Tosialoittelijan kysymyksiä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jeps, tämä on ensimmäinen kerta, kun tänne kirjoittelen. Mutta ajattelin sepustaa oman tilanteeni lähtökohdat ja toivon teilta sitten vastauksia jatkon suhteen.

Eli olen tässä aivan hiljattain aloitellut salilla käymisen. Olen käynyt 2-3 krt/vko, enkä ole vielä vetänyt minkään tietyn ohjelman mukaan. Ekat viikot on menny lähinnä eri laitteiden käytön ja liikkeiden harjoitteluun. (olen kyllä löytänyt näiltä sivuilta kattavaa keskustelua erilaisista ohjelmista, joita voisin alkaa kohta hyödyntämään, kun alkukankeus treenaamisessa on ohitettu)

Viimeisen 5 vuoden aikana ei ole paljoa tullut liikuttua millään lailla (opiskelu-aikana riitti hommaa ilman liikuntaharratuksiakin) ja näin ollen, viimeisen viiden vuoden aikana, olen keränny kivasti sellaiset 15-20 kiloa ylipainoa.

Nyt on opiskelut ohi ja olen siis löytänyt aikaa saliharrastuksen aloittamiseen. Tavoitteeni on siis vähän kasvatella niitä olemattomiksi surkastuneita lihaksia. Missään nimessä en pyrikään mitään kehonrakennuskroppaa saamaan, mutta sellaset lihakset kuitenkin, että ne nyt vähän näkyis ja erottuis. Tämänpä vuoksi olen lähinnä vetäny ylävartalopainotteista treeniä, kun tavoitteeni on siis tämä aina yhtä lapsellinen: voi kun kehtais joskus kesällä olla edes hetken ilman paitaa

Ja tähän liittyykin toinen ongelma: Ahkeruudella kerätty kaljamahani ja manboobsit. eli tavoitteeseen pääseminen vaatisi myös kilojen pudottamista ainakin tuo 15 kilon verran.

Olen siis niin noviisi, että kyselen, että onko ylipäätään mahdollista treenata salilla lihaksille lisää kokoa ja samalla koittaa pudottaa painoa ihan tosissaan. Ammattini puolesta en voi ruveta millekään atkins-tyyliselle hiilihydraatittomalle dietiille. Joudun syömään usein edustuslounaita ja kahveja yms, joissa voi kyllä tyytyä syömään vähän, mutta kokonaan ei voi oikein kieltäytyä hiilihydraatipitoisista ruoka-aineista. Eli painonpudotuksen pitäis onnistua lähinnä ruokavaliota keventämällä ja aerobista liikuntaa lisäämällä. Mutta onko salitreenauksesta todellista hyötyä (siis kasvavatko lihakset) jos samalla koittaa kuluttaa enemmän kuin syö?

Eli miltäs tällainen tarina kuulostaa? Mitä suosittelisistte minun jatkossa tekevän. Kannattaisko unohtaa toistaiseksi salilla käynti ja ensin koittaa laihduttaa, vai toisinpäin. Vai onnistuisiko molemmat samanaikaisesti?

Mielestäni kannattaa harrastaa salitreenejä ja aerobista liikuntaa yhtäaikaa heti alussa. Saliohjelman kanssa ei kannata kiirehtiä, vaan kannattaa kokeilla useita eri variaatioita. Itselleen sopiva löytyy kyllä. Salitreeniä 3-4 kertaa viikossa.
Pitkät kävelylenkit sopivalla sykkeellä on parasta läskinpolttoa:rolleyes:
Varsinkin aamulenkki ennen aamupalaa toimii:rock:
RAVINTO on myös tärkeä osa-alue painonpudotuksessa/lihasmassan keräämisessä.
Täältä foorumilta löytyy runsaasti vinkkejä treenaamisesta ja ravinnosta.
Tsemppiä uudelle alulle:thumbs:

Vaikka dieetillä ei uskomattomia määriä lihasta ilmaannu, salitreenillä on kyllä muita painonpudottajalle positiivisia vaikutuksia, eli ei se varsinaisesti hukkaankaan mene siinä muun liikunnan ohessa. Välillä voi panostaa treenaamiseen ja syödä normaalisti, välillä taas enemmän siihen painonpudotukseen.

Ota jalat heti mukaan treeniin. Voi kaduttaa jälkeenpäin, jos et ota nyt sillä on rasittavaa alkaa tasoittaa jälkeenjääneitä lihaksia. Ja monet raskaat massaliikkeet ovat jalkaliikkeitä, jotka ovat parhaita juuri kohentuneen ulkomuodon kannalta (kyykky, mave, sjvm). Pitävät yllä myös ryhtiä. Lihakset ovat rumat, jos ei ole ryhtiä niitä kantamaan.

Miinuskaloreilla ei se liha oikein kerry, mutta järkevästi treenaten ne aikaisemmat lihat tulevat esiin. Monet naiset ovat lopettaneet salin sen vuoksi, että he ovat "saaneet" lihaksia. Eipä niitä lihaksia ole tullut lisää, vaan se ylimääräinen rasva on lähtenyt, jolloin jo valmiiksi ollut lihas on tullut esiin.

Dodii!

Kaikki mitä tässä alla nyt kerrotaan on amatöörin tarinaa, kannattaa suhtautua siihen sen mukaan..

Itsellä oli/on vähän sama tilanne ku alotin.. Otin sen tän sivuston tarjoaman aloittelijoiden 1-jakoisen perusohjelman, jonka mukaan oon vääntäny (nyttemmin vähän muokannut sitä omaan makuun sopivaksi). Siihen lisäksi uintia, kävelyä ja juoksuakin, niin ainakin itsellä on muutoksia tullut pienessä ajassa. Ruokavaliota on yllättävän helppo muuttaa oikeeseen suuntaan, karkit ja muu paska pois jne.. Lisäravineita kannattaa ainakin harkita.. Näillä jo muutosta tulee mukavasti. Mut näissä hommissahan tuo kuuluisa maltti on valttia, ihmeitä ei tapahdu. :(

Niin ja niitä jalkoja kannattaa tehdä.. Vaikkapa kyykkyä pikkupainoilla, hiki ainakin puskee pintaan ja se on plussa.. :thumbs:

Jokatapauksessa KOVASTI TSEMPPIÄ SINULLE! :worship:

Ihan ensimmäiseksi,jos treenaat vaan yläkroppaa,olet joskus kesällä tilanteessa:
voi kun edes joskus helteellä kehtaisi pitää sortseja..
Ja toisekseen jos tavoitteenasi on laihtua ja muokata vartaloa, on kyykky ja maastaveto hyviä liikkeitä tässä tavoitteessa,käytät kaikkia isoja lihaksia on sama kuin iso energian kulutus.
Käytännössä on vaikea kasvattaa lihasmassaa ja laihtua samaan aikaan,mutta jos harjoittelulla saat esim 5kiloa läskiä muuttumaan lihakseksi on peilistä näkyvä muutos valtava.

Mielestäni kannattaisi tehdä aerobista harjoitusta
ja lisäksi punttitreeni 2-3krt viikossa.
Ota ohjelmaksi joku yksinkertaisiin perusliikkeisiin perustuva 1-jakoinen ohjelma toimii varmasti parhaiten.
Kannattaisi kokeilla vaikka Arnoldin kultaista kuusikkoa.
Ja sitten vaan ahkeraa puurtamista, sillä tulee podia ja sporttista...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom