Treenikengät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaneli
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
46
En löytänyt mimmien puolelta keskustelua aiheesta, joten...

Millaisissa jalkineissa treenaat? Millaisia kenkiä olet aiemmin käyttänyt salilla? Voitko suositella jotain tiettyä merkkiä ja mallia?

Mun pitäisi löytää itselleni salikengät. Tällä hetkellä käytössä on jotkut ikivanhat Niken juoksulenkkarit, jotka eivät tosiaankaan sovellu treenaamiseen, etenkään kyykkyyn ja maastavetoon, korkeiden pohjiensa vuoksi. Kaikenlaisten fitnesstossujen maailma on mulle ihan käsittämätön enkä edes tiedä mitä etsin. Ihan perustossuja kai, joilla pysyy pystyssä kyykätessä. :D

Budjetti on rajallinen; satasta hipovat jalkineet ovat reilusti liian kalliit. Saa niitäkin silti suositella, jollekin toiselle suosituksesta voi olla hyötyä. :)

Kokeilemalla selviää. Mene vain jonnekin urheiluliikkeeseen, siellä neuvotaan kyllä.
Yks mitä mua kiinnostaisi kokeilla on Glaglan superkevyet kengät. Oon nähnyt salilla joillain olevan sellaiset. En kuitenkaan tiedä miten ne sitten käytännössä pelittää.
http://www.glaglashoes.fi/

Mutta mä haluaisin kuulla teidän kokemuksianne. Ja hyvänen aika, naiset ja kengät, ei täällä pitäisi näin hiljaista olla! :D

Ei treenikengistä voi sanoa noin. Ei jumppakengistä eikä lenkkareista. Mitkä sopii kenenkin jalkaan...
Mä en esim voisi harkitakaan muita juoksukenkiä kuin Adduja. Muut hiertää pitkänkin koeajon jälkeen jalat rakoille. Salikenkinä ollut kahdet Niket putkeen, ne pelittää siinä.

Oikeastiko tästä aiheesta ei saa keskustelua aikaiseksi? Modet voivat sitten varmaan poistaa turhan threadin.

Käytin aiemmin tavallisia sisäpelikenkiä, mutta ei ne kovin hyvältä tuntuneet saliharjoittelussa. Nyt käytän ohutpohjaisia Vibramin fivefingersejä. Niistä tykkään kovasti. Joutuu jalkapohjan ja nilkankin lihakset aktivoitumaan, kun ne ei juurikaan tue. Melko hintavathan ne kyllä on, mutta en ole katunut yhtään tätä sijoitusta.

Mulla oli aiemmin sisäpelikengät salikenkinä. Pohja oli tasainen ja pitävä, mutta en jotenkin tykännyt niiden jäykkyydestä. Nettikeskusteluja hieman luettuani päädyin hankkimaan painitossut/painikengät ja niillä oon tykännyt treenailla. Ainakin mun kengissä pohja on tietystä kohtaa reunalta liukas ja se piti aluksi oppia haaverien välttämiseksi muistamaan, mutta muutoin kyllä tykkään niiden keveydestä, joustavasta ohuesta pohjasta, pidosta ja nilkan yli ulottuvasta varresta. Myös treenikassin pohjalla ne on ihanan kevyet :D

Mä kävin tänään urheiluliikkeessä ihmettelemässä ja myyjä suositteli mulle Puman PUMAGility XT Elite Trainerseja. Ne olivat kyllä hyvät jalassa ja sopivan leveälestiset, mutta pohja tuntui aika paksulta. En tiedä miten ne sitten toimisivat. Onko jollain kokemusta niistä? Sovitin myös jotain Niken tossuja, mutta ne olivat liian kapoiset mun jalkaani.

Treenasin pitkään ohutpohjaisilla converseilla ja ne oli mun mielestä hyvinkin toimivat. Sittemmin panostin ja hankin otomixit, sellaiset vähän painikengän näköset, näistä olen tykännyt tosi paljon.

Urheiluliikkeissä kaupiteltiin mullekin samantyylisiä "fitness-kenkiä" salikengiksi. Ongelmana koin sen, että niiden pohja ei ollut tasainen ja joustoa, vaimennusta ja paksuutta oli liiankin kanssa. Ilmeisesti nuo sun mainitsematkin popot on sellaiset "monitoimikengät", jotka on suunniteltu myös vähän vauhdikkaampia tunteja varten. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta mun käsityksen mukaan salikengän tulisi olla pohjaltaan tasainen ja kaikennäköinen vaimennus on pikemminkin turhaa kuin tarpeellista? Ainakin, jos vapailla painoilla treenaa...laitteissa se lienee se ja sama, mikä kenkä jalassa keikkuu :D

Nykyään näkee paljonkin paljasjalkatossuja liikenteessä, varsinkin Feelmaxit pistää silmään. Eikä ole mitään vaimennuksia tai tukia :)

^^ No niin, just tän takia mä kysyn teiltä! En luota urheiluliikkeen tyyppeihin.

Edit: Tää tuntuu niin hankalalta, kun mitä enemmän lukee kenkäkeskusteluja, sitä pahemmin menee sekaisin. Tulee sellainen mielikuva, että treeneissä pitäisi olla mukana kolmet eri kengät että homma luistaa. :rolleyes: Kun pitäisi olla / ei pitäisi olla tasainen/korkea/ohut/paksu/pehmeä/kova pohja jotta voisi kyykätä/mavettaa/jne ja siis mitähäh... :D

Käytin aiemmin tavallisia sisäpelikenkiä, mutta ei ne kovin hyvältä tuntuneet saliharjoittelussa. Nyt käytän ohutpohjaisia Vibramin fivefingersejä. Niistä tykkään kovasti. Joutuu jalkapohjan ja nilkankin lihakset aktivoitumaan, kun ne ei juurikaan tue. Melko hintavathan ne kyllä on, mutta en ole katunut yhtään tätä sijoitusta.

Nykyään näkee paljonkin paljasjalkatossuja liikenteessä, varsinkin Feelmaxit pistää silmään. Eikä ole mitään vaimennuksia tai tukia :)

Näistä minun pitikin kysyä kokemuksia, kun mietin olisiko kannattava kokeilu. Lähinnä juoksuun ajattelin, mutta muistan jostain lukeneeni, etteivät kestäisi asvaltilla juoksemista? Tanssitunneille nämä olisivat kyllä varmaan täydelliset.

Näistä minun pitikin kysyä kokemuksia, kun mietin olisiko kannattava kokeilu. Lähinnä juoksuun ajattelin, mutta muistan jostain lukeneeni, etteivät kestäisi asvaltilla juoksemista? Tanssitunneille nämä olisivat kyllä varmaan täydelliset.
Feelmaxeja ei suositella asvaltilla juoksuun (pohja on parimillinen = kuluu äkkiä loppuun), mutta muitakin löytyy! Merrelillä on barefoot-kenkä, jossa on hitusen paksumpi pohja ja siinä hieman kuviotakin (muistaakseni nimeltään pace glove). Tuntuu sikakivalta jalassa, ei ihan paljasjalkatossu, mutta melkein. Käy vähän kylmemmillekkin keleille kuin Feelmaxin tossu. :)

Mulla on käytössä ollut nyt pari viikkoa Adidaksen Combat speed ||| (painitossut siis ja ilmeisesti nämä mun on lasten mallia, koko 37). Toimineet erinomaisesti kyykyssä ym. mavessa, koska pohjat ovat tasaiset eivätkä jousta, suosittelen! :)

FiveFingerseillä juostaan ihan marathonejakin, tiellä. Joten ne kyllä pelittävät.
En vain suosittele tanssitunneille, sillä pohjassa on jokseenkin liikaa pitoa. Ite pelkäisin polvieni puolesta kun pohja jämähtääkin lattiaan kun pitäisi jotenkin päkiän varassa pyörähtää tms... Muuten kyllä menee treenikengistä ihan hyvin.

Kokeilin eilen ekaa kertaa kyykätä ilman kenkiä, ja sehän sujui huomattavasti paremmin kuin kengät jalassa. Mutta kyllä mä jotkut tossut silti haluan. Ehkäpä ne painikengät sitten.

Joskus mulla oli jotkut Addun sisäpeli(?)tossut joissa oli tasainen, tukeva pohja. Ne olivat kyllä hyvät muuten, mutta noin kuukauden käytön jälkeen totesin että ne olivat sittenkin liian pienet mulle, kun tuli liikavarpaita.

Feelmaxeja ei suositella asvaltilla juoksuun (pohja on parimillinen = kuluu äkkiä loppuun), mutta muitakin löytyy! Merrelillä on barefoot-kenkä, jossa on hitusen paksumpi pohja ja siinä hieman kuviotakin (muistaakseni nimeltään pace glove). Tuntuu sikakivalta jalassa, ei ihan paljasjalkatossu, mutta melkein. Käy vähän kylmemmillekkin keleille kuin Feelmaxin tossu. :)

FiveFingerseillä juostaan ihan marathonejakin, tiellä. Joten ne kyllä pelittävät.
En vain suosittele tanssitunneille, sillä pohjassa on jokseenkin liikaa pitoa. Ite pelkäisin polvieni puolesta kun pohja jämähtääkin lattiaan kun pitäisi jotenkin päkiän varassa pyörähtää tms... Muuten kyllä menee treenikengistä ihan hyvin.

Kiitos näistä, tuota liikapitoa en tullutkaan ajatelleeksi. Pitääkin metsästää, myydäänkö näitä täälläpäin, tai harkita, uskaltaako netistä tilata.

Mulla on käytössä ollut nyt pari viikkoa Adidaksen Combat speed ||| (painitossut siis ja ilmeisesti nämä mun on lasten mallia, koko 37). Toimineet erinomaisesti kyykyssä ym. mavessa, koska pohjat ovat tasaiset eivätkä jousta, suosittelen! :)

Hauska yhteensattuma, mulla on juurikin samat ja junior-mallia (oli edullisempi ja mun jalka on muutenkin melko pieni). Nyt en ehkä ostaisi juuri näitä, tuntuvat kuluvan melko nopeasti reunoilta siitä "samettipintaisesta" kohdasta. Mutta muuten siis oon tykännyt :)

Miula on ihan karhun painonnostokengät on parhaat kyykätä ja tukee penkatessakin jne.
Maveen on sit ihan tavalliset kerhotossut eli käytännössä sukkasillaan.
Toimii. Tanssijumppaan, salibandyyn, juoksuun jne on ihan eri poposia sit

Suositut

Back
Ylös Bottom