Treenivihkosesta hyötyä vai haittaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu

Mixu

Ei vain tajua
Olen käyttänyt itse treenivihkoa alusta asti, kirjoitellut, milloin tein mitäkin montako toistoa ja kmmenttia, miksi niin vähän tuli =)
Vihkosesta on hyötyä, varsinkin jos haluaa kehittyä tuloksissaan, mutta olen huomannut myöskin psykologisen haittavaikutuksen - viime viikolla meni esim. tasapenkissä 7, 6 ja 7 toistoa. Tällä viikolla meni 7, 6 ja 6 toistoa. Joku voisi ymmärtää tämän niin, että
- jatkuvasti ei voi kehittyä ja nostaa rautamääriä,
- eri viikkoina voi olla erilainen rasitustaso takana ja myöskin voimat heittelee vähän riippuen tilanteesta,
- saatoin lämmitellä vähemmän kuin viimeksi tai liian rajusti
- jne jne

Minulle tuo sanoo vain:
- Tulostasosi putoaa, kynäniska.

Ja vitutus nousi heti, joka piti latistaa kiroilemalla että pysty vetämään treenin loppuun.

Joten
- Käytätkö treenivihkoa, käytätkö käyttämisen ilosta vai muistaisitko edellisen viikon sarjat kuitenkin ilman apua, tai oletko lopettanut vihkon käyttämisen, kun ei palvellut tarkoitustaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Mixu
- Käytätkö treenivihkoa, käytätkö käyttämisen ilosta vai muistaisitko edellisen viikon sarjat kuitenkin ilman apua,
Käytän, ensisijaisesti siksi että kun vaihtelee sarjapituuksia ja haluaa tähdätä treenissä aina tiettyyn sarjapituuteen, niin vihkosta näkee, millaisilla painoilla siihen viimeksi on päästy. Siihen aina pikkusen lisää ja kokeillaan päästä ~samaan. Tästä päästäänkin toiseen syyhyn, kun selailee vihkosta monta monta sivua taakse päin niin joskus on jonkinlaista edistystäkin havaittavissa. Se motivoi.

Käytän - kirjoitan kaiken vasta treenin jälkeen, muuten lepotauot venyy ja sekoittaa treeniä.

Vaihtelen treeniä niin usein että tuo sarjapainojen nouseminen ei voisikaan tapahtua jatkuvasti samoissa liikkeissä, se on vain yksi osa seurantaa, ja ainoa mihin voi tämänhetkisiä sarjapainoja verrata on voimatasot samalla jaolla/frekvenssillä/liikkeillä joskus aiemmin.
Eli enemmänkin vihko toimii referenssinä historiaan; millaisia treenejä on tehty milloinkin ja kuinka tiheään jne, mikä on toiminut, mikä vienyt ylikuntoon nopeasti.. jne jne jne.

On ehdottomasti hyötyä! En mä muuten muistaisi mun sarjapainoja tai ylipäätään mitään oleellista edellisistä treeneistä. Kun kaikki on paperilla ei tarvii ajatella mitään, voi keskittyä treeniin täysillä.

Ja tietysti se motivoi kun on todistettavasti tapahtunut nousujohteista kehitystä :)

On iso hyöty, varsinkin nykyisin, kun treenaan aika pitkälle tuntuman mukaan. Jotkut jaksot ja isot linjaukset miulla on, mutta vars. treenit mietin joskus vasta edellisenä iltana treenivihko kourassa. Siitä katon, mitä, millä painoilla ja millaisilla sarjoilla olen viimeksi tehnyt. Ja mitä liikkeitä nyt pitää treenata. Olen miekin joskus tehnyt samankaltaisia havaintoja kuin Mixu, mutta en pitäisi sitä treenivihon käyttämisen esteenä. Ainahan joskus tulee taantumaa tai tasaista.

Oikeastaan mie lähestyn jo niitä ikiä, jolloin saa olla tyytyväinen, jos tulokset eivät putoa (ainakaan kovin nopeasti. Mikä on nopeasti???):wanha:

En ole koskaan käyttänyt. Varmasti hyödyllinen toimi, mutta ei istu minuun. Joskus olen suunnitellut ohjelman, jolla aletaan työstää, mutta koskaan en ole päivää pitemmälle sitä noudattanut.

Eli treenaamaan lähtiessä tiedän kyllä minkä lihasryhmän vedän (4-jakoinen ollut käytössä kohta puoli vuotta), mutta sarjamääristä ja toistoista ei ole salille tultaessa hajua. Pyrin liikkeitä vaihtelemaan, mutta tuntumalla nostetaan ja jos rautaa tuli liikaa/liian vähän, sarja tehdään silti loppuun, failureen asti.

Vihko kasvattaa säännöllisyyteen ja systemaattisuuteen, mutta oman tapani katson hyväksi siksi, että se ei totuta lihasta mihinkään, vaan saa joka treenissä erillaisen kuorman ja toistomäärän.

Kyllähän minä sarjat ja toistot muistaisin ilmankin, mutta hyvä se treenipäiväkirja on olemassa, lusmuilun välttämiseksi. Tulee varmasti tehtyä kaikki tarpeellinen.

Treenipäiväkirja-threadista voitte lukea millainen omani on, en käy sitä tässä kertaamaan.

Itselläni se toimii. Ja kyllä: kun vaikkapa päivän penkkitulos pitää etsiä muualta kuin "päivän liikkeiden" listalta, turha vitutus tulosten väliaikaisesta huononemisesta ei ole niin ankaraa. Jos rautaa nousee, hyvä, jos ei, niin ei sitten. Ei maailma siihen kaadu, oletan. Rasti ruutuun vain; tänäänkin yritin parhaani.

Originally posted by I Drink Alone

Eli treenaamaan lähtiessä tiedän kyllä minkä lihasryhmän vedän (4-jakoinen ollut käytössä kohta puoli vuotta), mutta sarjamääristä ja toistoista ei ole salille tultaessa hajua. Pyrin liikkeitä vaihtelemaan, mutta tuntumalla nostetaan ja jos rautaa tuli liikaa/liian vähän, sarja tehdään silti loppuun, failureen asti.

Sama juttu, liikkeet lihasryhmän sisällä vaihtelevat jo pelkästään sen takia, mikä laite tai penkki on vapaana. Painot asetellaan tuntumalla. Jos lämmittelyn jälkeen tuli laitettua liian vähän, niin sitten vähän ajateltua pitempi sarja ja päinvastoin. Seuraavaan sarjaan voi hakea hienosäätöä.

Ei jaksa edes ajatella muistiin kirjoittamista. Ei ole vihkoakaan.

Originally posted by Mixu

Ja vitutus nousi heti, joka piti latistaa kiroilemalla että pysty vetämään treenin loppuun.

Mulla on treenipäiväkirja Excel-taulukkona. Tämän takia vitutus nousee vasta kun tulee himaan ja kirjaa päivän treenit ylös (ja huomaa ettei kehitystä ole tapahtunut :wall: ) . Tollanen on muuten hyvä kun halutaan tarkastella kehitystä pidemmällä aikavälillä. Neljän vuoden takaisten treenien vertailu nykyisiin lämmittää mieltä kummasti :) .

Joskus tullu käytettyä mutta ei enää vähään aikaan.

Itelläkin käytössä Excel-taulukko johon kirjataan sarjasta se suurimmalla painolla tehty sarjapaino. Tuosta on tosiaan hyvä seurata sitä pitkän aikavälin kehitystä.

Itselläni toimii hyvin tuo, että salilla on tarkka ohjelma jota seuraan, myös painojen osalta.

1999 kesästä lähtien on joka ikinen treeni kirjattuna, viime kesänä tosin meni vähän överiksi nuo merkkailut mutta tekemiset kuitenkin on tallennettu lyhyesti. 1995 pidin myös treenipäiväkirjaa jonkin aikaa mutta se jäi sitten.

Lyhyesti voisin kuvailla vihkoja. Eli 1999 lähtien on ollut seitsemän(VOIMAN LUKU!)sarakkeinen systeemi käytössä:

1. VKO
2. PVM
3. VP
4. KLO
5. TEEMA (patentoiduin lyhentein kuvaus tapahtumasta, 3-8 kirjainta, esim SHHIXA7 :) ja alle tulee lyhentein syömättömyyden kesto ennen treeniä, glutamiinit, aminohapot yms ennen treeniä)
6. MÄÄRITE (teeman tarkennus, eli esim treenin painot ja toistot (kaikki, myös lämppärit), tai vaikka aerobisen harjoituksen tiedot, tai vaikka painonmittauksen kilot, uusi treeniohjelma joko kirjoitettuna tai liitteenä..)
7. MUUTOS (määritteen tarkennus, eli miten treenit meni, kehitys tms, tai vaikka treeniohjelman muuttamisen syyt jne)

Lyhenteitä liikkeistä, tekniikoista yms on monia satoja (!!) jotta kirjaaminen olisi nopeata ja lyhyttä. Siksi tuosta ei ulkopuolinen otakaan kovin hyvin selvää :).

Treenin tulokset merkkaan vasta kotiin tultua, kyllä ne muistaa. Ohjelma on salilla mukana jos se on uusi ettei vain tule mokailtua. Treenien osalta tuo muutossarake on tärkeä, koska itse toistomäärät ja kilot kertovat loppujen lopuksi helvetin vähän. Eri vaikuttimia on niin paljon, vaikka sille miksi vaikka treeni meni pieleen.

Apua vihkoista on kyllä ollut mm ohjelmien suunnittelussa mutta kiireessä vituttaa välillä tehdä noita kirjaamisia. Itse asiassa viime aikoina on ollut mielessä lopettaa koko touhu mutta kyllä hyöty jyllää ainakin toistaiseksi vitutuksen.

Käytän myös treenivihkoa, ja siitä on ollut minulle erittäin suuri hyöty.

Lämmiitelyjä en normaalisti juurikaan kirjaa, ellei itse sarjoissa tunnu lämmittelyn onnistuneen erityisen hyvin.

Varsinaisten sarjojen painot, sarjat ja toistot kirjaan.
Lisäksi senhetken tuntemukset sarjojen suhteen pistän ylös. (painot tuntuivat kevyehköiltä, tiukkoja sarjoja...jne.)
Lisäksi varsin usein laitan seuraavan viikon treenitavoitteen edellisten kirjausten jälkeen.
Kirjaukset teen heti kunkin liikkeen sarjojen jälkeen.

Liikkeiden tekniikan hiomisessa, vihkosta on myös ollut lähes korvaamatonta hyötyä.
Kirjaan ylös sarjoista niitä kohteita joihin en mielestäni kiinnittänyt riittävästi huomiota.
Seuraavalla kerralla kykenenkin panostamaan puutteisiin henkisesti paljon tehokkaammin.
On toiminut minulla erinomaisesti.

Originally posted by Metri
Oikeastaan mie lähestyn jo niitä ikiä, jolloin saa olla tyytyväinen, jos tulokset eivät putoa (ainakaan kovin nopeasti. Mikä on nopeasti???):wanha:

Noh noh... ei saa heittää pyyhettä kehiin. :)

Minulla ainakin kulkee nykyään tosilujaa. Varsinkin penkki on varsinaisessa nousukiidossa.
Enkä syö mitään mömmöjä, jollei kreatiinia niiksi lasketa.

Että eikös kohoteta :kippis1: meille jotka parhaassa iässä porskutamme.

Onhan tota treenipäiväkirjan pitämistä tullut mietittyä muttei oo oikeen mun juttu. Vituttaa tollanen nysvääminen kaiken ruuan ja treeniohjelmien kanssa..

Vedän treenit kuten moni onkin jo sanonut tekevänsä, niin että lihasryhmät tiedän kun meen salille mutta sarjoista ja sarjapituuksista ei oo tietoakaan. Sama homma ruoan kanssa, nyt vedän tällasta 2vko bulk 1vko off systeemiä aika perstuntumalta eli syön kaks viikkoa helvetisti ja yhden viikon jonkin verran vähemmän kun normaalisti.

En epäile etteikö tosta kirjan pitämisestä ois hyötyä, vielä kun vaan keksis miten saisin itteni motivoitua tohon hommaan.. :whip:

Mulla on kansio, mihin teen Excelillä/OpenOffice Calcillla ohjelmat. Parin kuukauden satsi mahtuu yleensä yhdelle A4:lle. Noita ohjelmia on taaksepäin 7-8 vuoden ajalta aina mukana. Jos tekee jotain voimanostosysteemiä tai HST:tä, missä painot etenee prosenttien mukaan on aika avutonta pitää systeemiä päässä - hmm, tänään taisi olla 2 x 10 toistoa 85%:lla 10 toiston maksimista, joka oli...

Olen käyttänyt treenivihkoa alusta lähtien. Kun lopetan jonkun laitteen tekemisen, niin kirjaan toistot ja painot. Pää on niin laho, etten kuitenkaan muista viime viikon treenejä. Pääliikkeet on aina samat, mutta apuliikkeet vaihdan vuoroviikoin, tämänkin muistamiseksi tarvitsen vihkoa. Muutama vuotta vanhojen treenivihkojen selailu on rohkaisevaa, kehitystä on tapahtunut.

Mulla on kanssa nimenomaan se ongelma etten muista edellisiä treenejä ilman että ne on paperilla. Ei mun aivot pysty pitämään muistissa kaikkien liikkeiden pudotussarjoja, pumppiviikon supereita ym. ym. Mulla menisi muuten salilla ihan älyttömästi aikaa soheltamiseen kun pitäis miettiä ja kokeilla erikseen ennen jokaista liikettä että millähän painoilla sais vedettyä tiukan 5-5-5- pudotuksen... (mulla on 4-viikkoinen treenikierto raskas/pumppi/raskas/palauttava)

Ja jos yrittäisin treenata pelkän tuntuman mukaan niin päästäisin itseni liian helpolla... Tää oli nimittäin tilanne ennen kuin otin treenivihon käyttöön.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom