Treenikengät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaneli
  • Aloitettu Aloitettu
Kertokaa tyhymälle, mitä väliä treenikengillä on salilla, kun en tajua. Mulla on tasapohjaiset (suht taipumaton pohja) Niket. Jalkateräongelmia ei ole tullut, joten kai ajavat asiansa.

En ole mikään asiantuntija, mutta liekkö tekemistä sillä, että saleilu on staattinen laji, niin tasapohjilla saa jalan lihaksiston koko liikelaajuudessaan käyttöön, sekä hyvän tuntuman lattiaan. Kyykyissä tämän ainakin huomaa.

Olen muutoinkin huomannut, että oikenlaiset/asianmukaiset kengät auttavat kummasti suorittaista asiassa kuin asiassa. Aikanaan töissä selkä kipeytyi paskoista kengistä ja menettettyäni hermoni alkoi kenkävarustelu vähän kaikkeen (työ, vapaa-aika, urheilu jne,jne). Hintaahan niille kertyy yhteensä, mutta eipä ole mitään ongelmia ja vaivoja kengistä johtuen :).

Kertokaa tyhymälle, mitä väliä treenikengillä on salilla, kun en tajua. Mulla on tasapohjaiset (suht taipumaton pohja) Niket. Jalkateräongelmia ei ole tullut, joten kai ajavat asiansa.

Onhan se kauheaa katsottavaa, kun joku kyykkää esim. 200kg crocsit jalassa. Samoin monilla on kyykyssä ja mavessa lenkkarit ja jalat heiluvat pehmusteiden päällä epäilyttävän näköisesti. Henkilökohtaisesti en näe myöskään mitään syytä pidentää maven nostomatkaa seisomalla itse epätasaisilla korokkeilla (lenkkareilla), jotka työntävät minua etukenoon.

Pikemminkin kysyisin niinpäin, että mitä varten tarvitsemme/ pidämme kenkiä salilla - tai muuallakaan? Ajatuksia herättävä kirjoitus biomekaniikan tutkijalta: http://wikiliikkuja.com/2011/11/07/jalat-rakastavat-pienta-pieksemista/

Minä taas ennemmin ostaisin kyykkyyn korokkeelliset kyykkäyskengät niin ei tarttis laudanpätkiä viritellä kantapään alle. En voi kuvitellakaan paljain jaloin kyykkäämistä :wtf:

Mulla on salikäytössä tällä hetkellä Adidaksen Core 55- kengät. Ihan näppärät, tykkään siitä että ovat kevyet :) Näissä ei myöskään ole sellainen tasapohja, vaan ovat joustavat. Eivät hengitä paljoakaan, siitä miinusta. Treenin jälkeen on aina sukat ihan märät, ei mikään kiva tunne, mutta ei varsinaisesti haittaa treenatessa.

Minä taas ennemmin ostaisin kyykkyyn korokkeelliset kyykkäyskengät niin ei tarttis laudanpätkiä viritellä kantapään alle. En voi kuvitellakaan paljain jaloin kyykkäämistä :wtf:

Kaikki (suurin osa?) ei toki tarvitse laudanpätkiä eikä muitakaan korokkeita kantapään alle kyykätessä. Riippuu kyykkytyylistä ja/tai liikkuvuudesta.

Onhan se kauheaa katsottavaa, kun joku kyykkää esim. 200kg crocsit jalassa. Samoin monilla on kyykyssä ja mavessa lenkkarit ja jalat heiluvat pehmusteiden päällä epäilyttävän näköisesti. Henkilökohtaisesti en näe myöskään mitään syytä pidentää maven nostomatkaa seisomalla itse epätasaisilla korokkeilla (lenkkareilla), jotka työntävät minua etukenoon.

Pikemminkin kysyisin niinpäin, että mitä varten tarvitsemme/ pidämme kenkiä salilla - tai muuallakaan? Ajatuksia herättävä kirjoitus biomekaniikan tutkijalta: http://wikiliikkuja.com/2011/11/07/jalat-rakastavat-pienta-pieksemista/

Entäs talvella, kun on lunta ja jäätä?

Mulla on käytössä Merrellin barefootit salilla. Niissä taitaa olla pohja samanpaksuinen kuin fivefingersien trekissä. Mulla on todella pitkät varpaat ja jo sovittasessa ff:ssa mulla oli hirveä ongelma saada varpaat väännettyä omille paikoilleen. Ajattelin, että kengät jää nurkkaan, kun ne on niin vaivalloiset laittaa jalkaan. Päädyin siten Merrelleihin. Merrelleiltä löytyy myös ihan nättejä barefoot ballerinoja, jotka ovat vapaa-ajan lempikengät :)

Talvi onkin sitten ongelmallisempi. Vivo Barefoot Dundan voisi olla yksi vaihtoehto, jos niitä olis vaan saatavilla. Nyt talvea kohti mulla on Dr. Martensit, onhan ne päheet, mut ihan kummallista kävellä :rolleyes:

Liputan ihan ehdottomasti barefootien puolesta!

Mä vaihdoin vasta salikengät perussisäpelitossuista painitossuihin. Hommasin tällaiset, kun olivat tarjouksessakin: http://www.lujakunto.fi/product_details.php?p=443 Onhan nää ihan eri maailmasta, kun pehmustetut sisäpelitossut. Varsinkin kyykkäys tuotti hankaluuksia sisäpelitossuilla, koska niissä oli kantapehmuste. Sukkasiltaan kyykkäminenkään ei oikein tuntunut mukavalta. :D

Jumpissa käytänkin sitten vaimennettuja tossuja. Tällä hetkellä käytössä jotkus Niken kevyet tossut.

Suositut

Back
Ylös Bottom