Travellerin tyhmät kysymykset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mahoney
  • Aloitettu Aloitettu
Joo itse en ainakaan enää koskaan vaihda rahoja Suomessa vaan vasta kohdemaassa. Ainakin Aasiassa päin tuo ero tuntuu olevan aivan törkeä. Esimerkiksi Taiwanista sai vaihdettua 15% paremmalla kurssilla verrattuna Helsinki-Vantaan kentän pisteisiin. Hajosi päivää ennen matkaa luottokortin siru, joten piti ottaa aika reilusti käteistä mukaan. Onneksi maltoin odotella vaihtoa perille asti. Säästöä tuli viikon ruokarahojen verran.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaverin kanssa ollaan Australiaan menossa, mahdollisimman halvalla tietysti.
Kysymys kuuluu, että kannattaako sinne lentää suoraan Helsingistä, vai ottaa eka jonkun halpalehtoyhtiön matka jonnekn lähemmäs, mistä jatkaisi sitten toisella koneella matkaa?

Kaverin kanssa ollaan Australiaan menossa, mahdollisimman halvalla tietysti.
Kysymys kuuluu, että kannattaako sinne lentää suoraan Helsingistä, vai ottaa eka jonkun halpalehtoyhtiön matka jonnekn lähemmäs, mistä jatkaisi sitten toisella koneella matkaa?

Suora lento tuskin on halvin vaihtoehto!
Tässä sivu josta löytyy erikaupungeista lentävät halpalentoyhtiöt.. http://www.whichbudget.com/ Perinteisillä halpalento hakumoottoreilla jää lentoja huomioimatta ja eivätkä myös huomioi kaikkia lentoyhtiöitä. Kannattaa siis etsiä lentoja myös yhtiöiden omilta sivuilta. Halviman lennon etsimiseen kannattaa käyttää aikaa ja miettiä mikä on järkeävää.. Myöskin aikataulua kannattaa miettiä esim. jos lento myöhästyy niin ehtiikö seuraavalle lennolle.

Nyt tulee :david: -kysymyksiä oikein urakalla.

Elikkäs, iski helvetillinen matkakuume. Erityisesti Aasian maat kiinnostais (thaimaa esim.). Minkä ikäisenä ootte ekaa kertaa ollu reissussa yksin, pärjääkö siellä englannilla? Jos ei, niin mitä kieliä kannattais hallita? Jos pärjää, kuinka hyvä englannintaito pitää olla, että tuonne uskaltaa lähteä.

Näillä näkymin ois lähdössä minä + 1-3 kaveria lisäksi. Mistä kannattaisi lähteä etsimään Halpoja majapaikkoja, ei tarvitse olla mikään :5:hotelli. Mitenkä matkaa ylipäätään kannattaisi lähteä suunnittelemaan - ottaa meno-paluu lennot ja vuokrata valmiiksi joku majapaikka, vai lentää paikanpäälle ja sieltä etsiä. Tarkoitus olisi olla reissussa 2-4vko. Eli vinkkejä matkan suunnitteluun kaivattaisi.

Kiitos ja anteeksi :worship::david:

EDIT: en siis etsi mitään pakettimatkaa.

Minkälaista budjettia kannattais alkaa suurinpiirtein kasaamaan matkalle? Eli 2-4vko pituinen eikä hotellin tarvitse olla mikään :5:. Majoitukseksi käy vaikka joku bungalovi meren rannalla jos semmoisia esim. phuketissa edes on :D tarkoitus olisi rannalla makoilla, valokuvata, käydä puntilla ja tietysti ottaa rinkkiä:kippis1: Ajankohtana vaikkapa huhti-heinäkuu välinen aika, ei tarkkaa tietoa vielä.

-lennot?
-majoitus?
-ruuat/juomat?
-muu?

Ja minkätasoista englannin taitoa siellä tarvitsee? välttävä-hyvä-erinomainen ? Onko ylipäätään edes järkeä suunnitella ei-pakettimatkaa, tuleeko liian hankalaksi ensikertalaiselle thaimaassa? Vinkkejä, kokemuksia jne..Kiitos!

Ja minkätasoista englannin taitoa siellä tarvitsee? välttävä-hyvä-erinomainen ? Onko ylipäätään edes järkeä suunnitella ei-pakettimatkaa, tuleeko liian hankalaksi ensikertalaiselle thaimaassa? Vinkkejä, kokemuksia jne..Kiitos!

Englannin osaamisesta on tietysti plussaa, mutta ei se nyt mikään välttämättömyys ole. Mun tuttu reissaa Thaimaassa vähän väliä, viimeksi teki Thaimaa-Australia-Uusi-Seelanti-kiertomatkan. Ei siinä muuten mitään, mutta heppu ei puhu sanaakaan englantia :D Hyvin se on aina pärjännyt, vaikka yksin reissaakin.

Kannatan ehdottomasti reissun järkkäämistä itse. Saa samalla kokemusta käytännön järjestelyistä ja seuraavalla kerralla kaikki onkin paljon helpompaa. Matka kannattaa suunnitella hyvin, mutta pidä samalla mielessä, että ongelmia ja mutkia voi tulla ja todennäköisesti tuleekin, mutta niistä kyllä selviää. Eli ei stressiä, kunhan on lennot Thaikkuihin ja takaisin, hostelli, sekä tiedot miten pääsee lentokentältä hostellille, pitäisi kaiken sujua ihan hyvin :)

Jaahas joo, no eiköhän sitä sitten kaverin kanssa pärjätä siellä. Minä puhun jonkin verran englantia mielestäni kohtalaisesti, kaveri sitten vielä vähän paremmin. Täytyypäs ihan tosissaan alkaa matkaa suunnittelemaan, alkoi kuumottamaan niin helvetisti :D

Joo eiköhän se matka onnistu kyllä sitä kieliä sen verran osaa. Jos jollain on tietoa mistä ja mihin kannattaa ottaa yhteyttä jos haluais vaikka vuokrata ihan sieltä kämpän kuukaudeksi käyttöön niin kertokaa toki ihmeessä. :D Niin ja tietenki jos joku on sieltä vuokrannu joskus ni olis mukava kuulla miten hyvin onnistu semmonen homma. :) Olis ihan mukava silleen että olis joku vaki kämppä siellä jossai ja kävis sitte vaikka muutaman päivän reissun jossain kauempana ja olis siellä vaikka hotellissa yötä ku eipä nuo hotellitkaa niin mahottomia maksa.

Millos välimerellä alkaa olla lämmintä (päivisin)? Pitäis lähteä (omalla autolla) vaikka Italian kautta Espanjaan ja Ranskan kautta takaisin Saksaan, ei vaan viitti pakkasessa matkustella. Eli jotain +20 tai enempi kaivataan (takuuvarmasti) lämpöä.... Toukokuussako?

Itse ainakin olin viime vuonna joskus huhtikuun puolessa välissä Espanjassa Torreviejassa ja sillon lämmintä oli kokoajan jotain 20-30 astetta että kyllä siellä tarkenee jo ainaki tuossa huhtikuun jälkeen. Torrevieja sijaitsee melko etelässä että en tiedä pohjoisosan lämpötiloja tuohon aikaan mutta tuskin ne paljoa eroaa. Toukokuussa luulis ainaki olevan jo tarpeeksi lämmintä.

Kuinka paljon matkafirmat ottaa välistä hotelleista?

Mietin tässä etelään (Hanko) lähtöä, mietin sitä, kuinka paljon halvempaa ois ottaa pelkät lennot täältä, ja varata hotelli vasta siellä respassa? Ja onko se kuinka kannattavaa loppujen lopuksi..

Paikkana joku ihan perusturistirysä, vaikka nyt Kanarian saaret. Vittu täällä paista aurinko IKUNA! :itku:

Teikäläisen vaatimustasolla kannattaisi tehdä seuraavasti. Otat duunista 3viikkoa lomaa, haluamallesi ajankohdalle. Passi ja pussi kuntoon. Viikko ennen ajankohtaa seuraat äkkilähtöjä esim http://www.finnmatkat.fi/Edut-ja-tarjoukset/Tarjoukset/Akkilahdot/ . Valitset kahdeksi viikoksi sopivan kohteen pussillesi ja pakkaat kamat. Näin jää pari päivää aikaa rauhottua himassa ennen lähtöä ja pois tullessa myös. Ei iske varsinkaan pois tullessa niin kova vitutus, kun ei tarvitse heti seuraavana päivänä hyökkiä sinne työpisteelle.

Äkkilähtöina löytyy välillä alle 400,- kahden viikon setti lentoineen ja hotelleineen kanarialle :thumbs:

EDIT: ei vittu kuinka perämetästä mä ton purtsin postin kaivoin....

Ite olin joskus helmikuussa sukulaisten luona Costa del solissa ja päivä lämpötila oli kuitenkin 25 astetta mutta silti taisin olla ainoa meressä uimassa ainakin sillä rannalla

Tosiaan tuollon huhtikuussa ei välimeri vaan ollu oikein vielä lämmin. Vähä meinas palella ku siellä pulahti mutta onneks oli niin lämmin ilma että se korjas tilanteen. :D

Olisi jälleen pieni kysymys vastausta vailla. Eli pitäisi päästä maateitse Phnom Penhistä Koh Kongille, josta Thaimaaseen. Meneekö Phnom Penhinstä säännöllistä bussia Koh Kongille? En löytänyt netistä vastausta tuohon ja matkaoppaiden tekijöitä ei noin hypoteettinen kysymys paljon nappaa....

Kenelläkään kokemusta tollaisesta SteriPen UV-vedenpuhdistimesta?
Löytyy vaikkas tuolta: http://www.varuste.net/tuotteet2.asp?_id=5698&nimi=Vedenpuhdistimet

Käytettäessä ohjeiden mukaan Steripen:
- Tappaa 99.9999% bakteereista kuten salmonellan ja E. colin
- Tuhoaa yli 99.99% viruksista kuten hepatiitin ja polioviruksen

Kokemuksia muista tehokkaista & hyväksihavaituista vedenpuhdistimista reissukäyttöön? Aina ei jaksaisi keittää...

Mitä tarkoittaa Ryanairin sivuilla olevassa hakuohjelmassa valittavina olevat lennot Regular Fare/No taxes?

Ymmärrän että tarkoittaa tavan hinta/veroton, mutta onko tuo "veroton" lento jotain ihan muuta kuin budjettimatkaajan unelma?

Täällähän tätä on paras kysyä...

Pika-apua kaivataan...

Tein äsken netin kautta varausta Air Asian sivuilla. Yritin varata lennon Balilta Bangkokiin.

Olin täyttänyt kaikki mahdolliset kohdat ja olin hyväksymässä varausta. Sivuilla käskettiin odottamaan 45 sekunttia, jotta tapahtuu jotain (en muista mitä) painelematta mitään nappuloita.

Loppujen lopuksi näyttöön tuli tällainen teksti ilman, että olin painellut yhtään mitään:

Communication Error

A communication error has occurred. Data lines may be congested now or another issue may exist.

If you have made payment, your transaction might have been successful so please verify the status of your booking here.

We apologize for the inconvenience.

Case Number: AK0000000000000

Jos oikein ymmärsin, niin mun ois pitänyt mennä painamaan tota alleviivattua here -linkkiä, jotta mä pääsen suorittamaan varauksen maksunsuorituksen ohella kunnolla loppuun. Valitettavasti mä vaan onnistuin hävittämään tän sivun johonkin enkä nyt tiedä, kuinka pääsen sinne uudestaan. Pääsenkö Air Asian etusivulta eteenpäin tuonne tuon case numberin avulla ja mihin toi numero pitäisi siellä laittaa?

Kun aloittelin uutta varausta, huomasin että ekassa varauksessani ottamani paikat lentokoneessa oli edelleen varattuja (siis meille käsitykseni mukaan). Ilmeisesti toi järjestelmä pitää noita meidän tietoja muistissa tuolla heidän varausjärjestelmässään jonkun aikaa, mutta kuinka kauan? Ymmärsin, että he eivät olisi vielä veloittaneet luottokorttia.

http://www.airasia.com/site/id/en/home.jsp

Air Asian sivuilla tuo on aivan normaalia. Itse koitin varailla joskus jotain tarjouslentoa ja samat herjat tuli varmasti 20 kertaa. Kyllä se sieltä, koittele vaikka yöllä, kun Thaimaassa on aamuyö. Eli vaikkapa 23:00 aikaan teet varauksen.

Varausvahvistus sinun pitää sieltä saada ruudulle ja meilitse jotta tiedät että varaus on varmasti olemassa, etkä sitä tule koskaan saamaan jos soitat tai meilaat sinne, ei ne pässit puhu liiemmin edes englantia siellä puhelinpalvelussa. Tappelet sitten mahdolliset tuplaveloitukset pois jos semmoisia tulee.

Odotappas kun pääset lentämään heidän kanssaan. Malesiassa ainakin alkaa sellainen kauhea pikajuoksu pitkin kenttää kun ihmiset ryntäävät parhaille paikoille ensimmäisenä (paikat eivät ole numeroituja ja express-jonossa on aivan sama härdelli kuin toisessakin). Joo, ei siellä mitään tunneleita ole koneeseen, vapaasti siellä teollisuusalueen kentällä juoksennellaan kohti konetta avohärdellissä. Kuvittelet itsesi vaikkapa Stokkan hulluille päiville ja kun ovet avataan, niin kaikki alkavat ryntäilemään. Koneet ovat kuitenkin olleet hyväkuntoisia joka kerta, mutta eivät koskaan ajallaan. Tunti tai pari myöhässä on aivan normaalia Air Asialla, joten älä buukkaa mitään jatkoyhteyksiä aivan heti perään.

Integrandi jo neuvoikin mua tuolla "Tyhmien kysymysten" -ketjussa.

Päätin, että mä otan ton saamani case numberin mukaan ja tarkistan asian Thaimaan lentokentällä Air Asian tiskillä, kun saavumme Bangkokiin tiistaina. En viitsi lähettää heille meiliä, koska lähdemme jo huomenna Thaikkuihin enkä luota siihen, että olen saanut vastausta lähtöön mennessä. Kannettavaa mulla ei ole.

En myöskään uskalla tehdä uutta varausta nyt, jotta luottokorttia ei veloiteta kahteen kertaan noista varaamistani lennoista. Varaan sitten siellä Bangkokissa, ellei toi mun varaus ole nyt mennyt perille. Eiköhän toi mun varaus ole tiistaihin saakka voimassa heidän järjestelmässään...? Jos ei ole, niin sitten varataan uudestaan.

Täytyy kuitenkin yrittää myöhemmin vielä uudestaan tsekata tota juttua netistä. Ymmärsin, että olin äsken tehnyt myös jonkilaisen paikkavarauksen lentokoneeseen. Käsitykseni mukaan se maksoi 15 000 Indonesian rupiaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom