Trainer´s house

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Pitkiä kalliita puheita ja menestymisoppaiden aforismeja. Ei sovi yrityksille jossa tehdään oikeita töitä. Asiakkaina kaikenmaailman Sonerat joissa väliportaan pukumaunoja on jo motivoitu Saariselällä, värikuulasodassa ym ym. Sarasvuo on vaan yksi tempuntekijä lisää.

Ei tyhmä ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jotkut organisaatiot ovat oikeasti niin isoja, ettei niitä enää pelkällä maalaisjärjellä johdeta, vaan erilaisista teoreettisista työkaluista voi olla paljonkin apua. Trainer's housen kompetenssista en osaa sanoa, mutta puheissaan osaavat ainakin tehdä itsestään sanahelinää täynnä olevia pellejä konkreettisen konsultoinnin sijaan.
 
JoAT sanoi:
En tiedä pystyisikö TH auttamaan Pakkista suuresta. Syynä on se, että Pakkis käsittääkseni kasvaa koko ajan. TH pyrkii auttamaan suvantovaiheessa olevia yrityksiä uuteen kasvuvaiheeseen...

Ja Pakkiksen henkilökunta ei kovin suuri määrällisesti ole ja pojat ovat varmasti erittäin sitoutuneita työhönsä. Sitten jos pakkis joskus kasvaisi niin, että kauppoja olisi vähän joka kaupungissa, olisi tilanne jo varmasti ihan erilainen.

Tuttuja juttuja nuo meilläkin on, laatujärjestelmää kasataan parhaillaan. Ja konsulttifirma meilläkin on sitä vetämässä ja tavoitteenahan toki aina on se tulokset ja myynnin kasvattaminen.
 
Heikki722 sanoi:
Olen ymmärtänyt niin, että kalliin koulutuspäivän tilaaminen on sekä viesti, että palkinto yrityksen työntekijälle. Se on sikäli viesti, että "yrityksessämme halutaan panostaa henkilöstön ja toiminnan kehittymiseen suurella rahalla" ja sikäli palkinto, että koulutuspäivät ovat mukaansatempaavia ja erittäin viihdyttäviä.

Olen käynyt tuollaisessa koulutuspäivässä entisen firman kaa, ja olihan siinä just toi pointti. Ihan hyvä mieli oli sen päivän jälkeen, vaikka selitykset olivat niin kaukana mistään konkreettisesta ettei kukaan pystynyt sanomaan mitä muutoksia ton perusteella oikeasti tapahtuisi.

Loppukädessä firma kustansi yhden koulutus / virkistyspäivän duunareille, viikottaiset vastaavat (mökkeily / ryyppykeikat) jollekin "työtyytyväisyys-työryhmälle" (siis kaikki firman pikkupomot), eikä mikään muuttunut.
 
mage sanoi:
Pitkiä kalliita puheita ja menestymisoppaiden aforismeja. Ei sovi yrityksille jossa tehdään oikeita töitä. Asiakkaina kaikenmaailman Sonerat joissa väliportaan pukumaunoja on jo motivoitu Saariselällä, värikuulasodassa ym ym. Sarasvuo on vaan yksi tempuntekijä lisää.
No joo. Tää nyt oli sellainen kommentti "oikeita töitä" että olisi voinut laittaa tuonne paperiliitto-ketjuun. Myyntihommissa oleville TH antaa ihan hyviä vinkkejä. Ymmärrän täysin että jos sinne luennolle laitetaan esim. joku ison firman perusduunari, vaikka putkimies, niin ei sitä hirveästi nappaa ne menestysvinkit. Välillä vit..taa perussuomalainen väliportaan pukumaunojen tai pomojen arviointi. Kyllä ne pukumaunotkin tekee siellä töitä. Avaisitko vielä tuon "oikeita töitä" käsitteen, mitä se sisältää?
Jos sulla on sanotaan vaikka 20 hengen maansiirtofirma, jossa on firman tj, yksi sihteeri, yksi työnjohtaja, yksi myyjä ja 16 duunaria, niin onko noi kolme pukumaunoa + sihteeri siellä turhaan?
 
Heikki722 sanoi:
Olen ymmärtänyt niin, että kalliin koulutuspäivän tilaaminen on sekä viesti, että palkinto yrityksen työntekijälle. Se on sikäli viesti, että "yrityksessämme halutaan panostaa henkilöstön ja toiminnan kehittymiseen suurella rahalla" ja sikäli palkinto, että koulutuspäivät ovat mukaansatempaavia ja erittäin viihdyttäviä.

Noin minäkin sen homman ymmärsin kun oltiin juuri tuon TH:n ja Sarasvuon koulutustilaisuudessa yksi päivä. Aamupäivä oli sellaista auditoriossa luennon kuuntelua mutta siinä oli välillä aina sellaisia toimintaan mukaansa tempaavia juttua ettei käynnyt pitkäveteiseksi.
Iltapäivällä sitten TH oli järjestänyt sellaisen "roolipelin" hotellin ravintolaan.
Kokonaisuudessa firma maksoi kaiken niin yöpymisestä juomisiin siellä. Toisaalta firmalla oli kaksi ajatusta tuosta: että palkitsevat meidät hyvästä tuloksesta ja että omaksuttaisiin jotain tuosta "koulutuksesta" että tehtäisiin seuraavana vuonna viellä parempi tulos.

Kokonaisuudessa en varmaankaan mitään kunnollista "potkua" tai muutakaan lisävirtaa saannut tuosta koulutuksesta mutta muuten siellä oli mukavaa.
 
Mike sanoi:
Olen joskus miettinyt mitä TH pystyisi tuomaan Pakkotoistoon lisää niin, että se kasvaisi vielä kovempaa? Fiilis on, että täysin alasta tietämätön ihminen ei kykenisi intensiivisesti tunteella ja vaistoilla vedettyä toimintaa parantamaan. Ja tässä nyt luetaan pois lisäpääoman mahdollisuudet, rahalla nimittäin tehdään aina lisää rahaa.

Itse uskon että kasvun/menestyksen perusmekanismit ovat samat alasta riippumatta - myös perusvirheet usein samat. Hyvä ja kokenut konsultti pystyy ainakin auttamaan asiakastaan tekemään oikeita päätöksiä ja ehkä välttämään yleisimmät virheet.
 
muzzi sanoi:
Itse uskon että kasvun/menestyksen perusmekanismit ovat samat alasta riippumatta - myös perusvirheet usein samat. Hyvä ja kokenut konsultti pystyy ainakin auttamaan asiakastaan tekemään oikeita päätöksiä ja ehkä välttämään yleisimmät virheet.
Tämä bisnes on todella yksinkertaista ja arvokkainta tässä on kokemus alalta, mitään mullistavia strategioita ei tällä alalla voi kehitellä, ei ainakaan jälleenmyyjäsektorilla.
 
Täyttä paskaahan tuollainen konsultointi on ja tärkein viesti on juuri se että yritys laittaa palamaan rahaa työntekijöiden puolesta. Nämä konsultit eivät tiedä mitään konsultoimiensa yritysten liiketoiminnasta, joten pakostakin sellaisesta konsultoinnista tulee ympäripyöreää paskanjauhamista kun konsultti yrittää hiki otsalla peittää sitä tosiasiaa että ei tiedä yrityksen toiminnasta muuta kuin sen minkä on krapuloissa aamuvarhaisella netistä lukenut.
 
Mike sanoi:
mitään mullistavia strategioita ei tällä alalla voi kehitellä, ei ainakaan jälleenmyyjäsektorilla.

Ton kaavan mukaan varmaan myös moni "tuomitsi" pakkiksen idean alunperin. Ja nykyään varmaan montaa se myös harmittaa.. :hyper:

Pointti oli se että jos ajattelee että mitään ei voi enää kehitellä, ei mitään myöskään yleensä kehity. Kun taas jos kokoajan on "tuntosarvet" herkkinä, voi tärpätä joskus hyvin. :)
 
Jos Mike haluaisi lähteä systemaattisesti kehittämään businestaan (ajatuksia) voisi sen tiivistää oikeastaan kolmeen asiaan:

1. Markkinoinnin optimointiin
- Mihin saakka tuotteiden näkyvyyttä voidaan nostaa panos/tuotos -suhteen optimoimiseksi
- Oikeiden tuotteiden valintaan

2. Tuotekohtaisten hintajoustojen viilaukseen
- Paras mahdollinen kate suhteessa myynnin volyymiin

3. Varaston kiertonopeuden optimointiin

Myyntikanavien viilaamiset, kauppapaikan sijainnit, laajennukset sun muut jätän tässä vaiheessa pois. Business on hyvin yksinkertaista ja eikä millään taikaiskulla sitä sen fantsummaksi saa. Toki rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta realiteetit tulevat tässäkin nopeasti vastaan.

Mike on mielestäni hyvällä kannattavalla tiellä, jossa luontainen palvelu korvaa ahneuden. Viidakkorumpu kumisee koko ajan mainetta eteenpäin. Uskon asiakkaidenkin arvostavan tätä eniten. It´s all about execution.
 
Dean Kuntz sanoi:
Täyttä paskaahan tuollainen konsultointi on ja tärkein viesti on juuri se että yritys laittaa palamaan rahaa työntekijöiden puolesta. Nämä konsultit eivät tiedä mitään konsultoimiensa yritysten liiketoiminnasta, joten pakostakin sellaisesta konsultoinnista tulee ympäripyöreää paskanjauhamista kun konsultti yrittää hiki otsalla peittää sitä tosiasiaa että ei tiedä yrityksen toiminnasta muuta kuin sen minkä on krapuloissa aamuvarhaisella netistä lukenut.

Voi Jönssi sun kanssas. Voitkin laittaa itsellesi siguksi "asiantuntija". Oletko koskaan kuullut lisäarvoperusteisesta laskutuksesta? :jahas:
 
Sarasvuolla on tod.näk. yksi valmiiksi tehty aihio, johon on nussittu kaikki info ja hengennostatuspaska muualta. Tuota valmista sapluunaa räätälöidään pikkusen aina yrityskohtaisesti - varmaan jonkin sihteerin toimesta. Onhan nyt ihan paskapuhetta, että yksi pässi (Sarasvuo) käy yrityksen toimialasta riippumatta vetämässä jonkin haista paska -luennon, ja sen jälkeen ko. yrityksellä alkaa homma luistaa.

Sarasvuo myy immateriaalista "tuotetta", ei mitään näkyvää. Asiakasyritys ei välttämättä kaiken kauniiden korulauseiden ja sivistyssanojen keskellä tiedä, että nyt sitten tuli ostettua melko kallis läjä paskaa. Itseäni ihmetyttää, mikä helvetti tekee Sarasvuosta jonkin spesialistin vision, strategian ja johtajuuden saralla? Osaahan se puhua, mutta onko sillä mitään sanottavaa? Ihminen, joka kuuntelee Sarasvuon sanomaa - ei itse Sarasvuota - huomaa melko pian saavansa aika paljon ei mitään.

Itse olen aika tarkka erottamaan ihmisten puheista hyvin äkkiä ytimen - jos sitä siellä ylipäänsä onkaan. Yhtä nopeasti myös erotan ihmiset jotka piilottavat tyhjän sisältönsä sivistyssanaverhon taakse. Yliopistolla näitä sivistyssanaintellektuelleja tapaa harva se päivä. Onhan niitä tosin ihan huvittavaa kuunnella.

T: Business Opportunity Penetrator
 
Markku sanoi:
No joo. Tää nyt oli sellainen kommentti "oikeita töitä" että olisi voinut laittaa tuonne paperiliitto-ketjuun. Myyntihommissa oleville TH antaa ihan hyviä vinkkejä. Ymmärrän täysin että jos sinne luennolle laitetaan esim. joku ison firman perusduunari, vaikka putkimies, niin ei sitä hirveästi nappaa ne menestysvinkit. Välillä vit..taa perussuomalainen väliportaan pukumaunojen tai pomojen arviointi. Kyllä ne pukumaunotkin tekee siellä töitä. Avaisitko vielä tuon "oikeita töitä" käsitteen, mitä se sisältää?
Jos sulla on sanotaan vaikka 20 hengen maansiirtofirma, jossa on firman tj, yksi sihteeri, yksi työnjohtaja, yksi myyjä ja 16 duunaria, niin onko noi kolme pukumaunoa + sihteeri siellä turhaan?

Pukumauno=tukka hyvin, tumma puku, Audi A6, niljakas.
Myyntimies=ammattireiska siinä missä putkimieskin. Voi olla silti hyvin pukeutunut vaikka ei olekkaan pukumauno. Eron huomaa kun kättelee.

Myyminen on oikeaa hikistä inhottavaa työtä jota itsekin teen. Olen tehnyt jo 15-vuotta ja se ei Sarasvuon kursseilla jännemmäksi muutu.
 
maximillian sanoi:
Ton kaavan mukaan varmaan myös moni "tuomitsi" pakkiksen idean alunperin. Ja nykyään varmaan montaa se myös harmittaa.. :hyper:

Pointti oli se että jos ajattelee että mitään ei voi enää kehitellä, ei mitään myöskään yleensä kehity. Kun taas jos kokoajan on "tuntosarvet" herkkinä, voi tärpätä joskus hyvin. :)
Pakkotoistohan lähti forumina, ei siitä elätelty missään vaiheessa tämäntasoista komboa.

Aimo, hyviä mietteitä. Mainostamiseen ei meidän ole järkeä panostaa koska aika vähän on kanavia forumin lisäksi, millä saavuttaisi samanverran kohderyhmää ja jos semmoinen kanava olisi, maksaisi se maltaita. Katteet on mietitty kovin tarkasti, kompromisseja niissäkin on tehtävä, että yritys pitäisi normaalin terveen kasvun. Haluamme tarjota jatkossakin hyviä ravinteita asiakkaille, joten ahneus ja liian suurien volyymien tavoittelu ei kuulu meidän strategiaan. Yhteistyö Fastin kanssa on tuonut uusia tuulia Pakkotoistonkin toimintaan, paljon vakaammin mennään kun on varmat toimittajat alla. Jotain pientä uuttakin on tulossa pian meille räätälöidyn tuotteen muodossa.
 
japa sanoi:
Toisaalta firmalla oli kaksi ajatusta tuosta: että palkitsevat meidät hyvästä tuloksesta ja että omaksuttaisiin jotain tuosta "koulutuksesta" että tehtäisiin seuraavana vuonna viellä parempi tulos.

Kokonaisuudessa en varmaankaan mitään kunnollista "potkua" tai muutakaan lisävirtaa saannut tuosta koulutuksesta mutta muuten siellä oli mukavaa.

Juu, ja kun firma vielä merkkaa tuon koulutustilaisuudeksi, niin saa vähentää kulut verotuksessa.

Bisneksistä ja mainoksista mitään ymmärtämättömänä:
Mainoskanava pakkikselle? Ei omaan silmään vaikuta kovin kalliilta mainoksilta...
http://www.uutislehti100.fi/ajankohtaista/index.php

Tota lehdykkää kuitenkin lukee aika helvetin moni.

Edit: Ups, oli jotain tammietu-juttuja, mutta anyways. ;)
 
SniffDaddy sanoi:
Sarasvuolla on tod.näk. yksi valmiiksi tehty aihio, johon on nussittu kaikki info ja hengennostatuspaska muualta. Tuota valmista sapluunaa räätälöidään pikkusen aina yrityskohtaisesti - varmaan jonkin sihteerin toimesta. Onhan nyt ihan paskapuhetta, että yksi pässi (Sarasvuo) käy yrityksen toimialasta riippumatta vetämässä jonkin haista paska -luennon, ja sen jälkeen ko. yrityksellä alkaa homma luistaa.
Uskon vahvasti siihen, että ei ole yhtä aihiota. TH:n yrityksille tarjoamat palvelut eivät todellakaan ole jonkun sihteerin muokkaamia ja hätäisesti kasaan kerättyä copy-paste kamaa. Besides, paikalle tuskin ilmestyy yksi "pässi", uskoisin kyseessä olevan ennemminkin joukko konsultteja.

SniffDaddy sanoi:
Sarasvuo myy immateriaalista "tuotetta", ei mitään näkyvää. Asiakasyritys ei välttämättä kaiken kauniiden korulauseiden ja sivistyssanojen keskellä tiedä, että nyt sitten tuli ostettua melko kallis läjä paskaa. Itseäni ihmetyttää, mikä helvetti tekee Sarasvuosta jonkin spesialistin vision, strategian ja johtajuuden saralla? Osaahan se puhua, mutta onko sillä mitään sanottavaa? Ihminen, joka kuuntelee Sarasvuon sanomaa - ei itse Sarasvuota - huomaa melko pian saavansa aika paljon ei mitään.
Tuote voi olla immateriaalinen, mutta tulos ei. Tulos pystytään osoittamaan numeroina, esim. myynnin kasvuna tai kannattavuuden parantumisena. Siitä oli jo aikaisemmin tässä threadissa puhetta.
 
mage sanoi:
Myyminen on oikeaa hikistä inhottavaa työtä jota itsekin teen. Olen tehnyt jo 15-vuotta ja se ei Sarasvuon kursseilla jännemmäksi muutu.

On valitettavaa mage, jos todellakin ajattelet työstäsi noin. 15 vuotta on pitkä aika olla alalla, jos se ei tuon enempää nappaa.

Tuosta vision ja strategian merkityksestä oli jossain toisessa threadissa aika korkeatasoista keskustelua. Muistan ainakin lej:n heittäneen siellä hyvää ja asiantuntevaa tekstiä. Uskon vahvasti, että laatimalla toimiva ja realistinen visio sekä sitä tukeva strategia saadaan toiminnalle ja businekselle ryhtiä ja jämäkkyyttä toimialasta ja yrityksen koosta riippumatta. Sama on myös elämässä. Tietty tavoitteellisuus ja päämäärähakuisuus helpottaa huomattavasti ja johtaa parempiin tuloksiin. Esimerkkinä vaikkapa tavoitteena keholavalle nousu. Tavoitteeseen mietitään keinot ja keskitytään tekemään oikeita asioita. Ylimääräinen sählääminen ja energian/varojen tuhlaaminen jää pois.

Konsulttifirmojen mainetta on heikentänyt syyllistyminen peruskonseptien pinnallinen soveltaminen ymmärtämättä oikeasti syvällisesti asiakkaan toimialaa. Näin sen ei tulisi olla, vaan luonnollisesti asiakasta (yritystä) tulisi auttaa syvällisempään tutkimukseen perustuvalla tiedolla. Verrataan esimerkiksi lääkärin työhön. Ei potilasta voi auttaa sormia napsauttamalla, vaan ensin tulee tietää, mikä asiakasta vaivaa ja miten häntä voi auttaa.

Trainer's Housen sivut pursuavat tiettyä jargonia, ammattisanastoa, joka jää hämäräksi meille, joilla ei ole asiantuntemusta esimerkiksi strategisesta johtamisesta. Kuitenkin yrityksen kohderyhmä, joille sivuilla kerrotut asiat on tarkoitettu, ymmärtää erittäin hyvin mitä termeillä tarkoitetaan. Joka ammattiin sisältyy oma ammattisanastonsa. Tässä asiantuntijat puhuvat keskenään.

On ihan totta, että se on todellinen taituri, joka osaa selittää vaikeatkin asiat yksinkertaisesti ja ymmärrettävällä tavalla. Monesti on vaan helppo turvautua jargonin taakse, eritoten nuorten vastavalmistuneiden, koska sillä haetaan erottuvuutta taviksista. Kukapa meistä ei olisi siihen joskus syyllistynyt. :)

Varmasti TH:n sivuilla on kuitenkin mietitty sivujen sanoma hyvinkin tarkasti, eli ketä ja millä tavoin tässä lähdetään lähestymään.

Iso haaste strategisessa johtamisessa (mitä tämä keskusteltu on sivunnut) on tuo "jalkauttaminen" koko organisaatioon. Se ei riitä, että ne harvat asiantuntijat kirjoittavat sen lapun pumpun tulevaisuudesta. Se viesti pitää saada kaikkien tietoon, jotta jokainen osaa hoitaa oman hommansa siten, että kokonaisuus toimii ja vie firmaa sinne haluttuun suuntaan.

Se ei vaan ole tavallisen työntekijän vika, että sanat strategia ja visio eivät kiinnosta eikä nappaa. Se on strategiatyön asiantuntijoiden, jotka eivät osaa muuttaa sanomaansa ymmärrettävään muotoon.

Sen eteen tässä itsekin painan kovastiduunia, että tilanne joskus tulevaisuudessa olisi toisin. Lapsellisena tavoitteena on toisaalta tehdä strategiatyöstä oikea ammatti ja karsia ammattitaidottomat puoskarit alalta pois pelleilemästä. Toinen haaste on tuo asioiden ymmärrettäväksi tekeminen. :)
 
mage sanoi:
Myyminen on oikeaa hikistä inhottavaa työtä jota itsekin teen. Olen tehnyt jo 15-vuotta ja se ei Sarasvuon kursseilla jännemmäksi muutu.

N.D. sanoi:
On valitettavaa mage, jos todellakin ajattelet työstäsi noin. 15 vuotta on pitkä aika olla alalla, jos se ei tuon enempää nappaa.

Hassua, en mä tosta Magen kommentista lukenut mitään työhön kyllästymistä tai turhautumista. Pikemminkin realistisen käsityksen myymisestä kovana "oikeana" työnä. (Oikeastihan myyminen on maailman raskainta ja vittumaisinta hommaa.) Mutta jos olet 15 vuotta menestyksellä jalkauttanut itseäsi asiakkaan luota toiselle, niin kyllä ne rategiat ja visiot on ikäänkuin sun omassa selkärangassa. Siinä ei kellään noitatohtorilla ole paljon annettavaa. Ja jos joku tulee ja loihtii susta aivan uudistuneen visionäärimyyntimiehen, jolla on täysin uusi killerilähestymistapa asioihin, niin paras vaihtaa duunipaikkaa samalla, koska ne vanhat tutut asiakkaat tod.näk. pelästyy ja vittuuntuu sun uuteen olemukseen. ;)

Mites tämä Diilin "voittaja" Olli, siinä näyttäisi olevan oikein myyntitykkien ykkösjätkä. Tietyllä tavalla ärsyttävä, mutta erittäin tavoitehakuisen oloinen. Selvästi menestyjäainesta. Diili oli hyvä ohjelma Trainers' Houselle. Paljon julkisuutta ja paljon hyviä rekrytointeja.

Firmathan aina säännöllisesti järjestävät henkilökunnalleen erilaisia tilaisuuksia. Välillä on elämysretkeilyä, välillä on puhumassa aivotutkijaprofessori, muuten hauska pipopää, tai joku sarasvuo. Porukka arvostaa niissä eri asioita, jotkut tykkää vapaapäivästä, jotkut uusista ideoista, jotkut ilmaisesta viinasta.
 
reino sanoi:
Hassua, en mä tosta Magen kommentista lukenut mitään työhön kyllästymistä tai turhautumista. Pikemminkin realistisen käsityksen myymisestä kovana "oikeana" työnä. (Oikeastihan myyminen on maailman raskainta ja vittumaisinta hommaa.) Mutta jos olet 15 vuotta menestyksellä jalkauttanut itseäsi asiakkaan luota toiselle, niin kyllä ne rategiat ja visiot on ikäänkuin sun omassa selkärangassa. Siinä ei kellään noitatohtorilla ole paljon annettavaa.

Myyminen on kovaa hommaa ja "oikeaa" työtä. Olet ihan oikeassa ja allekirjoitan tuon ihan täysin pohjautuen yli viiden vuoden kokemukseeni alasta. Se on myös erittäin palkitsevaa ja hauskaa työtä, jos siitä oikeasti pitää eikä näe sitä "inhottavana" eikä "vittumaisena" hommana. :)

Rategiat ja visiot on varmasti meillä jokaisella selkärangassa. Hienosti sanottu. Eri asia sitten onko ne samat kuin firmalla. Tässä tapauksessa epäilen vahvasti. :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom