TOS- oireyhtymä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Voikohan tos saada tosiaan aikaan myös hermosäryn kädessä? Tähän mennessä vaivannut vain tietyissä liikkeissä (yläasennot ym) puutumisen ja voimattomuuden tunteena, mut nyt koko kättä särkee ihan lavan seudusta alkaen ja puutuu myös öisin. Kun särky on pahimmillaan ni tota kättä vaan roikottaa kuolleena tossa sivussa hartia korvissa ja yrittää selvitä yksikätisenä.

Hermopinteen voi aiheuttaa lähes mikä kudos tahansa. TOS on vain yleisnimi tietyn alueen ongelmatiikan oirekuvalle, johon tuo kuvaus kyllä sopii. Jatkuva hermosärky on aina vakava oire, joka vaatii jatkoselvittelyä.

Voikohan tos saada tosiaan aikaan myös hermosäryn kädessä? Tähän mennessä vaivannut vain tietyissä liikkeissä (yläasennot ym) puutumisen ja voimattomuuden tunteena, mut nyt koko kättä särkee ihan lavan seudusta alkaen ja puutuu myös öisin. Kun särky on pahimmillaan ni tota kättä vaan roikottaa kuolleena tossa sivussa hartia korvissa ja yrittää selvitä yksikätisenä.

Kuulostaa valitettavan tutulta. Minulla kipuilee myös niskan sivu ja tavallisista särkylääkkeistä ei ole apua. TOSin vuoksi tuli pakolllinen työtehtävien vaihto ja yksi syy osa-aikaiseen työkyvyttömyyseläkkeeseen.

Suosittelen lääkärikäyntiä.

Juu kyllä tässä on lääkärissä ravattu ainakin viimeiset 5 vuotta, mut kun edellinen lekuri nosti kädet pystyyn niin nostin minäkin (tosin vain kuvaannollisesti, ettei kädet puudu hahah..hah...)

No onpa ikävä jos ei kunnolla tutkita. Minulla loppui työkyky niin oiretta selvitettiin puolisen vuotta.

Hei, allekirjoittaneella todettu vaskulaarinen tos. Magneettikuvat, röntgen ja ultra olleet kaikki normaalit, mikään kylkiluu, juoste tai vastaava ei purista. Stetoskoopilla kuunnellessa hartiakehää ja käsiä nostamalla pulssit laskevat käsissä huomattavasti ja hartian tasossa ja sen yläpuolella pulssit häviävät kokonaan. Odotan vielä enmg tutkimuksia, mutta siinäkään tuskin mitään löytyy. Lääkärin mukaan itsellä tämä vaiva on iän myötä kehittynyt ominaisuus, eikä ainakaan Keski-suomessa ole vastaavasta tietoa. Ei kenelläkään muulla ole vastaavasta tietoa? Oireita ollut 4,5 vuotta.

Tos todettiin alkuvuonna helmikuussa, sekä hermoperäinen molemmissa että verisuoniperäinen vasemmassa. Syynä pitivät sitä että olen työssä jossa suurimmaksi osaksi työskennellään kädet ylhäällä. Lääkärit oli aika pihalla samoin fysiot, ja kävin sitten suomen yhdellä parhaimmista olkapääspesialisti ortopedillä joka totesi oikean olkapään takakapselin repeämisen joka aiheutti suojaspasmin ja veti yläkerran tukkoon. Sain takakapselin venytysohjeet, aka nukkujan venytys, 4 kortisonipiikkiä syksyyn mennessä. Tärkeää oli pitää olkapää liikkeessä ja välttää kaikkea mikä pahentaa oireita, keppijumppa oli tähän itselleni paras tapa.
Ja tossa edellä sanoin että syynä pitivät työtä joka tietysti pahenti tilannetta muttei ollut se itse syy vaan hypogonadismi, jolla ei lääkärin mielestä ole mitään tekemistä palautumisen kanssa, saavat mun puolesta vetää käteensä. Nyt n.9kk korvaushoidossa olleena palautuminen on normaalia ja verenpaineet on normalisoitunut, vyötärölihavuus on vähentynyt reilusti, ei ole kokoajan väsynyt, ahdistushäiriö on hävinnyt samoin masennus.

Ketju on varmaan syytä siirtää oikealle alueelle

Hei, allekirjoittaneella todettu vaskulaarinen tos. Magneettikuvat, röntgen ja ultra olleet kaikki normaalit, mikään kylkiluu, juoste tai vastaava ei purista. Stetoskoopilla kuunnellessa hartiakehää ja käsiä nostamalla pulssit laskevat käsissä huomattavasti ja hartian tasossa ja sen yläpuolella pulssit häviävät kokonaan. Odotan vielä enmg tutkimuksia, mutta siinäkään tuskin mitään löytyy. Lääkärin mukaan itsellä tämä vaiva on iän myötä kehittynyt ominaisuus, eikä ainakaan Keski-suomessa ole vastaavasta tietoa. Ei kenelläkään muulla ole vastaavasta tietoa? Oireita ollut 4,5 vuotta.
Älä spämmää jatkossa, postasit saman kysymyksen varmaan viiteen ketjuun.

Itse olen kärsinyt yli kymmenen vuotta sitten sattuneen kyynärpään murtuman jälkeen pinttyneistä niska-hartia-alaselkä-olkapää-päänsäryistä ja käynyt kelan kuntoutuksissa, monilla eri niksauttelijoilla, lääkäreillä ja fysioterapeuteilla ilman että olisin saanut selvää helpotusta selkä-pää-ja hartia kipuihin.

Virallista diagnoosia TOS-oireyhtymästä, en ole saanut, eikä sitä ole erikseen tajuttu etsiä sillä olen käynyt lääkärillä niska-päänsäryn takia. Selän magneettikuvissa ole myöskään näkynyt merkittäviä rakenneongelmia.

Olen viime vuodet treenannut etenkin niskaa isometrisillä treeneillä ja kuminauhalla mutta vuosikausien treenit eivät ole helpottaneet kipuja. Pelkkä kännykän käyttö sängyllä maatessa on kivuliasta.

Viime aikoina olen tosin saanut apua kevyestä treenistä, esim. olen roikottanut jtn kevyttä objektia esim. lääkepurkkia/pientä palloa kädessä niin kauan kunnes kipuraja tulee vastaan.

Toinen treeni mitä olen tehnyt niin olen pitänyt käsiä seinällä & lankuttanut seinää vasten kevyesti.

Näistä kevyistä treeneistä olen saanut viime aikoina pientä helpotusta tähän vaivaan. Fysioterapeuttien antamat raskaammat treeniohjelmat ovat vain pahentaneet jumeja ja kipuja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minulle diagnosoitiin TOS 2.5v sitten. Oireet pahenivat jatkuvasti ja kahden kokeneen fysiatrian erikoislääkärin ja useiden fyssarien vinkeistä oli erittäin vähän hyötyä. Myöhemmin selvisi että jopa haittaa. Työkyvyttömyys kolkutti jo ovella mutta googlettelemalla löysin tämän tieteellisen kirjoituksen: https://mskneurology.com/how-truly-treat-thoracic-outlet-syndrome/

Ensimmäistä kertaa löytyi jonkinlainen apu, kun nuo scalenus-lihasten vahvistaminen ja ryhdin korjaaminen auttoivat ja oireet olivat jonkinaikaa paljon vähäisemmät. Kuitenkin palasivat ja olin aika epätoivoinen kun käsien säryn takia ei saanut nukutuksikaan. Jatkuvat kivut olivat erittäin kuluttavia vaikka yöunet olisivatkin onnistuneet.

Lopulta kävin Oslossa asti tuon em. linkin kaiffarin pakeilla ja käytiin nuo eri liikkeet läpi. Suoritustekniikat olivat helvetin vaikea oppia, sillä esim. scalenus mediuksen eristäminen liikkeesä on äärimmäisen hankala oppia. Nyt yli vuoden myöhemmin, oireet ovat hyvässä hallinassa ja parhaimmillaan 95%:sti poissa. Toki jos kuntoutus eli scalenuslihasten treeni jää vähälle tai teen salilla jotain mikä tuo kuormaa brachial plexus -alueelle (esim. tietyt pystärivariaatiot jotka lähtevät liian alhaalta) , oireet palaavat jonkinasteisina.

Suomessa konservatiivisena hoitona on tosiaan ensinnäkin pec-minorin sekä scalenuslihasten venyttäminen, mikä hetkellisesti tuo tilaa hermoille ja verisuonille. Kuten tiedetään, passiivinen venytys vain heikentää lihasta ja sen jälkeen se joutuu tekemään yhä enemmän töitä ja täten kiristyy kuin rautalanka. Minulle auttoi scalenes -lihasten vahvistaminen. Aluksi se aggrovoi lisää kipua sillä lihas tunnetusti kiristyy palautumisen aikana, kunnes se taas vahvistuu.

TOS voi toki johtua monesta muustakin tekijästä kuin pelkistä scalenus-lihaksista mutta mielestän em. artikkelissa kuvataan hyvin erilaisia skenaarioita.

Täälläkin nyt kärvistelty useita viikkoja TOS:n aiheuttamista hermosäryistä. TOS todettu kolme vuotta sitten, työnkuva oli sellainen, että sai olla kädet ylhäällä jatkuvasti ja ollut aina hartiaseudun ongelmaa. Kolme vuotta sitten vaivat ilmeni käsien puutumisena, etenkin öisin. Fysikaalisella, jumppaamalla ja töitä keventämällä meni ohi. Luulin TOS:n olevan jo hoidettu pois, mutta olkapääkipujen vuoksi tuli käytyä vuosi sitten lääkärissä ja lääkäri totesi TOS:n olevan edelleen aika selkeä vaikkei oireita sinänsä ollutkaan. Nykyään duunit muuttuneet ja ongelmaksi muodostuu istuminen ja kädet edessä näppiksellä asento.
Hartiat aina olleet lievästi virheasennossa kireiden rintalihasten takia ja kiertäjäkalvosin ongelmaa niin kauan kuin muistan.

Nyt ollut n. kuukauden ajan hermosärkyä hauiksen sisäsyrjällä, säteilee välillä koko kainalon alueelle ja satunnaisesti ihan sormiin asti. Yöllä herään usein hermosärkyyn ja siihen, että sormet puuduksissa.
Yrittänyt tässä nyt jumppailla kepillä ja venytellä, mutta oireet jatkuu. Olisko neuvoa vaivaan täsmä venytyksiä tai jumppa neuvoja tähän vittumaiseen vaivaan ja mitä ei missään nimessä pidä tehdä?
Lääkärit, kun ei selvästi ole kartalla juurikaan tästä vaivasta. Buranaa käskevät vaan kiskomaan.

Youtubesta kaiveltu kyllä venytys ohjeita ja tuntuu olevan eri mielipiteitä esim. scalenus lihasten venytyksistä.

Täälläkin nyt kärvistelty useita viikkoja TOS:n aiheuttamista hermosäryistä. TOS todettu kolme vuotta sitten, työnkuva oli sellainen, että sai olla kädet ylhäällä jatkuvasti ja ollut aina hartiaseudun ongelmaa. Kolme vuotta sitten vaivat ilmeni käsien puutumisena, etenkin öisin. Fysikaalisella, jumppaamalla ja töitä keventämällä meni ohi. Luulin TOS:n olevan jo hoidettu pois, mutta olkapääkipujen vuoksi tuli käytyä vuosi sitten lääkärissä ja lääkäri totesi TOS:n olevan edelleen aika selkeä vaikkei oireita sinänsä ollutkaan. Nykyään duunit muuttuneet ja ongelmaksi muodostuu istuminen ja kädet edessä näppiksellä asento.
Hartiat aina olleet lievästi virheasennossa kireiden rintalihasten takia ja kiertäjäkalvosin ongelmaa niin kauan kuin muistan.

Nyt ollut n. kuukauden ajan hermosärkyä hauiksen sisäsyrjällä, säteilee välillä koko kainalon alueelle ja satunnaisesti ihan sormiin asti. Yöllä herään usein hermosärkyyn ja siihen, että sormet puuduksissa.
Yrittänyt tässä nyt jumppailla kepillä ja venytellä, mutta oireet jatkuu. Olisko neuvoa vaivaan täsmä venytyksiä tai jumppa neuvoja tähän vittumaiseen vaivaan ja mitä ei missään nimessä pidä tehdä?
Lääkärit, kun ei selvästi ole kartalla juurikaan tästä vaivasta. Buranaa käskevät vaan kiskomaan.

Youtubesta kaiveltu kyllä venytys ohjeita ja tuntuu olevan eri mielipiteitä esim. scalenus lihasten venytyksistä.

Ei ole vinkkejä, mutta TOS kyllä osaa yllättää pitkänkin ajan jälkeen. Itselle tuli hirmuisat kivut, kun talvitauon jälkeen aloin taas pyöräilemään. Enkä siis polkenut mitään urheilulenkkejä vaan muutaman kilometrin pätkiä. Edelleen käsi puutuu ajellessa eli kättä pitää välillä ravistella ja pientä särkyä on päivittäin hartiassa ja kaulassa.

Ei ole ollut varsinaista TOS:ia mutta istumatyön aiheuttamiin hartiajumeihin olen tehnyt nyt 4 viikkoa AFT:n toiminnallinen niska hartia treeniä.

Ohjelmassa pyritään siis parantamaan liikkuvuutta + voimistamaan tukilihaksia.

Pari videota minkätyyppisiä harjoituksia olen tehnyt.

Niskalihasten harjoitus n. kohdasa 6:40

Käsienpyörityksiä:

Käsienpyöritykset olen videosta poiketen kahdessa vaiheessa: ensin peukalot et suunnattuna + kääntö kämmenet ylös eli peukalot osoittavat taakse. Eli tehdään pieniä pyöritysliikkeitä noissa kahdessa asennossa. Olen tehnyt pienempiä ympyröitä kuin mitä tuossa videolla on. Tämä harjoitus avaa hyvin rintakehää.

Kiitoksia vastauksista Sylverö ja Moqorro. Olen nyt tehnyt noiden videoiden, sekä Left AIC/Right BC/Right TMCC pattern ketjun ohjeistusten mukaista jumppaa päivittäin useamman kerran. Kävin myös osteopaatilla ja siellä huomattiin meikän koko hartiaseudun olevan aivan epätasapainossa. Ongelmalle varmaan useita syitä, osa tulee ihan rankaa pitkin jalkapöydän asennoista lähtien ja oma sänky tai oikeastaan patja on huono itselle. Ei kyllä ole varaa mihinkään mittatilaus hästenssiin, otettava tuo unikulman ergonominen tyyny taas käyttöön. Jostain syystä en ollut sitä hetkeen käyttänyt.
Tänään tuntuu, että kivut vähän hellittäneet, mutta yöt on tähän asti kyllä olleet ihan tuskaa, joten tuleva yö varmaan taas samaa. Yöllä ilmeisesti keho rentoutuu niin paljon, että valmiiksi tiukat hermoratojen ja verisuonien kulkureitit painuu taas kasaan hartia/olkapää akselilla.

On muuten itsellekin tuttua tuo pyöräillessä sormien puutuminen, jotenkin sitä on vaan vuosien ajan senkin sivuuttanut aina täysin.

Back
Ylös Bottom