Treenitauoista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dr.love
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
36
Oon kuullu jostain joskus, että treenauksen välissä pitäis pitää pieniä taukoja..onko totta? Pidättekö minkälaisia taukoja treenijaksojen välissä? Itellä ainakii, ku kuukausikortti loppu taas vaihteeks ja oon ollu jo pari viikkoo käymättä salilla niin alkaa olla semmoset fiilikset, että pakko päästä pumppaamaan :hyper: Kuinkas teillä?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Lukutaitoisena nuorena luin tuon otsikon "Treenit autossa". :jahas:

Tosiaan treenitaukoja/kevyitä viikkoja(tuntuman mukaan) pidän joka 5. viikko ja tuntuu toimivan. Hitto vie ensi viikolla alkaa taas kevyt :itku: Kyllä tauottelulla aika hyvin ylikuntoa pakenee.

Mä oon hakenut tota tarvittavaa lepoa ja palautumista vähän pidemmällä kierrolla. Nelijakosta tein pitkään 8 päivän kierrolla ja joskus ylimäärästä lepopäivää jos kroppa sitä vaati, ne kevyet viikot kun ei oikeen oo mun juttu...jää helposti pitämättä. Nyt on tosin 5 päivän ohjelma ja kierto 8-9 päivää.

Parin viikon totaalitauko on kyllä aika pitkä. Itse pidän kevyitä treenejä fiiliksen mukaan. Jos joku treeni ei tunnu kulkevan niin se menee sit vaan kevyeksi pumppailuksi ettei tule vahinkoja liikayrittämisellä. Sit kun on taas aivan sika hyvä fiilis ja kulkee hyvin, niin ei sitä mielestäni kannata kevyeen treeniin hukata.

Itte teen 4 jakosta about 6-7 päivän kierrolla, eli aika tiiviisti. "Melkein väkisinkin" tulee siinä noin kuukauden välein jotain "menoa", että tulee vähän pidempi huili, eli tauko/kevyt viikko ei sikäili ole ongelma.. Btw. kevyet viikot ei sinällään ole myös mun juttu, ei "raaskis" pumpata "puolitehosesti" :) Vähän reilummalla levolla pystyy vältteleen ylikuntoa, jokanen löytänee varmaan oman tahtinsa/juttunsa.

viikon kestävästä treenitauosta on vain haittaa, joissain erityistapauksissa se nostaa suorituskykyä (uskoisin että rajaloukkauksessa, mutta sehän on tehty ennen taukoa jne.).
Juuri lihakseen hankittu lihasmassa/voima alkaa muistaakseni 3 päivän kuluttua kadota, jos tauko kestää yli viikon ei harjoituksesta ollut mitään hyötyä. TAUOT HAITTAAVAT KEHITYSTÄ VARSINKIN PITKÄLLÄ TÄHTÄIMELLÄ. peruskunto laskee yms,

No en mä nyt sanoisi että viikon kestävästä treenitauosta niin huimaa haittaa on, jos esimerkiksi ylikunto kolkuttelee ovella niinkuin mulla juuri nyt :(

Tuskinpa siinä ajassa tuloksia yhtään menettää..

Porkkanaraastin sanoi:
viikon kestävästä treenitauosta on vain haittaa, joissain erityistapauksissa se nostaa suorituskykyä (uskoisin että rajaloukkauksessa, mutta sehän on tehty ennen taukoa jne.).
Juuri lihakseen hankittu lihasmassa/voima alkaa muistaakseni 3 päivän kuluttua kadota, jos tauko kestää yli viikon ei harjoituksesta ollut mitään hyötyä. TAUOT HAITTAAVAT KEHITYSTÄ VARSINKIN PITKÄLLÄ TÄHTÄIMELLÄ. peruskunto laskee yms,

:rolleyes:

Jos kuukauden välein pidetään viikon totaalitauko, niin en voi mitenkään uskoa sen olevan hyväksi kehitykselle pitkän ajan kuluessa. Suunnitelmallinen harjoittelun keventäminen rajaloukkauksen jälkeen ei varmaankaan tarkoita aivan tuota...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juoppo sanoi:
Jos kuukauden välein pidetään viikon totaalitauko, niin en voi mitenkään uskoa sen olevan hyväksi kehitykselle pitkän ajan kuluessa. Suunnitelmallinen harjoittelun keventäminen rajaloukkauksen jälkeen ei varmaankaan tarkoita aivan tuota...

juu rajaloukkauksen jälkeenhän kevennetään harjoittelua, mutta jos harjoittelija tekee rajaloukkauksen ja pitää viikon tauon voi voimat silti kasvaa tai siis kyllä ne kasvaa ja se näkyy seuraavana treenikertana kun enempi rautaa nousee vaikka ei ole treenattu. aika huono esim. mut kuitenki

Mutta eikös joku ole juuri puhunut täällä että totaalinen lepo välillä tekisi vain hyvää kun kaikki lihakset saisi palautua rauhassa? Itelläni ainakin kun jouluna tuli viikko pakkolomaa ja tuli syötyä kunnolla niin kun taas meni salille niin treeni luisti paremmin kuin koskaan...
Ite ajattelin kokeilla nyt sellasta et 8vko treeniä ja sitten 1vko totaalista lepoa ja taas salille...

massaa! voimaa! kirjassa väitetään että muutama viikko lepoa vuodessa ei paljoakaan harmia tuota, varsinkaan jos ne ovat hajautettu sinne tänne (luonnollisesti) eli taisi olla että yli 4 viikkoa lepoa ei saisi tulla vuodessa

Porkkanaraastin sanoi:
massaa! voimaa! kirjassa väitetään että muutama viikko lepoa vuodessa ei paljoakaan harmia tuota, varsinkaan jos ne ovat hajautettu sinne tänne (luonnollisesti) eli taisi olla että yli 4 viikkoa lepoa ei saisi tulla vuodessa

Aika rankkaa tekstiä. Esim. monet fitnesskilpailijat pitävät kilpailujen jälkeen taukoa treeneistä pari viikkoa ( Pauliina Talus on puhunut jopa 1 kk kestävästä tauosta ), joka on mielestäni hyvinkin järkevää kehon palautumisen kannalta. Tavallisen pulliaisen keho ei luultavasti tarvi viikon taukoja, mutta pää voi tarvita.

Mä en enää pidä kevyitä viikkoja juuri koskaan ( vihaan niitä! ), vaan pidän viikon tauon salilta 4 - 6 viikon välein ja harrastan muita lajeja ( spinning, aerobic jne ), jotka jäävät saliviikkoina toiselle sijalle. En jaksa uskoa, että kehitykseni tästä hidastuisi mitenkään näkyvästi.

Zone-sarja -42%
Itse en varsinaisia taukoja pidä, ne tulevat itsestään, kuten nyt viikontauko treeneistä flunssan takia.
Välillä tulee käytyä jossain reissussa ja sillon ei tule käytyä salilla.

unreal sanoi:
Itse en varsinaisia taukoja pidä, ne tulevat itsestään, kuten nyt viikontauko treeneistä flunssan takia.
Välillä tulee käytyä jossain reissussa ja sillon ei tule käytyä salilla.

tämä on minusta oikea meininki :thumbs:

"säilytä saavutettu etu!
rajuinkaan kehitys ei johda valtavaan lihasmassaan jos tulokset aina menetetään kehitysjaksojen välillä. harjoitustauot aiheuttavat lihasmassan ja voiman menetyksiä! Tämän pitäisi olla itsestään selvyys. Ainoastaan kroonistuneessa liikarasitustilassa tai sairaan voi kehityskyvyn palauttaminen vaatia täydellistä harjoitustaukoa. Lievä ylikunto hoidetaan parhaiten keventämällä harjoittelua.

Harjoitustaukoihin sisältyy muutakin haittaa kuin tilapäinen taka-askel ja kehityksen viivästyminen. Ne heikentävät kehityksen edellytyksiä jatkossa. Peruskunto laskee. Lihaksissa tapahtuu muutakin kuin pienentymistä, koko metabolia muuttuu ja sopeutuu laiskotteluun. Rautainen pohjakunto ja maksimaalinen kehitys saavutetaan vain ympärivuotisella harjoittelulla

Ehkä pahin seuraus lihaskasvulle on elimistön oppiminen harjoitustaukojen tuloon. Jos lievän liikarasituksen uhatessa aina annetaan keholle välittömästi totaalista lepoa, se oppii reagoimaan kuormittamiseen juuri sen mukaisesti. Lepoa on luvassa, kunhan aletaan esittää sairasta. Hyvin inhimillistä.Seuraavalla kerralla "ylikunto" tulee vielä nopeammin ja kierre on valmis. On opittava erottamaan todellisen ylikunnon oireet kehon luontaisesta laiskuudesta.

Viikon mittainen tauko parantaa määrätyissä tilanteissa suorituskykyä, mutta silloinkin olisi pitkällä tähtäyksellä parempi harjoitella kevyesti täydellisen levon sijasta. Aktiivinen lepo on parempi kuin totaalinen. Korkeintaan viikon tauko muutaman kerran vuodessa saattaa olla vielä melo harmiton määrä, mutta pidemmät ja useammin toistuvat tauot estävät takuulla maksimaalisen lihaskehityksen. niin vanhanaikaiselta kuin se kuulostaakin, harjoittelun säännöllisyys on huipputulosten edellytys"
Massaa!Voimaa!
Erämetsä, Grönfors

:offtopic:
Porkkanaraastin, ootko kirjottanu koko Massaa! Voimaa! -kirjan käsin koneelle ja pasteet sieltä sopivia lauseita erinäisiin threadeihin kun näytät viljelevän aika runsaasti noita? Vai etitkö joka kerta kirjasta oikean kohdan ja sietä napsuttelet tänne? :zzzz:

"Oon kuullu jostain joskus, että treenauksen välissä pitäis pitää pieniä taukoja..onko totta?"
Riippuu monesta tekijästä. (yllättäen :) )
Itse menen ylikuntoon todella helposti, tätä välttääkseni yritin entivanhaan pitää kevennettyjä viikkoja, mutta silti treenasin aina liian kovaa. Päädyin siihen, että jätän yksinkertaisesti yhden treenin välistä ja jatkan, kuin mitään ei olisi tapahtunut (saan 2-3 päivää lisää palautumisaikaa, ja homma pelittää täydellisesti)

Back
Ylös Bottom