Treeni ja univaikeudet - syy ja seuraus?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Juuh, en keksinyt mihin muualle olisin tän kysymyksen lykännyt niin tehdään nyt sitten ihan uus threadi, jos joku vaikka huomais jotain vastata. Eli univaikeuksista oon alkanut viime aikoina kärsiä aikas lailla paljon, aina oon ollut huonouninen mutta ei ole ennen käynyt niin että saman viikon sisällä olisi useampi uneton yö ja nyt on alkanut mennä asiat huolestuttavaan suuntaan. Tällä viikolla en su-ma välisenä yönä saanut unta kuin reilu 2h, seuraavan yön nukuin hyvin (noin 7h unta) ja nyt vaikuttaa taas siltä että lähes uneton yö tulee, kymmeneltä jo olin nukkumassa kun tarkoituksena oli univelkaa paikkailla mutta eipä taida onnistua. Oon tällä hetkellä koulutuksessa ja 6.30 herätys joka aamu, kaheksasta neljään päiviä eli reeni menee aina illalle. Aikasemmin oon yleensä käynyt salilla päivällä kun oon ollut kotona koulun loppumisen jälkeen ja sillon ei vielä mitään mulle poikkeuksellisia ongelmia ollut nukkumisen suhteen, niin oon vaan tässä alkanut pohtiin että laittaako reeni jotenkin ylikierroksille niin että ei sitten uni tule illalla? Sunnuntaina kävin salilla illalla ja niin myös tänään (tiistaita tarkoitan, vaikka keskiviikossa jo ollaan virallisesti) ja unta ei tullut su-ma yönä eikä vaikuta nytkään tulevan. Oon kuitenkin joskus aikasemminkin käynyt iltasin salilla ilman tällaisia ongelmia niin mietin vaan että mistä ne nyt yhtäkkiä sitten alkais. Muutenkin nykyään nukkumaan mennessä pelkään aina etten saa unta, joten saattaa olla jotain psykologistakin että kun nukkuun mennessä pelkään, etten saa taas unta -> vireystila nousee -> entistä vaikeempi nukahtaa, niin en oo varma miten lähtisin tätä ongelmaa hoitaan. Myöskin oon lueskellu/kuullut sellaista että ihminen aina kuvittelee tämän tyyppiset ongelmansa aina suuremmiksi kuin mitä ne on ja oon sitten alkanut miettiin että onko mulla todellisuudessa mitään ongelmaa, kuinka normaalia tämmönen on? Koska voin sanoo että niinä yön pimeinä tunteina kun väsyttää ja haluais hirveesti nukkua ja ei pysty niin ei mielessä liiku mitään kovin normaalia, alkaa vähän epätoivoinen olo pikkuhiljaa tulla. Sitten on aina myös semmonen olo että päivän reenit meni hukkaan kun ei saa levättyä, ei tunnu sekään mukavalta. Ja sitten tästä luonnollisesti seuraa myös se, ettei päivällä oikein jaksa painaa, pitäis kuitenkin jaksaa opiskella ja ens viikolla alkaa työharjottelu, eli aikatauluihin ei oo tulossa muutosta.

Oon oikeasti aika neuvoton tässä asiassa (kertoo jotain että avauduin tänne), pieniä vinkkejä kaipailisin. Oon yrittänyt netistä ettiä mutta en oo löytänyt mitään aiheeseen liittyvää, perus unettomuusongelma-artikkeleista en oikein tunnista omia ongelmiani, tai ne ei ainakaan esiinny koko laajudessaan. Kiitokset kaikille, jotka jaksoi lukee tähän asti, nyt meen taas yrittään jos nukkumatilta riittäis unihiekkaa mullekin.

En mä ainakaan saa moneen tuntiin unta treenien jälkeen jos illalla treenaan. Käy suoraan neljän jälkeen salilla kun se koulutus loppuu.

Laita telkkari ja netti pois päältä illalla ja lue vaikka jotain tylsää kirjaa. Anna Karenina on hyvä - siinä on tuhat sivua pelkkää lässytystä. Dostojevskin Idiootti on kans toimiva ja Homeroksen Odysseia. Takuulla nukut näillä. Jonkunlaiset hengitys- ja rentoutusharjoitukset on hyviä keinoja auttaa unentuloa.

Mulla on henkilökohtaisesti niin epäsäännöllinen rytmi elämässä: opiskeluja, töitä, perhekiireitä ja treeniä että unet on välillä mitä sattuu. Mä nukun univelkoja pois aina kun on tilaisuus. Ei niistä yöunista kannata ainakaan stressata. Koska muuten viimeksi olet keventänyt treenejä?

Viikonloppuna pidät saman unirytmin kuin viikolla (vaatii jäätävää itsekuria) niin menee tuo su-ma ongelma varmaan ohi. Itselläni vähän samaa, tuli se 3 tuntia nukuttua vkl:n jälkeen. Nukuin tunnin päikkärit, ja illalla Suomi-Latvia, ja herätys 5.25, joka aamu, nukuin silti 1,5 tunnin päikkärit. Ensi yönä taas Suomen peli ja pitäisi kova treeni vetää viiden tunnin unilla :) Eipä ole tosin nukkuminen ennenkään vaikuttanut treenaamiseen...

Huoneessa ei saisi olla yli 20 astetta tai unet menee itselläni helposti , treenin en usko vievän unia koska treenaan jo iltapäivällä. Enemmänkin suuri ruokamäärä tekee niin helvetin kuuman olon. Dieetillä väsyttää aamusin enemmän, mutta eipä ole niin kuuma, ja nälkä menee kyllä ohi.

Itse olen huomannut että nukkuminen niin että ei saa unta tai on jossain ihmeen horrostilassa on huomattavasti parempi kuin olla ylhäällä kyseinen aika. Vaikka nukahtaisi ensimmäisessä tapauksessa niin että unta tulisi muutama tunti, ei ihmeen kaupalla väsytä kuin vasta iltapäivällä, eikä silloinkaan välttämättä hirveästi.

Juotko kahvia tms. kofeiinipitoisia juomia, jos juot ja on mahdollista kokeilla ilman kannattaa yrittaa. Itsellani on myos univaikeuksia ollut viimeisen vuoden aikana sen tarkempaa syyta en tieda, mutta olen huomannut, etta kun jattaa kofeiinipitoiset juomat pois ja illalla nollailee paakopasta paivan tapahtumat vaikka lukemalla tai kattomalla telkkaria niin uni tulee aika mukavasti. Tasta on aikasemminkin ketjuja, mutta olen koulussa niin en jaksa ettia sori :( Uskaltaisin vaittaa, etta saannollinen rytmi on kaiken a ja o itsellani ainakin hyviin youniin, mutta helpommin sanottu, kun tehty nimim. viimeyona taas joku 3-4h unta takana :/

Metallican mainitsemaan "horrostilaan" pitaa kylla yhtya, vaikka on semmonen olo etta ei oo tullut kunnolla nukuttua, mutta koomailtua senkin edesta edellisena yona niin seuraava paiva on paljon mieluisampi ja tahan viela energiajuoma paalle niin avot.

Kiitos teille vastauksista, ja jos nyt jotain noita lähden kommentoimaan niin ensinnäkään en käytä juuri mitään piristäviä aineita (kahvia, energiajuomia yms) ja en varsinkaan illalla, kun se vaikutus nyt tiedetään. Unirytmistä yritän pitää myös viikonloppusin kiinni ja sen verran ainakin onnistuu että ennen kahtatoista oon nukkumassa, yleensä jo siinä heti yhentoista jälkeen. Ite aloin nyt miettiin että voisin heivata kellon kokonaan pois seinältä kun helposti sitä alkaa sitten yöllä katteleen ja tulee aina semmonen olo että ei saakeli, kello on noin paljon jo, mitään hyötyä enää unesta vaikka nukahtaisinkin. Viime yönä kun kirjottelin tota avauspostia niin oli aika paskat fiilikset, nyt taas kun vähän positiivisemmassa ja objektiivisemmassa valossa katon asiaa niin voi tosiaan olla että stressaan liikaa tota unensaantia, mutta sitä on niin helppo pohtii tässä päiväsaikaan, eri juttu sitten taas yöllä kun kierii sängyssä ilman unta.

Reenin kevennys tuskin on tarpeen, koska vedin kevyemmin noin kuukausi sitten ja sen jälkeen oon uusilla motivaatioilla puskenu, joten tuskin mitkään ylikuntohommat on mahdollisia. Ennen nukkuun menoa on ollu tapana jotain lueskella, mutta nykyään menee niin kiireessä se ilta ettei oikein löydä sitä aikaa kun tuntuu että pitäis saada unta heti kun menee sänkyyn. Yöllä sitten luen jos/kun ei uni tuu, ja yleensä se sitten jossain vaiheessa auttaa, viime yönä esimerkiks nukahdin sitten siinä kolmen aikaan kun lueskelin rauhassa sitä ennen.

Tänään muuten kävin salilla heti kun kotiin pääsin, oli vähän lyhyempi päivä niin ehdin ilman että ruoka meni hirveen myöhään. Yleensä tykkään syödä ensin ja lähtee sitten vasta salille kun ei koulussa pysty niin hyvin huolehtiin syömisestä ja ei oo kiva mennä reenaan nälkäsenä, niin sen takia menee sinne illalle helposti. Katotaan nyt tuleeko mitään muutosta jos yrittäis tässä muuttaa vähän reeniaikataulua, kiitti vielä vastauksista.

Liiallisen reenin lisäksi ylikuntoa voi aiheuttaa se, että elämässä tapahtuneiden muutosten myötä palutuminen häiriintyy. Eli esim. uuden työpaikan/opiskelupaikan tms. aiheuttama stressi saattaa johtaa siihen, että body ei ehdi toipua reenistä, vaikka aikaisemmin sama reenimäärä oli ihan sopiva. Joten ylikuntoa ei ehkä ihan vielä kannata täysin sulkea pois.... Jos univaikeudet jatkuu vielä muutaman viikon, kannattaa kokeilla reenien keventämistä tai jopa kokonaan pois jättämistä joksikin aikaa.

Todennäköisesti ongelma johtuu kuitenkin siitä, että reenaat liian myöhään. Ota vaikka eväät mukaan, niin voit mennä suoraan koulusta salille. Pupellat ne sitten vaikka pukkarissa ennen reeniä. Sitten kotiin syömään ja sen jälkeen voitkin samoin tein alkaa rauhoittelemaan sielua ja ruumista tulevaa nukkumaanmenoaikaa ajatellen. Kuullostaa ankealta, mutta kyllä siihen tottuu! Oma elämä meni viime kesänä aika pitkälle seuraavaa päivärytmiä noudattaen: aamulla töihin -> suoraan töistä salille tai lenkille -> kotiin suihkuun ja syömään -> tiskaus ja eväiden teko seuraavalle päivälle -> nukkumaan. Kun elämä oli viimosen päälle säännöllistä (viikonloput menivät siis ihan saman kaavan mukaan), unikin tuli sisäisen ajastimen avulla aina ajallaan, vaikka muuten mullakin on joskus taipumuksia nukahtamisvaikeuksiin.

Mulla oli tos ihan hiljattain hyvin samantyylinen "ylivireys" -tila päällä. Ihan varmaks en tiä vieläkään mistä alko, mut iltasin sai juosta 10-15min välein vessassa, hikoilin ja unta oli turha odotella tärinöissä. Ajoittaisten nukahtamisongelmien takia oli jo valmiiks zopinox -kuuri (nukahtamislääke) alla mutta niistä ei ollu hyötyä. Homma kesti jotain 4-5 vk yhteensä ja alko jo epätoivo hiipimään puseroon. Tuollainen samanlainen oravanpyörä oli päällä, eli yöt meni miettiessä "ettei kuitenkaan nukahda tms...".

Homma alko helpottaa ku otin pari viikkoa vapaata töistä ja jätin reenit pois suosiolla. Ei tarvinnu enää ressata nukkumisesta ja unirytmi alko pikkuhiljaa löytymään. Lähinnä kevyttä lenkkeilyä harrastin.

Tuon jälkeen on rytmi pysyny hyvin päällä ja ylivireys kadonnut. Toivottavasti ei tartte enää koskaan kokea samaa.

Tarinasi ei juurikaan viittaa mihinkään yksittäiseen tapahtumaan tai ongelmaan mikä olisi syynä uniongelmiin. Yleensähän ne ovat aika monitahoisia eli kannattaa selata alan sivustoja ja kokeilla eri vinkkejä. Mulla parani aikoinaan unenlaatu ihan pelkällä tyynyn vaihdolla....

Alotuspostaukseen vastaan, että samoja oireita ollut itelläkin ja voin melkeinpä 100% varmudella sanoa, että johtuu just tosta myöhään reenaamisesta. Joskus jos en jaksa/kerkeä salille normaaliin aikaan siinä 16-17 paikkeilla, saatan sitten mennä 18-19.30 aikoihin ja reenin tehtyä johonkin about yheksään, sitten palkkari ja siitä noin tunti syön ihan kunnon lämpimän aterian (tämä siis tässä kohtaa päivällinen) ja tuo myöhäinen treeni ja tuhti ruoka ennen nukkumaanmenoa aiheuttaa itellä kyllä väistämättä joka kerta sen, ettei uni tule millään ja jää yöunet sinä yönä vähäsiksi. Tota ongelmaa ei sitten ole ollut kun menen salille aikaisemmin ja syön päivällisenkin oikeaan aikaan. Itellä oli sunnuntain ja maanantain välinen yö pitkään ihan helvetin ahistava kun sunnuntaina oli aina kova reeni illalla ja söin taas kunnon aterian siinä 21 aikoihin. Nyt tosin reenipäivät muuttunu ja olen koittanut aina mennä aikaisin salille, niin harvoin enää tota ongelmaa onneksi on.

Its aloitin salilla käynnin tammikuun lopussa. Uni meni silloin kuudesta tunnista kymmeneen. Nytten se on laskenut taasen kuuteen. Olisiko ehkä aika ottaa viikon breikki salilsta ?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sen verran päivitän tilannetta että viimeks nyt keskiviikkona kävin salilla ja silloin päiväsaikaan, hyvin nukuin sen yön kuin myös viimeyön. Voi tietty olla että univelka painaa ja sen takia on saanut nukuttuu, mutta tuntuu tolla reeniajankohdalla selvä merkitys olevan. Mietityttää vaan kun oon aikasemmin reenannut iltasin ilman uniongelmia, mutta ehkä se näin vanhemmiten ( :D ) sitten alkaa vaikuttaan eri lailla. Ehkä otan vielä vähän kevyemmin reenit tässä lähiaikoina, tuun sitten tänne taas uliseen jos ei homma korjaannu. Kiitokset neuvoista ja ymmärryksestä!

"#¤"¤ terassit

Itselläkin ollut kovia vaikeuksia unettomuudesta, kun alakerran baarin terassi tai tupakkapaikka pitää kovaa meteliä. Aina nukkumaan mentäessä on korvatulpat päässä ja ikkunatkin joutuu pitään kiinni kuumana kesäpäivänäkin. Baari rikkonut lakia siinä, että terassia ei aina ole suljettu klo 22:00. Poliisiinkin tästä yritin taannoin ottaa yhteyttä mutta päiväsaikaan monen kokeilun jälkeen en ikinä saanut yhteyttä. En tarkoita yleistä hätänumeroa vaan sellaista mihin voi valituksen jättää. Monta kertaa on ollut mielessä tiputella tavaroita tai vaikka saavillisen paskaa ikkunasta terassille, mutta siitä ei varmaankaan hyvää lopputulosta syntyisi. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom