Treenipaivista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arc
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

Arc

Alotin ton HST:n tekemisen tas vahan aikaa sitten, treenipaivat ma, ke, pe. Treenaan aamusin koulussa ekassa periodissa (55min) ja ongelma on se etta mita noina valipaivina tekis (ti, to). Punttia tekee mieli teha, mutta en tiia etta miten sita oikeen pystyis tekemaan ettei mee ylikunnon puolelle. Tiistaisin ja torstaisin teen kickboxingia illalla, joten sekin hidastaa palautumista pikkasen.

Kannattasko ohjelma vaihtaa, kestaa tunnin toimettomuus 2x viikossa vai jatkaa muokatulla HST:lla? Vai mita ehdottaisitte?

Kiitos vaustauksista etukateen.

Arc sanoi:
Alotin ton HST:n tekemisen tas vahan aikaa sitten, treenipaivat ma, ke, pe. Treenaan aamusin koulussa ekassa periodissa (55min) ja ongelma on se etta mita noina valipaivina tekis (ti, to). Punttia tekee mieli teha, mutta en tiia etta miten sita oikeen pystyis tekemaan ettei mee ylikunnon puolelle.
Mitä haluat treenaamiseltasi? Haluatko saada tuloksia, vai haluatko vain treenata ihan treenamisen itsensä takia kun se on niin kivaa?

Jos haluat tuloksia, unohda ylimääräinen punttailu. HST on kuitenkin paljon fiksumpien ihmisten kuin sinä (tai minä) kehittämä, pitkälle ajateltu treenimenetelmä joka toimii useimmilla erittäin hyvin juuri sellaisenaan kuin se on kirjoitettu. Niistä, jotka ovat ohjelmaa ruvenneet oman mielensä mukaan sorkkimaan (eli raiskaamaan) lisäämällä ylimääräistä treeniä, on useimmille iskenyt ylikunto päälle ja tulokset ovat pudonneet. Vain hyvin harvat niistä, jotka ovat HST:n päälle tehneet jotain muutakin, ovat kehittyneet joko yhtä hyvin tai paremmin kuin ilman lisäyksiä. Nämä henkilöt tosin ovat melko läpeensä jo vuosien kokemuksen omaavia treenaajia, joilla on syystä tai toisesta (esim. roinan ansiosta) keskivertotreenaajaa selkeästi parempi palautumiskyky.

On äärimmäisen todennäköistä, että sinä ET kuulu siihen muutaman prosentin joukkoon treenaajista, jotka kehittyvät paremmin lisäämällä HST:n päälle treeniä. Älä lisää HST:n päälle mitään, sillä palautuminen on varsinkin 2 viikon blokkien raskaammalla viikolla melkoisen haastavaa jo ihan perusohjelmalla treenatessa. Kun lihakselle on annettu riittävä kasvuärsyke (mihin HST nimenomaan perustuu), ei ylimääräinen treeni saa aikaan mitään hyvää vaan se syö keholta palautumisresursseja ja näin ollen itse asiassa hidastaa kehitystä.

Jos et hae treeniltäsi tuloksia vaan haluat vain olla salilla mahdollisimman usein koska se on niin hauskaa, lisää niin paljon treeniä kuin haluat.

PS: kannattaa käydä lukemassa Hypertrophy-Specific.comin forumia; siellä on käyty läpi lähestulkoon kaikki HST:hen liittyvä.

Hulkki kokeilitko sinä aikoinaan sitä HST systeemiä, jos kokeilit miten sulla toimi se? Itse veivaan tuolla HST:llä(sovellettu) mutta siihen ei kyllä mielestäni aloittelijan kannata lähteä on sen verta raskasta puuhaa.

neutraali sanoi:
Hulkki kokeilitko sinä aikoinaan sitä HST systeemiä, jos kokeilit miten sulla toimi se?
Melko tarkalleen vuosi sitten vedin kaksi 6+1 viikon sykliä läpi, ja tein sen virheen, etten lisännyt kalorimääriäni tuntuvasti. Koska HST nostaa peruskulutusta (itselläni arviolta jopa 1000 kcal päivässä) olin sitten tietämättäni koko ajan reilusti miinuksella. Voimatasot nousivat kuitenkin, eikä lihaakaan palanut kuin alussa (jolloin olin vielä ketodieetillä eli jo etukäteenkin miinuskaloreilla) joten olosuhteisiin nähden homma toimi erittäin hyvin.

En uskaltanut enää kolmatta sykliä vetää (vaikka siinä vaiheessa olinkin jo tajunnut tuon energiankulutuksen nousun) koska ilmojen kylmetessä olisin melko varmasti vilustunut pahemman kerran - 2 viikon blokkien raskaimpien treenien jälkeen oli muutenkin melko heikko olo parin päivän ajan.

HST tosin jätti pysyvästi jälkensä omaan treenifilosofiaani siinä mielessä, etten enää usko pitkäkiertoisiin monijakoisiin ohjelmiin vaan olen huomannut kehittyväni huomattavasti paremmin treenaamalla kropan läpi korkeintaan 3 osassa (oma suosikkini on 2-jako) jopa 2 kertaa viikossa panostaen lähes pelkästään perusliikkeisiin ja sarjapainojen nousujohteisuuteen.

Tällä hetkellä treenaankin Doggcrapp-systeemillä (jota ennen treenasin hyvin samanlaisella mikrosyklitetyllä 2-jaolla), jossa otetaan 2 viikossa kroppa läpi 3 kertaa. Viikossa 3 treeniä.

En voisi ainakaan ihan heti kuvitella palaavani takaisin esimerkiksi 4-jakoiseen ohjelmaan, jossa treenataan joka toinen päivä.

Jeps, itselläkin tuntuu tää homma oma sovelteisena versiona kyllä hyvin toimivan kunhan muistaa pitää kevennetyt viikot joka 6viikko(aivan pakko). Oon jo reilu 1,5-vuotta tahkonnut tällä enkä vaihda ennenkuin kehitys/voimatason nousut tyssää ja tällä hetkellä ei todellakaan vaikuta siltä, muutenkin tykkään käydä 3xviikossa salilla, motivaatio säilyy. Silloin kun aloitin tän treeni systeemin niin tuntui ettei palaudu oikein millään mutta mitä enempi tätä tahkoaa niin tuntuu että kroppa tottuu aina vaan kovempaan ja kovempaan rääkkiin.

Suositut

Back
Ylös Bottom