SUPERCARB 1kg -40%

Treenaavat äidit (myös tulevat) ja vauvat

Kaipailisin nyt vähän vinkkejä teiltä ketkä olette jo (olleet) raskaana että mitä kaikkea teette.

Itse aloitin aktiivisemman (3x/vko) saliharrastuksen joulukuussa keskenmenon jälkeen ja helmikuussa sitten plussa pärähti testiin ja vieläkin on pienellä kaikki hyvin.

Ehdin siis käydä lähes 3kk kohtuu hyvällä temmolla salilla, kunnes olot sitten vetivät sen verran lakoon, että salitaukoa tuli.
Juttelin valmistuneen pt-ystäväni kanssa, ja hän oli sitä mieltä että esim jalkaprässiä ja maastavetoja sekä kyykkyjä tulisi välttää koska liike vastaa ponnistusvaihetta.
Oletteko te kuulleet tämmöisestä ? Yritin nimittäin googletella ja blogit joihin törmäsin, niin siellä kyllä menty alkuraskaudessakin ihan ohjelman mukaan. Lisäksihän kaikkialla toitotetaan että alkuraskaudessa ei tarvitse vanhoja lajeja hylätä ellei nyt sitten kyseessä ole oikeasti riskilajeiksi luokiteltavat lajit.

Kävin yksi päivä pyörähtämässä salilla ja joo, maastaveto edes pelkällä tangolla tuntu ihan väärällä puolella kehoa joten totesin etten ainakaan nyt sillä kerralla niitä tee. Muutenkin tässä nyt on saleilusta ollut 3kk:n tauko niin pitänee aloitella taas rauhaksiin - nyt kun olot ja ehkä henkinenkin kantti jaksaa muutakin kuin aerobiset liikunnat.

Ps. Mopsille onnittelut tyttösestä!
olen tehnyt ihan kaikkea, mutta mä painotan sitä, että kuuntelee omaa kroppaansa, jos liike ei tunnu hyvältä- tulee supistuksia tms- niin ottaa rauhallisemmin. Sarjapainot pysyi suht samana kuopusta odottaessa- loppuraskaudessa jouduin hieman keventämään supistelujen vuoksi. Ainoa mitä mua on käsketty välttämään, on kontaktilajit(mun kohdalla nyrkkeily). :) mutta paljon tsemppiä' treeneihin!

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
olen tehnyt ihan kaikkea, mutta mä painotan sitä, että kuuntelee omaa kroppaansa, jos liike ei tunnu hyvältä- tulee supistuksia tms- niin ottaa rauhallisemmin. Sarjapainot pysyi suht samana kuopusta odottaessa- loppuraskaudessa jouduin hieman keventämään supistelujen vuoksi. Ainoa mitä mua on käsketty välttämään, on kontaktilajit(mun kohdalla nyrkkeily). :) mutta paljon tsemppiä' treeneihin!

Kiitos - toivottavasti tää tästä taas käynnistyy.
Ennen raskautta uusittiin saliohjelma koska halusin maksimipainoilla alkaa tekemään, mutta ne maksimit oon kyllä jo hylätty. Ajattelin tosiaan jos uskallusta löytyy niin lähteä tutulla ohjelmalla liikkeelle ja lisätä niitä painoja sitten jos siltä tuntuu.

Salin otin muutenkin ns ohjelmistoon ennen keskenmenoa koska itseni tuntien en osais noissa ryhmäliikunnoissa ottaa iisikseen kun pakko vetää viimiseen asti koska "ison tytön pitää näyttää noille muille"...:dance:

Kaksi viikkoa synnytyksestä ja nyt tuntuu, että olen toipunut siten, että treenaamisen voi vähitellen varovasti aloittaa - ja aloitinkin! Mainittakoon että yhtään mitään kipulääkettä en luomufanina ottanut synnytyksessä enkä sen jälkeenkään (paitsi tikkaus ysteeminä on nyt treenata kotona aamupäivällä vauvan ensimmäisten päikkäreiden aikaan (venyttelyä, pilatesta ja lihaskuntoa oman kehon painolla, käsipainoilla, jumppapallolla ja kahvakuulilla) 20-40 min ja 30-60+min vaunulenkki tietenkin myöhemmin päivällä.

Tavoitteena on ensin saada ylimääräiset kilot (n. 6 ) veks ja lisää jaksamista ja hyvinvointia ja lihaksia - painon pysyessä kuitenkin n. 55 kilossa. Venyttely ja pilatestyyppiset liikkeet olen todennut erittäin tärkeiksi, sillä etenkin yöimetyksissä ja vauvan vieressä nukkumisesta meinaa mennä niska jumiin näin aluksi.

Kuinka nopeasti ootte alkannu treenaamaan synnytyksen jälkeen? Oon nyt käynny kävelylenkeillä muuta en oo vielä tehny. Ihtestä tuntuu et kroppa on palautunnu mut kun lukee aiheesta kirjotuksia tulee semmonen olo et mitään ei sais tehä moneen kuukauteen. Haluaisin juoksemaan ja ratsastamaan mut niitä ei sais tehä. Miten muut on tehny? Kuinka nopeasti ootte palannu kuntosalille ja juoksulenkeille?

Pakko laittaa tänne omat kokemukset tosta treenin aloittamisesta. Ensimmäisen lapsen kohdilla sain treenattua, kevysti tietenkin, ihan synnytykseen asti. Iso lapsi syntyi ns. helposti ja olo oli jo viikon päästä omasta mielestäni lähes täydellinen. Vältin salitreeniä kuitenkin jälkitarkistukseen asti, mutta kävin pitkillä kävelylenkeillä. En oikeastaan edes kokenut sitä kummoisempana liikuntana, koska on niin kevyttä ja kun kiloja oli tullut ne vaivaiset 30 (älkää kysykö, miten onnistun), joista synnytyksen jälkeen jäljellä vielä lähes 20kg, oli halu liikkua todella kova. Ja kuinkas sitten kävikään... Vaikka olo oli ollut täydellinen ja liikunta rajoittui pelkkään kevyeen lenkkeilyyn, eivät syvät lihakset kuitenkaan pysyneet hommassa mukana. Muutaman kuukauden sisällä rupesin huomaamaan, että joka kerta kävellessäni alkoi alapäähän kertyä kovaa painetta ja tippumisen tunnetta. Meinasin siis tyhmyyttäni ja hätäisyyttäni aiheuttaa itselleni jonkinlaisen laskeuman kai. Vaikka olin treenannut syviä lihaksia ja jopa luullut, että ne ovat kunnossa, asia ei tainnut olla lähelläkkään niin. Ja sitten olikin kova työ saada asia korjattua.

Toisen lapsen, iso myös (tiedä sitten, onko niin vaikutusta asiaan), päätinkin ottaa hyvin rauhallisesti. Ensimmäiset 2kk en tehnyt mitään. Kävelin korkeintaan kahden kilometrin kauppamatkan. Istuin vain kotona ja keskityin syviin vatsalihaksiin. Ja mainittakoon, että synnytys oli ollut vielä edellistäkin helpompi ja salille olisin hinkunut jo pari päivää synnytyksen jälkeen. Kyllä teki tiukkaa, koska niitä kiloja oli taasen jäljellä lähemmäs parikymmentä. Kun sitten lopulta aloitin treenin, tein sen extravarovaisesti. Joka ikisessä liikkeessä keskityin varmaan jopa enemmän syviin vatsalihaksiin, kuin itse treenattavaan lihakseen. :D Ja vasta nyt, 1,5v synnytyksestä, huomaan, etten ole enää hetkeen kyykätessä ensimmäisenä ajatellut syviä lihaksia, vaan ne aktivoituvat taas ihan itsestään. Toivottavasti kaikilla ei ihan näin täydellistä tuhoa käy syvien lihasten osalta.

Mutta siis, koska ekalla kerralla meinasin saada aikamoisen tuhon aikaiseksi hätäilylläni, en päässyt täysillä treenaamaan missään kohtaa raskauksien välillä (alle vuosi). Juoksemisesta ei tarvinnut edes haaveilla. Toisen kohdalla juoksin ensimmäiset kevyet lenkit noin 7-8kk synnytyksestä. En tosin harrasta juoksemista muutenkaan kuin sillöin tällöin. Salilla sai treenata kunnolla (kyykkyjä lukuunottamatta) noin 6kk synnytyksen jälkeen. Nyt, 1,5v viimeisimmästä raskaudesta, tulokset ovat vihdoin yltäneet samoihin, kuin neljä vuotta sitten ja osassa jopa ylikin. Paino -5kg siitä, mitä oli ennen ensimmäistä raskautta. Eli hitaasti, mutta varmasti. Toivottavasti palautuminen onnistuu muilla paremmin. Halusin vain antaa pienen varoittavan esimerkin siitä, että vaikka kuinka luulisi olevansa elämänsä kunnossa, ei asia välttämättä ole ihan niin.

Tuleeko muille odottaville salitreenin jälkeen "kinnaavaa" oloa vatsaan, lähinnä yläosaan mutta koko vatsa tuntuu turvonneelta ja kireältä. Itsellä viikkoja nyt 24, ja treenaan ihan rauhallisesti. Treenin jälkeisenä yönä ei vatsan takia tahdo saada nukuttua. Yläselkää myös kiristää salin jälkeen varmaan lihakset jumissa. Alaselästä toinen puoli kipeytyy myös salilla käynnistä, issias tyyppistä, tai si nivel joka mulla ennennkin vihoitellut. Onko kukaan raskauden aikana käynyt hierottavana? Vatsalleenhan ei toki pääse. Salilla käynnistä saa henkisesti niin voimia, ja kyllä pakaroissakin mukavasti tuntuu :) kevyillä painoilla teen vielä askelkyykkyä. Sarjapainot pysyy samoina ei pysty nostaa, toisto ja sarja määriä vain vaihtelen. Vaivojen takia oon miettinyt pitäisikö luopua jo salilla käynnistä mutta ei malttaisi.

Meille syntyi potra poika Toukokuussa :haart: salilta jouduin raskauden puolivälissä jäämään pois kovien kipujen takia jotka johtui lantion löystymisestä. Ihan tavallinen kävelykin tuotti tuskaa. Kipuja on vieläkin toisinaan jos esim. Nukun yöllä selällään tai ilman tyynyä jalkojen välissä. Jälkitarkastuksessa sain kuitenkin luvan lähteä salille, ja tänään sitten käytiinkin pojun kanssa salilla eka kertaa kahdestaan :D jätkä nukkui melkein koko mun treenin ajan. Ihanaa kyllä oli päästä taas treenaamaan, saa nähdä kuin tukossa sitä huomenna on puolen vuoden tauon jälkeen :hyper:

rv 10 alussa ja tähän asti, vaikka kuvottaakin 24/7 ja hengästyttää kävelystäkin olen käynyt salilla ihan normisti koska näköjään se on ainoa hetki, milloin keskittymiseni on niin 150% jossain muualla, että pahoinvointi "unohtuu". Ennen raskautta on kuitenkin treenivuosia n 15 takana, useita niistä kilpailevana voimanostajana ja PTnä... voimatasot ovat laskeneet hurjasti (ainakin 20%) ja siihen vaikuttaa toki nämä hullut helteetkin. No saa nähdä miten tästä eteenpäin, mutta kai sitä reenailee oman vartalon ehdoilla niin pitkälle kuin mitä pystyy :)

Vauva on alkanut häröilemään yöllä. Vai treenaako se vatsoja? :D Joka tapauksessa se nostaa molemmat jalat ylös ja laskee täysiä alas. Monta kertaa. Ja valvoo parikin tuntia tämän jumpan parissa.

Ja mua väsyttää. ...

Nostelenpas tätä aihetta. Mitenkäs on muuten noitten lisäproteini valmisteiden kanssa? Käytättekö niitä jos imetätte? Piti eilen kysyä neuvolassa mutta unohdin:)
Ihte en oo uskaltannu käyttää vaikka välillä tekis meili napsasta joku proteinipatukka. Pelkään että vauvan maha menee niistä sekaisin.

Mä käytän ihan samoja proteiinivalmisteita kuin normaalistikin sekä myös l-tyrosiinia ja msm:ää, joskus macaa jne. Ei ole herkkävatsainen vauva :)
Syötän myös vauvalle luomulaatuista proteiinijauhetta hedelmäsoseen seassa :D

Meidän likka on kohta 4 kk ja haluisin jo kovasti takaisin salille. Raskaana kävin sinne 34+ viikolle asti, sen jälkeen päivittäiset kävelyt. Synnytyksestä palauduin todella nopeasti ja hyvin ja nyt olen kuukauden verran käynyt pari kert/vko hölköttelemässä. Lisänä päivittäiset vaunulenkit koiran kanssa.

Olen itse asiassa aika yllättynyt kuinka vähän "tuhoja" raskaus teki. Vatsalihaksetkin ovat pikku hiljaa löytymässä (lähinnä lankkua treenaan). Paino on _lähes_ samoissa kuin ennen beibiä, mutta kummasti vaan löysää löytyy erityisesti vatsan seudulta. Persuskin näyttäisi vähän roikkuvan. :hyper:

Mopsi oon kanssa kattellut, että aikamoiset vatsalihakset neidillä. Puhumattakaan siitä millä tavalla lankuttaa itseään ilmassa.:)

Mua ahistaa. Raskaus alussa (10. vko menossa) ja toivoton väsymys ja huono olo on pitäny mut tehokkaasti pois salilta. Ei vaan jaksa lähteä, tai jos lähteekin niin treeni on ihan puolivillanen. Tehot on olemattomat, ja tietää mitä tapahtuu kun 3-4 krt viikossa salillakäynti vaihtuu sohvalla makoiluun ja syömiseen (ainoa asia mikä pitää pahoinvoinnin hetkeksi poies). Paino ei vielä ole noussut, mutta kylläpä kuudessa viikossa on kroppa muuttunut löllömmäksi. Aiemmissa raskauksissa alku ei ole ollut tällaista vaan liikunta on jatkunut entisellään, nyt jo portaiden nouseminen pistää puuskuttamaan. Ja tän raskauden alussa olin paremmassa kunnossa kuin koskaan elämässäni. Olen niin pettynyt itseeni, kun en ole pystynyt jatkamaan liikkumista :-/

Joo muakin ahdistaa, tai ahdistaisi jos ei väsyttäisi niin paljon. Ostin Prismasta Maxim hypotonic sports drink - jauhetta, jos sen avulla jaksaisin paremmin tehdä edes pari punttitreeniä viikkoon :face: Mutta pakko tilanteen on joskus helpottaa ja vaikka heräileekin öisin enemmän kuin olisi tarpeen, vauva on itse ihanuus :)

Täällä treenit maistuu. Oli pari viikkoa taukoa puntista tossa joulun aikana mut tällä viikolla tein paluun ja kyllä on innostusta ja motivaatiota kun toi kesä alkaa pyörimään ajatuksissa;D sekä se että tilasin alkaa nettivalmennus parin vkon päästä. Pitää vähä lämmitellä kroppaa siihen koitokseen:) Täälä kans heräillään yöllä enemmän kuin laki sallii. Liekö jokin ohimenevä vaihe? toivottavasti ainakin mut vakio on et 2-4 kertaa yössä viimesen kuukauden aijan. Meinaa tätä mammaa vähän jo väsyttää ja silmänaluset tummua...

Hei täällä menossa viikko 13 :) , ihan alussa oli väsymystä mutta pakotin itseni salille sen 4krt viikkoon, uni tuli kyllä aina kasin jälkeen ja nukuin 10-14 tunnin yöunia. Nyt väsymys on poissa, oon huomannut et ylläri ruualla on nytkin tosi suuri merkitys jaksamiseen. Ite oon kans alkanu heräileen yöllä, lähinnä vessaan ainakin sen 2 kertaa joka yö...
Saatko _Linde_ unta heti vai joudutko pyörimään heräämisten jälkeen? Ootteko muut tehneet kuinka pitkälle vatsoja? ite tein vielä eilen muutaman sarjan ja kylkiä/lankkuja meinaan tehdä niin pitkälle kuin vain pystyn...miten liikkeet salilla? ite meinaan tehdä kyykkyä niin pitkälle ku maha vaan antaa myöden...

Riippuu vähän yöstä kuinka nopeasti saan taas unnen. Yleensä suht nopeaa nukahdan mutta olishan se luksusta jos sais nukkua ees jotain 5h putkeen. Semmonen ihme tapahtu viimeks syyskuussa:D Mä lopetin salilla käymisen rv:llä 10 kun mies painosti asiassa. Oli muutenkin hyvin ylisuojelevan kun olin paksuna. Eikö ne kehota lopettamaan vatsojen tekemmisen heti alkuviikoille? Tai näin ainakin oon ite kuullu. N

Voi kökkö kun et saa kunnolla nukuttuu!! :( Vatsoja saa tehdä alussa, mutta esim.lankutkin tulee lopettaa viikolla 20 viimeistään..jostain näin sellaisen ohjeen missä oli paksuna oleville sitten jotain polvillaan tehtäviä jalanojennus ja sit käsi yhtäaikaa eteen ja sit oli istualtaan kans joku kierto..mut joo :) en oo enää itsekkään tehnyt vatsoja nyt rv16 menossa. Kyykky sen sijaan sujuu aivan loistavasti. Mulla taas mies on mukana salilla lähes joka kerta, neuvolassa tiesi että olen kilpaillut vasta body fitneksessä ja suositteli jatkamaan treeniä, tietenkin mahassa kasvavan vauvan ehdoilla. Vielä ei oo kukaan tullu valittaan mun treeneistä salilla, sekin on kyllä mahdollista...

Tällä hetkellä olen raskaana rv 26 ja nyt olen alkanut miettiä hiilareiden tarvetta /kaloreiden lisäämistä raskais aikana. Kokemuksia muilta, jotka on treenannu raskaus aikana. Treeniä on toki tullu kevennettyä, mutta edelleen sali x2, step x1, spinning x1 ja välipäivinä kävelyä fiiliksen mukaan....ennen raskautta on tullu syötyä vähän vähemmän hiilaria, koska se on sopinut paremmin keholle, mutta nyt toki miettii vauvankin tarpeita :-)

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%

Suositut

Back
Ylös Bottom