TOS- oireyhtymä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Löytyykö palstalta muita joilla on todettu tuo TOS- oireyhtymä, eli TOS, on vaihtelevasti koko yläraajaan,hartiaan, lapaseutuun ja kaulalle oireita aiheuttava kaulan hermoverisuonipunoksen pinnetila.
Yksityisen puolen lääkäri diagnisoi taudin, ja vielä pitäis mennä käymään käsispesialisti Heikki Jaroman luona kolmen viikon päästä.
Toivottavasti sais lähetteen kirurgiseen hoitoon, niin pääsis näistä helvetin kivuista eroon.

Onko kellekään pakkislaiselle suoritettu kyseistä leikkausta?Operaatio ei ilmeisesti ole mikään ihan simppeli juttu?

Meneekö minkä aikaa että pääsee leikkauksen jälkeen reenailee?

Mulla todettiin TOS-syndrooma v.1992 eli aikana jolloin treenasin kovaa.
Mua hoiti yksityisesti siihen aikaan suomen paras käsikirurgi Martti Vastamäki Hesassa Ortonissa.
Hän operoi kaularankani jatkuvien käden puutumisen, niskan- ja hartiaseudun kipujen kuin myös olkani (operoitu v.91) helvetillisen säryn vuoksi. Eli mulle on tehty kaulan alueen scalenotomia l.dx.
Omalta kohdaltani voin sanoo ettei leikkaus tehnyt mua asian suhteen onnelliseksi, kivut olivat n. vuoden verran operaatiosta päällä koko ajan. Treeneistä eikä työnteosta tahtonut tulla yhtikäs mitään. Oli se helvetti, mutta kyllä se kasvattikin henkisesti.
Ainut positiivinen asia leikkauksesta oli: arpi on miltei huomaamaton.

Neuvoni sulle on, että hakeudut jonkun hyvän osteopaatin pakeille. Nykyään, kun suositaan ns. pehmeitä hoitokeinoja. Leikkauksesta ei välttämättä ole apua toivotulla tavalla. Luulinkin jo, että tämänkaltaisista ihmistä kiduttavista toimenpiteistä on suomessa luovuttu.

juu, tos-oireyhtymään, leikkaushoito on epävarma hoitomuoto. Suosittelen myös käyntiä, koulutetun ortopedisen osteopaatin vastaanottoo.

Luulinkin jo, että tämänkaltaisista ihmistä kiduttavista toimenpiteistä on suomessa luovuttu.
Ensisijainen hoitolinja on yleensä konservatiivinen. Tietyissä tapauksissa kuitenkin leikkaus on aiheellinen - jos esim. reilujen oireiden syynä on ylimääräinen kaulakylkiluu, niin aika pitkään saa osteopaatti naksutella että se häviää. Anyway, TOS:illa ja TOS:illa on eroa.

Eilen kävin näyttämässä vaivaani yhdelle suomen parhaimmista käsikirurgeista, eli Heikki Jaromalle(on operoinut mm.aki parviaisen olkapään ja monia muita maajoukkueurheilijoita)ja hän oli ehdottomasti leikkauksen kannalla.Lähete leikkaukseen sitten samalla tulikin, mutta ennen tätä käyn vielä hermoratatutkimuksissa.
Ilmeisesti leikkausmenetelmät on menneet vuosien saatossa reilusti eteenpäin, koska Jaroma sanoi että kivut on poissa viimeistään parissa kuukaudessa, eivätkä muutenkaan ole kovat koska poistetaan pelkkää pehmytkudosta.
Jaroma ei itse tosin leikkausta suorita, koska ei ole varaa maksaa n.2000€/per käsi. Kirurgi on tosin Jaroman oppipoika, ja kovasti suositteli kyseistä kaveria.

Ehkä reilun vuoden päästä sitten ollaan viisaampia kannattiko leikkaus vai ei.

Eilen kävin näyttämässä vaivaani yhdelle suomen parhaimmista käsikirurgeista, eli Heikki Jaromalle(on operoinut mm.aki parviaisen olkapään ja monia muita maajoukkueurheilijoita)ja hän oli ehdottomasti leikkauksen kannalla.Lähete leikkaukseen sitten samalla tulikin, mutta ennen tätä käyn vielä hermoratatutkimuksissa.
Ilmeisesti leikkausmenetelmät on menneet vuosien saatossa reilusti eteenpäin, koska Jaroma sanoi että kivut on poissa viimeistään parissa kuukaudessa, eivätkä muutenkaan ole kovat koska poistetaan pelkkää pehmytkudosta.
Jaroma ei itse tosin leikkausta suorita, koska ei ole varaa maksaa n.2000€/per käsi. Kirurgi on tosin Jaroman oppipoika, ja kovasti suositteli kyseistä kaveria.

Ehkä reilun vuoden päästä sitten ollaan viisaampia kannattiko leikkaus vai ei.

Toivottavasti jotain muutakin hoitokeinoa on yritetty ennen leikkaukseen lähtemistä? Kannattaisi kysyä muistakin vaihtoehdoista ennen leikkauspäätöstä. Esim. neuraalikudoksen mobilisoinnilla ja muilla manuaalisilla hoidoilla voidaan saada todella hyviä tuloksia (ja ilman oper. hoitoa).

TOS:in kaltaisia neuraalikudosoireita voi aiheuttaa aika moni tekijä ja joskus jopa toiminnallisilla harjoituksilla ja sitäkautta ryhdin parantumisella voidaan saada oireet kokonaankin ja pysyvästi häviämään _siis ilman mitään radikaaleja toimenpiteitä.

Nämä vuodet mitä olen juossut hierojalta toiselle, ja välillä OMT-terapiassa ovat tuoneet pientä, ja siis todella pientä helpotusta asiaan. Ja tämäkin helpotus on kestänyt yleensä sen viikon, eli juuri kun paikat alkavat mennä uudelleen jumiin-> hierojalle ja taas ollaan viikko kunnossa.

Pahinta on kun kyynärvarret menee todella pahaan pumppiin aivan mitättömästä asiasta. Kaveri sanoi että TOS:in takia maitohapot eivät pääse jotenkin "vapautumaan" kyynärvarresta pois, ja siitä johtuu tämä älytön "pumppi".

Lekuri teki mulle jotain kokeita, jossa otettiin keuhkot täyteen ilmaa ja oltiin vähän aikaa hengittämättä käsi tietyssä asennossa(2 eri asentoa). Samalla se piti mua ranteesta kiinni ja totesi että pulssi häviää lähes samantien valtimosta. Helvetin vaikee selittää, mutta kai tosta selvää saa...
Että eiköhän siellä nyt sitten oikeasti ole jotain mikä painaa noita hermoja ja pahasti...Liekkö jollain tavalla periytyvää kun faija on saman alan hommissa, ja siltä jouduttiin muutama vuos takaperin leikkaamaan ranteesta jotain ahtaumia tms., ja ainakin sillä kädet tuli kuntoon vaikka siinä melkein vuos menikin. Ja Jaroma tutki faijankin, joten enköhän mä siihen leikkaukseen mene kun se sitä lämpimästi mun tapauksessa suositteli.

Nostetaan.

Minulla on todettu TOS-oireyhtymä, ja syynä on ilmeisesti ensimmäisten kylkiluiden joustamattomuus. Nostaessa kädet hartiatason yläpuolelle kädet puutuvat todella nopeasti. Ilmeisesti ensimmäinen kylkiluu nousee ylöspäin tässä asennossa (kun pitäisi pysyä alhaalla) jolloin hermot jäävät puristuksiin. Ongelma on kummallakin puolella, mutta välillä oikea puoli tuntuu olevan pahempi ja välillä vasen.

Onko kenelläkään ollut TOS:ia tästä samasta syystä? Oletko saanut vaivan paranemaan vai et, ja jos olet niin millä tavoin?

Onko mahdollista, että TOS-oireet tuntuvat myös ala-asennossa? Vaivani ovat erittäin TOS tyyppiset: voimattomuutta,puutumista tyypillisillä alueilla: olkapää+olkavarsi+kainalo+lapa jne.. Vaivat ovat olleet erittäin hankalat ja kestäneet jo yli vuoden, mutta normaalissa TOS:ssahan oireet ovat lähinnä yläasentovaikeuksia. Minulla on oireet ylä+alaasennoissa. Tosi pahalta tuntuu vaikka istua pitkään tuolilla vaikka käsi on rentona. Erikoista on myös se, että nukkuessa vaiva ei häiritse yhtään. Nämä kaksi eroavaisuutta siis. Eli luultavasti pystyasento provosoi ongelmaa jotenkin. Kuntosali jäi vuosi sitten, mutta harmillisesti myös opiskelu+työ on tuskaa. Onko jollain mahdollisesti kokemuksia samankaltaisesta ongelmasta? Voi heittää muitakin ideoita!

Oireet kestäneet yli vuoden. Kai olet käynyt fyssarilla tai lääkärillä?

Tämä on ihan puhdas arvaus, mutta pystyasennon ja vaakatason välillä on esim. se ero, että päätä ei tarvitse kannatella. Vika voi löytyä esim. helevetin kireistä scalenuksista (kylkiluun kannattajalihakset). Tai sitten ei. Siirrottaako lavat? Jos, niin serratuksen heikkouden voisi myös tsekata (en kyllä usko sen johtuvan tästä), koska myös se inaktivoituu levossa.

Häviääkö radialis-pulssi missään vaiheessa, se ois oleellista testata myös. Itse voi olla tosin vähän hankalaa tämäkin operaatio.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Olen käynyt monta kertaa lääkärissä. Aloitin myös fysioterapian TOS-ohjelmalla. Röntgen,ultra otettu. Magneetti on myös otettu olasta,kainalosta, ja lapaluun alueelta. Ei löydöksiä. Roosintesti tehty. Aluksi alkoi kalpenemaan, mutta veri alkoi kuitenkin kiertää sen jälkeen. Oireet kyllä tuntuivat ja oli selvästi vaikeampaa kuin vasemmalla kädellä. Myös keuhkot täyteen happea, pää käännettynä pulssin kokeilu, muistaakseni nimeltään adsonin testi, myös tehty. Pulssi katosi, mutta niin kyllä katosi terveestäkin kädestä, joten ei ehkä vaikuta.

Oikea lapaluu hiukan ulompana kuin vasen. Huomaan myös, että oikea olkapää on ryhdiltään työntynyt eteenpäin vasempaan verrattuna.

Radiologin kanssa juttelin MRI tutkimuksen jälkeen ja hänen ainoa ehdotuksensa oli jumissa oleva hermo oikealla alakaulassa, luultavasti jossain solisluun tuntumassa (jos oikein ymmärsin).

No hyvä että olet vaivaasi hoitanut. Radiologin ehdotukseen en mene väittämään vastaan, mutta periaatteessa jollain logiikalla voisin ajatella, että jos just noi kylkiluun kannattajalihakset ois jumissa ja vetäis päätä alas päin, niin samalla kaularanka painuisi kompressioon ja tämä aiheuttaisi sitten oireet. Näin ei kävisi makuullaan ollessa, sillä päätä ei tarvitse kannatella painovoimaa vastaan. Mikäänhän ei muuten estä useamman lihasryhmän yhtä aikaa jumissa olemista/epätasapainoa.

Teet TOS-ohjelmassa varmaan jotain rintaonteloa laajentavaa treeniä, kuten vipareita ja olankohautuksia? Jos siinä ei vielä ole, niin treeniohjelmaan voisi kokeilla lisätä scalenus-venytykset + scalenusten antagonistien kevyehkön treenauksen (paitsi tietty jos fyssari on kieltänyt nämä). Toki jos tila pahenee, niin sitten edellä mainitut liikkeet pois.

Viparit sivukautta ylös asti. Tarkoituksena aktivoida trapeziuksen yläosaa ja saada mahd. lapatukea paremmaksi. Mut nää harjoitukset on personoituja, joten kannattaa vähän miettiä onko siitä itselleen hyötyä kokonaiskuvaa ajatellen.

Jos radiologin kommentin ja muun perusteella heittäisin arvausta, niin nuo jo mainitut scalenukset on aika hyvä arvaus ainakin osatekijänä. Jos ne on joko kireät tai yliaktiiviset, se sopisi tuohon radiologin kommenttiin syyksi.. jos scalenukset jumittaa kylkiluuta ylöspäin ja hermot jää aika ahtaalle just siinä solisluun kohdilla. Sitä vielä edesauttaa lisää se, että jos kerran olkapään/hartiarenkaan asento on hieman edessä. Vaikea sanoa näkemättä mitkä kaikki on syynä, mutta vinkkeinä voisin scalenusten venyttely (kompaten aiempaa), rintarangan/kaularangan ja olkapäiden/hartiarenkaan asentojen ja ryhdin korjaus (jos vikaa), kaulan syvien fleksoreiden aktivaatio/vahvistaminen (ettei scalenukset yms. kompensoi niiden työtä), ja toki esim just toi serratuslihaksen ja muiden lavan ja hartiarenkaan tukijoiden vahvistaminen (riippuen toki asennosta ja mitkä kaikki tukea tarvitsee).. Tässä jotain vaihtoehtoja.. Vähän tosiaan vaikea sanoa, kun ei nää ja pääse testaamaan..

Lisäyksenä vielä, että oon nyt fys ohjeiden mukaisesti yrittänyt korjata ryhtiä istumalla ja seisomalla todella ryhdikkäästi, jopa hieman yliryhdissä kevyesti vetäen olkapäitä taaksepäin. Oikean rintalihaksen kainalopuoluolen sivu ja siitä vierestä kainalon alta hauiksen yläkohdan sisäsivu (kiristyy?) ja siellä alkaa jomottaa. Ja eripuolille olkaa ja lapaa tulee välillä myös särkyjä. Ja töissä kun istuu penkissä tuntee, että oikea lapa ei istu ihan niin hyvin penkin selkänojaan niin hyvin kuin vasen.
Eli kun treenasin niin kovaa salilla ennen ja lopetin yht äkkisesti ja tämän jälkeen olen istunut vuoden huonossa ryhdissä, aika paljon koneellakin. Niin luultavasti aika pahat jumit on kehkeytynyt.

Ja unohdin mainita, että on myös ENMG otettu, puhuin lääkärin kanssa vastikään ja kuulemma olisi enmgssä näkynyt jos ols jotain ollut. Eli ei kuulemma ole ainakaan vauriota hermoihin kehittynyt.

Hauiksen krooninen vaiva

Tuossa aikaisemmin aloitin jo threadin, veikkauksena TOS-oireyhtymä... http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/113345-tos-oireyhtymae/

Olen tässä miettinyt pääni puhki, ja nyt muistui mieleeni, mistä vaivani alkoi.. Se alkoi nimenomaan hauiskääntöjen ja leukojen ylenmääräisestä pumppaamisesta, siihen pisteeseen, että hauikseni oli toimintakyvytön.. Se oli jäykkä, pumpissa, väsynyt, ja helposti rasittuva. Niinkuin, tosta linkistäni näkee, niin oireet säteilevät myös muualle, mutta vaihtelevasti..

Kuitenkin AINUT vaivoista, joka on päällä koko ajan, on juuri tuo hauis. Se tuntuu edelleen hieman pumpatulta, ja aivan törkeän rasitusherkältä ja väsyneeltä... Noh tilanteen tekee kuitenkin erikoiseksi se, että lopetin kuntosalin yli vuosi sitten vaivan takia. Kitaraa soitin sen jälkeen puoli vuotta, sitten sekin loppui vaivan takia.. Ja nyt on puoli vuotta levätty, oikeasti rasittamatta kättä yhtään.. Oireet eivät tosiaan kädessä ole parantuneet yhtään... On vaan tullut noita muualle säteileviä oireita.

Kyynärpäässä on myös vanha kaatumavamma, jonka seurauksena kyynärtaive kipeytyi myös aikoinaan salilla. Vamma myös pitää käden on hiukan koukussa.. Vaikka yrittäisin suoristaa kättäni, ei se mene aivan yhtä suoraksi kuin toinen. En tiedä sitten vaikuttaako osaltaan parantumiseen.

Voisko tässä olla jokin "kroonistunut yläraajan ylirasitusoireyhtymä", taiko "hauiksen aitiopaineoireyhtymä"? Ehdotuksia?

ittellä aina mennyt esim kyynäpään kivut pois viikossa jos olen "levännyt" joka tapauksessa kipua tuntui vain pushdownissa enkä tehnyt sitä vaan muita liikkeitä. wild suggestion: oletko yrittänyt tehdä kädellä mitään? jos vaikka tekisi jotain kevyttä hauiskääntö niin auttaisiko? jos siellä on jtn verenkierto häiriöitä niin eikö lihaksen rasitus parantaisi?? kun sinne tulisi verta. itsellä kyllä esim selkä on kipeä joskus ja kun teen selkäliikkeitä niin auttaa.

- - - Updated - - -

ja oisko tästä mitään apua?
"Ota päivittäin D-vitamiinia 100 mikrogrammaa (µg), karnosiinia (400–800 mg/vrk), E-EPAa (2 kapselia/vrk), berberiiniä (1-1,5 g), magnesiumia (350 mg tabletteina, joissa on mukana myös foolihappoa, B6- ja B12-vitamiineja) ja ubikinonia (Q10, 100 mg/vrk). Ne vähentävät TNF-alfan ja muiden tulehdussytokiinien haittavaikutuksia elimistössä ja auttavat mitokondrioita tuottamaan energiaa ja antamaan "virtaa". Karnosiinista on usein merkittävää apua, koska se eliminoi lihasten maitohapon väsyttävän vaikutuksen, kuten yllä olevasta linkistä ilmenee. Pre- ja probiottien yhdistelmä (synbiootti) voi tuoda dramaattisen avun."

Back
Ylös Bottom