Treenikengät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaneli
  • Aloitettu Aloitettu
Mullakin on jotkut painikengät salilla, en muista merkkiä, mutta toimii hyvin! Suosittelen. En edes osaa enää käyttää lenkkarimallisia, kun on niin tottunut painikenkiin. Joskus aerobista tehdessä esim. crossarilla käytän lenkkarimallisia (mulla on pehmoset ja söpöt niket :) )

Mä käyttäisin painitossuja, jos en tarvitsisi "lisukkeita" kengän sisälle. Mutta converseilla mennään jo ties monettako vuotta, just ostin uudet. Täydelliset, hyvä pito, tasainen pohja ja tukevat hieman nilkkaa (mulla on siis varrelliset).

Mulla on käytössä Asicsen Matflex painitossut jalkapäivinä. Samanlaisia näkee muillakin aika paljon. Muina kuin jalkapäivinä käytän Niken jotain fitness kenkiä.

Ihan vinkkinä teille,kävin viime vkolla jalkahoitajalla,hän haukkui addun kengät alimpaan manalaan,niissä on vino pohja,eli varpaat menevät sisällä vinoon joka aiheuttaa ajan myötä vaivasenluuta ja vasaravarpaat.Hän suositteli reebookin,niken ja asicksen kenkiä.Niissä on vielä kuulemma suht suora pohja,Ja mulla meni sit 4 kengät roskiin asti ku aloin katteleen kenkiä vähän eri kantilta.samoin lapselle ostin ny ihan eccon sandaalit jossa on kaikki tuet ja on suora,ettei tolle tuu mitään jalka juttuja aikuisena.Ja puntti kengiksi meinaan ostaa noi otomixit ku täs vähän rikastun

Mäkin olen ruvennut harkitsemaan punttikentien ostamista, koska tuntuma maastavedossa ja takakyykyssä on surkea jos pidän tavalliset juoksulenkkarit jalassa. Kerran kokeilin tehdä bulgarialaista askelkyykkyä lenkkarit jalassa, ja se oli ihan mahdotonta, koska jalkani "rullautui" kengän sisällä kippuralle :( . Eli sukilla olen siis tehnyt nämä liikkeet viimeaikoina...

Nyt kiinnostaisikin tietää, että olisiko teillä suositella jotain liikettä (Helsingissä), jossa noita eri painikenkiä / feelmaxeja / otomixejä voisi käydä sovittamassa? Vai onko ihan normi urheiluliikkeessä kattavat valikoimat?

Mä ostin eilen Reebookin keltaiset kengät mitkä soveltuu hyvin aerobiseen urheiluun ja painonnostoon. Kantapäissä hieman korkoa kuin olykengissä ja varpaista joustavampi kuin kantapäästä :) oikkein passeli. Crossfittaajilla tälläsiä ;)

Näistä minun pitikin kysyä kokemuksia, kun mietin olisiko kannattava kokeilu. Lähinnä juoksuun ajattelin, mutta muistan jostain lukeneeni, etteivät kestäisi asvaltilla juoksemista? Tanssitunneille nämä olisivat kyllä varmaan täydelliset.

Jos FiveFingersit tilaat netistä, tilaa kokoa isommat kuin mitä kokoa normaalisti käytät. Pöllö juttu, miesten FiveFingerseissä kun taas pitää ottaa kokoa pienemmät...

Mäkin oon miettiny salikenkien vaihtamista. Tällä hetkellä käytössä on raskauden myötä pieneks jääneet (puoli numeroo liian pienet) 10 vuotta vanhat Rykan aerobic tossut (erittäin korkealla pohjalla ja vaimennuksilla) :) Ei taida olla ihan parhaat mahdolliset, varsinkin kun teen pääosin vapailla painoilla. Jotenkin vaan tuntuu, että ihan sama kai se on, millä kengillä sitä painoja nostelee (varsinkin, kun tota ylimääräistä rahaa ei ihan hirveitä oo).
Kysynkin siis, että kannattaako se kenkien päivittäminen kunnollisiin oikeesti (ja kuinka paljon niihin rahaa kannattaa uhrata)?

Kysynkin siis, että kannattaako se kenkien päivittäminen kunnollisiin oikeesti (ja kuinka paljon niihin rahaa kannattaa uhrata)?

Mielestäni tietysti omaa harkintaa/järkeä kannattaa käyttää siinä, että mihin rahansa laitta. Monet näyttäisivät ainakin minun salillani (jossa käy paljon köyhiä opiskelijoita) tekevän sukkasillaan, ja onpahan yksikin poika siellä flipflopeissakin :rolleyes:. Minun nähdäkseni ei ole mitään syytä mikset voisi kyykätä juurikin esimerkiksi sukissa, mutta liian pieniä kenkiä en suosittele, jo ihan puhtaasti siksi, että ne kuulostavat varsin epämukavilta.

Mielestäni tietysti omaa harkintaa/järkeä kannattaa käyttää siinä, että mihin rahansa laitta. Monet näyttäisivät ainakin minun salillani (jossa käy paljon köyhiä opiskelijoita) tekevän sukkasillaan, ja onpahan yksikin poika siellä flipflopeissakin :rolleyes:. Minun nähdäkseni ei ole mitään syytä mikset voisi kyykätä juurikin esimerkiksi sukissa, mutta liian pieniä kenkiä en suosittele, jo ihan puhtaasti siksi, että ne kuulostavat varsin epämukavilta.

Juu, alkuun ajattelinkin että pitää heti hankkia uudet kengät, kun ahdisti varsinkin lämppäreitä tehdessä tosi paljon. Mutta n.4kk reenin jälkeen ei ahdista enää oikeestaan ollenkaan, eli oiskohan kengät vähän venyny... tai sit vaan kaikkeen tottuu ;)
Ei ku lähinnä mietin just, että kannattaako oikeesti kyykätä (ym.) sukkasiltaan tai ostaa uudet kengät, vai meenkö vaan näillä nykyisillä, että onko sillä vaikutusta kehitykseen/paikkojen kunnossa pysymiseen/liikkeiden oikein tekemiseen/tms...

Mä tykkään kyllä noista Do-Winin painikengistä, jotka päädyin ostamaan. Ne ovat tosi pehmeät ja mukavat jalassa. Kyykkyä teen silti edelleen mieluummin ilman kenkiä.

Ei ku lähinnä mietin just, että kannattaako oikeesti kyykätä (ym.) sukkasiltaan tai ostaa uudet kengät, vai meenkö vaan näillä nykyisillä, että onko sillä vaikutusta kehitykseen/paikkojen kunnossa pysymiseen/liikkeiden oikein tekemiseen/tms...

Tää on tietty varmaan mielipidekysymys/mikä toimii kellekin-kamaa, eli sanoisin edelleen, että kokeile kyykätä sukkasillaan ja vertaile tuntumaa kenkiin verrattuna. Itse aloin vasta miettiä sitä, että lenkkarit ei välttis oo parhaat mahdolliset, kun eräs amerikkalainen PT, Mike Geary (jonka roskapostilistalla olen :) ) kirjoitti innoissaan five fingerseistään:
"For the last couple of months, I've been using those fancy new Vibram 5-Fingers "barefoot" shoes (they look more like socks than shoes) for all of my gym workouts and also my wind sprints. My physical therapist friends swear by these, and tell me that they are more natural for your feet for squats, deadlifts and other gym exercises, and help reduce risk for injuries.

My squats and deadlifts have felt awesome since I started using these 5-Finger shoes! My numbers have been going up like crazy. I even worked my max deadlift from 355 to 405 lbs in the last 3 months!"
Itse kyykkään ja teen mavea mieluummin sukilla kuin lenkkareilla... Sanoisin ettei Five fingersitkään muuta asiaa muuten kuin, että ovat sukkia hygienisemmät ja pito on parempi kuin sukissa.

Mä tykkään pitää jalkatreeneissä Converseja, tasapohjaiset on oltava mulle. Jos unohdan ottaa mukaan, niin mieluummin kyykkään sukkasillaan kuin sisäpelikengissä.. Muissa treeneissä käytössä Adidaksen sisäpeli/aerobic tms. tossut.

Jos FiveFingersit tilaat netistä, tilaa kokoa isommat kuin mitä kokoa normaalisti käytät. Pöllö juttu, miesten FiveFingerseissä kun taas pitää ottaa kokoa pienemmät...

Riippuu varmaan mallista, mulla se päällinen on sen verran joustavaa materiaalia, että tuntuu että ovat venyneet käytössä ja olisikin pitänyt ottaa normikokoa yhtä pienempi. Mutta esim. Intersportissa olen noita nähnyt jos haluaa sovittaa ennen tilausta.

^Eihän se ole se päällinen vaan se kumipohja joka jatkuu varpaiden eteen.
Mulla oikeasti jalka 37 (ehkä snadisti yli, yleensä kengissä 38 kuitenkin ihan liian iso) ja 38-koon fivefingerseissä ei mene varpaat suoriksi (paljosta ei jää patsi, mutta jää!). :( 39:ssä taas on sitten vähän liikaa tilaa, mutta minkäs teet. Ei niitä 38:ja voi käyttää mitenkään.

Mulla on Speedit ja se verkkokangas on jotenkin löystynyt. Tai emmä oikein tiedä mitä niille on tapahtunut, mutta nykyään meinaa pikkuvarvas pullahtaa ulos sieltä kolostaan. Mä olen tosin pessyt niitä pesukoneessa että se voi vaikuttaa. Mutta eipä se silltikään ole haitannut, tosi tyytyväinen olen kenkiin. Täytyy varmaan koittaa lenkkeilläkin niillä saleilun lisäksi.

Mie oon käyttänyt salilla pelkästään Vibramin FiveFingers -tossuja, enkä osaisi nykyään käyttää tavallisia lenkkareita salilla enää ollenkaan. Ensin olivat käytössä Sprintit ja kun käytin ne loppuun rikkinäisiksi asti, niin ostin tilalle Classicit. Sprintit olivat koossa 36 ja varsinkin isovarpaat väsyivät ja niitä jopa alkoi särkeä useiden tuntien käytön jälkeen, jos tossuja käytti esim. pidemmällä kävelyreissulla. Classicit ostin koossa 37 ja niissä on varpaille hyvin tilaa, eikä isovarpaita ole särkenyt, mutta kantapäässä on selvästi ihan liikaa tilaa ja kantapäät eivät istu täysin tossujen "kantapääkuopassa". Eli koot vaihtelevat runsaasti mallien välillä, joten jos vain on mahdollista, niin ehdottomasti kannattaa kokeilla harkinnassa olevaa mallia.

Tykkään myös siitä, että FF:ä käytettäessä kyykyssä, askelkyykyssä ja mavessa koko jalka ja varpaat joutuvat tekemään töitä. Varpaiden käyttö saa aikaan paremman pidon ja tasapainon. Myös pohkeet saavat osansa jalkaliikkeissä FF:llä, enkä ole siksi erikseen treenannut pohkeita, sillä mielestäni pohkeet ovat saaneet oikein hyvin tehdä töitä noissa jalka- ja peppuliikkeissäkin.

Jos en voisi jostain syystä käyttää FF:ä salilla (tossut ovat pesusta märät tai jotain), niin seuraavaksi paras vaihtoehto olisi Merrellin Barefoot Run Pace Glove -tossut, joissa on ohut Vibramin pohja. Antaa myös paljasjalkafiiliksen, mutta on silti lenkkarimainen. Tossut ovat todella kevyet ja mielestäni todella hyvät jalassa. Näillä tossuilla pärjää myös vähän myöhempään syksyyn, kun FF:llä alkaa jo olla kylmä.

Onnistuin hävittämään lyhyen ajan sisään kahdet treenikengät, sellaiset pehmeästi istuvat Puman (aika kalliit) lenkkarit, jotka sopivat paremmin juoksemiseen ja käytinkin niitä lähinnä ulkona. Myöhemmin kun kaivelin kassejani huomasin varsinaisten treenikenkieni hävinneen. Tosin noissa oli aina ongelmana leveä jalkani: jalat ovat pienet/lyhyet ja menevät leveissä malleissa 37:n, mutta yleensä joudun käyttämään 39:iä tai 40! Hirveä hierto varsinkin spinningtunneilla. Nyt löysin jotkut tylsät peruslenkkarit hätävaraksi, mutta uudet pitäisi ostaa, noi on liian pehmeät ja ainakin jos vedän treenien loppuosuuden juoksumatolla tuntuu jotenkin heiluvan jaloissa. Kirpparilta voisin katsella, mutta löytyykö? Mulla on aina vähän budjettiongelmia.

Minä käytän vanhoja nyrkkeilykenkiä salilla, on maailman parhaimmat ja pohja täydellinen kun ei ole liian paksu. Merkki on muistaakseni Nike. Hemmetin hyvä tuuri meikäläisellä aina kun onnistun löytämään vaikka mitä aarteita alennusmyynneistä. Itsekkin vierastan lenkkareita, pystyn käyttämään niitä ainoastaan lenkillä.

Suositut

Back
Ylös Bottom