Tonnikalaa öljyssä vai vedessä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja n00kie
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Eli kumpaa kannattaisi ostaa?
Tonnikala vedessä maistuu joltain aivan kauheelta ::urjo: mutta öljyssä olevaa voi jopa syödä.

Miten te olette tonnikalaongelman hoitaneet?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tonnikala kantsii tietääkseni ostaa vedessä, sillä tuo valmiina niissä oleva öljy ei ole kovinkaan laadukasta.

Kannattaa vaikka lisätä itte öljy jos ei kestä vetää raakana :)

Minä olen hoitanut ongelman ostamalla sitä paremman makuista. Annan kyllä öljyn valua pois muutaman minuutin, enkä usko kuolevani tonnikalan öljyyn, ellen sitten telo itseäni kuolettavasti siihen helvetin terävään kannen reunaan.

Käytän ns. fifty-fifty metodia. Valutan yli määräisen öljyn pois tonnikalasta ja sekoitan sekaan purkillisen vedessä toimitettua tonnaria.

MInä suosin tonnikalaa vedessä johon lisään sitten omat öljyt. Ensin kaadetaan (ja vähän puristetaan) vedet pois ja sitten lisätään öljyä, tavallisesti rypsäriä. Ei tonnikalasta hyvää saa tekemälläkään, mutta noin siitä tulee kelvollista. :)

Tavallisesti syön vähän vuorotellen sekä vedessä, että öljyssä. Onhan tuo vedessä oleva melkoisen makuista ja kuivaa syötävää.
Kuinkas paljon te tohon tonnikalaan vedessä lisäätte öljyä?

Molempia menee, öljyssä oleva on parempaa, mutta tuo rasva ei liene tosiaan parasta mahdollista. Parempi olisi sotkea omat öljyt sekaan, mutta aina jaksa.

:offtopic: Kun katselee tonnikalapurkkeja ja niiden sisältöä, ei helpolla uskoisi että kyseessä on maailman kallein kala. Japanissa juuri pyydetyistä kaloista maksetaan aivan järkyttäviä summia. En muista juuri nyt mikä osa oli arvokkainta, sushia siitä kuitenkin tehtiin. Tonnikaloja on pyydetty niin paljon, että isot yksilöt ovat todella harvinaisia.

onko tutkimuksia?

Joko oon ihan :david: ja missannu threadin, jossa kerrottais mitä pääosin tonnikalapurkkien öljy sisältää tarkkaan ottaen, tai sitten siitä ei ole kellään tietoa?

Saisikohan kuinka helposti eri valmistajilta selville sen, mitä rasvaa he käyttävät purkittaessaan tonnikalaa? ....jos vaikka pistäisi kyselyä menemään ja tekis vertailun....

Muistaakseni joku täälä joskus sanoi että joltain valmistajalta saa hinnakasta mutta laadukasta tonnikalaa öljyssä.

Jep, taitaa olla sellainen tilanne, että tuna loppuu merestä, kun sitä ryöstökalastetaan :(. Toisaalta se on kohtuullisen edullista ja ravintoarvot on kohdallaan.. Kyllähän minä lohta mielummin söisin, mutta mutta...:rolleyes:

Re: onko tutkimuksia?

Originally posted by strike
Muistaakseni joku täälä joskus sanoi että joltain valmistajalta saa hinnakasta mutta laadukasta tonnikalaa öljyssä.
Ainakin Sestossa myydään tonnikalaa oliiviöljyssä. Hintaa oli aika paljon enemmän verrattuna tavallisiin (n. 2,5 kertaisesti). Merkkiä en muista, mutta lasipurkeissa ne olivat. Tästä olikin varmaan tosi paljon apua.:(

Tonnikalaa vedessä syön, olen myös siinä uskossa että se öljy ei ehkä ole sitä parasta!!

Ja aika usein iltapalan osana on purkki tonnikalaa ja siihen 2-3 rkl rypsiöljyä sekaan!! peittyy se rypsärin maku ja parantaa tonnikalan makua...kokeilkaa...

Tonnikalahan on hyvää. Jotkut purkilliset, en muista oliko öljyssä vai vedessä, maistuvat kylmältä kinkulta (se mitä syödään jouluna, ei leikkele).

Re: onko tutkimuksia?

Originally posted by strike
Joko oon ihan :david: ja missannu threadin

hassua etten söörtsillä löytänyt vaan piti plärätä omia posteja.
Noh <a href="http://pakkotoisto.myvisio.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=7222" TARGET="_BLANK">tässä</a> jotain juttua aiheesta.

Ite ostan aina tonnikalaa vedessä.
Kyllähän se voi kuivalta ja pahalta maistua jos ostaa huonoa, mutta esim. Abba purkittaa erittäin laadukasta tonnikalaa vedessä. Ei ole kuivuudesta tietoakaan, ja maku on mahtava.. Hintaa sitten onkin pari euroa purkilta. Purkin tosin saa avattua nopeesti ja ilman purkinavaajaa.
Rainbow on toinen hyvä merkki, joka on melkein yhtä hyvää kuin Abba, mutta maksaa puolet vähemmän, eli euron. Niissä purkeissa lukee aina mitä tonnikalaa se sisältää, ja olen ite Yellowfiniin ja Tongoliin törmänny. Tongol on näistä se parempi, koska Yellowfin on juuri semmonen kuiva. Tässä hiljattain Rainbow kuitenkin teki huonon tempun, ja merkitsee nykyään purkkeihin "Yellowfin/Tongol" eli on ihan arpapeliä kumpaa saa.
Toistaiseksi on tullut pari huonoa ja pari hyvää.

Originally posted by Ungo
Tonnikala kantsii tietääkseni ostaa vedessä, sillä tuo valmiina niissä oleva öljy ei ole kovinkaan laadukasta.

Niin.. ja kuinka puhdasta vettä ne siellä kaukoidässä niihin purkkeihin laittaa? Ken tietää?

Itse ostan paloja öljyssä ja kaadan öljyt pois. Pirkka ja Eldorado ovat mielestäni parhaat merkit.

Parasta olisi tonnikala kokonaisena suolavedessä - sen verran ylikalastettu laji on kyseessä. Toivottavasti eivät pyydä sukupuuttoon. :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom