TOS- oireyhtymä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nämä vuodet mitä olen juossut hierojalta toiselle, ja välillä OMT-terapiassa ovat tuoneet pientä, ja siis todella pientä helpotusta asiaan. Ja tämäkin helpotus on kestänyt yleensä sen viikon, eli juuri kun paikat alkavat mennä uudelleen jumiin-> hierojalle ja taas ollaan viikko kunnossa.

Pahinta on kun kyynärvarret menee todella pahaan pumppiin aivan mitättömästä asiasta. Kaveri sanoi että TOS:in takia maitohapot eivät pääse jotenkin "vapautumaan" kyynärvarresta pois, ja siitä johtuu tämä älytön "pumppi".

Lekuri teki mulle jotain kokeita, jossa otettiin keuhkot täyteen ilmaa ja oltiin vähän aikaa hengittämättä käsi tietyssä asennossa(2 eri asentoa). Samalla se piti mua ranteesta kiinni ja totesi että pulssi häviää lähes samantien valtimosta. Helvetin vaikee selittää, mutta kai tosta selvää saa...
Että eiköhän siellä nyt sitten oikeasti ole jotain mikä painaa noita hermoja ja pahasti...Liekkö jollain tavalla periytyvää kun faija on saman alan hommissa, ja siltä jouduttiin muutama vuos takaperin leikkaamaan ranteesta jotain ahtaumia tms., ja ainakin sillä kädet tuli kuntoon vaikka siinä melkein vuos menikin. Ja Jaroma tutki faijankin, joten enköhän mä siihen leikkaukseen mene kun se sitä lämpimästi mun tapauksessa suositteli.

Miten on onko ollut leikkauksesta apua TOS:iin? Itsellä on epäilty ja diagnosoitukkin samanmoista ongelmaa. Tosin vain toinen käsi puutuilee.

Täältä löytyy yks, jolla on ollut jo tosi pitkään tällasia oireita! Hartiat tositosi jumissa, niska ei tunnu liikkuvan mihinkään, päänsärkyjä, kädet puutuu, hyvä kun saa tukkaa laitettua ponnarille jne... Mitään diagnoosia ei ole tehty ja oon ollut jo pitkään ihan epätoivon partaalla. Perus olotila on ihan jätkyttävä, puhumattakaan liikunnan jälkeisistä fiiliksistä (sali ja lenkkipolut kun kovasti vetäis puoleensa...) Apua olen yrittänyt etsiä jatkuvasti ja rahaa on palanut.

Ihanaa kuulla että saman ongelman kanssa painii muitakin, vaikka tämä aihe kaukana ihanasta onkin! Tähän mennessä oikein kukaan ei ole ymmärtänyt kuinka hankala ja tukala ongelma mun kimpussa onkaan, lääkärissäkin on parhaimmillaan tarjottu vaan buranaa ja psykologia. Löytyykö täältä ketään, joka olisi päässyt tästä eroon ilman leikkauksia? Ja millä keinoilla?

Täältä löytyy yks, jolla on ollut jo tosi pitkään tällasia oireita! Hartiat tositosi jumissa, niska ei tunnu liikkuvan mihinkään, päänsärkyjä, kädet puutuu, hyvä kun saa tukkaa laitettua ponnarille jne... Mitään diagnoosia ei ole tehty ja oon ollut jo pitkään ihan epätoivon partaalla. Perus olotila on ihan jätkyttävä, puhumattakaan liikunnan jälkeisistä fiiliksistä (sali ja lenkkipolut kun kovasti vetäis puoleensa...) Apua olen yrittänyt etsiä jatkuvasti ja rahaa on palanut.

Ihanaa kuulla että saman ongelman kanssa painii muitakin, vaikka tämä aihe kaukana ihanasta onkin! Tähän mennessä oikein kukaan ei ole ymmärtänyt kuinka hankala ja tukala ongelma mun kimpussa onkaan, lääkärissäkin on parhaimmillaan tarjottu vaan buranaa ja psykologia. Löytyykö täältä ketään, joka olisi päässyt tästä eroon ilman leikkauksia? Ja millä keinoilla?

Terve, en jaksa yleensä näihin mitään kirjotella, mut nyt on ex-kohtalotovereita liikenteessä niin pakko laittaa. Ja nyttenkin lyhyesti.

Kaikki kirjoittamasi on kuitenkin kuin suoraan omasta menneisyydestäni, kivut, rahanmeno jne. Itellä meni elämä vituiks tuossa 2008-2010 suunnilleen. Kolme vuotta ihan helvettiä. Itelle jopa tehtiin toi tos-leikkaus. Ei hyötyä. Ja jos en olis ongelmista päässyt eroon, niin tuskin olisin täällä enää kirjoittelemassa ylipäätään mitään.

Itelle yksi suurimmista tekijöistä näin jälkeen päin, oli pienen rintalihaksen kireys. Sen alta menee hermot ja suonet, jotka kaikki oli tukossa. Sitä ei huomannut kuitenkaan kukaan epäillä. Omien saatanallisten kokeilujen tms kautta löytyi pikkuhiljaa ratkaisut.

Tässä videossa on hyvää juttua aiheesta. Kattokaa ajatuksella ja aloittakaa jumppa välittömästi. Jos tilanne on paha, niin saattaa hetki mennä ennenkuin vaikuttaa. Voi toki ekalla kerrallakin jo. Paikantakaa se pieni rintalihas sieltä. Täytyy kaivaa pecsien alta kunnolla. Mitä kipeempi se on hierottaessa, niin sitä parempi merkki --> silloin vikaa löytyy sieltä todennäkösemmin. Itellä vihlo alkuun koko rinta kun oli niin jumissa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Ja muistakaa, aina on toivoa! Mullekkin lääkärit jutteli jotain varhaiseläke tarinoita. Ei ole kivaa kuultavaa 25v miehen korvaan. Periksi ei saa antaa.

Jos jotain kiinnostaa kuulla lisää, niin voidaan vaikka maililla vaihtaa ajatuksia. Tänne en viitsi enempää vuodattaa.

Omalla kohdallani tosiaan ratkaisin tuon homman itse. Muutaman vuoden aikana kävin varmaan 30 eri ammattilaisen vastaanotolla, lääkäreitä, kirurgeja, fyssareja, kiroja tms. Tuosta porukasta ehkä kymmenennes eli pari kolme ihmistä antoi toivoa ja jotain tämän kaltaista epäili, vaikkei ratkaisua silloin löytynytkään. Pointtini on siis se, että tarvittaessa pystyn varmaan antamaan vertaistukea tms, ja koska olen koko tuon prässin lopulta onnistunein tempauksin käynyt läpi, niin kuuluun niihin superharvoihin ihmisiin tässä maailmassa, joka tietää miten homma toimii.

- - - Updated - - -

Olen myös miettinyt sitä, että erityisesti punttihemmoilla on vaara altistua tälle. Kun se ryhti rupeaa huononemaan niin silloin ajan kuluessa ja muutaman mutkan kautta ne paikat voi mennä sieltä syvältäkin jumiin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kiva että jaksoit kirjoitella, nää jonkun todelliset kokemukset ja vinkit antaa kyllä taas enemmän toivoa jatkaa eteenpäin! Tuntuu että juuri noinhan se menee, että itse saa tehdä suurimman työn jos haluaa jotain tapahtuvan. On kyllä tosi vaikeaa miettiä, mikä kaikista neuvoista ja keskenään ristiriidassa olevista tiedoista on totta ja mistä olisi enemmän hyötyä kuin haittaa. Kai se vain on samaa rataa jatkettava eteenpäin ja kokeiltava itse kaikkea, niin kuin sanoit myös tehneesi.

Kokeilin tuon ensimmäisen videon neuvoja ja kyllä tuntui!! Pitääpä ottaa nuo mukaan kropanhuolto rutiineihin mukaan ja katsoa mitä tapahtuu :) noita toisen linkin venyttelyjä olenkin jo tehnyt säännöllisesti. Teitkö jotain muitakin liikkeitä tai venytyksiä, joista oli mielestäsi suurempaa hyötyä? Vai oliko tuo rintalihas se ratkaisu koko hommaan?
Tällaisella foorumilla kun liikutaan, niin kiinnostaa tietenkin myös, että oletko päässyt tuon jälkeen kiinni salihommiin tai liikuntaan ylipäätään? Itselläni on "lievää" turhautumista havaittavissa, kun salilla ei pitkään aikaan ole uskaltanut koskea muuhun kuin puukeppiin ja mattoon! :D

Moi, täältä olen löytänyt paljon hyviä keskusteluja vuosien varrelta, joten päätänpä kysyä.

Minulla on kipua niskassa, oikeassa olkapäässä takana koko lapaluun seudulta ja vähän vierestä, oikean puolen rinta, yläkädessä (hauis, ojentaja), ranteessä ja kädessä sormissa asti. Tämän lisäksi on joskus hermopistelyä ja käden nopeaa väsymistä.

Kipu on melko lievää (0.5-2 asteikolla 10) mutta se on jatkuvaa. Hyvin hyvin harvoin ei ole kipua ollenkaan. Kipu ei ole koskaan koko tällä alueella vaan yleensä vaihtaa paikkaa. Koskaan ei vihlaise niinkuin normaalissa kivussa. Käden, olan ja niskan liikeradat normaalit. Liike ei satu. Voimat ja ketteryys tallella, paitsi ehkä lievää "kohmeutta". En tosin uskalla käyttää oikeaa kättä voimaa vaativiin tehtäviin. Käsi tuntuu usein kuin olisin salilla treenannut sitä, vaikken olisikaan. Joskus tuntuu venytyksen tunnetta oikeassa olkapäässä. Soliskuoppa on väillä arka.

Lääkärit, fyssärit eivät tunnu tietävän mikä on kyseessä. Joku epäili lievää välilevyn pullistumaa. Joka vaan sanoi, että ryhtiä pitäisi korjata.

Epäilen TOS-syndrooma tämän takia: Thoracic Outlet Syndrome - Sleeping Positions - YouTube

Nukuin ennen "huonoissa" asennoissa. Videossa esitetyt hyvät asenno auttavat.

Onko muilla samantapaisia oireita ollut? Diagnooseja-

TOS on siis hermopunoksen ja/tai verisuonten kompressio rintakehän yläaukeaman alueella. TOSissa käsi usein väsyy kun työskentelee vakaatason yläpuolella. Usein myös sormet, kyynärvarsi ja olkapää puutuu. Hoitona yleensä on ryhdin korjaus, yläniskan liikkuvuuden parantaminen ja kaulan syvien lihasten aktivointi. Diagnoosi on ilmeisen vaikea tehdä kun oireet on niin monimuotoiset. Tuo ryhdin korjaus nyt ainakin auttaa yleensä kaikkeen.

Onko muilla samantapaisia oireita ollut? Diagnooseja-

Oli/on samanlaisia ongelmia, diagnoosi TOS. Kovinkaan moni lääkäri ei varmaan osaa antaa oikeaa tuomiota. Lue Martti Vastamäen artikkeli aiheesta, löytyy netistä. Hän myös tutki minut.

Sinänsä tuosta ei kauheasti kannata pelästyä, vaan ryhtyä kuntouttamaan määrätietoisesti itseään. Omalla kohdallani avainasemassa on lapaluiden asennon hallinta, rintarangan liikkuvuus ja rintalihasten venyttely.

Kiitos viesteistä. Fyssari antoi ohjeita ryhdin korjaamiseen sekä kaulan ja lapaluun alla olevien lihasten harjoitteluun. Tuntuu auttavan mutta hyvin, hyvin hitaasti.. (Melkein puoli vuotta ja tästä kärsinyt.)

Itselläni pahimpina alkuaikoina auttoi myös rinnan ja varsinkin kainalon kulman (lieköhän pieni rintalihas) hierominen vaikkei näissä kohdissa ollut mitään kipua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sun oireet kuulostavat erittäin tutuilta. Melkein 3 vuotta kärsin kaikenlaisista kolotuksista ja puutumisista. Kävin fyssarilla, hierojalla ja fysiatrilla. Kuvattiin ja kokeiltiin, mutta mikään ei tuntunut auttavan. Sitten löytyi hyvä fysio, jonka opastuksella sain parannettua lapaluuhun kontrollia ja jo reilussa kuukaudessa oireet hävisivät käytännössä kokonaan. Tuon lisäksi venyttelin runsaasti kaikkia lapaluuhun kiinnittyviä lihaksia ja rintalihaksia. Myös kainalon alueen ja olkapäiden putkirullailu tuntui auttavan.

Tsemppiä vaan, vaikka matka saattaa olla pitkä niin kyllä siellä on valoa tunnelin päässä.

Juu. Olisi kiva vaihtaa kokemuksia jonkun toisen TOSsilaisen kanssa, mikäli sellainen löytyisi. Itse jäin juuri kahden viikon sairaslomalle ja sitten töihinpaluu osasairauspäivärahalla, joten tunnelmat on nyt hieman alakantissa. Yleisohjeena fysioterapeutilta on välttää liikkeitä, jotka lisäävät oireita tai tuottavat kipua. Yksi sellainen on kaikki ne liikkeet, joissa kädet ovat ylöspäin kuten esim pystypunnerruksessa. Toisaalta käsittääkseni se liike vahvistaisi hartiaseutua ja toisi liikettä olkapään alueella, millä pitäisi olla suotuisa vaikutus TOSsiin.

TOSsista johtuen oikea käsi on muuttunut heikommaksi kuin vasen. Pitäisikö tehdä toistoja heikon vai normaalin mukaan?

Selässä on synnynnäistä skolioosia, suoristunutta rintarankaa, kaularangan lievä virheasento ja muutama vuosi sitten tapahtunut murtuma.
Rintarangan alueelle pitäisi saada lisää liikkuvuutta ja lannerangan liikkuvuutta vähentää. Fysioterapeutin mukaan se joustaa kuin vanhat väsyneet sängynjouset. Eli tarvitaan keskivartaloon tukea. Vatsalihasliikkeitä tehdessä (lankku, rutistukset) yleensä selkään sattuu ennenkuin pitäisi massulihojen vuoksi levätä. Kinesisjumpassa tein viime viikolla havainnon, että selinmakuulla ollessa lantion alle laitettu kinesisrulla jalkojennostoissa estää selkäkivun. Mistä lie johtuukaan.

Mulla todettu TOS noin neljä vuotta sitten. Myöskään mulla syndrooman syytä ei ole pystytty paikantamaan. Vuosien varrella olen huomannut kaikenlaisten ryhtiä parantavien liikkeiden olevan parasta lääkettä. Myös pienen rintalihaksen venyttely ja rintarangan liikkuvuuden parantaminen/ylläpito auttaa. Fyssari varmaan ohjasi liikkeet näihin?

Vatsalihasten (varsinkin poikittaisen eli syvän) harjoittaminen on kyllä äärimmäisen tärkeää. Eihän se rintaranka, lavat, kaularanka eikä olkanivelkään voi olla normaalissa asennossa jos tuki keskivartalosta pettää. Paras opas "coren" vahvistamiseen mitä mulla on tullut vastaan on tämä: https://www.t-nation.com/training/building-a-superhuman-core. Varsinkin ekstensiosuuntaa vastustavat liikkeet (deadbug huolella tehtynä huippuliike) tärkeitä. Vähentynyt myös alaselkäkivut vaikka olen tuota ohjelmaa vasta kuukauden tehnyt. En silti suosittele lopettamaan fyssarin määrämiä liikkeitä!

Olkanivelen liikuttelusta sen verran, että ei kannata provosoida kipua/puutumista. Itse olen oireiden ollessa pahimmillaan tehnyt olkapäiden pyörittelyä kepin kanssa tai ilman; niin että kädet ovat korkeintaan sekunnin verran koholla.

Toivottavasti helpottaa, tsemppiä.

edit. Pahimmillaan jouduin pesemään hampaat tukien kyynerpään polveen tai pöytään. Nykyään ei vaikuta elämään juuri mitenkään. Eli toivoa on :)

Hei!

Olisiko mielipiteitä ja ohjeita (mielellään asiantuntevilta ammattilaisilta tai omakohtaisesti kokeiltuja :) )

Eli TOS oikealla puolella, minkä vuoksi olen joutunut vaihtamaan duunia. Tällä hetkellä ei onneksi enää jatkuvia kipuja, mutta puutuneisuutta (ei jaksa harjata hampaita aamulla ilman lepotaukoja) ja heikkoutta. Kivutkin saa aktivoitua aika helpolla esim sauvakävelylenkillä!

Nyt kun olen taas aktivoitumassa salitreeneihin niin olen miettinyt, pitäisikö käsiliikkeitä tehdä sen heikomman vai normaalin käden mukaan? Eli eripainoiset puntit käsissä...? Ei kai tämä TOS ikinä kokonaan häviä, joten puoliero on jo nyt olemassa.

Hei, minulla on ollut jo pari vuotta tuon tyylisiä oireita mitä tuossa TOS-syndroomassa on. Onneksi on kyllä helpottamassa.
En kyllä keksinyt mitään venyttelyä, joka olisi parantanut tilannetta. Paremminkin helvetilliset hermosto-oireet viiveellä vas. käteen jos yritti venyttää rintalihaksia ovenkarmia vasten. Samaten kävi harjoittelussa. Vaiva on parantunut ajan myötä ja tietysti ryhtiä ja lihasten tasapainoa olen reenaillu oireista huolimatta.
Pää on ollut myös oikealle kallistuneena ja nyt jo ajoittain suorassa. Harjoittelun jälkeen jos on kädet useasti ylhäällä, niin seuraavana päivänä vetää oikella kenoon..ja sitten taas helpottaa muutaman päivän päästä. Alkuun oireet kesti harjoittelun jälkeen yli viikon ja nykyään päivä tai kaksi, joten toivo elää vielä..

Joo, aikamoista taiteilua tämä ollut ja yllätyksiä tulee kuten tuo sauvakävely eli ihan mummokuntoiluluokkaa mutta aiheutti parin päivän hermokivut. Salilla täytyy joskus terveellä kädellä nostaa TOSkäsi kiinni ylätaljaan, kun ei muuten jaksa. Tosi sporttinen olotila ja silleen.

Aika mystisiä vaivoja, mutta jos kaikkia on mielestään tullut kokeiltua, niin jotenkin ihmeellisesti lonkankoukistajatkin tuntuvat vaikuttavan tähän vaivaan. Ainakin jos kireys on toispuoleista jumitusta koukistajassa. Aiheuttaa ikäänkuin kierteen rintarankaan ja samaten oli joskus tuntumaa, että lapaluuta alaspäin vetävät lihakset olivat jotenkin yliaktiivisia.
Tai lapaluun alapuolella/kyljessä tuntui olevan ihmeellistä jäykkyyttä. Sen verran V-mäinen vaiva, että kaikkea kannattaa kokeilla. Ihan Jokerina heitin tällaista..Mutta kaikki, kun voi vaikuttaa kaikkiin.

Onkohan kenellekkään tuttua tämmöiset oireet ja tuskat? Onko TOS?

Suorat selkälihakset, trapzit, pakarat, reiden sivufasciat sekä niskan ja kaulan lihakset kuin kiveä ja jatkuvassa kramppitilassa. Tuntuu että emännänkyhmyn alueelta lihakset vetää niin kovaa päätä ja niskaa eteen että toisen puolen solisluut painaa kaulan lihaksia pahasti. Käsistä häviää tunto ja voimat ajoittain sekä toisinaan tuntuu ettei veri kierrä kunnolla. Pahin kipu on syvällä niskassa sekä alaselän alueella.

Hieronnasta ei ole apua koska jumi on niin massiivinen ettei lähde auki. Osteopaatti myös voimaton. Pari kertaa sai SI nivelen manipuloitua ja hetken helpotus. Venyttely pahentaa asiaa. Eilen tein jumppaa ja varovaista venyttelyä. Kävin päälle saunassa ja sen jälkeen vasen puoli niskasta tuli todella kireäksi ja kipu oli kovaa. Yö meni valvoessa ja tuntuu ettei saa vedettyä kunnolla ilmaa keuhkoihin kun kylkiluut ja solisluut painaa vastaan.

Sirdalud, burana, panacod ei auta. Triptyl, tramal, norflex heitin pois kun tuli niin kovat ja sekavat vieroitusoireet. Tätä on kestänyt nyt reilu 6kk. On kuvattu röntgeniä ja löydetty kulumaa ym rangasta. Hengitys vaikeuksien takia olen juossut tt kuvauksissa ja ne ovat epäonnistuneet kun keuhkojen valtimoverenkierto ollut niin vajavainen ettei luotettava kuvantaminen onnistu. "Varmuudeksi makuutettu osastolla ja annettu liotushoitoa mahdollisen keuhkoveritulpan takia",

Omalääkärin arvio oli että kaikki johtuu henkisistä ongelmista ja määrättiin mielialalääkkeet sekä opamox paniikkikohtauksiin. Lopetin mielialalääkkeet hyödyttöminä ja kävin Tapio Kallion vastaanotolla. Hän totesi mut terveeksi mieheksi ilman ainuttakaan tutkimusta. Sain kummiskin lähetteen ENMG rutkimuksiin. Sieltä löytyi hermopinteitä sieltä sun täältä ja määrättiin yölasta hoito. Leikkaukseen ei tarvetta.

Sairastin vakavan rabdomyolyysin 2017 alkuvuodesta ja sen jälkeen olen ollut jatkuvasti sairas. Lihasentsyymit olivat 123 000, myoglobiini osastolle tullessa 8 800, maksa arvot 680. Viikon hoidon aikana arvot saatiin laskemaan ja lääkäri sanoi että voi taas alkaa treenaamaan. Näin tein mutta kaikki on yhtä helvettiä ja kivut kovat. Vaadin kontrolliverikokeita ja pääsin niihin. Niissä selvisi että lihasentsyymi on jatkuvasti 2000-4000 vaikka normi on alle 400.
Kun tätä ihmettelin niin todettiin vaan että sulla taitaa olla geeniperimää rabdoon ja kanattaa lopettaa urheilu niin josko ne arvotkin pysyisivät viite arvoissa.

Nykyään kun käyn valittamassa kipuja ja sitä etten pysty elämään ihmisarvoista elämää niin tunnen etten saa mitään hoitoa tai apua ongelmaan.

Lääkäri kielti kiropraktikkoa manipuloimasta niskan aluetta koska c5-c7 niin arat ja alue on kovassa vedossa kireiden lihasten takia. MRI tutkimuksille ei kuulemma ole tarvetta. Mun verenpaineet heittelee päivittäin 120/65 - 180/95. Kunnon paskaa kun en tiedä mikä on vialla.

Juha Harju

Onkohan kenellekkään tuttua tämmöiset oireet ja tuskat? Onko TOS?

Suorat selkälihakset, trapzit, pakarat, reiden sivufasciat sekä niskan ja kaulan lihakset kuin kiveä ja jatkuvassa kramppitilassa. Tuntuu että emännänkyhmyn alueelta lihakset vetää niin kovaa päätä ja niskaa eteen että toisen puolen solisluut painaa kaulan lihaksia pahasti. Käsistä häviää tunto ja voimat ajoittain sekä toisinaan tuntuu ettei veri kierrä kunnolla. Pahin kipu on syvällä niskassa sekä alaselän alueella.

Hieronnasta ei ole apua koska jumi on niin massiivinen ettei lähde auki. Osteopaatti myös voimaton. Pari kertaa sai SI nivelen manipuloitua ja hetken helpotus. Venyttely pahentaa asiaa. Eilen tein jumppaa ja varovaista venyttelyä. Kävin päälle saunassa ja sen jälkeen vasen puoli niskasta tuli todella kireäksi ja kipu oli kovaa. Yö meni valvoessa ja tuntuu ettei saa vedettyä kunnolla ilmaa keuhkoihin kun kylkiluut ja solisluut painaa vastaan.

Sirdalud, burana, panacod ei auta. Triptyl, tramal, norflex heitin pois kun tuli niin kovat ja sekavat vieroitusoireet. Tätä on kestänyt nyt reilu 6kk. On kuvattu röntgeniä ja löydetty kulumaa ym rangasta. Hengitys vaikeuksien takia olen juossut tt kuvauksissa ja ne ovat epäonnistuneet kun keuhkojen valtimoverenkierto ollut niin vajavainen ettei luotettava kuvantaminen onnistu. "Varmuudeksi makuutettu osastolla ja annettu liotushoitoa mahdollisen keuhkoveritulpan takia",

Omalääkärin arvio oli että kaikki johtuu henkisistä ongelmista ja määrättiin mielialalääkkeet sekä opamox paniikkikohtauksiin. Lopetin mielialalääkkeet hyödyttöminä ja kävin Tapio Kallion vastaanotolla. Hän totesi mut terveeksi mieheksi ilman ainuttakaan tutkimusta. Sain kummiskin lähetteen ENMG rutkimuksiin. Sieltä löytyi hermopinteitä sieltä sun täältä ja määrättiin yölasta hoito. Leikkaukseen ei tarvetta.

Sairastin vakavan rabdomyolyysin 2017 alkuvuodesta ja sen jälkeen olen ollut jatkuvasti sairas. Lihasentsyymit olivat 123 000, myoglobiini osastolle tullessa 8 800, maksa arvot 680. Viikon hoidon aikana arvot saatiin laskemaan ja lääkäri sanoi että voi taas alkaa treenaamaan. Näin tein mutta kaikki on yhtä helvettiä ja kivut kovat. Vaadin kontrolliverikokeita ja pääsin niihin. Niissä selvisi että lihasentsyymi on jatkuvasti 2000-4000 vaikka normi on alle 400.
Kun tätä ihmettelin niin todettiin vaan että sulla taitaa olla geeniperimää rabdoon ja kanattaa lopettaa urheilu niin josko ne arvotkin pysyisivät viite arvoissa.

Nykyään kun käyn valittamassa kipuja ja sitä etten pysty elämään ihmisarvoista elämää niin tunnen etten saa mitään hoitoa tai apua ongelmaan.

Lääkäri kielti kiropraktikkoa manipuloimasta niskan aluetta koska c5-c7 niin arat ja alue on kovassa vedossa kireiden lihasten takia. MRI tutkimuksille ei kuulemma ole tarvetta. Mun verenpaineet heittelee päivittäin 120/65 - 180/95. Kunnon paskaa kun en tiedä mikä on vialla.

Juha Harju
Aikamoista settiä. Olisiko rabdo jättänyt vähän enemmänkin jälkiä. Ei vieläkään toipunut kroppa siitä. Vai ihan pysyviä vaurioita? Tohon päälle sitten pitempään voimailleella varmaan kaikki nikamien luiset rakenteet ja välilevytkin degeneroituneet. Ehkä sitä treeniä kannattaa välttää kunnes arvot pysyneet jonkun aikaa viitteissä. Ja sen jälkeenkin aloittaa varovasti ja käy labrasssa kattoo reakoiko arvot. Yksi kaveri sai rabdon muutaman päivän erämaavaeluksesta kun oli huonosti nestettä nauttinut. Kuukausi tolkulla oli oiretta. Eikä siis ollut lähimainkaan yhtä paha rabdo kuin sulla. Ei tarvittu sairaalahoitoa yms. Vielä kolmen vuoden perästäkin hiukan tulee oiretta esiin tietyissä tilanteissa. Mulla kanssa tullut hankalia kaulan/käden kiputiloja ja lihasvoiman menetyksiä. Kaularangan magneetistakin ortopedi heti sanoi että näkee kyllä että on joskus jotain urheiltukin. Mutta eipä mitään sellaista selkeää kuitenkaan joka juuri tietyn oireen olisi selittänyt. Onneksi ne hermot on siitä aina rauhoittunut ja hermotusalueen voimat palanneet. Yhdellä kertaa se otti vuodenkin ennenkuin oli voimat toisen käden tasolla takaisin.

Kuinka pitkän treenitauon päällikkö piti?
Kehtasitko sen jälkeen aloittaa ohjeiden mukaan eli max 50% painoilla ja hissukseen ja rauhassa?

Perinteisestihän toi toipumisaika voii kestää puolikinvuotta, vaikka kevyesti palauttelee. Tuo voi mennä puihin jos on alettu retuuttamaan taas kunnolla.

Lekuri tai asiantuntija en ole mutta tuollaiset isommat totaalijumit mun mielestä kuulostaa joltain kemia jutuilta ennemminkin. Eli onkohan mineraalit tai hermovälittäjänesteet kunnossa?

Back
Ylös Bottom