Treenatessa pyörryttää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Orccu
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Omituinen juttu, tai ainakin mulle uus asia on että treenin aikana on viimeaikoina alkanut pyörryttämään samanlaisissa tilanteissa missä aiemmin ei tapahtunu.
Treenin "tempo" on pitkälti sama kun aiemminkin, ehkä pientä itsekurin kasvua on tapahtunu ja pystyy vetämään vähän enemmän loppuun asti kun aiemmin, mutta tällasta ei oo kyllä ollut?

Omia spekulaatioita:
Kevyt dieetti päällä, eli ihan hissunkissun kiristellään, tässä on reilussa kuukaudessa lähteny 2,5-3kg aamupainosta, eli ei mikään rankka tahti päällä ainakaan omasta mielestä, tosin koskaan aiemmin ei ole alkanu pyörryttämään edes dieetin aikana.
Sekin kertoo dieetin kevyestä tahdista, että kehitys ei ole pysähtynyt tai hidastunut vaan painot nousee normaaliin tapaan ja jopa treenipainoja taikka sarjoja pystyy nostamaan joka treenillä, vaikkakin tosi vähän kerralla, niin kehitys on jatkuvaa.
Tätä oon kuitenki itekseni ihmetelly, vaikka helvetin hieno asiahan se on! :)

Joskus kyykyissä oon tehnyt kyllä niin loppuun että on alkanu sumentua, tietysti varmistajan kanssa, mutta tää taas on ihan ymmärrettävää.

Nyt äkkiseltään tulee mieleen ainakin seuraavia tilanteita missä tapahtunut lähes poikkeuksetta viime aikoina:
- Pystypunnerrus käsipainoilla, ylösriuhtasun aikana. Hetken joutuu ihan tosissaan kerätä itseään ennenku pystyy alottaa sarjan.
- Askelkyykyt, ne on jotenki itselle ollu tosi raskaita liikkeitä, joten ei sinänsä tule yllärinä.
- Tänään niinkin yksinkertasen ja pienen liikkeen aikana kun hauiskääntö käsipainolla hammer otteella 3x8

Pointtina lähinnä että tätä on alkanut tapahtua enemmän ja enemmän viimeaikoina

En tosiaan uskois että on välttämättä ainakaan pelkästään dieetistä kiinni..? Onko muilla dieetillä tai ilman vastaavia kokemuksia?
Verenpaine viimeks mitattu n. 4kk sitten, samoin noi muut arvot ja yleisesti veriarvotkin oli hyvät.

Itsellä nyt oli vähän rankempi dieetti, mutta samansuuntaisia tuntemuksia. Kuukauden ajan tuntui että kehitys oli melkein parempaa kuin mättökaudella, mutta sitten alkoi tosissaan tajunta heikkenemään. Siinä vaiheessa kun heräsin vikan kyykysarjan jälkeen lattialta kavereiden läpsyttelyihin, päätin käväistä lääkärillä. Verenpaine oli pudonnut 118/76 lukemasta 92/64 lukemiin, joka aiheutti pientä hämmästystä.. Viikon levon ja muutaman päivän reilumman mässäämisen jälkeen homma toimii taas.

Kp pystypunnerruksen eka toisto on mullekin välillä melko hämärää aikaa. Ylhäällä kun saa vedettyä keuhkot täyteen palautuu näkökenttään peilistä toijottava punanaama käsipainot handuissa. Ite oon sen verran masokisti, että tykkään siitä tunteesta.

Meikäläisellä toi muuten tuntuu liittyvän sarjapainojen nostoihin. Uudet raudat kun on käsissä niin täytyy, yllätys yllätys, ilmeisesti vähän enemmän pinnistellä... Ja hyvä niin.

Itseäni huimaa melko usein salilta kotiin kävellessä. Olen päätellyt sen johtuvan olemattomasta jäähdyttelystä. Veri kiertää levossa enimmäkseen keskivartalossa ja päässä. Treenatessa verenkierto tehostuu lihaksissa, joten se on tietenkin silloin heikompaa päässä. Ja tästä aiheutuu toisinaan huimausta.

Juothan päivän mittaan tarpeeksi vettä, erityisesti vettä jossa on muutama gramma merisuolaa/litra. Pelkkä vesi on paskaaa, Mites Hengittelyt liikkeen aikana? keskity ja muista hengittää. Myös tietenki hartia/niska jumi pyörryttää helposti...

Itseäni huimaa melko usein salilta kotiin kävellessä. Olen päätellyt sen johtuvan olemattomasta jäähdyttelystä. Veri kiertää levossa enimmäkseen keskivartalossa ja päässä. Treenatessa verenkierto tehostuu lihaksissa, joten se on tietenkin silloin heikompaa päässä. Ja tästä aiheutuu toisinaan huimausta.

Eikös toi salilta himaan kävely ole nimenomaan sitä jäähdyttelyä? ;) Ei se treeni niin paljoa verta varaa lihaksistoon etteikö sitä pääkoppaan riittäis, uskosin et taustalla on energiavajetta (palautusjuoma) ja jumissa olevia lihaksia. Tuo Cynepmehin mainitsema hartia&niskajumi aiheuttaa varmasti suurimman osan noista huimauksista kun veri ei vaan yksinkertasesti pääse päähän vaikka haluis ja loput sitten vajavaisesta hengitystekniikasta, keuhkojen kapasiteetista (lisätkää aerobista), energiavajeesta tai verenpaineista. Ja verenpainekkin on monesti just tuoho liian isoon energiavajeeseen liittyvä ongelma...

Mulla oli myös pyörrytys/heikotus ongelmaa noin 30-40min treenauksen jälkeen. Ongelma ratkesi siirtämällä treeniä aikaisemmaksi (1-2h ruokailun jälkeen) ja ottamalla aimolasillisen kaakaota ennen salille menoa :hyvä:

Kallonpohjanlihasten ja niskaepäkäysseudun jumi.

Käyppä hierojalla ja iske hevoslinimenttiä niskaan + jumppaa sitä + venyttele pitkiä 1.5-3 min venytyksiä sille.

Kokemusta on ja nuilla parantunut. Monesti vaan itellä tuo pyörrytys jatkuu sitten ihan kotonakin jne. Mutta kannattaa kokeilla.

Jossain just tästä taidettiin puhua. Mulla on kans tangolla tehtävässä pystypunnerruksessa (erityisesti) tuo pyörryttäminen jokakertaista. Mavet ja kyykyt aiheuttaa samaa myös. Mä oon aina menny sillä tiedolla, että ne on isoja lihaksia (pystypunnerruksessa seisten tarvii tosi monia lihaksia) ja ne tarvii paljon verta -> veri menee lihaksiin ja muualle ei jää niin paljoa hetkellisesti. Veden juonnin vähyys ei oo mulla syynä, koska joskus voi mennä vajaan tunnin treenin aikana puolitoista litraakin vettä. Harvemmin kuitenkaan ihan noin paljoa, mutta reilusti juon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitos kaikille vastauksista, jengi on tällä foorumilla onneks kannustavaa ja aktiivista sorttia!
Eibiltä tuli toi juttu sellasella itsevarmuudella että täytyypi ottaa omaan hierojaan taas yhteyttä, yleensä mulla menee herkästi yläselkä/epäkäs alue herkästi jumiin ja varmasti myös kallonpohja koska suht. yleistä on myös että aamulla herää karmeeseen päänsärkyyn joka tuntuu tulevan niska/kallonpohja alueelta ja sitä jopa itse runnomalla alkaa helpottaa.

Paljon hyviä vastauksia kaikilta, täytyy kiinnittää kyllä tohon juomapuoleenki paremmin huomiota eikä varmasti verenpaineen mittauskaan huono juttu olis, kohta se tosin on edessä töihintulotarkastuksen myötä... Kunhan tästä kunnolla paranee ni pääsee taas jumppailemaan, näin kovan putken jälkeen tää muutaman päivän pakkolepo tuntuu sietämättömältä..!

Toi suolavesi homma oli uus juttu mulle, mitä sillä käytännössä siis tarkotetaan?
Hengittäminen pitäs olla kunnossa, jossain liikkeissä ehkä vähän ns. rytmi hakusessa mutta pääasiassa pitäs olla ok.

Toi suolavesi homma oli uus juttu mulle, mitä sillä käytännössä siis tarkotetaan?

Jos ei kotikemistin hommat innosta niin tosiaan helpommalla pääset, kun korvaat sanan suolavesi sanalla vichy. Hartwall original toimii hyvin tai Lidlin vastaava.

Mulla on myös viime aikoina pyörryttäny reilusti. Niinkin että pakko istua hetkeksi.. Epäilin montaakin lisäravinnetta mutta voisin lähtee näillä eväillä tsekkaamaan.

Ylirasittuneena tulee tuota pyörrytystä. Minulle se on merkki siitä, että tarvitaan lepoa. Parin viikon totaalilepo liikunnasta ja hyvin syöminen + lihashuolto auttanee.

Itselläni oli joskus samaa, lähti pois kun vedin sokeripalan ennen urheilua, jotta ne verensokerit hieman nousisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom