Travellerin tyhmät kysymykset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mahoney
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla kävi niin, että kun suostuttiin vaihtamaan paluulentomme Jenkeistä, niin saatiin à $300 voucherit American Airlinesille. Yhteensä 4 henkilölle saatin siis se mukavat $1200, joita saa käyttää myös yhteyistyökumppanien lennoille. Kannattaa mennä suoraan lentoyhtiön toimistoon kyselemään, jos niitä korvauksia haluaa. Toisaalta jos kyse oli Finnairin lennosta, niin ei kannata odottaa mitään sen suurempaa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olenkohan oikeutettu minkäänlaisiin korvauksiin finavian/finnairin puolelta seuraavan syyn takia:
Myöhästyin 27.12 Amsterdamin lennolta, jonka oli tarkoitus lähteä 08:40. Myöhästyminen johtui finavian lähtöselvitysjärjestelmää haitanneesta teknisestä laiteviasta, jonka takia Baggage Drop ja turvatarkastus ruuhkaantuivat ja lennot myöhästyivat. Minulle tarjottiin uutta lentoa kello 16:30 ja otin sen vastaan.
Tavallaanhan minun lentoni myöhästyi tässä tapauksessa 8 tuntia ja minun pitäisi olla oikeutettu korvauksiin? Toki tämä on eräänlainen poikkeustapaus; voivatko he vedota poikkeustilanteeseen ja olla maksamatta? Mielestäni oli lisäksi ihmeellistä kuinka vähän Finnairin puolelta oli työntekijöitä saatu hälyytettyä paikalle. Turvatarkastuksessakin oli vain kaksi tarkastuspistettä auki Drop Paggagesta puhumattakaan, jossa jonottelin pari tuntia.
En lähtis elättelemään turhan suuria toiveita. Aina voi kysellä eikä siinä mitään häviä, mutta mulla viivästy matka kerran 24 tuntia finnairin laitevian takia, eikä nää maksanu ees koko hintaa hotellista välilaskukohteessa, saati sitten mitään ylimäärästä.

Onko jotain ongelmia/haasteita jos käy Kanadasta käsin yhdysvalloissa pyörähtämässä lentäen muutaman päivän. Onko tuo jenkkien byrokratia kuinka vainoharhaista nykyään ?

e: mistä jenkkien/kanukkien sisäisistä hakupalveluista voisi haeskella lentolippujen hintoja. Kansainväliset hakupalvelut on tiedossa ja tsekattu.

Onko jotain ongelmia/haasteita jos käy Kanadasta käsin yhdysvalloissa pyörähtämässä lentäen muutaman päivän. Onko tuo jenkkien byrokratia kuinka vainoharhaista nykyään ?

Ei kai siinä sen kummempaa, mistä maasta tulet, kun kotimaa on kuitenkin Suomi. Muista kuitenkin ESTA.

Kiitti LSV_Vinnielle.

Osaako kukaan viisas sanoa paljonko tarvitaan aikaa siirtymiseen J.F.Kenedyn kentältä La Guardian kentälle kun tullaan Suomesta J.F.K:lle ja tarkotus olisi jatkaa La Guardiasta :confused:

Osaako kukaan viisas sanoa paljonko tarvitaan aikaa siirtymiseen J.F.Kenedyn kentältä La Guardian kentälle kun tullaan Suomesta J.F.K:lle ja tarkotus olisi jatkaa La Guardiasta :confused:

Ongelma lienee siinä, että teet maahantulon JFK:llä? Eli sen kesto voi olla ehkä 15 minuutista useampaan tuntiin, riippuen vähän ruuhkasta. Googlella äkkiseltään ehdotti taksimatkan kestoksi noin 20 minuuttia -- tämäkin varmasti voi pahimmassa tapauksessa tuplaantua, jos olet ruuhka-aikaan perillä. Eli yksi viisas tapa voisi olla ottaa majoitus yhdeksi yöksi? Tällöin ei tarvitse hikoilla ajoissa kentälle pääsystä.

http://www.taxiautofare.com/us/Defa... INT. AIRPORT&Destination=laguardia&Time=1065

Vielä tarkentaen edelliseen, että sellainen ero siinä tulomaassa, josta tullaan Yhdysvaltoihin kyllä on, että se paljon riippuu niistä muistakin tulijoista. Esim. jossain Californian rajalla Mexicosta tullessa jono voi olla yllättävänkin pitkä autolla tultaessa. Toisaalta en usko näihin ongelmiin Kanadan rajalla, siksi en tätä aluksi edes maininnut.

Jos sä lennät Kanadasta Yhdysvaltoihin, niin osalla lentokentistä on jenkkien tullin toimipiste, eli ne tulli- ja maahantulomuodollisuudet hoidetaan ennen lentoa. Mitään ongelmaa ei pitäis suomalaisilla olla, mutta varsinkin Torontosta lähtevillä lennoilla siihen tulliin on hyvä varata reilusti aikaa.

Joo rukkasin lennot siten että lento montrealiin on vasta seuraavana päivänä nykiin saapumisesta. Eipähän ole kiirettä vaihdon kanssa.

Montrealista nykin kautta atlantaan on neljän tunnin vaihto joten pitäis kans riittää. Eikä siis kentän vaihtoa.

Mites sähkö usassa ja kanadassa? Saako kännykän ja tietokoneen kiinni seinään ja lataukseen normi hotskuissa vai tartteeko jotain adaptereita?

Tarvitsee adapterin. Pistoke on erilainen ja sieltä tulee ~110V 60Hz. Jos ei ole kiire niin paikanpäältä adapterin saa about viidellä dollarilla lähimmästä radioshack:sta, fry:sta, best buy:sta tai jostain muusta vimpainkaupasta.

Tarvitsee adapterin. Pistoke on erilainen ja sieltä tulee ~110V 60Hz. Jos ei ole kiire niin paikanpäältä adapterin saa about viidellä dollarilla lähimmästä radioshack:sta, fry:sta, best buy:sta tai jostain muusta vimpainkaupasta.

Ostetaampa paikanpäältä jos/kun alkaa tartteen...

e: kysytäämpä nyt vielä varmuuden vuoksi todella tyhmä kysymys. Dollareita varmaan saa masterilla marssimalla kentällä lähimmälle automaatille, ja taksit pelaa epäilemättä cashillä. Vuonna -91 oon viimeks ollu, ei muista kaikkea...

Viikonloppuna olisi edessä lähtö Souliin viikoksi ja mieltä askaruttaa jokunen asia. Miten on Visa Electronin toiminnan laita, voiko nostaa seinästä rahaa tai maksaa kassalla? Missä päin kannatta majoittua? Pärjääkö hyvällä englanninkielen taidolla? Töpselit taitavat olla samaa mallia kuin Suomessakin, ainakin pikaisen googletuksen mukaan?
Jos joku on Soulissa vieraillut, arvostaisin suuresti omakohtaisten kokemusten jakamista! Netistä on tullut luettua kaiken maailman juttuja kyseisestä kaupungista (mukaan lukien pakkikselta löytyvä matkakertomus), mutta lisätieto ei koskaan ole pahitteeksi.

Hei mites tällaisessa tilanteessa voi toimia:
Vuokrattiin pariksi viikoksi maaliskuussa kämpppä http://barcelona-home.com/fi:n kautta ja ihan hyvin asunnossa viihdyttiin. Eräänä iltana kuitenkin tullessamme asunnolle avasin oven aivan normaalisti, mutta vetäessäni avaimen pois lukosta avain katkesi! Ilmoitin tästä heti vuokraisännälle ja korjaaja tuli seuraavana päivänä ja korjasi lukon sekä antoi uuden avaimen. Matkan jälkeen kuitenkin odottelin talletuksen palauttamista tililleni ja vuokraisäntä veloitti minulta 80 euroa korjauksesta vedoten vuokrasopimuksen kohtaan, jossa kerrotaan:
"Locks: The keys that are handed in at the checkin work properly and have been tested. In the case of needed assistance regarding the locks, there will be an extra cost of 200 €."
Hän myös ilmoitti, että kompromissina hän ei veloita minulta koko summaa. Minä ilmoitin hänelle vedoten samaan kohtaan, että avaimessa on voinut olla valmistusvirhe enkä näin ollen ole velvollinen maksamaan mitään. Nyt tässä on pari sähköpostia vaihdettu eikä asia ole edennyt mihinkään, vaikka olen pyytänyt häntä tutkituttamaan asian valmistajalla. Hän on päättänyt että syy oli meidän ja avain täysin kunnossa. Nyt hän on jopa uhannut veloittaa minulta koko summan 200 euroa.

Mitä tässä voi tehdä? Voisiko tällaista laittaa esimerkiksi matkavakuutuksen piikkiin? Minulla on kuva katkenneesta avaimesta, mutta en saa selvää valmistajasta enkä näin ollen voi itse selvittää yhtään asiaa. Olen ilmoittanut asiasta pari kertaa barcelona-home:lle sähköpostitse, mutta en ole saanut mitään vastauksia sieltäkään suunnalta.
En jaksaisi enää taistella, kannattaako siis jättää asia sikseen vai onko minulla mitään mahdollisuuksia saada rahani takaisin.

Mä varmaan jättäisin asian tohon. On aika hankalaa lähteä taistelemaan Suomesta käsin. Varsinkin, kun tuo Barcelona Home toimii käsitykseni mukaan pelkkänä välittäjänä tuossa. Mä varmaan ottaisin ne rahat vastaan, mitä saisin ja sen jälkeen ilmoittaisin, että et voi suositella huoneistoa kellekään ja arviosi huoneiston vuokrausjutuista eivät ole hyvät tämän tapauksen johdosta (olettaen, että vuokraaja voi arvioida jossain noita huoneistoja).

Tuossa avamen katkeamisjutussa en näe sinun puoleltasi mitään tahallisuutta tai huolimattomuutta, jonka takia sinun kuuluisi joutua maksumieheksi. Toisaalta en myöskään tiedä, toimiiko Espanjassa mitään kuluttajasuojaviranomaisia, joista olisi oikeasti apua. Suomen kuluttajavirastosta voi toki kysyä neuvoa. En myöskään löytänyt Barcelona Homen sivuilta sopimusehdoista mitään erityistä kohtaa, tällaisen tapauksen varalla.

Laitan nämä linkit esille, vaikka tuskin täältä mitään apua tai vinkkejä löytyy:

http://www.ecc.fi/fi-FI/usein-kysyttya/majoituspalvelut/
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/matkustaminen/
http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/fi/index.html

Mitä tässä voi tehdä? Voisiko tällaista laittaa esimerkiksi matkavakuutuksen piikkiin?

Sinuna ottaisin sen mitä saan ja unohtaisin koko homman. Tappiot kirjaisin "odottamattomiin kuluihin", joita matkailusta usein seuraa.

Suunitelmissa olisi ottaa äkkilähtö Espanjaan tämän kuun lopussa, tarkoituksena mennä vaan treenaamaan ja rentoutumaan viikoksi. Eli paikasta tulisi löytyä ainakin punttisali :) muuten ei ole niin suurta väliä minkälainen paikka on, sillä tarkoituksena ei ole tehdä sen muuta kummempaa kuin nauttia auringosta ja treenata täysillä.
Jokunen vaihtoehto tuossa olisi mitä olen miettinyt, hinnat kaikissa kohteissa alle 250€ siinä suurin syy miksi juuri nämä vaihtoehdot:

-Santa Susanna
-Nerja
-Blanes
-Lloret De Mar

Olisiko antaa vinkkejä näistä?

Kohta puoliin on matka Lontooseen (4 vrk:n pituinen matka) ja mietin paljonko käteistä kannattaisi vaihtaa ja ottaa mukaan? Vissiin samaa hintaluokkaa eläminen kuin Suomessakin? Eikä tarkoitus ole tuhlailla kovinkaan. :D Mutta paikasta toiseen on liikuttava... Pystyykö Britanniassa maksamaan Visa Electronilla vai meneekö siitä jotain ylimääräistä maksua (kaveri pelotteli :wtf:)? Miten tippipolitiikka?

Kohta puoliin on matka Lontooseen (4 vrk:n pituinen matka) ja mietin paljonko käteistä kannattaisi vaihtaa ja ottaa mukaan? Vissiin samaa hintaluokkaa eläminen kuin Suomessakin? Eikä tarkoitus ole tuhlailla kovinkaan. :D Mutta paikasta toiseen on liikuttava... Pystyykö Britanniassa maksamaan Visa Electronilla vai meneekö siitä jotain ylimääräistä maksua (kaveri pelotteli :wtf:)? Miten tippipolitiikka?

Käteisen määrä riippuu niin omista tottumuksista, että paha sanoa mitään. Itse olen sniiduilia niin en edes viitsi sanoa kuinka vähän meni viikon reissulla, ette kuitenkaan usko :) Hintataso sama kuin suomessa tai vähän kalliimpi, joten arvioi siitä. Lontoosta löytyy sitten paikkoja, jotka ovat todella kalliita, mutta myös edullisia löytyy. Huom. isot museot on ilmaisia kaikille (Natural history museum, science museum, british museom jne)!

Kortilla pärjää hyvin lontoossa. Itsellä on visa ja maksoin sillä kokoajan, eikä mennyt mitään muuta kuin se provisio eri valuutasta. Electronista en osaa sano, varmista pankistasi. Visan proviso on pienempi kuin esim forexin helsinki vantaalla! Iso Britannia on "kortti maa" ja kaikissa paikoissa joissa asioin kävi kortti. Kaupoissa ja kioskeissa on itsepalvelu kassat, joissa voit maksaa kortilla tai käteisellä. Kortilla vaan kätevämpää kun ei tarvitse tunkea seteleitä koneeseen.

Liikkumiseen lontoon julkisilla oyster card. Kaikkein helpoin tapa ja kortti laskee aina edullisimman hinnan. Oikeesti kätevä systeemi. Bussilla päivän hintakatto oyster cardilla, jonka jälkeen ei veloiteta enempää, oli muistaakseni 4,2 puntaa ja yksittäinen matka oli muistaakseni 1,4 puntaa. Panttia oyster cardista joutuu maksamaan 5 puntaa ja siihen voi sitten ladata rahaa minkä tarvii. Oysterin voi hankkia lähes joka kioskista tai junasemalta. Ilman oysteria matkustus julkisilla on kalliimpaa (tarkat hinnat voi heittää, mutta tuota suuruus luokkaa).

Viimeksi muokattu:
Sitä Oysterin panttia ei sitten saa lähtiessä enää takaisin lentokentällä, eli ota 5punnan korttipantti takaisin jo keskustassa.

Onko Helsinki-Vantaan lentoaseman taxfreemyymälässä kolmen tähden Jallua?
Ei jaksaisi raahata tuliaisjuomia täältä pohjoisesta asti...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom