Treeni nuorempana

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janne.T
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
10.9.2002
Viestejä
2
Kun suurin osa teistä "karjuista" on varmaan suht nuorena aloitellut ajattelin kysyä että millä tavalla tälläsen 16 vuotiaan kaverin kannattaa treenata ettei riko paikkojaan ja että saa silti jotain aikaiseksi. Yläkroppaa mä olen ajatellut treenata mutta en mä silti ajatellut jalkojakaan kokonaan unohtaa(ne on vaan niin vittumaset treenata;) )
Eli millasilla liikkeillä ja millasia toistoja kannattaa vetää?
oon mä tossa jonkun vuoden verran käyny salilla kääntymässä välillä kääntymässä mutta en mitään säännöllistä kovempaa reeniä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaa jakaa treenit 4 osaan. Esim. 1. rinta/olkapäät, 2. selkä, 3. kädet, 4. jalat.

Tämä kierto kahdeksaan päivään, eli jokatoinen päivä olisi treeni, välipäivinä voi harrastaa aerobista esim kuntopyörällä. Liikkeet kannattaa kysyä joltain salilla, joltain joka osaa näyttää miten ne tehdään. Pääasiassa toistot 8-12.
Kannattaa myös lukea tätä treeniosastoa ja käyttää search toimintoa.
 
Suosittelen, että alotat pitemmällä sarjalla. Teet kunnon pohjalihaskunnon ensin. Talokin pitää perustaa kunnolla, että se kestää myrskyt ja tuulet, samanlailla kroppaa on hyvä vahvistaa jos lähtee tosissaan treenailemaan.

Semmosia 12-15 toiston sarjoja, vahvistaa luustoa, jänteitä, niveliä etc, etkä pääse vahingossa niin helposti rikkomaan paikkojas. Muistat salilla jättä egopainot väliin ja teet pitkäjänteistä työtä, niin oot joku päivä myös iso "karju".
Liian suurien painojen liian nuorena on sanottu tekevän hallaa pituuskasvulle. Sullakin on vielä pari-kolme vuotta kasvuaikaa jäljellä. Tosin ei ne epifyysilevyt sulkeudu mitenkään älyttömän helpolla, ettei sitä tarvi pelätä, mutta myöskään ei oo järkevä alottaa treenaamaan suoraan ykkösiä.

Selaile palstaa ja kehitä niitten pohjalta omasta mielestäs sulle sopiva treeniohjelma. Tutki ruokavalioos ja lue taas lisää juttuja palstalta. Kun oot päässy jonkunnäköseen suunnitelmaan niin pistä se tänne ja katotaan sitä sitten tarkemmin.
 
mä oon ite sitä mieltä että tollanen 12 toistoa ois mulle aika sopiva. sellasta mä oon vedelly sen verran mitä oon treenannu. tietyt liikkeet (esim.penkki:p ) on sen verran harjaantunut et voi vetää enemmänkin massaa ku on tekniikka suht hallussa. kerran sillä rikoin selkäni kunnolla enkä toista kertaa enää ikinä. auts.
pituutta on joku 180 et ei sil niin kauheasti enää väliä ole. mutta kiitos neuvoista ja toivottavasti tulee lisää.
 
No jos pohjalla on jo kuukausi pari treeniä, niin voidaan alkaa kasvamaan.
Tuo jo mainittu neljän päivän ohjelma on ihan ok, mutta toki kolmellakin päivällä pärjää. Todellakin ja lepoa tulee riittävästi.
Vedät sellasta 8-12 toiston putkea 2-3 sarjalla 2-3:lla liikkeellä per lihasryhmä. Löytyy söörtsillä paljon tietoa.

Ja pidä huoli ravinnosta. Proteiinia sun muuta täytyy saada tarpeeksi päivässä, jotta ne patukat jonnekin venyisivät. Eikä asuta siellä salilla, vaan muistetaan lepo.
 
En tiedä, millaisilla tavoitteilla olet liikkeellä, mutta tuossa olisi ainakin yksi linkki:Sakke ja nuori puntti
Yleisesti vois vielä tokaista, että kannattaa ensin hoidella tekniikka liikkeissä kuntoon eikä alkaa apinan raivolla runtata heti.
 
4 treenipäivää vkossa tyylin Mtmm(tossaylempänä). kyl ne viikkoonkin voi mahduttaa.

Alussa esim. 1kk pidempiä sarjoja 12-15. Sit voi jo mun mielestä siirtyä kunnon body treeniin, eli 6-10 toiston sarjoja. Hyvä tyyli on mennä toistomäärissä alas 2-4 vkon jaksoissa ja sit ku ollaan 3-5 toiston sarjoissa. aloittaa alusta homman( eli12-15 sarjoilla) Mut isommilla kiloilla, kuin viimeks ;)
 
perhana kun ei muista miten ite treenasin ku alottelin... no, salilla kävin 2 päivänä viikossa ku ei ollu useemmin auki (liikuntahalli). tein ihan vitusti liikkeitä samana päivänä (kai) enkä sarjoja osannu painaa läheskään loppuun asti. toistoja aina 10. oon nyt vasta reilu puoli vuotta tehnyt mielestäni aika kovaa treenin ja vasta noin kuukauden käyttäny lisäravinteita eli siis tässä tapauksessa palautusjuomaa. ikää on nyt siis 15v ja reilu kuukausi.

no helvetti hyvinhän mä muistin
 
Sen verran puutun asiaan,että mielestäni ei kannata tehdä yli 10 sarjoja itse tein niitä kuin aloitin ja en kehittynyt lainkaan,sitten pudotin joskus vuoden jälkeen sarjoja niin että tein 6-8 tai joskus 4-6 ja kehitystä rupes tuleen,tosin pitää muistaa että kaikki on yksilöitä ja kaikki ohjelmat ei sovi kaikille mut itte en ikinä enää tee yli 8 sarjoja
 
Kyllä kannattaa tehdä toisinaan. Eri toistomäärä = ärsyttää lihaksia erilailla, hermotus paranee. Verisuonien määrä lisääntyy, yleiskunto, siis lihaskunto kasvaa. Tällaisen 12-15 toiston sarjoja sisältävän treenikauden jälkeen ei iske väsy niin nopeasti kun runttaat painoilla menemään. Se on pitkällä tähtäimellä ihan fiksua.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom