Treeniohjelman sekä jaon muuttaminen liian usein?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja optim
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Onko pakkiksella muita jotka vaihtaa treeniohjelmaa liian usein?

Itsellä pahana tapana vaihtaa treeniohjelmaa n. kerran kuussa, joskus jopa useammin.
Kyseinen tapahan vaikeuttaa progressiota, ja kehitys ei välttämättä ole niin hyvää kuin voisi muuten olla.
Itse olen kyseistä ongelmaa pyrkinyt rajoittamaan sillä, että on ohjelma MIKÄ tahansa, niin siinä on aina oltava kyykky,penkki ja veto, joihin pyrin pitämään erittäin tarkkaa kirjaa jotta progressio pysyy yllä.

Ongelmahan kumpuaa siitä että sitä mukaa kun haen netistä tms lisää treenitietoutta, osuu silmään uusia ohjelmia jotka tottakai toimisivat paremmin kuin se jota tällä hetkellä käytän...

Onko ketään joka on aikaisemmin vaihtanut treeniohjelmaa useammin kuin boksereita, mutta loppuenlopuksi päässyt tavasta eroon? ja mainittakoon, että itsellä nyt 1,5v treenausta ilman taukoa takana, jonka aikana on ollut varmaan n. 20 eri treeniohjelmaa.....

Voi vittu, jätkä vaihtaa treeniohjelmaa kuin naista. Nojoo, kyllähän se jo ihan progression tekemistä vaikeuttaa. Jollain varmaan on heittää faktaa, että tuleeko myös fysiologian kautta jotain negatiivisia vaikutuksia. Muistaakseni Hulkki puhui asiasta joskus. Itsekkin tosin nyt olen mennyt viimeisen kahden kuukauden aikana 1,2,4 ja 5 jakoiset tässä läpi. 1-jakoista tein tuossa muutaman viikon kun oli muutto päällä eikä välttämättä päässyt salille kun olisi pitänyt. 2-jakosella sitten aattelin lähteä tekemään, mutta jo parin viikon jälkeen sai riittää. Nyt mennään vähän modifioidulla vanhalla kunnon elaston 4(2) jakoisella.

Yhdessä vaiheessa oli samaa ongelmaa. Nyt ollu sama ohjelma puoli vuotta, paino tippunu 10kg ja voimatasot pysyneet ennallaan. Vähän ajattelin vaihtaa joitain liikkeitä seuraavaan kiertoon, mutta runko pysyy samana

heh itsekkin vaihtelin alussa "ohjelmaa" kaiken aikaa, nyt on vakiintunu nuo jto:n opit hyvin pitkälti, teen siis voimasettiä. Nykyään pitää oikeen ihmetellä miten sitä ennen ehti tehdä sen 8-10 liikettä salilla kun nyt menee justiin ne 3 tunnis

Itse vetelen itselleni hienosti sopivaa 4-jakoista ohjelmaa. Siinä on 3-4 x 8-10 per liike. Ajattelin vaan kysellä mikä olisi toimiva pätkä vaihtaa kovemmille painoille? Ajatuksena tehdä samaa ohjelmaa, mutta vetästä 3-4 x 5-6 settii isommilla painoilla. Miltä kuullostaa jos kk välein vaihtelis, vai riittääkö esim. jos tekis tuota 8-10 toistoo 1kk ja sitten pari viikkoa 5-6 toiston settejä?

Tunnistin itteni tosta otsikosta. Semmonen 2-3kk on aikalailla maksimi yhen ohjelman kanssa. Koko ajan mielikuvitus laukkaa ja uutta ohjelmaa pukkaa vaikka vanhasta on vielä paljon tehoja mehustamatta. Progressio tuntuis kuitenkin olevan helppo ylläpitää pääliikkeissä oli jako sitten mikä tahansa.

Mulla hyvä jos pysyn viikkoa yhessä ohjelmassa.. Silti kehitys voimapuolella on jatkuvaa lähes kaikissa liikkeissä.

5/3/1:stä vedän pääliikkeille jo viidettä kuukautta, ja perjaatteessa sillä voi treenata vaikka loppu elämänsä. Treeni jako vaihtelee 2-jakoisen, 4-jakoisen ja noiden yhdistelmän, "fiksun 4-jakoisen" ympärillä.

http://www.angelfire.com/ia2/Poohforce9amI/training.html

Kyllä ainakin jaon, liikkeiden sekä sarja -ja toistomäärien vaihteleminen on erittäin suositeltavaa, joskin treenifilosofian täydellisessä muuttamisessa viikottain ei ole enää mitään järkeä. Tuo Shawn Rayn artikkeli kannattaa lukea huolella läpi, sillä siitä löytyy useita todella hyödyllisiä pointteja.

Itsellenikin vittuillaan siitä, että muka vaihdan ohjelmaa liian usein (tosin DC:llä treenasin yli vuoden), vaikka se ei ainakaan tähän mennessä ole ollut kehitykselleni millään tavoin rajoittava tekijä; päinvastoin. Viimeisen kahden kuukauden aikana olen vaihtanut jakoa kuusi kertaa, joten tapahtuuhan tuota itselläni aika usein. Haittaa tästä ei kuitenkaan ole, kunhan muistaa treenata lihasryhmiä tasaisesti eikä aloita jokaista "uutta ohjelmaa" aina penkkipäivästä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
lähtökohtaisesti ohjelman vaihtoväli pitäisi olla 6-8viikkoa ja osalla jo 8 viikon aikana alkaa tulla negatiivisuutta kehoon. hermosto ja lihakset tottuvat jo samaan rasitukseen hyvin pikaisesti. mutta tähänkin on tietenkin jos tuntee ohjelman hyväksi niin tekee eri volyymillä samaa ohjelmaa. esim lisää painoa, vaihtelee liikettä / kehon osa, kierättää sarjan pituuksia jne niin ei kerkiä hermosto sekä lihaksisto tottua rasitukseen.

^Joo liikkeitä, sarjapituuksia, painoja jne. kyllä kannattaa vaihdella vähintään 6-8vk välein tottumisen välttämiseksi, mutta ei kai ohjelmaa/jakoa? Itsellä on tapana vaihtaa liikkeet joka kuukausi vaikka ohjelman jako säilyy samana. Ainoastaan pyhä kolminaisuus kyykky+penkki+mave roikkuu aina mukana.

Jaon vaihtamisesta ei varmaan ole mitään tollasia aikasuosituksia, vai onko?? Oma käsitys on ainakin se että siihen asti hinkataan samalla jaolla liikkeitä säännöllisesti vaihdellen kun kehitystä tulee.

No liikkeitä ja sarja -ja toistomääriä pyrkisin itse kierrättämään jokaisessa treenissä jos päämäärä on lihaksen kasvatus.

Ittellä kans tuppaa vaihtumaan tuo treeniohjelma ja jako aika paljon. En tiiä mikä olisi paras tapa treenata. Kenties 4-6 viikkoa samalla tyylillä ja sitten vaihto tai jtn. Kauheesti tulee luettuja kaikkia artikkeleja ja sitten saa uuden inspiraation kokeilla jotain uutta ja niin se taas muuttuu. :D Ainut mikä jotenkin menee oikein on tuo painojen/sarjojen lisääminen progressiivisesti eli tulee lisäityä painoa noin kolme kiertoa putkeen, jonka jälkeen tiputan hieman ja lisää sarjamääriä tai sitten pidän samana. Hauistreeni on ainut poikkeus missä olen koittanut saada tehoa supersarjoilla ja lepoaikoja muuttelemalla, jotta rasitus pysyy kyseisessä lihaksessa. Ja pidemmän ajan kuluttua on tullut kokeiltua isommilla painoilla. Tällä hetkellä koitan myös treenata kaikilla toistoalueilla eli jos esim. rinnalle on kolme liikettä teen yhden liikkeen 6-8 toistolla, toisen 8-10 toistolla ja viimeisen 10-12 toistolla.

http://www.t-nation.com/free_online...ngs_i_wish_i_knew_when_i_started_bodybuilding

8. Don't Have Training ADD

The main reason people don't get results from a program is simply because they don't give it a chance to work. In other words, they have Training ADD, and can't focus on one program long enough for it to produce results.

It's natural after a couple weeks on a new training program that you may find that you want to switch to another one. This may be because you feel the new program is boring, doesn't give you a great pump, is too hard, too easy, or because you read about a great new program on Testosterone.

Don't do this. While it may be "normal" to get bored with a program, it's not normal to give in to these feelings of boredom every week or two; nor is it ideal, either.

Just like it would take you longer to learn Spanish if you were studying Spanish, French, and German all at the same time, it will take you longer to get results from a training program if you're trying to rotate between it and two other training programs.

I did say in point #7 to use a variety of techniques, but that does NOT mean to use one program one week, then another program the next week.

Here's the key — use a variety of programs and techniques, but once you decide to implement one, you should stick with it for at least four weeks, with about eight weeks being the norm. This will give that program time to 'do its thing' and elicit the changes in your body that it's going to.

It's better to stick to a decent training program and milk it for all it's worth than to have training ADD and bounce around between great training programs.

PS. En jaksa suomentaa

Mä olen kolme vuotta hakenut ja kokeillut itselle sopivaa systeemiä. Jakoa vaihdan sen mukaan miten ehdin treenaamaan. Jos ehdin usein salille, jaan treenin pienempiin osiin ja jos ehdin harvemmin, niin sit mennään 2 jakoisella (vetävät ja työntävät karkeasti jaettuna). Tämän lisäksi koitan jokaisen lihasryhmän kohdalla tehdä joka toisen treenin 8-15 toistoilla ja joka toisen treenin 12-18 toistoilla (tämä myös karkeasti, en mä esim. maastavetoa tee kuin korkeintaan 10 toistoa). Tällä "massakaudella" lisään painoja kun siltä tuntuu, ilman mitään muitiinpanoja. Tämän lisäksi koetan vaihtaa 8-12 viikon välein treenin voimapainotteiseksi, jolloin keskityn perusliikkeisiin (kyykky, penkki, mave, rinnalleveto, pystypunnerrus) 5 toiston sarjoilla. Tällöin lisään painoja joka treenikerta ja pidän tarkasti kirjaa käytetyistä painoista. Voimakaudella en tee joka toinen kerta eri pituisia sarjoja. Ja sitten tietty lisäksi molemmilla kausilla pyrin pitämään n. viikon mittaisen kevennetyn jakson 4-6 viikon välein. Kyllähän tuossa vaihtelua on...Voi kuulostaa sekavalta, mutta kaiken lukemani perusteella ja tarkkailemalla mikä itselle on sopivaa ja toimivaa olen tälläisen systeemin kehittänyt.
:puntti:

Itsellä oli nuorempana (Vielä 1-2 vuotta sitten) samaa ongelmaa todella pahastikkin ohjelma vaihtui 2-3 viikon välein, mutta vanhemmiten olen oppinut aika hyvin puurtamaan samaa pitkäänkin.

Niin... Eiköhän se ole kuitenkin se jatkuva kehitys pitkässä juoksussa mikä niitä tuloksia tuo eikä mikään maaginen ohjelma, jako tai liike tms. Johan siinä joku pari kuukautta menee ennenkuin ohjelma alkaa näyttää kyntensä ylipäätään.

Mun näkemys asiaan on että löydä se oma juttusi kokeilujen kautta, tyyli mikä itselle sopii ja mistä tykkää mutta älä sohlaa vaihtoehtojen viidakossa minkään käänteentekevän superohjelman perässä (koska sellaista ei olekaan). Sitten vain nousujohteista treeniä ja syömistä oman kropan ehdoilla niin kyllä ne tulokset sieltä seuraavat :)

Mulla on nyt ollut sama jako kohta puolitoista vuotta eikä ole aikomustakaan vaihtaa, kun kerran toimii edelleen ja sopii mun treenityyliini täydellisesti. Liikkeet, toistomäärät ja kaikki muu vaihtelee sitten senkin edestä. En tosiaan tajua, miksi pitäisi pelkän kalenterin perusteella alkaa korjailemaan mitään, mikä toimii.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom