Treenaus, opiskelu ja duuni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jerkko
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Syksyllä pitäisi alottaa tuo kohtuu raskaalta kuulostava yhdistelmä. Töitä on pakko tehdä jos meinaa hengissä pysyä ja laskut maksaa kun ei opintotuki riitä, koulussa pitää käydä, lukea kokeisiin ja tehdä läksyjä. Millä tuohon saa mahtumaan salilla käynnin niin, että jotain tuloksiakin tulee? Toisaalta salin voisi jättää pois, mutta tässä kun on nyt vajaan kk ollut taukoa niin huomaa kuinka paljon paskempi/löysempi fiilis on. Varmasti kohtalotovereita löytyy, miten teillä on onnistunut?

-No skippaa kaikki turhat luennot/tunnit ja käytä se aika tehokkaaseen itsenäiseen opiskeluun.

-Tee kerralla viikon safkat.

-Jos mahdollista, tee tuplapalkkaisia sunnuntaitöitä

-Yritä välttää TURHAA reissaamista. Eli esim. itsellä koulu ja sali on samalla suunnalla. -Kaukana kotoa. Jos koulusta lähtis ensin kotiin, sit salille ja taas kotiin, niin pelkkiin matkoihin uppois järjettömästi aikaa.

Kyllä nuo saa yhdistettyä. Koulua ennen tai koulusta suoraan treenamaan. Eväät mukaan kouluun. Tietenkin jos saa hankittua viikonlopputöitä niin parempi vain.

Treenaamista ei kannata ainakaan jättää. Sillä on kuitenkin positiivinen vaikutus niihin opintoihinkin kun tekee muutakin kuin puurtaa.

Jos on kiireitä ja tietää, että välipäiviä tulee pakostikin, kannattaa treenijakoa miettiä. Esim. 4- tai 5-jakosessa voi lihasryhmien treenivälit venyä liian pitkiksi, jos taukopäiviä on paljon. 2- tai 3-jakoisella treenaaminen on em. tilanteissa hyvä vaihtoehto.

Vastaavassa tilanteessa olin tuossa muutama vuosi sitten. Koulussa meni noin 20-30 h viikossa, töissä kävin suurin piirtein saman verran ja sitten vielä kaikki opiskeluprojektit ja tehtävät jne. Treenin jätin lähes kokonaan pois, että ehdin nähdä vaimoa ja muksujakin.

Kannattaa suunnitella ajankäyttö hyvin niin uskoisin, että onnistuu. Olisi meikälläkin onnistunut huomattavasti paremmin jos olisin ollut sinkku...

Mulla on lähes sama yhistelmä tulossa ens syksynä! Koulu, työt (joka arkipäivänä)+ treeni+talliharrastus (1-3 krt/vk)+vapaaehtoistyö.

Nykyään oon töissä 6h/pv, talli 3-4h/pv+vapaaehtoistyö+treenit jne.. Tässä kiireessä suunnittelu on välttämätöntä, sunnuntai-iltaisin kalenteriin kaikki menot ja joskus mennään ihan minuuttiaikataululla, että ehtii tehä kaiken. Ruokasuunnitelman kirjoitellu suurinpiirtein joka päivälle (sellasen rungon ja siitä muuntelen tilanteen mukaan) ja erikseen sitten liikuntasuunnitelma joka päivälle. On kyllä helpottanu kiireessä tosi paljon, ku ei tarvi erikseen miettiä miten ehtii tehä, ku on jo miettiny valmiiksi. :D

Älä aja itteäs piippuun kuitenkaan, muista levätä kiiruksen keskellä. :)

Mä hoidin itse homman aikanaan näin:

1. Aamulla lenkki tai kuntopyörää salilla ennen kouluun menoa. 3krt/vko
2. kouluun.
3. Punttitreeni joko luentojen välissä, jos oli pidempiä taukoja tai sitten suoraan koulun jälkeen.
4. Töihin joko salilta suoraan tai sitten kodin kautta riippuen vähän työajasta.
5. Opiskelua joko jossain vapaassa välissä tai iltaisin ja viikonloppuisin.

Koko homman onnistuminen riippuu tietenkin paljon mitä opiskelee ja missä vaiheessa opintoja on. Alkuvaiheessa omia opintoja ei ollut mitenkään välttämätöntä olla kaikilla luennoilla ja silti kursseista selvisi hyvin. Alussa kävinkin töissä 3-5 yötä / vko ja työaika oli tuolloin klo 19-02 (-03 viikonloppuisi) eli baarissa olin töissä.

Loppupuolella opintoja ei ehkä tuohon tahtiin olisi enää pystynyt ja onneksi sainkin ilta / viikonlopputöitä vähän järkevämpään aikaan eli viikolla 2-3 tunnin vuoroja välillä 16:30-22 ja viikonloppuisin vähän pidempiä aamuvuoroja.

Ei tuohon treenailuun ainakaan itsellä mene kuin neljä tuntia viikossa eli kyllä sille luulisi aikaa löytyvän kiireisenkin miehen aikataulusta:)

Jallis sanoi:
Jos on kiireitä ja tietää, että välipäiviä tulee pakostikin, kannattaa treenijakoa miettiä. Esim. 4- tai 5-jakosessa voi lihasryhmien treenivälit venyä liian pitkiksi, jos taukopäiviä on paljon. 2- tai 3-jakoisella treenaaminen on em. tilanteissa hyvä vaihtoehto.

Samasta asiasta meinasin itsekin kirjoittaa. 2-3 jakoinen kehiin ja treenit KOVAA kolmesti viikossa, kehitystä tulee varamsti jos ruokapuolikin on kunnossa.

Ja kannattaa hyödyntää nuo mahdolliset hyppytunnit sun muut, jos ei selille pääse, niin tekee niitä läskyjä ja muita kouluhommia. Eli ajankäyttöä vaan tehokkaaksi.

Paperille voisi vaikka vähän hahmotella jotain ajankäyttösuunnitelmaa.

rocky6 sanoi:
Ei tuohon treenailuun ainakaan itsellä mene kuin neljä tuntia viikossa eli kyllä sille luulisi aikaa löytyvän kiireisenkin miehen aikataulusta:)

Ei mullakaan mene ekasta sarjasta vikaan sarjaan teoriassa kun 50 min. Jos sitä lähtee kotoaan ihan vaan salille, niin matkoihin menee jo 2* 40-60 min. Pukukopeissa ei montaa minuuttia viihdy, mut salin puolella saa yleensä laitteita ja telineitä odotella käyttöönsä sen verran, että se 50 minuuttia venähtää useasti aika paljon pidemmäksi. Sitten taas suihkuun odotteleen vuoroa... :(

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
rocky6 sanoi:
Eihän se pelkkä treeni aikaa paljoa vie, mutta kun treeni edellyttää asianmukaista syömistä->vaatii rahaa->töitä->aikaa.

Itse kokoajan elän tuollaista elämää ja täytyy myöntää että koville välillä ottaa... Aamulla kouluun, koulussa n.7 tuntia, sit jää vapaa-aikaa noin 4 tuntia jolloin pitää käydä treenaamassa kunnes pitää lähtee baarin oveen roikkumaan ja esittämään niin perkeleen tärkeetä. (3-4 kertaa viikossa). Ja joka toinen vkl on vielä ravit jossa oon videokuvaajana. Mut kun en suostu makaroonia syömään niin ei ole vaihtoehtoja, ja mukavahan tuo on kun saa ajaa kunnon autolla eikä joka menoon tarvii laskimen kanssa suhrata. Elämä on nimittäin kallista :)

Mulla homma toimii niin että 3-5 päivänä viikossa menen/menin aamulla kuudelta töihin, ja töissä niin kauan kunnes luennot alkaa.. tämä ei tietenkään onnistu jos

a) Koulu alkaa joka fucking aamu kasilta ja kestää pitkään
b) ei onnistu hommaamaan sellaista työpaikkaa jossa pystyy sopimaan työaikansa

tuo b-kohdan täyttäminen lienee vaikein homma, harvoissa työpaikoissa saa itse päättää työaikansa.. Itsellä kävi niin hyvä munkki että pääsin sellaiseen duunarihommaan, tuolla systeemillä tein ~20h viikossa töitä. sitten treeni illalla jne. aamuaeroobisia en kyllä jaksa tehdä ennen aamukuutta! :)

aiheesta toiseen

Semmonsen kyssärin heittäisin että itse olen nyt rakennustyömaalla töissä, siihen päälle kun laittaa vielä harrastukset(kevyttä liikuntaa, ei punttis) niin on sitten illalla joskus aika kuitti. Kannattaako vielä nostella sitten illemalla puoliteholla vaiko ladata akkuja ja jättää toiseen päivään? Onko tästä ns. kevyestä päivästä mitään hyötyä vai oisko fiksumpaa jättää seuraavaan päivään kun jaksaa vetää 100 lasissa?

Meikäläinen ei tota opiskelua oikeen koskaan satalasissa kokoajan vetänyt. Duunissa olin jonkun aikaa 3 kertaa viikossa, sit sai jäädä ku sali kärsi :) . No ei se oikeesti ees niin paljon kärsinyt, mutta välillä oli semmottis, että koulu sai jäädä kun oli salipäivä....no lopetin sitten reilun 3kk jälkeen, koska tiesin että saisin kausiluenteista työtä 3vk(/5kertaaviikossa) aina sillon tällön, homma samalla löysempää kuin vanha.
Eli lopputulos: itse totesin että kroppa ja pääkoppa ei saa tarpeeks unta ja lepoa, tosin olihan mulla muitakin harjoituksia tuon salinlisäksi...

Samassa tilanteessa olen.. Itselläni 4-jakoinen ohjelma. Koulussa tulee kyllä aina välillä hyviä välejä treenata, esim. hyppytunneilla tai lintsaamalla :D mutta perussetti on koulusta punttikselle ja sieltä töihin.. Ei sitä duunin jälkeen enää saa kaikkea irti reenistä mutta kyllä mä menen salille duunin jälkeenkin jos en millään ehtinyt ennen duunia. Siis jos yhtään tuntuu siltä että jaksaa treenata. Arskakin joskus sanoi: "kun jonakin päivänä menin punttikselle eikä tuntunut hyvältä, lähdin kotiin.."

Henkinen hyvinvointi on mulla ainakin paljon pahempi vastus kuin fyysinen jaksaminen. Jotenkin sitä vaan rakastaa niitä metallimöykkyjä niin paljon että sinne puntille jaksaa melkein aina mennä hyvin fiiliksin. Mun päivät on suurinpiirtein tällaisia: duunipäivänä 6.30 herätys----->kouluun----->puntille---->duuniin(6h kerralla) ja noin 2100 jälkeen kotiin. Ei duunipäivinä kotona ollaan joskus 1700-1800 jonka jälkeen mahdolliset venyttelyt, eli kyllä toi henkisesti on raskasta.

Itsellä vielä kitaransoitto harrastuksena ja sitä tulisi soittaa joka päivä :rolleyes: Ei se kovin paljoa fyysisesti rasita :) mutta sitä "lööbimisaikaa" ei ole lähes ollenkaan.

Hyvin se menee jos tosissaan tykkää puntata!! Älä stressaa, mä oon yrittäny vähentää ja nyt parin kuukauden jälkeen on jo parempi fiilis :david:

Itellä kans töitä, koulua ja vaimo ja 7kk lapsi. Vähän meinaa ottaa tiukille treenaus.

Mitä mieltä olette jos kävisi vain viikonloppuisin salilla? Vetäsi vaikka 2-jakosella, la alakroppa ja su yläkroppa. Tulisi kyllä vain kerran viikos sit yks lihasryhmä, mutta eikö se niin tule jossain 4- tai 5- jakosessakin periaatteessa?

Itsellä arkiduuni ja viikonloppu duuni. Perhe vaimo ja 2 lasta. Kalastus harrastus.
Hienosti kerkiän joka paikkaan. Vaikka kyllä välillä menisi kiltisti nukkumaan kun raahautua salille silmät ristissä.

Aamulla kuudelta salille. (ma, ke ja pe)
Kahdeksaksi luennolle.
Kymmeneltä tai kahdeltatoista lounaalle. Jos muita taukoja (hyppytunteja) niin sitten lisää ruokaa.
Neljältä pois luennoilta ja töihin viideksi.
Yhdeksältä pois töistä, sitten kotiin tekemään demot ym. + kotityöt
Nukkumaan vaihtelevaan kellonaikaan, useimmiten liian myöhään.

Viikonloppuna sitten nukutaan, treenataan, syödään ja tehdään niin paljon viikon juttuja ennakkoon kun voi.

Tuohon malliin pyörii... ... kaverit tietty tykkää pirusti kun oon aina joko töissä tai väsyny. :(
Eukko löysi oven jotenka murhetta siitä enää ole. Ja juu, myönnän hukuttautuvani työmäärään jottei tarvi ajatella.

Matkat:
koti ---> sali 700m
sali ---> yliopisto 7km
yliopisto ---> työpaikka 2km
työpaikka ---> koti 8km

Taisin kirjoitella samasta aiheesta itse joskus taannoin, tullut yläasteikäisestä tehtyä ilta- ja viikonloppuduunia tasaisesti 3-7 vuoroa viikossa. Silloin se oli helvetin helppoa, kun peruskoulun pystyi ottamaan varsin ylimalkaisesti, ei tarvinnut turhista ressata...

Lukion aikana koko show onkin vaatinut mielettömästi enemmän jaksamista, kun koulut on kuitenkin lähes poikkeuksetta ajalla 8.30-15, työt 16-20 ja viikonloppuisin herkullisia kymmenenkin tunnin päiviä. Pääsääntöisesti viikossa on kahtena-neljänä päivänä vapaata töistä, joille treenit pitää saada. Sinänsähän toi on paperilla helppoa, mutta viihdettähän tarjoaa esimerkiksi peräkkäiset vapaat, kun 1-jakoisella tulee treenailtua. Joku kenties pystyisi myös murjomaan vielä myös työ+koulukombon jälkeen salille, mutta itsellä kyllä paukut alkaa olla siinä vaiheessa loppu. Tähän kun yhdistellään sellaiset älyttömyydet, kuten kaverit, seurustelu, ja kaikenlainen muu nuoruuspelleily (armoton dokaaminen :rolleyes:), niin hauskaa on :D

Mutta tämän takiahan meikäläinen ei olekaan iso ja vahva nuorimies.. Tai niin ainakin uskottelen itselleni :lol2:

Anyway, kyllä tää pysyy jotenkin kasassa, asennetta vaan kehiin, vitutuksen voimalla pääsee yllättävän pitkälle. Ja koita jotenkin antaa anteeks itelles josset aina salille pääsekään. Valitettavasti siitä on ainakin meikäläisen ollut välillä pakko tinkiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom