Toinen olkapää roikkuu :/

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkäs, tässä ongelmani.
Oikea olkapääni(olkaluu) roikkuu alempana kuin vasen. En osaa sanoa mitään syytä mikä olisi aiheuttanut tämän, eikä tämä ole aiheuttanut mitään kipuja. Tästä aiheutuva mielipaha koskee lähinnä sitä, ettei mikään paita istu sekä rentona roikkuessa oikea käteni sojottaa hieman ulospäin.

Kun nostan vasenta kättäni sivusuunnassa, olkaluun "pallo" pysyy paikoillaan, oikeaa kättä nostaessa olkaluun pallo "vetäytyy" sisäänpäin, niinikään solisluun sekä lapaluun reunan muodostaman hartiakaaren alle.
Tämähän luultavimmin johtuu heikoista Rotator Cuff-lihaksista? Erityisesti supraspinatuksesta joka sijaitsee luun päällä?

Kysynkin, onko minun mahdollista runsaalla ja järjestelmällisellä harjoittelulla "kohottaa" olkaluuni takaisin oikeaan paikkaan? Esimerkiksi harjoittelun jälkeen sitoa kyynerpäni ja kaulani ympärille jokin huivi yms. ennen yöunia, jottei Rotator Cuff-lihaksiin kohdistuisi ollenkaan alaspäin suuntautuvaa vetoa? (hifistelyä, tiedän)
Käyn 2 kertaa viikossa salilla. Tulisiko joitain tiettyjä liikkeitä välttää? Rotator Cuff-lihasten vahvistamisen lisäksi, olisiko muita raskaammilla painoilla tehtäviä liikkeitä, jotka voisivat auttaa korjaamaan tilannetta?

Kaikki apu otetaan avosylin vastaan!

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itse sain urheiluhierojalta varsin hyviä vinkkejä ennen hierontaa kun käytiin kroppaa ja ryhtiä sekä lihastasapainoa läpi. Olen myös ilmeisesti hiukan treenannut välillä kipuilevaa oikeaa olkapäätä säästellen, joten vasen puoli hartioista oli aika lailla jumissa joka johti pieneen virheasentoon.

Elikkäs, tässä ongelmani.
Oikea olkapääni(olkaluu) roikkuu alempana kuin vasen. En osaa sanoa mitään syytä mikä olisi aiheuttanut tämän, eikä tämä ole aiheuttanut mitään kipuja. Tästä aiheutuva mielipaha koskee lähinnä sitä, ettei mikään paita istu sekä rentona roikkuessa oikea käteni sojottaa hieman ulospäin.

Kun nostan vasenta kättäni sivusuunnassa, olkaluun "pallo" pysyy paikoillaan, oikeaa kättä nostaessa olkaluun pallo "vetäytyy" sisäänpäin, niinikään solisluun sekä lapaluun reunan muodostaman hartiakaaren alle.
Tämähän luultavimmin johtuu heikoista Rotator Cuff-lihaksista? Erityisesti supraspinatuksesta joka sijaitsee luun päällä?

Kysynkin, onko minun mahdollista runsaalla ja järjestelmällisellä harjoittelulla "kohottaa" olkaluuni takaisin oikeaan paikkaan? Esimerkiksi harjoittelun jälkeen sitoa kyynerpäni ja kaulani ympärille jokin huivi yms. ennen yöunia, jottei Rotator Cuff-lihaksiin kohdistuisi ollenkaan alaspäin suuntautuvaa vetoa? (hifistelyä, tiedän)
Käyn 2 kertaa viikossa salilla. Tulisiko joitain tiettyjä liikkeitä välttää? Rotator Cuff-lihasten vahvistamisen lisäksi, olisiko muita raskaammilla painoilla tehtäviä liikkeitä, jotka voisivat auttaa korjaamaan tilannetta?

Kaikki apu otetaan avosylin vastaan!

-Lilliputti

Kiertäjäkalvosin lihakset pitävät olkaluun pään lapaluun nivelkuopassa ja estävät sitä liukumasta alas ja ylöspäin pois nivelkuopasta. Ehkäisevät osittaista sijoiltaanmenoa. Voisko olla noista kiertäjäkalvosimista johtuva juttu tai onko sulla skolioosia, onko selkäkin vino? Kuten muutkin ovat neuvoneet niin kantsis mennä näyttään tota olkapäätä jollekin asiantuntevalle fysioterapeutille. Todennäköisesti saat jumppaohjeita.

Älä ainakaan ala itse tehdä mitään virityksiä huiveilla tms., hyvässä lykyssä (tai siis huonossa) kuristut niihin yön aikana. Eikä sellaisesta ole kyllä mitään hyötyä, ei sitä "vetoa" ole kyllä niin paljoa, että vaikuttaisi yläraajan asentoon. Ehkä joku ammattilaisen tekemä oikea kinesio/urheiluteippaus voisi vähän tuohon asentoon vaikuttaa.

Sen sijaan järjestelmällinen lihasharjoittelu (oikeiden lihasten vahvistaminen, toisten venyttäminen) on ainoa avain parempaan. Sinua/asentoasi sen enempää näkemättä voisin kuvitella, että lihastasapaino ei ole kunnossa: rintalihakset kiristää, rhomboideukset+kiertäjäkalvosin heikko. Myös muissa alueen lihaksissa todennäköisesti pientä ongelmaa suuntaan tai toiseen. Ehkä koko oikea olkapää on hieman eteenpäin kiertynyt vasempaan verrattuna (näitä asentoja tuli fyssarina nähtyä harva se päivä, jopa kovantason urheilijoilla).

Pienikin lihasepätasapaino tai huono asento voi vaikuttaa näkyvästi. Itse on kuitenkin mahdoton kunnolla selvittää missä vika ja mitä sille tehdä, kun ei välttämättä anatomia yms. ole hallussa. Muiden tapaan sanon: mene fysioterapeutille.

Pistän samaan ketjuun, koska ei näy tarvetta uudelle. Eli mullakin tuppaa tuo olkapää roikkumaan vähän. Fysioterapeutti on perhepiirissä ja hänen ohjeitten mukaan olen olkapäätä kuntouttanut. Olkapää roikkuu vielä, mutta kipuilut ovat hävinneet.
Tarkoitus olisi nyt saada massaa olkapäille ja korjattua ryhtiä sitä mukaa. Eli voiko kukaan vihjaista liikkeitä olkapäille, mitkä olisivat mahdollisimman "anteeksi antavia".

Suositut

Back
Ylös Bottom