raaka rive sekä lattiasta että riipuksista
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kun vedin ekan kerran maasta 170kg niin oma trapezius oli ainakin aivan olematon, eli en nyt sanoisi että mave on mikään kunnon liike nimenomaan kyseiselle lihakselle.
Siis sillon ku ekan kerran vedin maasta ton niin en kyykkäilly niin paljon. Ja en ole mitenkään hirveän lahjakas tässäkään lajissa joten kyllä tossa oli jo treeniä alla todella paljon. Tarkotin nimenomaan trapeziuksen alaosaa, kyllä ne epäkkäät saa kasvuun helposti mavettamalla mutta ymmärsin että AP:n ongelma oli juuri trapsien alaosa.Olitko vedelly maasta kovinkin aktiivisesti? 170kg maveen ei juuri tarvitse maastavetoa tehdä, jos vaan kyykkää paljon, joten ei se mavetulos vielä juuri mitään kerro. Muutenkaan 170kg maveen ei kovin iso tarvitse olla.
Tuli vaan mieleen, kun itse oon mavetellut melko ahkerasti muihin liikkeisiin nähden ja trapsit ovat kehittyneet paremmin kuin tarpeeksi ilman yhtäkään toistoa kohautuksia tai mitään muutakaan trapsiliikettä. Aijuu, suosittelen myös rinnallevetoa ja tempausta, jos vaan riittää kärsivällisyys tekniikan opetteluun. Ne on ehkäpä vielä tehokkaammat tai vähintään yhtä tehokkaat liikkeet epäkkäiden kasvattamiseen. Ja nyt puhutaan epäkäslihaksen kasvatuksesta kokonaisuudessaan ylhäältä alas.
Siis sillon ku ekan kerran vedin maasta ton niin en kyykkäilly niin paljon. Ja en ole mitenkään hirveän lahjakas tässäkään lajissa joten kyllä tossa oli jo treeniä alla todella paljon. Tarkotin nimenomaan trapeziuksen alaosaa, kyllä ne epäkkäät saa kasvuun helposti mavettamalla mutta ymmärsin että AP:n ongelma oli juuri trapsien alaosa.
Niinkuin tässä on aikasemmin jo sanottu niin trapsezius lihas aktivoituu riippuen siitä mihin suuntaan olkapää liikkuu. Eli olankohautukset yläosaa, eli olkapäiden liike ylöspäin ja kulmasoudut joissa olkapää liikkuu taaksepäin aktivoi taas trapeziuksen keski/alaosaa .Mun käsittääkseni trapsit on yhtä ja sama lihasta, eikä siinä oo mitään ala -ja yläosaa erikseen. Eli et voi kehottää esim. vain sen alaosaa vaan koko lihasta kauttaaltaan. Selviäähän se tosta kuvastakin.
Kuten jo aiemmin kirjoitinkin, en suoraansanottuna ole oikeastaan tajunnut, että ns. epäkkäät ovat samaa lihasta ja epäkkäitä en ole varsinaisesti treenannut. Olen siis ajatellut jotenkin niin, että olan kohautukset ottaa vaan ns. epäkkäisiin, eli hartian päälle eikä niinkään selän puolelle. Vetoliikkeiden joissa olat liikkuu vaakasuunnassa ja lavat tekee töitä, olen kuvitellut olevan juuri tuon trapsin tehokasta aktivoimista/treenaamista.
Kun tuo on kuitenkin samaa lihasta, niin onko tosiaan mahdollista tehokkaasti kohdistaa rasitusta lihaksen eri osiin, kuten Crrc tuossa ylempänä esittää, vai onko erot merkityksettömän pieniä (vrt. keskustelu vinopenkin ylärintaa aktivoivasta vaikutuksesta normipenkkiin verrattuna).
Mavea teen ihan lasten painoilla ja tekniikkaa hakien, joten en saa liikkeestä kaikkea hyötyä irti ja apuliikkeet ovat varmasti tarpeen.
Mitä toimenpiteitä teen, jotta saan pullean kolmion selkääni?
Vetoliikkeissäkin on tärkeää mihin vetää. Trapezius aktivoituu parhaiten, kun vedetään päänseudun alueelle, joten suosittelen edelleen face pulleja, jota voit tehdä vaikka alataljassa. Itse käytän köyttä ja neutraalia otetta, eli rystyset toisiaan kohden ja peukut kohti itseään.
Ja samalla hitaasti ja hallitusta nakertaa olkapäänsä rikki.
Kun tuo on kuitenkin samaa lihasta, niin onko tosiaan mahdollista tehokkaasti kohdistaa rasitusta lihaksen eri osiin, kuten Crrc tuossa ylempänä esittää, vai onko erot merkityksettömän pieniä (vrt. keskustelu vinopenkin ylärintaa aktivoivasta vaikutuksesta normipenkkiin verrattuna).
Tempauksessa negatiivinen vaihe erityisen tärkeä? Millainen on tempauksen negatiivinen vaihe, jäänyt kyllä tekemättä moinen pahemman kerran...