se alkaakaan.

Dippi sanoi:
Perinnöllisen alkoholismin...

Tämä on jotenkin hupaisa sanapari.
Milloin alkoholismista tulee perinnöllinen ja mikä tekee alkoholismista perinnöllisen?

Milloin muuten tupakointi luokitellaan sairaudeksi? sehän on verrattavissa kaikin puolin alkoholismiin tai entä lääke- huume riippuvuus.

Mun ajatusmaailmaan ei vain uppoa, että alkoholismi olisi sairaus mutta mainitsemani muut eivät.

ringside sanoi:
Premissi1: Tämä ihminen käyttäytyy ikävästi
Premissi2: Syötin sille antabuksen, mielialalääkkeen, nicoretten
(implikaatio)--->ihminen alkoi käyttäytyä normaalisti
----------------------------------------------------------
Konkluusio: Käytöksen syynä oli sairaus

Pääsimme eroon alkoholismista, anoreksiasta/bulimiasta, tupakoinnista. Näin se vaan menee. ;)

protsku sanoi:
Pääsimme eroon alkoholismista, anoreksiasta/bulimiasta, tupakoinnista. Näin se vaan menee. ;)

No sää nyt oot toivoton tapaus. ;)

Osittain tomppa82 on oikeassa, jos ihminen ei tee mitä pitää tehdä, sitä ihmistä pitää lyödä. Ei luusereiden hyysäys auta, heille täytyy näyttää oikean elämän toimintatavat. Tavalla tai toisella. Muuten muutosta ei synny.

Näin säilytetään yhteiskuntajärjestys.

make77 sanoi:
Muuten oli namu, mutta noi sääret oli ihan hirveet tikut. :urjo:
Pitäähän säärissä olla edes vähän lihaa että näyttää naiselta.
Sa muutenkin pitää sääristä löytyä kunnon puristus voimaa että saa tunnelman oikein tiiviiks. :kuola:
No voi kele... tietysti tarkotin reisiä.
TOU! :wall:

Ällöpylly sanoi:
:offtopic: mutta sama tyttö löytyy myös täältä. :jahas:
:kuola::kuola::kuola:/:kuola::kuola:

No on se kumma. Olisko sitten parempi jos tohon pistettäis läskiä lisää? Mikään ei niin ällötä naisen kropassa kun housun yläreunasta pursoava läsä tai perse mikä on läskistä muovattu.

Jos tota nyt välttis haluais muuttaa, niin ehkä se muutama kilo lihasta, mutta ei oo tarve mun takia. Ei ne lihakset naisella niin tärkeitä oo, miehellä nyt vähän sais olla tietty. :)

Jos tässä seurustelukumppania taas kattelis, niin tuollainen kroppa olis bueno. Läskin puolesta ne edelliset oikeestaan ovat olleetkin vastaavia.

Omaan tuollaiseen (tredin aloittajan postaama emäntä) haluaisin sellaisen 4-5kg läskiä, kohtalaisesti lihasta, vähän isommat tissit ja sellaisen aika ison(ei norsun persettä) ja pyöreän ja käteensopivan ja rusk...öö...perseen.

Weeboomi sanoi:
Jos tässä seurustelukumppania taas kattelis, niin tuollainen kroppa olis bueno. Läskin puolesta ne edelliset oikeestaan ovat olleetkin vastaavia.

Mutta katohan noita jalkoja. Hyi helvetti. :urjo:
Entäpä nuo kamalat narukädet ja keskikroppakin näyttää paskalta. Persettä ei näy, mutta sekin näyttä paskalta.
Tuolla punttimimmien kuva osastolla kaikilla on, sanotaan nyt tässä yhteydessä..kauniimmat jalat (ja yleensä koko kroppa) kuin tuolla bikini modelilla.

Varmaan tämä oma treenaaminenkin on muuttanut hieman ihannetta. Ehkä joskus ennen treenaamista tuokin olisi näyttänyt hyvältä.

protsku sanoi:
Ylensyöminen on sairaus (bulimia).
Alisyöminen on sairaus (anoreksia).
Ylijuominen on sairaus (alkoholismi).

Niin, siis tässä koko keskustelussa on nyt määritelmät ja vertailusuhteet jossain määrin sekaisin.

Ei ole suoraviivaisen helppoa eikä järkevää verrata keskenään addiktioita l. riippuvuuksia (esim. alkoholismi, huumeet, lääkkeet, seksi, liikunta, tupakka, roina jne.) puhtaasti psykologisiin minäkuvan ja elämänhallinnan vääristymiin (anoreksia, bulimia). Nämä sairaudet ovat luonteeltaan sekä syntymekanismiltaan melko erilaisia, samoin niiden hoito (vaikka molemmissa onkin kyse sekä pään että lopulta ruumiin toimintahäiriöstä).

Alkoholismista voi kuitenkin sanoa vielä sen verran, että sitähän on lääketieteellisesti tutkittu Suomessakin varsin runsaasti ja tutkimusten tuloksena on löydetty geeni, joka näyttäisi altistavan alkoholismin syntyyn. Eli siis kukaan ei automaattisesti (= geneettisesti) synny alkoholistiksi, mutta ALTTIUS ajautua ko. sairauteen on joillakin ihmisillä suurempi kuin muilla. Ympäristötekijät ovat luonnollisesti ratkaisevassa osassa taudin varsinaiseen puhkeamiseen/puhkeamatta jättämiseen.

Dee sanoi:
Ympäristötekijät ovat luonnollisesti ratkaisevassa osassa taudin varsinaiseen puhkeamiseen/puhkeamatta jättämiseen.

[RATAKISKO]
Ja kuitenkin, lopultakin, se on vain ja ainoastaan:

1.alkoholisti itse joka kallistaa pullon huulilleen
2.anorektikko itse joka lopettaa syömisen
3.bulimikko itse joka rohmuaa ruokaa suuhunsa senkin jälkeen kun napa rutisee

Geeneihin on turha vedota. Sairaus mikä sairaus.
Ei kykene lopettamaan kun aloittaa.
Kenen on vastuu? Meidän kaikkien.

Yhteiskunta asettaa jäsenilleen niin kovia paineita että on pakko projisoida ongelmia johonkin muuhun kuin suorittamiseen. Siksi sairastutaan, aletaan ryyppäämään, ylensyömään, alisyömään. Toisaalta on halu paeta hetkellisesti jonnekin, toisaalta on hirveä tarve tehdä oma hätä näkyväksi ja yrittää saada joku toinen huomaamaan.
[/RATAKISKO]

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom