Treenaaminen 2 x päivässä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pain
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
No niin, täällä taas...

Pääsin vihdoin lopullisesti takas helsinkiin jumalan selän takaa ja alkaa taas päästä omaan elämän rymtiin kiinni ja treenaamaankin taas oikein tosissaan. Tuli muutettua sitten kuntosalin naapuriin, ja treenihimo ajaa salille koko ajan...

Eli onko kellään kokemuksia treenien jakamisesta kahteen eri treeniin päivässä? Tällä hetkellä teen jaolla

1.Rinta, hauis
2.lepo
3.Jalat
4.lepo
5.Ojentajat, olkapäät
6.lepo
7.Selkä
8.lepo

ja sitten kierto alusta, eli ihan perussettiä. Vuoropäivinä aina vatsat tai kyljet. Kolmena päivänä viikossa oon käyny vetämässä aamuaerobista salilla, ihan kuntopyörää yms.

Nyt kun toi sali kuitenkin on tossa vieressä, niin voisko siitä olla enemmänkin hyötyä. Tässä nyt tätä intoa ja aikaa riittää, joten jos jollain on kokemuksia järkevistä jaoista kahteen treeniin päivässä niin pistäkääs tulemaan.

Eikös se Arnoldkin treenannu kaks kertaa päivässä...

Joo tosiaan iso A treenas AINAKIN kaks kertaa päiväs vuonna...hmm..no mikä se vuos nyt oli..ootas hetki..no joo kuiteski voimailu on kehittyny siit jonkin verran;)
Ja jos sitä hyötyä haetaan ni enemmän hyötyä kyl on käydä se yks kerta päiväs ja tehdä noi lihas ryhmät mitä sä olit laittanu et se näytti olevan kohillaan.ravinto,lepo ja treeni on kultainen kolmio ei siis karvainen se mikä löytyy.. no joo:D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mun mielipiteeni tohon on ainakin se et palautuminen jää aika vähiin.....ite ei ainakaan oo puhtia reenata kahta kertaa päiväs ja se ajais mut ainakin ylikuntoon hyvin nopeesti:curs:

Ainoo mahollinen 2x treeni per päivä olis ainakin mulle sellanen et se toinen treeni ois pelkästään semmonen tunnin aerobinen...ja kyl sekin kovan jalkapäivän jälkeen ois aika mahdottoman tuntunen ajatus:urjo:

Originally posted by The Rock
Mun mielipiteeni tohon on ainakin se et palautuminen jää aika vähiin.....ite ei ainakaan oo puhtia reenata kahta kertaa päiväs ja se ajais mut ainakin ylikuntoon hyvin nopeesti:curs:

Ainoo mahollinen 2x treeni per päivä olis ainakin mulle sellanen et se toinen treeni ois pelkästään semmonen tunnin aerobinen...ja kyl sekin kovan jalkapäivän jälkeen ois aika mahdottoman tuntunen ajatus:urjo:

Niin, näin olen siis itsekin tehnyt. Meikäläisen keho kun vaatii palautumiseen melko runsaasti aikaa. Tarkoitus ei ollutkaan hakea mitään jatkuvaa treeniohjelmaa, vaan kenties lyhyttä jaksoa. Vaihtelua, you know...

Toisaalta, kiinnostaa myös tietää onko kukaan splitannut esim. rinta,hauis päivää kahteen osaan tms.

Nämä nyt on vaan tällaisia pohdintoja, kun toi sali huutaa mun nimeä tossa kadun toisella puolella....:evil:

Re: Re: Treenaaminen 2 x päivässä?

Originally posted by Lääninsonni
enemmän hyötyä kyl on käydä se yks kerta päiväs
Olen taas erimieltä. Kerran olen ehtinyt salille kaksi kertaa päivän aikana. Itse en ainakaan pysty niin kovaa panostamaan siihen toiseen lihasryhmään, joka olisi vaikkapa rinnan jälkeen heti, mutta jos se on myöhemmin illalla, niin ah. Jos mulla olisi mahdollista käydä salilla kaksi kertaa päivässä, niin varmasti kävisin.

Mitä muihin ammattilaisiin tulee, niin myös Marko Savolainen treenasi kaksi kertaa päivässä. Tai siis eihän se joka päivä, mut.. plääh.

Re: Re: Re: Treenaaminen 2 x päivässä?

Mitä muihin ammattilaisiin tulee, niin myös Marko Savolainen treenasi kaksi kertaa päivässä. Tai siis eihän se joka päivä, mut.. plääh. [/B][/QUOTE] joo saattaase sillon tällöin ollakkin mut mut..
eikö Savolaisel ollu pirin kans jotain ongelmia et...jokainen tekee mitä tekee et kroppahan sen määrittelee;)

Originally posted by Pain
No niin, täällä taas...

Nyt kun toi sali kuitenkin on tossa vieressä, niin voisko siitä olla enemmänkin hyötyä. Tässä nyt tätä intoa ja aikaa riittää, joten jos jollain on kokemuksia järkevistä jaoista kahteen treeniin päivässä niin pistäkääs tulemaan.

Eikös se Arnoldkin treenannu kaks kertaa päivässä...

Kyse on vain palautumisesta. Jos treenaa kahdesti tai useammin päivässä treeni ei voi olla niin "kova", pitkä ja "loppuunasti" suoritettu. Ääripäätä edustaa hyvänä esimerkkinä Evil Russian tyyppiset ohjelmat jossa toistetaan samaa tiettyä liikettä koko päivän ajan vaihdellen palautumisjaksoja ja toistoja, esim. 20 punnerrusta 90 min välein. Idea on siinä että yksittäinen harjoitus on pieni, mutta kokonaisrasitus päivän mittaan on kova. Keskiverto jannulle 250 punnerrusta alkaa tuntua yllättävän kovalta. :)

Re: Re: Treenaaminen 2 x päivässä?

Originally posted by fysio
esim. 20 punnerrusta 90 min välein. Idea on siinä että yksittäinen harjoitus on pieni, mutta kokonaisrasitus päivän mittaan on kova. Keskiverto jannulle 250 punnerrusta alkaa tuntua yllättävän kovalta.
Pain luultavasti tarkoitti kuitenkin sitä, että treenataan aamulla rinta ja illalla hauis. Jalatkin voisi jakaa etu- ja takareisiin, sitten laittaa pohkeet vaikka takareisien kanssa.

EDIT: Pain: Vai tarkoititko tosiaan, että rinta tulisi kaksi kertaa päivässä?

Kaksi kertaa päivässä tarkoittaa useimmiten että yhden päivän treeni jakautuu kahdelle treenikerralle yhden päivän aikana, ja se yleensä tarkoittaa sitä että urheilija tekee saman määrän työtä, mutta kovemmalla teholla...

Niinhän ammattilaiset treenaavat monesti :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Joo mutta ammattilaisilla on jo melkolailla se tarvittava massa...luulempa että sitä suurinta massan lisäystä mitä ammattilaiset ovat saavuttaneet ei ole tehty kyseisellä treenitavalla...ja ammattilaisilla on pelissä sellaset "lisäravinteet":D että toi palautuminen on hiukka erillaista kun ilman niitä "lisäravinteita"

itellä ei tulis kyllä jalkojen kohdalla mitään.:urjo: nytkin on todennäköisesti edessä jälleen treeniohjelman vaihto kun tuosta koko-kroppa-kerralla-vääntämisestä ei tuu lasta eikä paskaa.
pahasti tökkii kun tulee vedettyä sarjat loppuun asti, niin on siinä hyvä tehä pystypunnerrusta, vinopenkkiä ja ranskalaista punnerrusta samana päivänä :kuola:

Ite oon saanu hyviä tuloksia treenaamalla 2*päivässä. Ekan kerran kokeilin systeemiä 2*päivässä 6pv viikossa kahden viikon ajan ja tarkoitus olikin ottaa vain tollanen kahden viikon spurtti jonka aikana yritin vaan säilyttää nousujohteisuuden kokoajan. Kaks viikkoa oli sopiva aika ja varmasti jos oisin jatkanu ni olisi iskenyt ylikunto. Sen jälkeen olen kokeillut myös 2*päivässä ja 2on 1off systeemiä jonka olen myös todennut mainioksi.
Pitää tosin muistaa että sillon kun on jaksanu treenata kaks kertaa päivässä ni on ollu motivaatio korkealla ja tullut panostettua myös enemmän ravintoon ja lepoon ja muutenki elo ollu enempi fitnessiä. Se on varmaan yksi osatekijä siinä että on tullu hyviä tuloksia.

Suunnitelmissa on treenata vaikka koko seuraava lukukausi tyylillä 4pv viikossa 2treeniä päivässä, aina ennen ja heti jälkeen koulun. Todennäköisesti neljään jaetulla ohjelmalla eli 2*kroppa läpi viikossa.

Originally posted by The Rock
Joo mutta ammattilaisilla on jo melkolailla se tarvittava massa...luulempa että sitä suurinta massan lisäystä mitä ammattilaiset ovat saavuttaneet ei ole tehty kyseisellä treenitavalla...
Riippuu lajista, miten paljon massaa tarvitsee, mutta sanoisin että kaksi kertaa (tai enemmän) treenaaminen päivässä ei estä lihasten kasvua ainakaan suoraan... Ja kun puhutaan massasta niin on yleensä paras jos lihasta on hankittu lajinomaisesti.

Voisin kuvitella että hardgainerilla olisi enemmänkin tarve saada sitä rääkkiä (väsymystä, maitohappoa), eli tämä voisi treenata ehkä tunnin. Taas helposti kehittyvän kehittyisi ehkä paremmin saamalla sitä lihasjännitystä, treenaamalla kaksi kertaa päivässä 30 minuuttia. Itse en usko tuohon fanaattisesti, mutta se voi olla osa sitä totuutta.

Teoriassa on toki tehokkaampaa jakaa päivän harjoitus kahteen osaan. EI siis tehdä enemmän työtä saman päivän aikana, kuten moni tässä tuntuu kuvittelevan, vaan JAKAA sama työmäärä kahteen pienempään osaan.
Harjoiteltujen lihasten palautumiselle jää tasan tarkkaan sama aika molemmissa tapauksissa, keho sen sijaan kokonaisuutena ehtii jo kerätä uutta voimaa näiden kahden harjoituksen välillä, eikä hormonitasot tipahda niin pahasti treenin aikana, koska ne väistämättä jäävät lyhyiksi.

2 x kertaa päivässä voisi hyvinkin toimia. Pääasia on,ettei juutu aina samoihin kuvioihin. Joten suosittelen sen kokeilemista, mikäli vain ajan saa riittämään. Itsellä on kokopäivätyö ja koulussakin pitäisi käydä ensi viikosta alkaen, ei kyllä aika riittäisi tuohon.

Laita Pain tähän threadiin kokemuksiasi, mikäli alat tehdä 2 x päivässä.

Originally posted by Sam225
Teoriassa on toki tehokkaampaa jakaa päivän harjoitus kahteen osaan. EI siis tehdä enemmän työtä saman päivän aikana, kuten moni tässä tuntuu kuvittelevan, vaan JAKAA sama työmäärä kahteen pienempään osaan.

Tuotahan minäkin juuri yritin sanoa, helposti se määrä vain tuntuu kasvavan kahdesti treenatessa. ER oli vain esimerkki toisesta ääripäästä.

Harjoiteltujen lihasten palautumiselle jää tasan tarkkaan sama aika molemmissa tapauksissa, keho sen sijaan kokonaisuutena ehtii jo kerätä uutta voimaa näiden kahden harjoituksen välillä, eikä hormonitasot tipahda niin pahasti treenin aikana, koska ne väistämättä jäävät lyhyiksi.

Mitäs mieltä olet hermoston palautumisesta, se kuitenkin reagoi molempiin treeneihin.

HST:n optimiversio Haycockin mielestä on kaksi kertaa päivässä joka toinen päivä. Katso HST FAQ.

Löytypäs vanha viestiketju :)

No o pakko laittaa tähä oma kokemus 2 x päiväs treenaamisesta.
Otin noin kolmenviikon spurtin, seuraavalla ohjelmalla:
1. päivä

1. harjoitus: Jalkakyykky

2. harjoitus: huiskääntö

2. päivä

1. harjoitus: penkki

2. harjoitus: dippi / pystypunnerrus

3. päivä

1. harjoitus: maastaveto

2. harjoitus: leuanveto

4. päivä oli lepopäivä ja sitten alusta taas uudelleen.
toistot oli siinä kymmenen kohdalla ja sarjoja oli vähintään neljä. Palautukset oli maksimissaan kaksi minuuttia, kevyemmis liikkeis vähenmänkin. Harjoitus painot sai olla huomattavasti suuremmat, kuin pidemmissä reeneissä. Osaksi siksikin kun sai uskoteltua ittelle että pääset huilaan, ku oot tehny tä yhe liikkeen(sykolookinen vaikutus).

Kyllä loppuun päin rupes tökkii toi ohjelma, pariviiko jälkee rupesi olemaan hermot ja "lihakset" kireellä jatkuvasta treenaamisesta ja aikataulujen sovittelusta, työ ja muut harrastukset + perhe-elämä.
Mutta muuten suosittelen kaikille, varsinkin niille joilla on aikaa ja intoa. paitsi aivan aloittelijoille.
Nyt olen pitänyt, ja osaksi joutunut pitämään taukoa salilla käymisestä. Mutta nyt voin olla poissa salilta hyvillä mielillä, eikä koko ajan ole syyllisyyden tuntoa kun en ole sinne päässyt. tarttis mennä, tarttis mennä... tiedätte kyllä.

Parikertaa viikossa olen ehtinyt käymään ja kyllä ne maksimi ykköset ovat nousseet, joka liikettä nyt en ole kuiteskaan kerinnyt kokeileen.
Suosittelen.

Dopey sanoi:
HST:n optimiversio Haycockin mielestä on kaksi kertaa päivässä joka toinen päivä. Katso HST FAQ.

By Blade:
"Sometimes I will split things up into AM and PM workouts. If I miss the PM I will simply do it the next day."

Mahtaako olla eroa kerran päivässä joka päivä vs. kaksi kertaa päivässä joka toinen päivä? <B>Mutulla</B> suosisin enemmän joka päivä koska rasitus tulee tasaisempaan tahtiin. Ajatuksia?

Useammin treenaatessa nauttii myös palkkarin ja treenin aiheuttamista aineenvaihdunnallisista hyödyistä (hormonitasot jne.).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom