Treenaustekniikoista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Antza//M
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Morjesta kaikille tasapuolisesti! Punttia nostetaan, joten tulipa rekisteröidyttyä tällekin foorumille :). Ja hyödyllinen foorumi näyttäisi olevankin :thumbs:

Mutta asiaan, olisi pari kysymystä treenaustekniikoista. Ensiksi, mitä hyötyä on tehdä esim rinta+hauikset verrattuna rinta+ojentajat samana päivänä? Molempien tapojen suosijia löytyy. Itse olen tehnyt viimeksimainitulla, koska esim penkki käy rintaan ja ojentajiin ja monet sanovat, ettei vastakkaisia lihasryhmiä (tässä: ojentajat ja haukat) kannata tehdä samoina päivinä? Mutta onko väittämässä perää? Kannattaisikohan kuitenkin kokeilla muuttaa ja kokeilla?

Toiseksi, mitkä ovat "kierrostreenin" (eli yksi sarja liikkeitä a, b, c, d ja sitten kierros alusta eli liikkeestä a, ja koko kierros esim 3kertaa läpi) edut verrattuna perinteisempään "kerralla kaikki sarjat yhtä tiettyä liikettä" -menetelmään verrattuna?

Kyllä noita vastakkaisia lihaksia saa ja voi reenata samassa reenissä. Monet ovat vallinneet esim tuon mainitsemasi rinta+hauis yhdistelmän siksi, jotta käsien lihaksille saataisiin kierrossa rasitusta kahdesti: yksi suora reeni ja yksi epäsuora.

Koko kropan "kiertoreenistä" en keksi muuta kuin että se kuulu jumppasaliin, ei lihasten kasvattamiseen. Poikkeuksena on tietysti yhden lihasryhmän rasitus, esim: reisiojennus - kyykky - prässi. Tällöin haetaan reeniin intesiteettiä lyhyistä sarjatauoista, sekä ehkä tietyn lihaksen etukäteisväsytystä.

Juoppo sanoi:
Kyllä noita vastakkaisia lihaksia saa ja voi reenata samassa reenissä. Monet ovat vallinneet esim tuon mainitsemasi rinta+hauis yhdistelmän siksi, jotta käsien lihaksille saataisiin kierrossa rasitusta kahdesti: yksi suora reeni ja yksi epäsuora.

Näin on. Voi kokeilla jos tuntuu siltä. Ehkä aloittelijalla perinteinen rinta+ojentaja jne. on parempi, kun se on selkeä ja yksinkertainen. Ja on kuitenkin pätevä jako kokeneillekin.

Juoppo sanoi:
Koko kropan "kiertoreenistä" en keksi muuta kuin että se kuulu jumppasaliin, ei lihasten kasvattamiseen.

Jos puhutaan useista lihasryhmistä kerralla. Kuntopiirissä yhden lihaksen lepotauko menee turhan pitkäksi lihasmassan kasvatusta ajatellen, kun optimi olisi reilusti alle 5 minuutin tauko. Toisaalta esim. käsivarsille käytetään joskus yhdenlaista "supersarjaa", eli tehdään vuorotellen hauisliike ja ojentajaliike.

Yhdestä lihaksesta puhuttaessa suurin etu yksi liike kerrallaan -tyylissä lienee siinä, että on helpompi keskittyä yhteen liikkeeseen kerrallaan eikä tarvitse välillä vaihtaa laitetta tms.

itellä tuo rinta, hauis on tuottanut tulosta. Kun rinta treeni ei rasita paljoa hauista saa hauikseen melkein työden tehon hauis treeniin. kun taas tekee rinnan ja sen jälkeen ojentajat ei ojentaja treeniin tule niin kovaa tehoa kun on käyttänyt ojentajia jo rinta ohjelmassa. Voin olla väärässäkin mut tällein se on mulla toiminu.

rinta, hauis on tuottanut myös mulla tulosta.
Joskus tein selkä, hauis, mutta jätin sen, koska selkä treenissä joissain liikkeissä tulee jonkin verran rasitusta myös hauikselle. Ainakin mulla on tullut, tai en vaan osaa :david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom