mage sanoi:
Myyminen on oikeaa hikistä inhottavaa työtä jota itsekin teen. Olen tehnyt jo 15-vuotta ja se ei Sarasvuon kursseilla jännemmäksi muutu.
On valitettavaa mage, jos todellakin ajattelet työstäsi noin. 15 vuotta on pitkä aika olla alalla, jos se ei tuon enempää nappaa.
Tuosta vision ja strategian merkityksestä oli jossain toisessa threadissa aika korkeatasoista keskustelua. Muistan ainakin lej:n heittäneen siellä hyvää ja asiantuntevaa tekstiä. Uskon vahvasti, että laatimalla toimiva ja realistinen visio sekä sitä tukeva strategia saadaan toiminnalle ja businekselle ryhtiä ja jämäkkyyttä toimialasta ja yrityksen koosta riippumatta. Sama on myös elämässä. Tietty tavoitteellisuus ja päämäärähakuisuus helpottaa huomattavasti ja johtaa parempiin tuloksiin. Esimerkkinä vaikkapa tavoitteena keholavalle nousu. Tavoitteeseen mietitään keinot ja keskitytään tekemään oikeita asioita. Ylimääräinen sählääminen ja energian/varojen tuhlaaminen jää pois.
Konsulttifirmojen mainetta on heikentänyt syyllistyminen peruskonseptien pinnallinen soveltaminen ymmärtämättä oikeasti syvällisesti asiakkaan toimialaa. Näin sen ei tulisi olla, vaan luonnollisesti asiakasta (yritystä) tulisi auttaa syvällisempään tutkimukseen perustuvalla tiedolla. Verrataan esimerkiksi lääkärin työhön. Ei potilasta voi auttaa sormia napsauttamalla, vaan ensin tulee tietää, mikä asiakasta vaivaa ja miten häntä voi auttaa.
Trainer's Housen sivut pursuavat tiettyä jargonia, ammattisanastoa, joka jää hämäräksi meille, joilla ei ole asiantuntemusta esimerkiksi strategisesta johtamisesta. Kuitenkin yrityksen kohderyhmä, joille sivuilla kerrotut asiat on tarkoitettu, ymmärtää erittäin hyvin mitä termeillä tarkoitetaan. Joka ammattiin sisältyy oma ammattisanastonsa. Tässä asiantuntijat puhuvat keskenään.
On ihan totta, että se on todellinen taituri, joka osaa selittää vaikeatkin asiat yksinkertaisesti ja ymmärrettävällä tavalla. Monesti on vaan helppo turvautua jargonin taakse, eritoten nuorten vastavalmistuneiden, koska sillä haetaan erottuvuutta taviksista. Kukapa meistä ei olisi siihen joskus syyllistynyt.
Varmasti TH:n sivuilla on kuitenkin mietitty sivujen sanoma hyvinkin tarkasti, eli ketä ja millä tavoin tässä lähdetään lähestymään.
Iso haaste strategisessa johtamisessa (mitä tämä keskusteltu on sivunnut) on tuo "jalkauttaminen" koko organisaatioon. Se ei riitä, että ne harvat asiantuntijat kirjoittavat sen lapun pumpun tulevaisuudesta. Se viesti pitää saada kaikkien tietoon, jotta jokainen osaa hoitaa oman hommansa siten, että kokonaisuus toimii ja vie firmaa sinne haluttuun suuntaan.
Se ei vaan ole tavallisen työntekijän vika, että sanat strategia ja visio eivät kiinnosta eikä nappaa. Se on strategiatyön asiantuntijoiden, jotka eivät osaa muuttaa sanomaansa ymmärrettävään muotoon.
Sen eteen tässä itsekin painan kovastiduunia, että tilanne joskus tulevaisuudessa olisi toisin. Lapsellisena tavoitteena on toisaalta tehdä strategiatyöstä oikea ammatti ja karsia ammattitaidottomat puoskarit alalta pois pelleilemästä. Toinen haaste on tuo asioiden ymmärrettäväksi tekeminen.