Painon liikkuma matka ei ole sama asia kuin lihaksen supistumismatka. Ensinnäkin vipuvarsi määrää lopullisen liikkeen pituuden. Siksi pohje- ja ranneliikkeet ovat lyhyitä. Toiseksi lyhyt lihas supistuu lyhyemmän matkan (tai ei voi supistua yhtä pitkää matkaa kuin pidempi lihas), koska lopullinen supistus on kaikkien peräkkäin olevien myosiini/aktiinisäikeiden yhteenlaskettu supistumispituus. Kolmanneksi lihassolut voivat olla eri suunnassa kuin lihaksen vetosuunta.
Siispä itse liikkeen laajuudella ei pitäisi olla vaikutusta, tai ainakin sitä on turha pohtia. Ainoastaan tuo käytetty aika voi olla merkitsevää.
Jännityksestä ja nopeudesta: jos nostaa hitaammin kuin maksiminopeudella, lihas ei jännity maksimaalisesti. Nopeuttahan konrolloidaan silloin siten, että vain osa soluista on kerralla supistumassa. Hitaasta nostosta jännitykseen saatu hyöty on tämän perusteella kyseenalainen.
Nopea nosto tuottaa kyllä maksimaalisen jännityksen, mutta vain hetkeksi. Sitä ei ehdi tuntea samalla tavalla kuin hidasta fiilistelevää nostoa. Joka tapauksessa viimeisissä toistoissa liike hidastuu, kun voimat ehtyvät. Silloin lihas pyrkii jännittymään, mutta ei enää pysty tuottamaan samaa voimaa.
Itse pidän mieluummin massasarjat ja fiilistelyt erillään. Käytettyyn aikaan voi vaikuttaa sitten niillä negatiivisilla. Ja onpa muuten MKM saanut tarkkoja lukuja tieteellisistä tutkimuksista. MASSAA! VOIMAA!!!111 -kirjassa mainitaan n. 20-60 sekuntia sopivaksi sarjan kestoksi.
Supersarjoissa, pudotussarjoissa ym. lihaksen jännittyminen on keskimäärin kovempi mutta aika pitempi kuin suorassa sarjassa.
Edit: Miksi mulla tulee aina sata kilometriä pitkiä posteja??!!