• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Trapetsius kuosiin, miten?

Liittynyt
24.1.2007
Viestejä
1 466
Olen yrittänyt panostaa erittäin paljon selkätreeniin viimeisen 3kk ajan ja mielestäni en ole saanut mitään kehitystä aikaiseksi trapetsiuksessa, jonka paikalla selässä on oikeastaan tyhjä monttu.



Latsit leviää ja takaolatkin ovat turvonneet ainakin pikkusen, lisäksi voimaa tullut molempiin, mutta trapetsius tosiaan täysin olematon.

Selkäliikkeinä mm.
- mave
- leveä ylätalja
- ylätalja pystyotteella
- alataljaa v-kahvalla
- alataljaa suoralla tangolla
- kulmasoutua käsipainoilla
- kulmasoutua erilaisissa laitteissa (joista ainakin yhden pitäisi ottaa maksimaalisesti juuri trapetsiukseen
- pulloveria taljassa ja pullover laitteessa

Leuanvetoa en pysty tällä hetkellä tekemään, joten se ei ole sisältynyt enää treeneihin, mutta aikoinaan tuli niitäkin nyittyä leveellä myötäotteella selkätreenien aikana.

Pitäisikö joku "pull down" tyylinen liike ottaa lisäksi?

Aluksi tein pitkää sarjaa (15-20 toistoa) tuntuumaa hakien, mutta nyt olen yrittänyt runnoa vähän rujommin lyhyempää sarjaa (n.10 toistoa) ns. massaliikkeissä (kulmasoutu/ylätalja/alatalja) ja muissa pumppaillut vähän parempaa tuntumaa hakien.

Olenko täysin hakoteillä treenini (liikkeet tai sarjapituudet) kanssa, vai puuttuuko multa lihas selästä? Ja se trapetsius on oikeasti täysin olematon ja heikko, enkä saa siihen kovinkaan helposti hyvää tuntumaa, toisin kuin esim. latseille.

Mitä toimenpiteitä teen, jotta saan pullean kolmion selkääni? Viroon implanttia hakemaan? :)
 
Liittynyt
11.9.2011
Viestejä
894
Miten voit olettaa trapsien kasvavan josset tee niille mitään liikettä? Kulmasoutu laitteessa ottais maksimaalisesti trapsiin? Kuulostaa aika kaukaa haetulta, raskaat kulmasoudut tangollakaan eivät ota trapseihin lähellekkään yhtä hyvin kuin esim. maastaveto tai kohautukset.
 
Liittynyt
24.1.2007
Viestejä
1 466
Mave unohtui listalta. Lisätty.

Eli kohautukset mukaan?
Niitä en ole tosiaan tajunnut tehdä, koska olen aina ajatellut niiden ottavan lähinnä epäkkäihin, anatomian tuntemus siis huonolla tasolla.
Kannattaako kohautuksia alkaa tekemään aluksi pienemmillä painoilla pidempää sarjaa pumppaillen ja tuntumaa hakien, vai heti vaan mahdollisimman isoilla painoilla lyhyempää sarjaa?
 

I_H

Liittynyt
13.11.2010
Viestejä
349
Mave unohtui listalta. Lisätty.
Eli kohautukset mukaan?
Suosittelen, itse vaikka oonkiin vielä ihan ruipelo niin kohautuksilla ja mavella trapetsius tuntu kasvavan räjähdysmäisesti.
 
Liittynyt
28.1.2003
Viestejä
767
Kohautusveto tempausotteella, mulla ainakin toimii kuin hirvi pakkassäällä. Normikohautukset ei tunnu epäkkäissä juuri miltään ton tempausvedon rinnalla
 
Liittynyt
4.5.2011
Viestejä
452
Rackpullit ottaa vielä paremmin trapeziukseen kuin maastaveto, mikä on oikeastaan sama liike, mutta tanko nostetaan raudoilta vähän alle polvien tasolta. Facepullit kannattaa ottaa myös ohjelmaan sekä kohautukset kulmia vaihdellen (mm. vinopenkissä n. 70 asteen kulmassa ja normaalit kohautukset). Alataljaa taisitkin jo tehdä.

Trapseille toimii ihan hyvin keskipitkät sarjat, koska se on lihassäie 1 dominoiva sen "ryhtilihas" luonnon takia.
 
Liittynyt
19.4.2009
Viestejä
2 319
Eli kohautukset mukaan?
Niitä en ole tosiaan tajunnut tehdä, koska olen aina ajatellut niiden ottavan lähinnä epäkkäihin, anatomian tuntemus siis huonolla tasolla.
Kannattaako kohautuksia alkaa tekemään aluksi pienemmillä painoilla pidempää sarjaa pumppaillen ja tuntumaa hakien, vai heti vaan mahdollisimman isoilla painoilla lyhyempää sarjaa?
Ööh...haluat trapeziuksen kasvamaan mutta et tee kohautuksia, koska oletat sen ottavan lähinnä epäkkäisiin? Taitaa olla myös alan sanaston tuntemus hieman hakusessa :)
 
Liittynyt
11.3.2008
Viestejä
6 422
Ikä
32
Kun vedin ekan kerran maasta 170kg niin oma trapezius oli ainakin aivan olematon, eli en nyt sanoisi että mave on mikään kunnon liike nimenomaan kyseiselle lihakselle.
Kannattaa tarkistaa vielä kerran että teet kulmasoudut ja alatalja soudut oiken, eli niin että alussa kunnon venytys (olkapäät eteen) ja sitten kunnon supistus (olkapäät kunnolla taakse ja lavat yhteen). Kannattaa katsoa esimerkiksi Gymlog selästä mikä löytyy http://www.youtube.com/watch?v=TO7kexLSMJs& tuolta.
 
Liittynyt
7.9.2011
Viestejä
656
Kohautukset käsipainoilla, rauhallisesti ja pitkällä liikeradalla, ei nylkyttämällä ja repimällä.
 
Liittynyt
4.5.2011
Viestejä
452
Kaikkien ylistäessä kohautuksia tahdon muistuttaa, että trapeziuksella on muitakin ominaisuuksia kuin olkapäiden ylösvienti, jonka ylimmät säikeet tekevät, siis ei ole kovin todennäköistä, että kehittää itselleen tappajatrapsit pelkillä kohautuksilla, vaan tarvitaan monipuolisempaa treeniä, kuten vetoliikkeitä.
 
Liittynyt
7.9.2011
Viestejä
656
Kaikkien ylistäessä kohautuksia tahdon muistuttaa, että trapeziuksella on muitakin ominaisuuksia kuin olkapäiden ylösvienti, jonka ylimmät säikeet tekevät, siis ei ole kovin todennäköistä, että kehittää itselleen tappajatrapsit pelkillä kohautuksilla, vaan tarvitaan monipuolisempaa treeniä, kuten vetoliikkeitä.
Ei tietenkään pelkästään, ajattelin vaan jos tekee jo maven, ylätaljaa ja kulmasoudun niin kohautukset on siihen settiin hyvä lisäys.
 
Liittynyt
24.1.2007
Viestejä
1 466
Kannattaa tarkistaa vielä kerran että teet kulmasoudut ja alatalja soudut oiken, eli niin että alussa kunnon venytys (olkapäät eteen) ja sitten kunnon supistus (olkapäät kunnolla taakse ja lavat yhteen). Kannattaa katsoa esimerkiksi Gymlog selästä mikä löytyy http://www.youtube.com/watch?v=TO7kexLSMJs& tuolta.
Jeps, gymlogin "Back Blast" -katsottu ja siitäkin jotain ideoita otettu (esim. pullover treenin alkuun) ja tekniikka katsottu kuntoon ulkopuolisen kanssa, tosin aiemmin olen tehnyt ns. väärällä tekniikalla, mutta nyt siis tämän tehojakson ajan kyllä oikein tai ainakin huomattavasti paremmalla tekniikalla kuin aikaisemmin.

Tuntuman saaminen on hanklaa, kun tuo osa-alue on jäljessä pahasti.
Mave unohtui aluksi listalta, koska miellän sen enemmän alaselkä/lantio/perse/reisitreeniksi ja teenkin sen osana jalkatreeniä.
 
Liittynyt
24.1.2007
Viestejä
1 466
Kaikkien ylistäessä kohautuksia tahdon muistuttaa, että trapeziuksella on muitakin ominaisuuksia kuin olkapäiden ylösvienti, jonka ylimmät säikeet tekevät, siis ei ole kovin todennäköistä, että kehittää itselleen tappajatrapsit pelkillä kohautuksilla, vaan tarvitaan monipuolisempaa treeniä, kuten vetoliikkeitä.
Vetoliikkeitä on treenissä aika paljon ja olin kyllä kuvitellut niiden kattavan aika hyvin tuon trapetsiunkin alueen, mutta nyt kiinnitin huomiota latsien kehittymiseen, mutta tuon trapetsiuksen seudun täydelliseen kehittymättömyyteen niin havahdun ajattelemaan asiaa tarkemmin.

Treenaan yksin ja kokeneempien neuvoista ei oikeassa elämässä pääse kauheasti nauttimaan, eli PT palvelujen käyttäminen voisi olla jälleen järkevää.
 
Liittynyt
16.12.2007
Viestejä
207
Pystysoutu hallitulla ja hitaalla negatiivisella vaiheella ottaa jonkin verran myös epäkkäisiin
 
Liittynyt
4.5.2011
Viestejä
452
Vetoliikkeitä on treenissä aika paljon ja olin kyllä kuvitellut niiden kattavan aika hyvin tuon trapetsiunkin alueen, mutta nyt kiinnitin huomiota latsien kehittymiseen, mutta tuon trapetsiuksen seudun täydelliseen kehittymättömyyteen niin havahdun ajattelemaan asiaa tarkemmin.

Treenaan yksin ja kokeneempien neuvoista ei oikeassa elämässä pääse kauheasti nauttimaan, eli PT palvelujen käyttäminen voisi olla jälleen järkevää.
Vetoliikkeissäkin on tärkeää mihin vetää. Trapezius aktivoituu parhaiten, kun vedetään päänseudun alueelle, joten suosittelen edelleen face pulleja, jota voit tehdä vaikka alataljassa. Itse käytän köyttä ja neutraalia otetta, eli rystyset toisiaan kohden ja peukut kohti itseään.

Pystysoutu hallitulla ja hitaalla negatiivisella vaiheella ottaa jonkin verran myös epäkkäisiin
Ja samalla hitaasti ja hallitusta nakertaa olkapäänsä rikki.
 
Ylös