Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hall taisi uskoa vähän liikaa omaan jumaluuteensa, ettei vaan ajatukset olleet jo "varmassa" titteliottelussa.
No en mä nyt tarkoittanut että tuomarit olisivat väärän päätöksen tehneet vaan sitä että matsit ei vaan ole kiinnostavia kun vastassa on kaksi kaveria jotka molemmat kykenevät lopettamaan matsin ilman että pitää mennä pisteille. Helposti voisi sanoa että jos Kelvin oli niin selkeä voittaja niin miksi matsi meni tuomareille?Ei tässä kyllä voittajasta ollut epäselvyyttä.
Ei toi nyt mikään ryöstö ollut, mutta kolmannesta erästä voi kyllä olla montaa mieltä. Neljäs erä olisi minusta ollut paras ratkaisu.
Itseänikin tuo kolmas jäi sapettamaan... Olisi kiva toisinaan kuulla perusteita pisteytyksille
Niin kauan kun matsit voitetaan lyömättä yhtään iskua
Sääntönä pitäisi olla siis myös se, ettei takaraivoa saa tarkoituksella jättää suojaamatta.
Uskotko tosiaan, että tarkoitin tuota?Matsit pitais vetaa lapi toinen kasi takaraivon paalla suojana?
Pitaisko matsi sitten voittaa kasien levittelylla? Kelvin ainakin painoi paalle kovasti.
Sivukommenttina tähän takaraivokeskusteluun, että monesti huomaa ottelijoiden käyttävän myös hyväksi tuota takaraivosääntöä. Takaraivoon ei saa lyödä, sitä mieltä minäkin olen, mutta myös siitä pitäisi varoittaa, ettei käytettäisi "epäurheilijamaisesti" hyväksi tuota takaraivosääntöä. Sääntönä pitäisi olla siis myös se, ettei takaraivoa saa tarkoituksella jättää suojaamatta. Esimerkiksi matossa päällä olevan näkee usein kääntelevän takaraivoaan lyönneille.
Uskotko tosiaan, että tarkoitin tuota?
Esimerkkinä aiemmin antamassani tilanteessa vähintäänkin osittain on kamppailijan oma vika. Sääntöjen tarkoitus nimittäin on se, ettei ottelijoille sattuisi mitään, eikä se, että ottelijat saisivat jonkin koskemattoman alueen, jota ei tarvitse suojata. Mielestäni viestistäni kävi selkeästi ilmi pienellä luetunymmärtämisellä, etten ehdottanut sellaisia sääntöjä, että ottelijat saisivat yrittää lyödä kielletyille alueille. Selventääkseni vielä; ottelija eivät saisi lyödä toista kielletylle alueelle edelleenkään, mutta vastustaja ei saa myöskään hyökätä tai puolustautua ottaen tarkoituksellisesti tukea siitä sääntöjen kohdasta, että tietylle alueelle ei saa iskeä. En pitäisi mahdottomana tilanteena nykysäännöillä sitäkään, että vilpittömästi vahingossa toinen ottelijoista lyö kielletylle alueelle esimerkiksi juuri tilanteessa, jossa vastaanottava osapuoli kääntää tarkoituksellisesti takaraivonsa lyönnille, koska sääntöjen mukaan sinne ei saa lyödä. Minusta säännöt vapaaottelussa ovat tietyllä tavalla itsesuojeluvaiston takaajana; jos ottelija ei PYSTY suojaamaan joka tilanteessa itseään täysimääräisesti, viimekädessä säännöt takaavat sen, ettei vaurioalttiimpiin ruumiinosiin isketä eikä esimerkiksi soccer-kickejä tule.Onko sun mielesta kamppailijan oma vika jos joku tarayttaa takaraivoon jos sita ei suojaa? Mun logiikkaan sopis paremmin se etta esim. kasilla suojataan aluetta minne saa lyoda. On se vahan mun mielesta outoa jos vastuu siirretaan sille jota vastaan saantoja rikotaan koska "se ei suojannut". Ei niita alueita tartte suojata minne ei saa lyoda. Piste. Saa olla eri mielta.
Nimenomaan näin pitääkin olla.InsideMMA:ssa Big John sanoi, että tuomarin tulee huomauttaa iskuja ottavaa osapuolta, jos tämä tarkoituksella tarjoaa takaraivoa vastustajalle. Silloin komento "watch the back of the head" on tarkoitettu iskettävälle eikä iskijälle.
ottelija eivät saisi lyödä toista kielletylle alueelle edelleenkään, mutta vastustaja ei saa myöskään hyökätä tai puolustautua ottaen tarkoituksellisesti tukea siitä sääntöjen kohdasta, että tietylle alueelle ei saa iskeä.
Näin on, mutta kyllä minä ainakin kyseisenlaisessa tilanteessa väistän jos pystyn. Juuri pari kuukautta takaperin joku pakitti autoni nokkaan, mutta silti yritin väistää vaistomaisesti vaikka lain mukaan vastapuoli oli syyllinen ja joutui maksumieheksi. Kettumaista käyttää autoa korjaamolla, vaikka toinen olikin syyllinen. Samalla tapaa suojaisin vapaaottelukehissä takaraivoani jos mahdollista. Olisi kettumaista kärsiä aivovammasta, jos toinen ei noudatakaan sääntöjä, kun pitää omaa takaraivoa suojaamattomana ja itse voittaa diskauksella.Vahingossa takaraivoon lyojan kuuluu silti olla syyllinen aivan samalla tavalla kuin jos joku vahingossa ajaa jonkun peraan autolla. Peraanajajan vika.
Nimenomaan! Toit erittäin hyvin esille sen, miksi minun mallini olisi parempi. Jos iskettävä olisi suojannut takaraivonsa, eikä olisi kääntänyt niskojaan iskijää kohti, ei hän olisi loukkaantunut.Kuvitellaanpa tilannetta etta ottelu keskeytyy sen takia kun toinen iskee takaraivoon ja iskettavan niska/aivot loukkaantuu. Tuomari tuomitsee niin etta iskettava kaansi niskat/paan tahallaan iskijaa kohtin ja julistaa matsin laittoman iskijan voitoksi diskauksella. Olisiko ko. tuomio oikein?