Treeniohjelmaa keltanokalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cydia
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei,
Olen 18-vuotias nuori opiskelija ja haluaisin aloitaa fitnessin/kuntosalilla käynnin.
Koska itse en ole kovin hyvä vielä näissä kunto-ohjelmiin sisältyvistä asiasta toivon, että jollakin/joillakin mukavilla henkilöillä olisi aikaa auttaa minua alkuun. Jotta olisi helpompi suunitella ohjelmaa minulle heitän parit perustiedot ja tavoitteet uudelta harrastukseltani.

1. Pituus: 179 cm
    [*]Paino: 55 kg (Hieman pituuskäyräni alapuolella :/ )
    [*]Tavoitteet:
    [*]a) Parantaa fyysistä kuntoani.
    [*]b) Saada paino lihaksena, eikä läskinä yli 65 kg.
    [*]c) MMM = Much more muscles
    [*]d) Kuntosalilla käynnistä ja terveellisestä elämän tavasta rutiini.

Ylläolevalla listalla on paljon asioita, mutta en pidä niitä mahdottomina.
Ruokavalioon olisi myös hyvä saada ohjeita, joskus tuntuu siltä että syön kuin hevonen, mutta nuoli vaa'alla ei liiku minnekkään. Joten millainen on terveellinen ruokavalio, joka antaa minulle kuitenkin oikean määrän ravintoaineita yms. Aikaa minulla on käytännössä joka ilta, ja motivaatio ei ole ongelma.
Läheisyydessä on kuntosali, uimahalli ja kotona on ihan perusvehkeet joita voi hyödyntää.

Jos joku on ollut suurinpiirtein samoilla mitoilla, niin myös olisi kiva kuulla neuvoja ja vinkkejä (:
Apua?

Kiittäen,
Cydia.

Ite alottaisin ihan 1-jakosella ohjelmalla. Voisit tsekata ton Arnoldin Golden six keskustelun. Toimii aikas hyvin alotelijalle. Itelläki se takana ja voisin suosittelen sitä sullekki. Pistäppä listaa mitä syöt päivän aikana niin voidaan sitten pistää neuvoa mitä pitäs parantaa. Kannattaa muutenki tsekkailla tätä foorumii täältä löytyy vastaus melkee joka kysymyksee.

Niinkun tuossa edellä mainittiin niin arnoldin golden six ois varmaan passelli 1-jakonen sulle. Kannattaa muutenki panostaa raskaisiin perusliikkeisiii ja alussa harjotella tekemään ne hyvällä tekniikalla. Ja kun sinne salille menet aluksi ni egon jätät kotiin ettet ala liian suurilla painoilla vääntää huonolla tekniikalla, ja mene ihmeessä kysymään neuvoja muilta jos jokin askarruttaa.

Kannattaa, kuten tuossa ylläkin on sanottu, aloittaa suht yksinkertaisella 1-jakoisella ohjelmalla ja jos tuolla "fyysisellä kunnolla" tarkotiat kestävyyskuntoa, niin suht kovalla uinnilla tai lenkkeilyllä, mikä nyt tuntuu hyvältä, aloittele.

Kannattaa aloittaa perusliikkeillä, kuten sekin on jo sanottu, eikä esimerkiksi pelkästään forkuille omaa liikettä. Sitten kun sitä lihasta alkaa olla jo aika paljon, voi ruveta tekemään liikkeitä myös pienemmille lihaksille yhdellä kertaa. Tekniikka on paljon tärkeämpi, kun painot ja oikeita liikeratoja kannatta katsoa vaikka YouTubesta, mutta varauksella. Jokainen video ei näytä oikeaa rataa. En suosittele katsomaan tekniikoita miltään huippukehonrakentajilta, ainakaan kun on aloittelija.

En suosittele vielä aluksi mitään lisäravinteita ostamaan, varsinkin kun olet opiskelija, niin sitä ylimääräistä rahaa (jos omassa asunnossa asut) ei jää kovinkaan paljoa. Oikealla ruokavaliolla tehdään ihmeitä, roskaruoka, alkoholi ja limut jätetään pois suurimmalta osalta, mieluiten kokonaan. Lisää vielä fyysiseen kuntoon. Lenkkeilyvarustukseksi riittää lenkkarit ja hyvä alusta on asfaltoitu tie. Juokset vaikka 3-4 kertaa viikossa omasta mielestä itsellesi riittävän matkan. Salilla kannattaa käydä 2-3 kertaa viikossa. Miten nyt sitä aikaa on. Sinun kuitenkin kannattaa juokseminen ainkain sillä tavalla jättää vähemmälle, ettei se paino rupea tippumaan.

Uni- ja syömisrytmit ovat tärkeitä myös. Tarkoituksena olisi mahdollisimman tasaisesti päivälle jakaa ruoka-ateriat, ettei ahdata kupua täyteen kahta kertaa päivässä, vaan syödään sopivia määriä 5-6 kertaa päivässä. Aamulla kannattaa aloittaa vaikka kaurapuurolla ja mehulla (itse en mikään kovin hyvä näitä ruokaohjelmia ole kehittämään), lounaat normaalisti (ei mitään mäkkärisafkaa), välipalaksi vaikka rahkaa tai tonnikalaa/raejuustoa. Salille menet, kun on opiskeluilta aikaa. Salilla ei kannata sitä aikaa käyttää 1,5 h enempää. Sopiva aika on 45-90 min. Siihen väliin kun saat tehtyä ohjelmasi, on ihan hyvä.

Hyviä treenejä!! :puntti: :puntti:

EDIT: Search on pakkislaisten kaveri :)

Eli mulla olis sama juttu, että ois kiinnostusta alottaa salilla käyminen, ja nyt pitäs vähän saada selvitystä asioihin. Elikkäs keväällä olen 15v eli tietääkseni tarpeeksi vanha kaupungin salille (siis alle 15v ei pääse yksin), ja varmaan jonkinlaista opastusta saa salinylläpitäjiltä liikkeisiin, kun melkeen ensi kertalaisia ollaan (paitsi koulun kanssa käydyt kerrat), ja mitä olen lukemastani ymmärtänyt niin joka toinen päivä palautumiseen, vai miten?
ja tossa vielä vähän tietoja:
Paino: 45,6
Pituus: 162cm (painoindeksi jotain. 17.5)

Eli mulla olis sama juttu, että ois kiinnostusta alottaa salilla käyminen, ja nyt pitäs vähän saada selvitystä asioihin. Elikkäs keväällä olen 15v eli tietääkseni tarpeeksi vanha kaupungin salille (siis alle 15v ei pääse yksin), ja varmaan jonkinlaista opastusta saa salinylläpitäjiltä liikkeisiin, kun melkeen ensi kertalaisia ollaan (paitsi koulun kanssa käydyt kerrat), ja mitä olen lukemastani ymmärtänyt niin joka toinen päivä palautumiseen, vai miten?
ja tossa vielä vähän tietoja:
Paino: 45,6
Pituus: 162cm (painoindeksi jotain. 17.5)

Tästä ketjusta ottaisin ohjelman ja seuraisin sitä niinkuin hai laivaa. Siitä treenipäivät ja muina päivinä sitten lepoa. Tekniikoista sopii nykiä salin hlökunnan hihaa, tai vielä mieluummin jotain isoa karjua tai yleisurheilijaa. Välillä näkee kun nuoret jannut huitelee esim kässäripenaa vailla mitään kontrollia painoihin... kantsii ottaa semmoiset painot jotka pysyy kontrollissa (kontrolloitu lasku, nopea ja suora nosto), sillai hermosto oppii salitreeniin joka on melko erilaista kuin mihin kroppa on tottunut.

Tuolla painolla sulla on kovasti tekemistä saada syömiset kondikseen. Hyvä vinkki on että 2-3h välein nappaa suuhun jonkun pienen aterian. Esim maapähkinät on hyvä ja nopea tapa, ja tietty raejuustot ja maitorahka.

Kehitys tulee olemaan todella nopeaa ellet tee omia virityksiä vaan tosiaan seuraat tota ohjelmaa ja syöt hyvin. Tsemppiä vaan! :thumbs:

Itse aloitin melkein samoista lähtökohdista vähän yli neljä kuukautta sitten ja en voi kyllä tarpeeksi korostaa kunnon syömisen merkitystä. Tiedän, että siintä on paljon puhuttu tällä foorumilla mutta sen tärkeyttä ei voi korostaa liikaa.

Edellä mainittu Golden Six on todettu erittäin toimivaksi ainakin minun kohdalla ja voin kyllä suositella sitä lämpimästi. Se on kieltämättä melkoisen rankka mutta kehitys on sen arvoista.

Siun kannattaisi myös tarkistaa tämä sivu: http://stronglifts.com/how-to-gain-weight-for-skinny-guys/ . Tuolta löytyy erittäin hyviä ja maanläheisiä vinkkejä aloittelijoille. Tämä siis yhtään pakkiksen neuvoja väheksymättä :)

Back
Ylös Bottom