Treenitauko

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Ikä
38
Paino jumittaa. Tulokset jumittaa. Treenimotivaatio jumittaa. Harmittaa kun tulokset eivät nouse eikä paino nouse. Salille ei enää lähde iloisesti motivoituneena, vaan puolen metrin lerssi otsassa pakon edessä. Taitaa vuosien treenauksen jälkeen olla nyt pidemmän treenitauon paikka, kun ei vaan huvita. Hiljaa mielessäni myös toivon, että pieni tauko myös avaisi edes joitakin uusia ovia kehittymiselle.

Ajattelin, että pitäisin kesän taukoa, ja syksyllä (syyskuun puolessa välissä kun viimeiset kesälomat on ohi) palaisin salille energisenä ja motivoituneena tavoittelemaan Rantakunto 2009:iä. Voisiko treenitauko auttaa jumittaviin tuloksiin ja massanlisäykseen? Olisiko kesän aikana hyvä tehdä jotakin pientä ylläpitävää treeniä, kuten kotona pari kolme kertaa viikossa punnerruksia, leukoja ja kyykkyjä, vai antaa vaan kropan levätä kunnolla koko kesän ja palata vasta silloin syksyllä lihasharjoittelun pariin? Ravintopuoleen ei varmaankaan kannata tehdä muutoksia kun massanhankinnasta kuitenkin on kyse. Ei se puhdas rasvakaan pahaa tähän riisitikkukroppaani tee.

Onko täällä kukaan muu pitänyt treenitaukoja? Onko kehitys ottanut boostia tauon jälkeen?

Kannattais kertoa vähän treeni taustasta, ruokailusta, ohjelmasta yms. ni vois löytyä apua täältä eikä välttämättä tarttis mitään taukoja pidellä :)

Kuukausien mittainen treenitauko ei auta kuin tosi kovassa ylikuntotapauksessa. Jos energiatasot ovat muuten kohdillaan ja pelkästään treenien aikana vituttaa, kannattaa vaihtaa ohjelmaa. Haluat taukoa siksi, koska salitouhu nyt vaan vituttaa enemmän kuin koskaan ja et kehity haluamallasi tavalla. Tauko olisi siis lähinnä psyykkinen apu, joskaan se ei takaa tuloskehitystä aloittaessasi taas treenin

Kannattais kertoa vähän treeni taustasta, ruokailusta, ohjelmasta yms. ni vois löytyä apua täältä eikä välttämättä tarttis mitään taukoja pidellä :)

Kyllä se tauko varmaan silti on edessä kun treenimotivaatiokin vaan on hukassa. Ohjelmat ja ruokavaliot löytyy varmaan täältä foorumilta jostain mutta voin nyt tiiviistää oleellisimman:

Olen reippaasti alipainoinen, 21-vuotias, useamman vuoden salilla käynyt kaveri, tosin kunnolla ja panostuksella olen treenannut vasta ehkä vuoden tai kaksi. Olen 181cm pitkä ja painan 60kg, joten hoikassa kunnossa ollaan. Näiden vuosien aikana painoa on tullut lisää 10kg, ja se on pysynyt tuossa samassa nyt pitkään, varmaan pari vuotta. Rasvaprosenttia en tiedä, mutta älyttömän alhaalla se on. Treenaan 3 kertaa viikossa koko kropan, ohjelma otettu ja varioitu tuolta aloittelijoiden ketjusta. Tuloksia en ole seurannut tarkasti viime aikoina, koska olen lähinnä pyrkinyt saamaan vain puhtaat toistot ja lihaksiin hyvän tuntuman ja poltteen treenin jälkeen. Mutta samoilla painoillakin olen aika pitkään tehnyt. Kehittymisen esteenä uskon itse juurikin olevan syömisen, jossa heikoin lenkki on se, etten koskaan saa pidettyä bulkkiruokavaliota kovin pitkään yllä. Tällä hetkellä ruokavalio on:

Aamupala: Kaurapuuro (4dl kaurahiutale + 5dl maito) + 250g maitorahka

Työeväs 1: Yleensä valmis 350g pakastepizza + 250g rahka

Työeväs 2: 100g riisiä/makaronia ja 200g jauhelihaa (yleensä kastikkeena). Tämä ei ole vakio, tässä voi olla mitä vaan nyt on sattunut tekemään, makaronilaatikkoa, jauheliharisottoa, pyttipannua tms. Aina tässä myös 250g rahka.

Töiden jälkeinen välipala: kahvia ja 4kpl ruisleipää margariineineen, leikkeleineen ja juustoineen

Palautusjuoma treenin aikana: 100g mass blast, 30g hera80, 50g malto6, 5g kreatiini

Ja jo noista ravintoarvot (lähde: Kalorilaskuri.fi) ovat n. 3700kcal, 260g prot, 451g hh, 89g rasvaa. Eikä tuossa edes ole vielä iltapalaa, joka yleensä on rahka ja leipää, mutta sitä en vielä ole kerennyt lisätä tuohon kalorilaskuriin.

Eli +1000kcal yli kulutuksen menee. Tuota en nyt ole pystynyt pitämään säännöllisesti yllä, mutta kuitenkin, 3-5 päivänä viikossa on tullut tuo setti vedettyä nyt jonkun 1,5kk aikana. Ja olen vetänyt kyllä myös roskaruokaa, sipsejä leffojen kanssa, karkkia, käynyt mäkkärissä ja kebabeilla. Mutta puntari ei heilu. Kyllä vajaassa kahdessa kuukaudessa olisi edes kilo pitänyt tulla. En keksi mitään muuta syytä kuin sen, etten ole muistanut enkä ehtinyt tuota settiä syömään päivittäin. Paperilla tuollainen 4000kcal vaikuttaa niin hullulta että olen monta kertaa joutunut tarkistamaan nuo ravintoarvot, mutta kalorilaskurin mukaan siitä tulee tuon verran. Olettaen siis, että vedän tuohon mainitsemaani settiin vielä n. 300kcal iltapalan päälle. Ja kyllä, tiedän, että tuossa tulee (tai no, pitäisi ainakin tulla) rasvana suurin osa massasta. Mutta se ei haittaa, uskokaa tai älkää, tähän kehoon saa tulla aika paljon rasvaa että näyttäisi edes normaalilta. Vaikka nyt näkyykin kivasti sixpackit ja verisuonet, niin mieluummin silti ottaisin ne lisäkilot vaikka silkkana rasvana, koska terveemmän näköiseksi se minut silti tekisi. Kehtaisi ehkä ottaa paidan pois rannalla. Mutta tottakai silti lihasmassan hankkiminen on se pääpointti, kunhan nyt saisi edes pohjalle vähän jotain muutakin kuin luuta, nahkaa ja vähän lihasta.

En minä tiedä mikä tuossa mättää. En tosiaan keksi muuta kuin sen, että 7 päivää viikossa tuo 3500-4000kcal ruokavalio ei tosiaan ole pitänyt. Siltikin ihmetyttää, ettei ole edes puolta kiloa tullut lisää painoa, varsinkin, kun syön paljon kaikkea lihottavaakin, pizzaa, sipsejä, kokista ja muuta.

Mutta jos jollain on kommentoitavaa, niin olkaa hyvä. Edelleenkin kaipaan tietoa ja kokemuksia myös treenitauoista. Se olisi ihan henkisenkin motivaation kannalta varmaan paikallaan.

Mitä sä kuvittelet, että tuon treenitauon aikana tapahtuu? Tulokset laskee, ei muuta -> palaat samaan kaavaan -> oot keväällä 09 samassa tilanteessa kuin nyt.

Kirjotit ite missä sulla mättää eli teet samoilla painoilla treenistä toiseen, etkä todellakaan syö tarpeeksi - mitä jos pitäisit oikeasti kirjaa siitä kuinka usein saat nuo kalorit täyteen. Epäilen että aika harvoin.

Mitä sä kuvittelet, että tuon treenitauon aikana tapahtuu? Tulokset laskee, ei muuta -> palaat samaan kaavaan -> oot keväällä 09 samassa tilanteessa kuin nyt.

Kirjotit ite missä sulla mättää eli teet samoilla painoilla treenistä toiseen, etkä todellakaan syö tarpeeksi - mitä jos pitäisit oikeasti kirjaa siitä kuinka usein saat nuo kalorit täyteen. Epäilen että aika harvoin.

Joo, olenkin suunnitellut pitäväni vaikka blogia noista ruokailuista. Ja kyllä, nousujohteinen treeni, tai pikemmin sen puute, on varmaan toinen osasyy. Täytyy nyt miettiä tuo ruokavalio loppuun asti ja sitten miettiä toiseen kertaan tuota taukoa, josko nyt vielä löytyisi energiaa yrittää kunnolla ilman taukoa.

on tuo kyllä outoa, mutta silti kyllä KAIKKI lihoaa kun syö tarpeeksi. toisilla se määrä on vaan helvetisti suurempi kun toisilla.. minä itse olin ennen sairaan laiha (kuviaki on jossain mutten jaksa nyt alkaa ettimään levyä missä ne on) mutta nykyään painan 94 kg. reenasin ja tulokset nousi ja lihaskin kasvoi minulla, mutta sitten kun katsoin peiliin, näin todella laihan ihmisen. päätin että syön niin vitusti ja syön ihan sama mitä vaan, kunhan saan rasvaa. urheilin paljon koska se antoi valtavasti lisää ruokahalua ja sen avulla söin ku pieni sika. ei kiinnostanut yhtään mitä roskaa söin ja kyllä, ihminen kasvoi. ja nyt en sano että pelkästään läskiksi, koska tuossa 80kg hujakoilla aloin lopettelemaan sen paskan ruuan syönnin, mutta silti nykyään kiloja tulee helpommin lisää :) eli nykyään olen paljon isompi ku ennen ja lihaksikkaampi ja oon tyytyväinen itseeni jos vertaa mitä sillon olin ja tavallaan oon päässy omaan saavutukseen.. nyt vaan on taas se kiristely vaihe eli dietti itselläni menossa että kesäksi vähä tota rasvaa pois (rasva% n. 15 %tällä hetkellä).

mutta pointti on se että kyllä kasvat kun syöt, väkisinkin. tuli muuten toinen juttu tässä mieleen. nuorempana tunsin yhden kaverin joka oli vähän ku sinä eli pitkä ja laiha. no me sitten kavereiden kanssa aina sanottiin sille että ala syömään ku oot noin laiha ja kaikki sano sille samaa. pian se söi enemmän ku kukaan meistä mutta ei, läskiä ei tullut.. Sitten kuitenki jotain tapahtu nimittäin se jätkä lihos tavallaan aivan hetkessä paljon. en tiedä mitä tapahtui mutta se vaan lihosi ja todellaki erittäin nopeaa (mutta ei nyt läskiksi kuitenkaa). Noh, nykyään näin sen taas niin se oli kasvanu lisää pituutta jälleen eli ne läskit sitte karissu siinä kasvun aikana myös pois tai jotain mutta hoikka oli jälleen.. on se keho pirun ihmeellinen vekotin mutta siinäki tuli todistettua että kyllä sitä lihoaa! :) ps. tämä kaveri kenet tunsin ei reenannut ja oltiin sillon oikeesti nuoria..

Kyllähän pieni tauko aina hyvää tekee.

Mutta, itsellä on ainakin näin, että jos tauko tuppaa mennä yli viikon pituiseksi niin siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Joo, olenkin suunnitellut pitäväni vaikka blogia noista ruokailuista. Ja kyllä, nousujohteinen treeni, tai pikemmin sen puute, on varmaan toinen osasyy. Täytyy nyt miettiä tuo ruokavalio loppuun asti ja sitten miettiä toiseen kertaan tuota taukoa, josko nyt vielä löytyisi energiaa yrittää kunnolla ilman taukoa.
Jeps. Noin pitkä tauko mistä mainitsit aloituspostissa ei tosiaan tee kuin hallaa, mutta voithan sä lyhyemmän pitää ja kerätä motivaatiota jonkun progression sisältävän ohjelman alottamiseen.

Toinen (ehkä parempi) vaihtoehto on tehdä esimerkiksi joku sellainen jakso, missä käyt X kertaa viikossa salilla ja teet siellä kevyitä, lepposia treenejä ilman mitään ohjelmaa, eli ihan mitä huvittaa. Tämä toimii ainakin jos v*tuttaa kaavamainen ja pitkään käytössä ollut aiempi ohjelma.

Huh, tuntuu kyllä oudolta. Ite (170/70kg) nostin painoa lähes 20kg vuodessa n. 3000kcal/päivä. Oletus minunpainoiselle päivän kulutukseksi on n. 2000kcal, +liikunnat keskimäärin 500kcal/päivä. Eli teoriassa mun olis pitäny lihoa 6kg vuoden aikana, mutta yllättäen tota painoa tuliki 3x se määrä :D Eli ilmeisesti omaan erittäin hitaan aineenvaihdunnan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Millaista tuloskehitys oli aloittaessasi? Varmasti tuntuu älyttömän nopealta nykyiseen verrattuna, mutta minkä verran olet ylipäätään saanut kehitystä aikaan? Ehkä olet ihan yksinkertaisesti lahjaton, laiha ja tätä kautta erittäin epäonninen lajivalinnan suhteen

nämä motivaatio puutokset joita ei pahemmin oo on johtunut huonosta unesta, syömisestä kun ei oo jaksanu ja sokeri matalalla sitä myötä ja vielä tsempiksi tsekannu parit body videot ja thats it.

Millaista tuloskehitys oli aloittaessasi? Varmasti tuntuu älyttömän nopealta nykyiseen verrattuna, mutta minkä verran olet ylipäätään saanut kehitystä aikaan? Ehkä olet ihan yksinkertaisesti lahjaton, laiha ja tätä kautta erittäin epäonninen lajivalinnan suhteen

No kuten tuossa aloitusviestissä mainitsinkin, painoa on tullut näinä vuosina (5-6 vuotta käynyt, mutta sen yksi tai kaksi treenannut "oikeasti", alussa se oli vaan sellaista höntsäystä ilman tietoa ravinnosta tai taitoa tekniikoista) se 10 kiloa lisää. Väittäisin, että pääosin lihaksena, koska rasvaa ei kropassa edelleenkään ole juuri mitään. Mutta tuo painonnousu oli alussa aika räjähdysmäinen, se on nyt jumittanut tuossa samassa jo vuoden tai parikin. Alkuaikojen tuloksia en ihan tarkalleen muista, mutta penkkimaksimi esimerkiksi on noussut 25-30kg, ja kyllä tulokset nousujohteisia ovat kaikissa muissakin liikkeissä olleet. Viime aikoina tosin on jumittanut, mutta se tosiaan voi johtua siitä, että olen vähän liikaa yrittänyt hakea sitä puhdasta suoritusta ja tuntumaa lihaksiin ja unohtanut pistää lisää rautaa tankoon aina välissä :) Miken 6x2-systeemillä sain nostettua penkki-, kyykky-, ja pystypunnerrustuloksia 10 kiloa siinä viidessä viikossa, siitäkin tosin on jo aikaa. Kyllä minä peilistä selvän muutoksen olen huomannut jos miettii sitä millaisena lähdettiin liikkeelle, mutta nyt viime aikoina ei tietty siinäkään ole ollut muutosta suuntaan eikä toiseen. Täytyy nyt ottaa kuvamateriaalia ja verrata sitä sitten kun saa vähän aikaa oikeasti pidettyä tuota bulkkiruokavaliota 24/7 yllä.

Samankaltaista ongelmaa, kun Talakanpinskelillä. Tosin treenivuosia takana todella reilusti ja pelkkien romujen + painien kanssa kuutisen vuotta. Pituus 183 ja painoa reilut 90kg. Olen kaikinpuolin tiukassa kunnossa. Eniten tässä asiassa härnää se, että motivaatio on kaikin tavoin hukassa ja syynä tähän on se, että treenitulokset tuntuvat putoavan, vaikka paino pysyy samoissa lukemissa. Tästä syystä olenkin ottanut muutaman viikon tauon koko touhusta ja heilutellu maljakkoa todella antaumuksella(aina silloin kun olen sellaisella ovella, että työt loppuvat 02 ja joskus muutenkin fiiliksen mukaan). Ruokailu on ollut kohdillaan koko tämän ajan.
Tämän parin kolmen viikon mujustelun jälkeen olisi tarkoitus palata vanhaan treenirytmiin ja saada tuloksia jollain tavalla nousuun.
On vaan niin perkeleen vaikea pitää nenäänsä pois salilta, koska omatunto ei tunnu sitä sallivan, varsinkin, kun vastaharrastuksena on itse kuningas(alkoholi) -ainakin jollain tapaa. Niin kyseessä on vain "hieman" villimpi hauskanpito, eikä mikään kalsarikännäily.
Ehkä tälläinen parin kolmen viikon tauko vuoteen tekee reenille pelkkää hyvää...Ulkomaanreissuillakaan ei ole reenit jääneet väliin kuin harvoin. Tosin muutama kerta viikkoon on tullu vedettyä ylläpitävää reeniä.

Suositut

Back
Ylös Bottom