Treenisovellus salille suomeksi

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Otetaan esimerkki ongelmasta joka tulee tässä treenien kirjamisessa jos ei aivan kaikkea kirjata, tarkoitan siis kaikkea.

Penkkipunnerrus viikko 1 - 100x10 - 110x7 - 120x3

Penkkipunnerrus viikko 2 - 100x10 - 110x8 - 120x4

Tadaa, vihko näyttää että on kehitytty.

Erotuksena tuossa oikeasti on:

Viikko 2 - paremmin nukuttu yö, yksi extra-ateria edellisenä päivänä, kaveri tuli juttelemaan, pidempi tauko.

Paperilla ollaan kehitytty, todellisuudessa viikko 1 alisuoritettiin. Mutta saapahan katsoa 10 vuotta myöhemmin miten kehittyi viikossa.
Ei kai tässä mitään ongelmaa ole? Treenissä nro 2 suoritettiin paremmin ja selittäjät selittää. Kyllä noihin treenisovelluksiinkin voi lisäillä kommentteja, esim 110x7 sarjan kohdalle voi kirjoittaa "paskat yöunet", "netissä oltiin eri mieltä" tms.

Ei kai tässä mitään ongelmaa ole? Treenissä nro 2 suoritettiin paremmin ja selittäjät selittää. Kyllä noihin treenisovelluksiinkin voi lisäillä kommentteja, esim 110x7 sarjan kohdalle voi kirjoittaa "paskat yöunet", "netissä oltiin eri mieltä" tms.
Ja jos viikoilla 3 ja 4 suuntaus on sama, niin silloin aivan varmasti kehitytään.

Ja jos viikoilla 3 ja 4 suuntaus on sama, niin silloin aivan varmasti kehitytään.
Kyllä jos tekniikka on pidetty samana, mutta onko sekin kirjattu sinne. Esim hyvin monella pelkästään sarjatasolla ekan ja viimeisen toiston tekniikka on aivan erilainen. Kyykyssä hinkataan eka toisto nätisti ja viimeistä tuodaan miten sattuu. Saati sitten kuukausien aikana, paperilla voi näyttää että penkissä on kehitytty, mutta todellisuudessa perse nousee joka treenissä enemmän, alaslasku hätäisempi jne. Enkä mä nyt halua kiusaa teitä, vaan esitän pointin siitä miten tosta ei todellakaan kannata tehdä mitään isoa numeroa itselleen, ne on vain numeroita.

Ihan nyt vain huomiona, ei sitä lihasta tehdä kynällä ja paperilla tai puhelimella. Siinähän merkkailette supersarjoja, te ette saa mitään kehitystä sillä ettekä edes näe kehitystä. Se ei mitään kehitystä vältämättä ole, että tuli toisto enemmän kuin viime kerran merkkauksessa. Se voi olla päivästä kiinni, tekniikassa voi olla muutosta jne. Jos te jotain merkkaatte, merkatkaa miten hyvä treeni oli asteikolla. Miten tehokkaasti saitte sen lihaksen tehtyä, miten väsyneitä olitte salille mennessä jne. Aivan vitun turhaa kohinaa treenivihko täynnä numeroita, joilla ei käytännössä tee yhtään mitään. Kyllä sen kehityksen näkee peilistä ja vaa-asta ja kyllä te nyt osaatte päässänne terveellä maalaisjärjellä määritellä oletteko kehittyneet jossain liikkeessä. Älkää ehdollistako itseänne mihinkään toistomäärien merkkaamiseen kun sen vaikutus kasvuun on tasan nolla.
Voi olla, et toiset hakee suorituskykyä sen kasvun sijaan ja noi lukemat vois olla ihan hyödyllisiä merkitä ylös.

Oon ihan samaa mieltä, et myös tekniikka ja fiilikset on tärkeitä asioita siinä junpassa.

Edit:Mä kirjasin noi tulokset ylös ja pistin valmentajalle ja sitä mukaa ruuvia sitten kiristeltiin ja katsottiin miten homma etenee. Nyt kun on taukoa valmennuksesta ja hääräilen itsekseni niin pidän silti kirjaa ja silmäilen niitä silleen, että tulee suunnilleen sama volyymi ala-ja yläkropalle tehtyä.
Tarkoitus tossa siis on vaan yleisterveydellinen ja vähän ylläpitää voimia. Ei kasvaa. Oikeastaan jopa vähän päinvastoin ollu ajatus.

Viimeksi muokattu:
Kyllä jos tekniikka on pidetty samana, mutta onko sekin kirjattu sinne. Esim hyvin monella pelkästään sarjatasolla ekan ja viimeisen toiston tekniikka on aivan erilainen. Kyykyssä hinkataan eka toisto nätisti ja viimeistä tuodaan miten sattuu. Saati sitten kuukausien aikana, paperilla voi näyttää että penkissä on kehitytty, mutta todellisuudessa perse nousee joka treenissä enemmän, alaslasku hätäisempi jne. Enkä mä nyt halua kiusaa teitä, vaan esitän pointin siitä miten tosta ei todellakaan kannata tehdä mitään isoa numeroa itselleen, ne on vain numeroita.
Jokainenhan varmaan merkkaa hieman eri asioita. Se on totta, ettei tuolla kannata liikaa päätänsä vaivata.

Tekniikasta, niin jos mennään toistoissa failiin, niin silloinhan herkästi tekniikka saattaa hieman kärsiä, vaikka siihen muuten keskityttäisiinkin. Se lienee sallittua?

Monesti myös osa ns. herättelee yliraudoilla, jolloin yleensä mennään tekniikan kustannuksella. Esim. taljaliikkeissä näkee melkoista vemppumista suurilla painoilla. Silloin siitä tulee vaikkapa alataljassa sellaista koko kropan moninivel liikettä.

Itse ainakin yritän aina keskittyä siihen tekniikkaan ja pidän painot maltillisina, että se pysyy. Rautaa toki liikkuisi enenmmän, kun ryskäisi menemään.

Crossfitissä mitataan kehitystä numeroilla, tekniikan kärsiessä. Siihen tuo tarkka kirjaus voi olla paikallaan. Siellä toistot ratkaisee.

Tekniikasta, niin jos mennään toistoissa failiin, niin silloinhan herkästi tekniikka saattaa hieman kärsiä, vaikka siihen muuten keskityttäisiinkin. Se lienee sallittua?
No jos nyt bodataan, niin mekaaninen pudotus se vain on kun tekniikkaa muutetaan, eli erikoistekniikka. Se pitää aina muistaa, siinä mennään failuren yli muuttamalla tekniikkaa. Ihan hyvä idea se monasti on jos sen tiedostaa mikä sen tarkoitus on.

Se on kyllä ihan totta että ihan kaikkeen tekemiseen sarjapainojen merkkailu ei sovellu. Kuten pumppihakuisempiin setteihin tai erikoistekniikoihin. Joku tappiin rest pausena, mekaanisina pakkoina ja pudotuksilla vedetty sarja on jo liian hankala kirjata ylös. Mutta jos treenin ekana liikkeenä lukee vaikka se Kyykky 3x5 niin mieluummin minä ne kirjaan ylös kuin muistelen ulkomuistista.
Usein oonkin tehnyt niin että progressioliikkeistä sarjat appiin ylös ja kommenttina vaikka lisäliikkeiden sarjamäärät tyyliin +10 s rinta, 5 sets ojentaja.

Aivan vitun turhaa kohinaa treenivihko täynnä numeroita, joilla ei käytännössä tee yhtään mitään.
Entäs tilanne jossa haluaa kokeilla jotain tiettyä ohjelmaa? Esim minä löysin erään youtube-videon jossa kerrotaan ns 6x2-4 ohjelmasta, jota haluan ehdottomasti kokeilla. Lyhyesti, ohjelman idea on seuraavanlainen: valitaan sarjapaino jolla saa tehtyä helposti 2 toistoa. Sillä painolla sitten tehdään 6 sarjaa ja tavoitteena tehdä joka sarjassa se 2 toistoa. Onnistuneen 6x2 -setin myötä tehdään seuraavalla treenikerralla samaisella painolla samaiset 6 sarjaa mutta tavoitellaankin 3 toiston sarjoja. Samoin, onnistuneen 6x3 setin myötä siirrytään sitä seuraavalla treenikerralla tavoittelemaan 6x4 settiä. Sitten kun sekin onnistuu niin sitä seuraavaan treeniin lisätään painoa (penkissä 5 kg ja kyykky/mave 10 kg) ja aloitellaan uudella painolla alusta 6 sarjaa 2 toistolla jne. Minä aloitin jo tuon ohjelman kokeilua mavella ja koen tuon ohjelman seuraamisen helpommaksi jos merkkaan sarjat ja toistot aina ylös =)

Tottakai silloin jos pitää jotain tarkkoja toistomääriä tavoitella, jotka etukäteen on määritelty, on hyvä tehdä joku seurantajuttu sille. Mutta että aletaan kirjaamaan pelkkiä treenejä, se ei kerro yhtään mitään kun teknikka intensiteetti, palautusajat jne muuttuu aina.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minä oon käyttäny weightxrepsin äppiä. Se on mukavan simppeli. Toimii kutakuinkin näin:

#Penkki 1s stopilla
60x5
80x5
100x5x5 kolmas sarja tiukka, muuten jees

#Viparit
15x8x3

Liikkeiden väliin voi tälleen kirjotella mitä lystää. Sarjojen perään voi kirjotella myös vapaasti. Hästägit rekisteröi liikkeen ja sitä seuraavat luvut on painoxtoistotxsarjat.

#Leuat lisäpaino
BW+10x6x4
Milläs hakusanalla tuo löytyy? Play kaupasta en löytänyt millään tuon nimistä sovellusta vai liekkö poistunut valikoimasta. Ite käyttänyt intensity appia mutta siinä on pirun työlästä katsoa noita vanhoja treenejä mikä juurikin koko homman juju

Back
Ylös Bottom