Treeni olkavamman kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yussi
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
51
Nyt kaivattais ehdotuksia liikeistä joita pystyy tekemään "ilman" olkapäitä.
Tilanne on tämä: olkapääni meni rikki joulukuun alussa ja nyt odotellaan mangneetti kuvauksiin pääsyä. Tähän asti olen pitänyt totaalista taukoa treenistä, ei kärsinyt edes ajatella treenausta kun jo alkoi sattumaan olkavarteen.

Nyt olkavarsi on vähän parempi, kun sitä ei ole juurikaan käyttänyt puoleentoista kuukauteen.

Nyt alkaakin jo pään sisällä kutittelemaan siihen malliin että salille pitäis päästä, ei enää kestä katsella tätä kuihtumista. Paino on pudonnut n.5 kiloa ja muutenkin lihakset alkaa oleen kun maratoonarilla (no ehkä ei..).
Ruokapuoli on palautunut täysin "siviiliksi", paskaako sitä protua mättämään kun ei keho sillä pelkästään kasva.
Eli mä haluun jo takaisin entiseen "elämääni".

Kertokaapas saman kokeneet tai muuten asiaan perehtyneet millä liikkeillä sitä pystyis lähteen liikkeelle, jalat saa ainakin nyt extra huomiota osakseen, mutta haluaishan sitä muitakin lihasryhmiä treenata.
Vai pitäiskö sitä vielä vaan malttaa odotella aloituksen kanssa, mielipiteitä ja kommentteja, kiitos!!

isoJ sanoi:
Nyt kaivattais ehdotuksia liikeistä joita pystyy tekemään "ilman" olkapäitä.
Tilanne on tämä: olkapääni meni rikki joulukuun alussa ja nyt odotellaan mangneetti kuvauksiin pääsyä. Tähän asti olen pitänyt totaalista taukoa treenistä, ei kärsinyt edes ajatella treenausta kun jo alkoi sattumaan olkavarteen.

Nyt olkavarsi on vähän parempi, kun sitä ei ole juurikaan käyttänyt puoleentoista kuukauteen.

Nyt alkaakin jo pään sisällä kutittelemaan siihen malliin että salille pitäis päästä, ei enää kestä katsella tätä kuihtumista. Paino on pudonnut n.5 kiloa ja muutenkin lihakset alkaa oleen kun maratoonarilla (no ehkä ei..).
Ruokapuoli on palautunut täysin "siviiliksi", paskaako sitä protua mättämään kun ei keho sillä pelkästään kasva.
Eli mä haluun jo takaisin entiseen "elämääni".

Kertokaapas saman kokeneet tai muuten asiaan perehtyneet millä liikkeillä sitä pystyis lähteen liikkeelle, jalat saa ainakin nyt extra huomiota osakseen, mutta haluaishan sitä muitakin lihasryhmiä treenata.
Vai pitäiskö sitä vielä vaan malttaa odotella aloituksen kanssa, mielipiteitä ja kommentteja, kiitos!!

Millaisessa kunnossa tuo olkapää on?
Itselläni on lievä jännevamma olkapäässä, eli naksuu ja tietyissä liikkeissä kipeytyy, mutta silti pystyn treenaamaan täysipainoisesti, myös olkapäitä.
Tietyt liikkeet olen jättänyt pois, eli mitään pystypunnerustyyppisiä liikkeitä en tee kapealla otteella, enkä tangolla vaan ainoastaan käsipainoilla. En myöskään tee mitään liikkeitä niskan taakse (esim. ylätalja jne).

Kun sitä pyörittelee se rutisee ja käsi on "voimaton". Käden ojentaminen suoraksi eteen tai sivulle ei onnistu esim. maitopurkki kädessä.
Tällä hetkellä ortopedin arvio on kiertäjäkalvosimen repeämä, mut sehän selviää varmaks vasta kuvissa.

isoJ sanoi:
Kun sitä pyörittelee se rutisee ja käsi on "voimaton". Käden ojentaminen suoraksi eteen tai sivulle ei onnistu esim. maitopurkki kädessä.
Tällä hetkellä ortopedin arvio on kiertäjäkalvosimen repeämä, mut sehän selviää varmaks vasta kuvissa.

Tuo on kyllä muutamaa astetta pahemmassa kunnossa kuin oma olkapää. Itsellä kun ei tuosta ole mitään haittaa normaalioloissa, ainoastaan salilla joutuu välttämään tiettyjä liikkeitä.
Tuohon ei osaa kyllä paljoa vinkkiä antaa... jos käden liikkuvuus on noinkin heikko tällä hetkellä niin paha sillä on kyllä kovinkaan paljon treenata ja sitten on vielä riskinä se, että menee treenissä huonompaan kuntoon. Eli ehkä kannattaa vaan ihan rauhassa selvittää mikä on vialla, hoitaa kuntoon ja vasta sitten treenata.

Välillä voi tehdä vaikka jotain kevyttä aerobista tms, että ei ihan rapistu :)

Samaa kyselen kuin Training_Day, minkätyyppinen vamma olkapäässäsi on, ja miten/missä sen rikoit? Täällä nimittäin yksi lievästi olkapäärikkoinen kärvistelee ilman rinta- ja olkapäätreeniä :curs: (lievästi siksi, että pystyn kyllä liikuttamaan olkapäätä joka suuntaan ongelmitta, vain tietynlaiset voimakkaat venytys/kiertoliikkeet kuin myös tietyt treeniliikkeet aiheuttavat lievän kiputuntemuksen olkapään sisällä). Tämä tilanne on ollut päällä (melko lailla samanlaisena - jo kohta 2 vuotta , ja nyt vasta - kumppanin painostuksesta - teen asialle jotain :nolo: Jätin siis kaikki yläkropan työntävät liikkeet pois, lukuunottamatta muutamaa eristävää taljaliikettä ojentajille, ja kiertäjäkalvosimia kuntoutan myös kevyesti. Selkää, jalkoja, vatsaa ja hauista treenaan kuten ennenkin.

Training_dayn tapaan olen myös jättänyt tietyt liikkeet pois kokonaan, enkä tule niitä olkapään kuntouduttuakaan enää tekemään: niskantakaapunnerrus, ylätalja niskaan, taka-/penkkidippi ja pecdeck kuuluvat meikäläisen "mustalle listalle". Saa nyt nähdä, lisiikö tuo lista vielä tavallisella dipillä ja flyeseillä, näitä liikkeitä olen kuullut usein olkapääntappajiksi mainittavan, ja kun ne eivät millään lailla välttämättömiä ole, niin voipi olla, etten ryhdy niiden kanssa enää leikkimään.

Training_daylle kysymys, oletko siis käynyt hakemassa lääkärissä diagnoosin tuolle jännevammallesi? Onko se syntynyt salilla vai missä? Millaisissa liikkeissä kipu tuntuu, onko voimakasta? Tässä alkaa pikku hiljaa nimittäin hiipiä epäilys puseroon, voisiko meikäläisenkin tapauksessa olla kysymys sellaisesta, eikä suinkaan kiertäjäkalvosimesta, tuo olkapään naksuminen kun on melko lailla jokapäiväistä...

EDIT: Ekan kappaleen kysymyksiin olikin jo tullut vastauksia :hidas:

Gillyanne sanoi:
Training_daylle kysymys, oletko siis käynyt hakemassa lääkärissä diagnoosin tuolle jännevammallesi? Onko se syntynyt salilla vai missä? Millaisissa liikkeissä kipu tuntuu, onko voimakasta? Tässä alkaa pikku hiljaa nimittäin hiipiä epäilys puseroon, voisiko meikäläisenkin tapauksessa olla kysymys sellaisesta, eikä suinkaan kiertäjäkalvosimesta, tuo olkapään naksuminen kun on melko lailla jokapäiväistä...

EDIT: Ekan kappaleen kysymyksiin olikin jo tullut vastauksia :hidas:

Jep, kyllä mä lääkärillä kävin tuota näyttämässä.
Vamman syntymisestä ei ole ihan varmuutta, mutta tod. näk. urheillessa kuitenkin. Vikana on se, että jänne on "ottanut osumaa" ja parantuessaan jänteellä on paha tapa rustottua, eli siitä tulee normaalia paksumpi. Nyt jänne on siis periaatteessa kunnossa, mutta tietyissä olan liikkeissä tila käy niin ahtaaksi, että jänne ei mahdu kunnolla liikkumaan luiden välissä ja siitä johtuu naksuminen ja mahdollinen kipu.

Lääkäri antoi ensimmäisenä ohjeena tuon mitä nyt noudatan, eli muutamat liikkeet pois. (kannattaa kuitenkin tehdä esim. niitä pystypunnerruksia käsipainoilla, mahd. leveällä liikeradalla, että olkapäistä ei kokonaan voima häviä, se nimittäin vaan pahentaa tilannetta). Toisena vaiheena tulisi kortisonipiikit (jos siis treenitapojen muutos ei auta) ja viimeisenä vaihtoehtona leikkaus.

Itse olen nyt muutaman kuukauden pärjännyt hyvin, kun olen tuon treenimuutoksen tehnyt. Edelleen naksuu, mutta kipua ei ole tuntunut.

Itselläni meni oikean olkapään joku nivel tossa pari vuotta sitten. Kävin kuvauksissa ja mulle tehtiin sellainen jumppa ohjelma. Sellaisella "kuminauhalla" piti treenata vähintään 4krt viikossa eri liikkeitä. Se kyllä jeesas. Samalla kiellettiin kanssa kaikki leveät työntö liikkeet sekä kaikki niskantakaa liikkeet. Mutta vielläkin olkapäät heikot :wall:

training_day sanoi:
Vamman syntymisestä ei ole ihan varmuutta, mutta tod. näk. urheillessa kuitenkin. Vikana on se, että jänne on "ottanut osumaa" ja parantuessaan jänteellä on paha tapa rustottua, eli siitä tulee normaalia paksumpi. Nyt jänne on siis periaatteessa kunnossa, mutta tietyissä olan liikkeissä tila käy niin ahtaaksi, että jänne ei mahdu kunnolla liikkumaan luiden välissä ja siitä johtuu naksuminen ja mahdollinen kipu.

Lääkäri antoi ensimmäisenä ohjeena tuon mitä nyt noudatan, eli muutamat liikkeet pois. (kannattaa kuitenkin tehdä esim. niitä pystypunnerruksia käsipainoilla, mahd. leveällä liikeradalla, että olkapäistä ei kokonaan voima häviä, se nimittäin vaan pahentaa tilannetta). Toisena vaiheena tulisi kortisonipiikit (jos siis treenitapojen muutos ei auta) ja viimeisenä vaihtoehtona leikkaus.

OK, kiitän. Itselläni tilanne on siis se, että melko tarkkaan kaksi vuotta sitten oikea olkapääni kipeytyi äkillisesti ja voimakkaasti - oletin kyseessä olleen jonkinlaisen tulehduksen, sillä kipu helpotti muutamassa päivässä ja tulehduskipulääkkeet ja Voltaren-geeli auttoivat selvästi, kylmähoito myös. Siitä lähtien, välillä aika ajoin, mutta n. viimeisen vuoden aikana jatkuvasti, olkapään sisällä on tuntunut pientä kipua (varsin pientä siis tosiaankin, eli kipu sinänsä ei estä minkään treeniliikkeen suorittamista) lähinnä erilaisissa yläkropan työntävien lihasten treeniliikkeissä, myös muutamissa muissa. Kipu ei välttämättä myöskään ole tuntunut itse treenin aikana, vaan sen jälkeen. Myös joissakin arkielämän tilanteissa, joissa olkapään joutuu voimakkaaseen venytykseen ja/tai kiertoon (esim. puseron pukeminen/riisuminen, repun selkään laittaminen) tuntuu pientä kipua - joka on siis todella niin vähäistä, ettei aina sitä voi edes kivuksi sanoa, vaan olkapään sisällä vain vähän "tuntuu". Todella ärsyttävää siis - ja kun tämä lepo ja kuntoutus ei edes tunnu auttavan mitään :curs:

Lääkärissä en siis ole käynyt missään vaiheessa. :nolo:

edit. threadin aloittajalle

Ennenkuin tiedät tarkalleen mikä vamma on kyseessä, niin ei kannata turhaa rääkätä olkapäätä. Pahimmassa tapauksessa tulehdutat sen aivan turhaan, varsinkin jos teet kivuliaita liikkeitä.

Multa leikattiin vasen olkapää vähän reilu vuosi sitten. Se meni sijoiltaan pahassa vääntötilanteessa portsarin hommissa ja sinne tuli repeämiä. Jänteet sheivattiin siistiksi ja muutenkin puhdistettiin olkapää, jotta se pääsi paranemaan paremmin. Leikkauksen jälkeen menin fysioterapeutille, jonka neuvojen mukaan aloin kuntouttamaan olkapäätä. Ensin kuminauhahässäkällä ja sen jälkeen pienillä painoilla salilla kivun sallimissa rajoissa. Ehdottomasti kannattaa mennä asiantuntevalle fysioterapeutille, koska itse ei uskalla edes tehdä sellaisia liikeratoja kädellä, mitä fysioterapeutti sille tekee. Mulla ei ensimmäisellä käynnillä noussut käsi kuin suoraan eteenpäin, kun alhaalta lähdin viemään kättä ylöspäin, mutta fysioterapeutin kovakouraisen ja kivuliaan käsittelyn jälkeen käsi nousi heti suoraan ylös asti!

Jos ei tarvitse tuonne leikkaukseen asti edetä ja/tai ei ole varaa käydä (asiantuntevalla urheilu-)fysioterapeutilla, niin tekee salilla pienillä painoilla kivun sallimissa rajoissa liikkeitä. Aluksi lähtee ihan perusliikkeistä liikenteeseen ja jättää pois olkapäätä eniten rasittavat kiertoliikkeet ja raskailla painoilla treenaamisen. Tärkeintä on saada liikkuvuus takaisin olkapäähän, jotta ei venytyksissä tulisi kipua. Rauhallinen uinti on erinomaista olkapäälle, koska siinä tulee paljon mobilisaatiota nivelille ja sillä pysyy muutenkin myös peruskunto yllä.

Hynkkä, oliko tuo vastauksesi tarkoitettu minulle vai ketjun aloittajalle? Mullahan ei siis ole mitään liikelaajuuden rajoituksia mihinkään suuntaan, ja treenaaminenkin - kovakin - periaatteessa onnistuisi kyllä, tuo kipu kun on siis ihan oikeasti niin pientä, että sen pystyy vallan hyvin ignooraamaan (minkä siis pari vuotta onnistuneesti teinkin...). :jahas:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Gillyanne sanoi:
Hynkkä, oliko tuo vastauksesi tarkoitettu minulle vai ketjun aloittajalle?

Se tais olla mulle. Sehän tässä just ottaakin kupoliin kun ei oikein tiedä mitä tässä pitäis tehdä. Viimeks kun juttelin ortopedin kanssa se sano et elä niin normaalisti olkapään kanssa kun vaan pystyt, mut puhe ei ollut painoharjoittelusta enkä mäkään silloin tajunnut siitä kysyä.
Tota uintia olen kanssa ite miettinyt, mutta tuntuu
et vielä ei kärsis lähtee kroolaileen.

OK. Itse olen jostain lukenut/kuullut, että "olkatason alapuolella" tapahtuvia liikkeitä voisi tehdä kipeälläkin olkapäällä, mutta tämäkin riippunee paljon vamman laadusta... Kannattaa varmasti konsultoida lääkäriä ennen salille menemistä. Sama homma uinnin kanssa, vapaauinnissa varsinkin tulee kuitenkin aika paljon liikettä/rasitusta olkapäälle.

Gillyanne sanoi:
Hynkkä, oliko tuo vastauksesi tarkoitettu minulle vai ketjun aloittajalle? Mullahan ei siis ole mitään liikelaajuuden rajoituksia mihinkään suuntaan, ja treenaaminenkin - kovakin - periaatteessa onnistuisi kyllä, tuo kipu kun on siis ihan oikeasti niin pientä, että sen pystyy vallan hyvin ignooraamaan (minkä siis pari vuotta onnistuneesti teinkin...). :jahas:

Edellinen posti oli ketjun aloittajalle.

Tuotanoin. Sulla on varmasti paljon enemmän kokemusta treenaamisesta kuin mulla, mutta millä tavalla lämmittelet ennen treenin aloittamista? Kirjoitit myös tuolla, että kipua ei välttämättä tunnu silloin kun on treeni menossa vaan mahdollisesti vasta treenin jälkeen. Tämä voisi viitata siihen, että olkapäässä ei ole mitään isoa vikaa, vaan jotain pientä häikkää, joka uusii aina välillä, eikä pääse koskaan oikein kunnolla paranemaan. Silloin kun kipua ei tunnu treenin aikana, lihakset ovat hyvin lämmitelty, mutta sitten kun treenaat kovaa, tulee mahdollisesti jossain vaiheessa sellainen liike olkapäälle, joka saattaa taas laukaista sen pienen vamman esille. Treenin jälkeen on sitten taas olkapää samassa tilanteessa kuin ennenkin. Tähän olisi yksinkertainen konsti se, että aina kun tekee olkapäille treeniä, niin ottaa lämmittelyn viimeisen päälle hyvin ja varmistaa, että on lihakset lämpimät. Itse pumppailen kilon painoilla käsiä kaikkiin mahdollisiin suuntiin pitkiä sarjoja, ennenkuin rupean tekemään vipunostoja, penkkiä tai mitään muita liikkeitä, jotka ottavat olkapäähän. Siinä samalla jumppaantuu ne pienet lihakset, joille ei normaalisti tule juurikaan liikuntaa. Sitten muistaa välttää kaikkia luonnottomia asentoja, eikä tee mitään repiviä liikkeitä.

Jos ei sitä kipua saa pois treenin muutoksella tai levolla, niin itse kyllä menisin magneettikuviin. Luulisi ainakin vaivan selviävän, mutta vaikka kuvista ei löytyisikään mitään vammaa, niin silloin tietää ainakin, että vika on treenissä.

isoJ sanoi:
Tota uintia olen kanssa ite miettinyt, mutta tuntuu
et vielä ei kärsis lähtee kroolaileen.

Uinnin teho olkapään kuntoutukseen perustuu siihen, että siinä tulee paljon liikettä siihen olkapäähän. Fysioterapeutti painotti kokoajan, että liikettä siihen olkapäähän pitkin päivää, niin hyvä siitä tulee. Sinne altaaseen voi mennä vaikka käsi kipsissä ;) , kelluu vaikka siellä lasten altaassa ja liikuttelee kättä. Pikkuhiljaa lähtee kuonat liikenteeseen ja lihakset ja jänteet vahvistuu kun vaan liikettä tulee riittävästi. Polvileikkauksen jälkeen kuntoutin polvea muuten allasjuoksulla.

Sulla pitää vaan ensin tietää, että mikä siinä olkapäässä on vikana, ennenkuin kannattaa isommin alkaa sitä rasittamaan. Kivun sallimissa rajoissa voi kuitenkin treenata, vaikka olisit leikkaukseenkin menossa. Itse pystyin vetämään 5 leukaakin vielä juuri ennen leikkausta.

Hynkkä sanoi:
Tuotanoin. Sulla on varmasti paljon enemmän kokemusta treenaamisesta kuin mulla, mutta millä tavalla lämmittelet ennen treenin aloittamista? Kirjoitit myös tuolla, että kipua ei välttämättä tunnu silloin kun on treeni menossa vaan mahdollisesti vasta treenin jälkeen. Tämä voisi viitata siihen, että olkapäässä ei ole mitään isoa vikaa, vaan jotain pientä häikkää, joka uusii aina välillä, eikä pääse koskaan oikein kunnolla paranemaan. Silloin kun kipua ei tunnu treenin aikana, lihakset ovat hyvin lämmitelty, mutta sitten kun treenaat kovaa, tulee mahdollisesti jossain vaiheessa sellainen liike olkapäälle, joka saattaa taas laukaista sen pienen vamman esille. Treenin jälkeen on sitten taas olkapää samassa tilanteessa kuin ennenkin. Tähän olisi yksinkertainen konsti se, että aina kun tekee olkapäille treeniä, niin ottaa lämmittelyn viimeisen päälle hyvin ja varmistaa, että on lihakset lämpimät. Itse pumppailen kilon painoilla käsiä kaikkiin mahdollisiin suuntiin pitkiä sarjoja, ennenkuin rupean tekemään vipunostoja, penkkiä tai mitään muita liikkeitä, jotka ottavat olkapäähän. Siinä samalla jumppaantuu ne pienet lihakset, joille ei normaalisti tule juurikaan liikuntaa. Sitten muistaa välttää kaikkia luonnottomia asentoja, eikä tee mitään repiviä liikkeitä.

Hmmm. Eipä tämäkään mahdottomalta skenaariolta kuulosta, myönnän nimittäin lintsaavani herkästi lämmittelyvaiheessa :nolo: Pitääpä tosiaan kokeilla, että lisään tuollaisia pitkiä, kevyitä, pumppaavia sarjoja alkulämmittelyn yhteyteen, kiitos vinkistä!

training_day sanoi:
Nyt jänne on siis periaatteessa kunnossa, mutta tietyissä olan liikkeissä tila käy niin ahtaaksi, että jänne ei mahdu kunnolla liikkumaan luiden välissä ja siitä johtuu naksuminen ja mahdollinen kipu.

Itselläni tapahtuu usein niin, että tuntuu kuin olkapään sisällä jokin olisi pinteessä vähän "väärässä kohdassa/asennossa", ja olkaa liikuttaessa se "napsahtaa" paikalleen ilman kipua. Äänen siis ihan kuulee, sivullisetkin, mutta kivuliasta tuo ei ole. Voisikohan tosiaan kyse olla jännevammasta minullakin...?

Hynkkä sanoi:
Multa leikattiin vasen olkapää vähän reilu vuosi sitten. Se meni sijoiltaan pahassa vääntötilanteessa portsarin hommissa ja sinne tuli repeämiä. Jänteet sheivattiin siistiksi ja muutenkin puhdistettiin olkapää, jotta se pääsi paranemaan paremmin. Leikkauksen jälkeen menin fysioterapeutille, jonka neuvojen mukaan aloin kuntouttamaan olkapäätä.

Hynkkä, kauanko sulla meni olkapää leikkauksesta toipumiseen, eli milloin pystyit aloittamaan kunnon treenit??.
Ite alan totutella ajatukseen et leikkaus on edessä, kun ei puoleentoista kuukauteen ole kovin kummoista paranemista ilmennyt.

Sittenhän sitä taukoo varmaan tulee pakostakin, mutta tämä odottelu syö miestä rotan lailla :wall: , kun ei vielä tiedä tulevasta.

Gillyanne sanoi:
Hmmm. Eipä tämäkään mahdottomalta skenaariolta kuulosta, myönnän nimittäin lintsaavani herkästi lämmittelyvaiheessa :nolo: Pitääpä tosiaan kokeilla, että lisään tuollaisia pitkiä, kevyitä, pumppaavia sarjoja alkulämmittelyn yhteyteen, kiitos vinkistä!

Voi olla, että kyselen itsestäänselvyyksiä koska olet kuitenkin jo kokenut treenaaja, mutta kysytään nyt kuitenkin: pyöritteletkö käsiä alkulämmittelyssä kunnolla eri suuntiin? Itselläni tämä on auttanut olkapäiden kipeytymisen ehkäisyssä. Lisäksi olen tehnyt kevyitä venytyksiä parista eri kulmasta olkapäille ja lisäksi tuollaisia lämmittelysarjoja hyvin pienillä painoilla.

Snafu, kyllä tulee käsiä pyöriteltyä, ennen jokaista treeniä itse asiassa. Tosin vain yhteen suuntaan yleensä, eikä mitenkään kovin paljoa :nolo: Nyttemmin olen tosin alkanut tehdä noita pyörittelyjäkin enemmän, ja kun nekään eivät tosiaan sitä kipua aiheuta, ääntä joskus sitten sitäkin enemmän... mutta pitää tosiaan panostaa tuohon alkulämmittelyyn ja -verryttelyyn ihan toisella tavalla, kunhan nyt joskus pääsee näitä olkapäitä taas treenaamaan :evil:

Olkapäävammojen kanssa ei parane leikkiä. Itselläni oli ennen vuoden vaihdetta olkapää rikki kahteen otteeseen. Ensimmäisellä kerralla taukoa tuli kuukausi, jonka jälkeen alotin kevyen reenaamisen lääkärin suosituksesta ja aikaa kului kaksi viikkoa kunnes sama olkapää meni uudestaan. Näiden jälkeen olen panostanut paljon enemmän lämmittelyyn ja venyttelyyn joka on auttanut. Ja parhaan avun olkapää vaivoihin sain keppijumpasta. Aina kun reenikerrassa on liikkeitä jotka ottavat vähänkin olkapäihin, pyörittelen keppiä pari minuuttia lämmittelyn jälkeen. Tämä on ainakin auttanut olkapään puutumiseen hyvin.

Gillyanne, kieltämättä joskus tuntuu itsestäkin hölmöltä pyöritellä niitä käsiä salilla kun se muistuttaa lähinnä jotain epäkeskoa tuulimyllyä :) Mutta olkapääkivut on niin v-mäinen juttu, että lämmittelen nykyään ihan mielelläni. Sellainen juttu vielä tosta pyörittelystä, että sitä suuntaa voi ja kannattaa vaihtaa myös sivusuunnassa. Eli niin, että käsi tavallaan menee aivan kasvojen ja vartalon edestä. Joutuu vähän hitaammin pyörittelemään tällä tyylillä ja on entistä hölmömmän näköistä, mutta ainakin mulla toimii.

isoJ sanoi:
Hynkkä, kauanko sulla meni olkapää leikkauksesta toipumiseen, eli milloin pystyit aloittamaan kunnon treenit??.
Ite alan totutella ajatukseen et leikkaus on edessä, kun ei puoleentoista kuukauteen ole kovin kummoista paranemista ilmennyt.

Tuo "kunnon" treenit on vähän sellainen suhteellinen käsite, koska sen leikkauksen jälkeen sitä aletaan kunnolla välittömästi kuntouttamaan. Ainakin jos haluaa saada siitä olkapäästä vielä toimivan pelin. Mä taisin pari viikkoa jumppailla pelkästään sillä kuminauhalla ennenkuin menin salille ensimmäistä kertaa. Panostin salillakin ainoastaan siihen olkapään kuntouttamiseen, kun mulla oli periaatteessa motivaatio muutenkin aika nollilla treenaamisen suhteen, mutta onneksi sentään sen verran on luonnetta, että väkisin treenailin sitä olkapäätä kuntoon. Voiko sitä sanoa sitten kunnon treeniksi, kun pumppailee kilon käsipainoilla 30 sarjoja..? Kaksi kuukautta sen leikkauksen jälkeen muutin Helsinkiin ja alkoi töitä pukkaamaan niin pirusti päälle, että en oikeastaan kunnolla treenannut ollenkaan, vaan meni muutama kuukausi silleen, että tein yli 200h/kk töitä ja rellestin vapaapäivät. :( Kämpillä jumppailin olkapäätä vain perusliikkeillä sillointällöin. Sitten keväällä kävin jo jonkin verran salilla ja alkoi olkapääkin tuntumaan jo ihan kohtalaisen hyvältä kesällä.

Viime kesänä heinäkuussa aloin tosissaan treenaamaan, eli puoli vuotta leikkauksen jälkeen. Ja jos nyt käytetään vaikka penkkitulosta mittarina, niin heinäkuun alussa meni 60kg, heinäkuun lopussa 80kg, elokuun lopussa 95kg, lokakuussa 110kg. Tuossa elokuussa alkoi tulokset olemaan jo samoissa kuin pari vuotta sitten ja sen jälkeen kaikki tulokset on jo parempia kuin ennen olkapään paskaksi menemistä ja muutenkin olkapää on tuntunut erittäin hyvältä treenata. Jos olisin tosissaan kuntouttanut koko ajan, niin ehkä pari kuukautta aikaisemmin olisin voinut nuo tulokset saavuttaa, mutta vaikea sitä on arvioida.

Se miten hyvin pääsee leikkauksen jälkeen treenaamaan riippuu siitä vamman laadusta ja leikkauksen onnistumisesta ja siinä on niin monta tekijää, että vaikea sitä on lähteä veikkailemaan. Olkapääleikkauksissa on aina riskinä se, että se ei parane kunnolla koskaan. Mulla onneksi leikkaus onnistui hyvin ja onneksi sentään sitten viime kesänä sain motivaation kohdilleen (kiitos pakkotoiston) ja treenasin olkapään täysin kuntoon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom