Treenien vaihtelevuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuko
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mitä mieltä olette seuraavista asioita? Kuinka moni tekee näin? Kokemuksia.. Kysymykset ovat esitetty lihasmassan kasvatuksen näkökulmasta:

- Onko järkeä vai ei? muutama kuukausi treeniä jossa toistot ovat 8-12 jonka jälkeen kuukauden lihaskestävyysjakso jolloin toistot 20-30. Tämän jälkeen taas tavallinen treeni. Olen kuullut että tämä olisi hyvä systeemi mutta olen myös kuullut ettei olisi. Miten on? Milloin ja miten kannattaisi toteuttaa tämä vai kannattaako ikinä?

- Toinen kysymys on: onko lihasmassan kannalta tärkeätä, että silloin tällöin tehdään jaksoja joissa on 2-6 toiston sarjoja ja palataan taas vanhaan rytmiin. Edesauttaako tämä vaihtelevuus lihasmassan kasvua vai onko vaan parempi pysyä 8-15 toistojen alueella ja hakea vaihtelevuutta liikkeiden vaihdolla?

Kiitos, ja mikäli olette löytäneet vastaavia keskusteluja aiheesta niin ohjatkaa sinne, itse en löytänyt..

onko lihasmassan kannalta tärkeätä, että silloin tällöin tehdään jaksoja joissa on 2-6 toiston sarjoja ja palataan taas vanhaan rytmiin. Edesauttaako tämä vaihtelevuus lihasmassan kasvua vai onko vaan parempi pysyä 8-15 toistojen alueella ja hakea vaihtelevuutta liikkeiden vaihdolla?

Voimajaksolla saadaan hilattua sarjapainoja ylöspäin, ja vanha sananlaskuhan kuuluu "isot painot, isot lihakset". Tiettyyn pisteeseen asti voimanhankinta on järkevää ihan jokapäiväistä elämääkin ajatellen, mutta viikoittainen treenaaminen todella suurilla painoilla käy nivelille raskaaksi.

Tuossa 20-30 toiston sarjojen hinkkaamisessa en näe hirveästi pointtia, mutta pieni maksimivoimatasojen piikkaaminen on ehdottomasti hyödyllistä bodarillekin.

Kyllähän vaihtelemalla liikkeitä ja toistomääriä saa hyvää kehitystä. Esim ite sain TBT:llä hyvää jälkeä aikaan, jossa periaatteessa jokainen treeni oli vähän erilainen ku edellinen.
Mä oon silti oppinu siihen ettei välttämättä tarvii vaihdella ohjelmaa aina jonku tietyn ajan jälkeen. Tärkeintä on että kehitystä tapahtuu. Jos tulokset alkaa junnaamaan pitkään paikoillaan, sitte kannattaa kokeilla jotain muuta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom