Toinen lihas isompi kuin toinen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Melvin
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
39
Terve

Onko muilla samoja 'ongelmia' ? Itsellä ainaki vasemman puoleinen Traps on huomattavasti isompi, samoin toinen rintalihas..varsinki kunnon reenin jälkeen kun kattoo peiliin niin.. :rolleyes:
Onko jotain hyviä ideoita miten sais saman kokoseks ?

Kyllähän toinen puoli on aina vähän eri näköinen. Luonnollisesti on hermostollisesti (ja myöskin lihaksistoa) katsoen aina toinen puoli dominantti.

Yleesä riittää että vaan tekee moninivelliikkeitä kahella kädellä tai jalalla (jossa luonnolisesti on tasainen rasitus) niin pysyy symmetria suht. kuosissa.

Mikäli on ihan selvä kokoero, voi tietenkin antaa vähän lisätreeniä sille heikommalle. Ei kuitenkaan niin että se menee ihan jumiin.

Sanoisin itse että eri kokoiset lihakset (vasuri vs. oikea) johtuu usein vääristyneestä tai vääntyneestä suoritustavasta... Yksi tuttava tekee aina penkkiä niin että vasen puoli laahaa perässä kun on vähän tiukempi sarja. Toinen homma mikä voi "vääristää" on yhden nivelen liikkeet, koska siinä voi vetää ihan miten vaan. Epäsymmetriset otteet on toinen mahdollisuus.

Tietenkin myös lajit missä ponnistaa aina toisella jalalla on altistava tekijä. Loukkaantumisriski kasvaa tällöin jossain vaiheessa mikäli toinen puoli on huomattavasti heikompi, koska se on koko ajan ylikuormitettu.

Täältä palstalta olen lukenut, että jos toinen puoli on vagvempi tai isompi niin tekee vaikka hauiksen ollessa kyseessa sillä heikommalla puolella ensin sarja loppuun ja sitten sillä vahvemmalla puolella yhtä monta sarjaa mitä heikommalla. Näin ei ainakaan pääse erot kasvamaan ja se heikompi puoli saa tiukemman reenin. En tiedä miten auttaa, kun en oo kokeillut.

Mutta minä kun teen varastohommia ja jonkinverran on tota hyllyyn/hyllystä nostamista niin huomasin, että teen sen nostotyön aina vasurilla ja oikee tekee tarkkuutta vaativan osion, eli ohjaa laatikon paikalleen, siis jos kyseessä on sellanen esine/laatikko joka hyvin yhdellä kädellä nousee. Tästä johtuen vasen puoli on vahvempi ja olenkin tarkotuksella koittanut tehdä tän työn välillä päinvastoin ja ihan hyvi on "voimasuhteita" tasottanut.

Tää on näitä "kätisyyden" ongelmia. Kestävyyttä tuntuu oikeesta tumpusta löytyvän enemmän kuin vasurista, mutta maksimivoiman jakautumisesta en olekaan enää niin varma. Eripura pätee jaloissa, jotka ilmaisevat epäsymmetriansa ponnistusvoimassa, joka koripallo taustalta paistaa. Eroa korostaa jalkojen pituusero, joka nyt ei kuitenkaan onneksi älyttömän suuri ole. Pitää vaan muistaa keskittyä siihen heikompaan puoleen tosissaan ja etenkin varmistaa, että rasitus tuntuu siellä missä pitääkin.

Tarkistappa selkärankasi. Itselläni on kierteinen skolioosi, joka aiheuttaa erilaisen liikkuvuuden eri puolille ja sen että oikea olkapää roikkuu edessä alhaalla. Tästä syystä oikea rintalihas ei saa oikein missään asennossa tai liikkeessä kunnon venytystä. Ja laahaa siis koko ajan kehityksessä perässä. Esim. penkkipunnerruksessa ojentaja ja etuolkapää kompensoivat sen että rintalihas roikkuu velttona noston aikana. Selkäpuolella taas oikea latsi saa enemmän kyytiä mm. ylätaljassa. Jos vika on tässä, on selkärangan mutkia koitettava oikoa, mutta siihen tarvitsee pätevän asiantuntijan. Sellaisen joka mittaa liikkuvuudet ym.

Timba79 sanoi:
Mutta minä kun teen varastohommia ja jonkinverran on tota hyllyyn/hyllystä nostamista niin huomasin, että teen sen nostotyön aina vasurilla ja oikee tekee tarkkuutta vaativan osion, eli ohjaa laatikon paikalleen, siis jos kyseessä on sellanen esine/laatikko joka hyvin yhdellä kädellä nousee. Tästä johtuen vasen puoli on vahvempi ja olenkin tarkotuksella koittanut tehdä tän työn välillä päinvastoin ja ihan hyvi on "voimasuhteita" tasottanut.
Itselläni on vasuri (siis käsi) huomattavasti vahvempi vaikka olen ihan oikeakätinen. Homma on kai hermostosta kiinni, koska vasuri ei ainakaan ole isompi. Vasuri vaan tuntuu toimivan hyvin ja puhtaasti kun taas oikeassa tulee särkyä ja vastaavaa aika ajoin. Itse pystyn vetämään leukaa noin 15 cm vasurilla kun taas oikealla ei tahdo kunnon "comedown" tai laskeutuminen (negatiivinen yhden käden leuka) onnistua.

repeh sanoi:
Tarkistappa selkärankasi. Itselläni on kierteinen skolioosi, joka aiheuttaa erilaisen liikkuvuuden eri puolille ja sen että oikea olkapää roikkuu edessä alhaalla. Tästä syystä oikea rintalihas ei saa oikein missään asennossa tai liikkeessä kunnon venytystä. Ja laahaa siis koko ajan kehityksessä perässä. Esim. penkkipunnerruksessa ojentaja ja etuolkapää kompensoivat sen että rintalihas roikkuu velttona noston aikana. Selkäpuolella taas oikea latsi saa enemmän kyytiä mm. ylätaljassa. Jos vika on tässä, on selkärangan mutkia koitettava oikoa, mutta siihen tarvitsee pätevän asiantuntijan. Sellaisen joka mittaa liikkuvuudet ym.

Mikäs se asiantuntija tarkemmin on mistä semmosen löytäs. Musta tuntuu et olis samat "oireet" ku sulla tai sit oon vaan vainoharhanen. Ja mitä sille sitten tehdään. Jotain harjoituksia vai mitä???

Ämmbee sanoi:
Itselläni on vasuri (siis käsi) huomattavasti vahvempi vaikka olen ihan oikeakätinen. Homma on kai hermostosta kiinni, koska vasuri ei ainakaan ole isompi. Vasuri vaan tuntuu toimivan hyvin ja puhtaasti kun taas oikeassa tulee särkyä ja vastaavaa aika ajoin. Itse pystyn vetämään leukaa noin 15 cm vasurilla kun taas oikealla ei tahdo kunnon "comedown" tai laskeutuminen (negatiivinen yhden käden leuka) onnistua.

Oikeakätinen olen minäkin ja sen vaan pistin merkille, että vasen tekee sen raskaan osuuden ja oikea tarkkuutta vaativan. Tämä siis esim. tossa varastossa hyllyttämisessä. En ole minäkään mitään kokoeroja huomannut, mutta voimaeroa on vasemman hyväksi. Siksi teenkin esim. keskitetyn hauiksen ensin oikealla koska vasen jaksaa takuulla samat mitä oikea. Näin tehden luulisin ettei eroa pääse tulemaan ainakaan lisää...

Timba79 sanoi:

Sama huomio minullakin. Vasemmalla kannan esim kauppakasseja (vaikka olis monta niin samas kädes..) ja oikeella taas tuupin ja vetelen ovia auki, samoin kuin kaikki tarkkuutta vaativat jutut oikealla.

No, tästähän on seurannut, et vasen käsi on kehittyneenpi, samoin kuin oikea rinta. Selässä ei nyt mitään ihmeempää huomaa.

Mikäli tähän vielä tulee pientä virhettä liikkeissä, niin helpostihan varmaan se vaikutus tehostuu. Eli vahvenpi kohta tavallaan karkaa. Paras lääke kaiketi tosiaan on opetella molempikätiseksi ja aloittaa treeni hiekommalla.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Hassua, mutta itselläni en ole minkäänlaista voimaeroa kummankaan puolen hyväksi, mutta mietin että mistä johtuu että vasen rintalihas, niskalihas ja hauis ovat isommat kuin oikealla puolella. Mitenkään merkittävä ero ei ole ja pumpissa se näyttää vielä pienemmältä mutta kylmänä ollessa huomaa kyllä kun tarkasti syynää. Vihjeitä miten tätä saisi korjattua kuitenkaan lisäämättä voimaeroa oikean käden hyväksi?

Heavy-rock sanoi:
Mikäli tähän vielä tulee pientä virhettä liikkeissä, niin helpostihan varmaan se vaikutus tehostuu. Eli vahvenpi kohta tavallaan karkaa. Paras lääke kaiketi tosiaan on opetella molempikätiseksi ja aloittaa treeni hiekommalla.

Suosittelen opettelemaan, itsellä se ainakin on auttanut! Ja eikös varsinkin toi kauppakassien kantaminen aina samalla kädellä tee ryhtiin huonoa?? vai onko merkittävää vaikutusta, joku viisaampi vastatkoon. Mutta tuskin ainakaan hyvääkään tekee. Ja aika nopeeta sitä loppujen lopuks oppii käyttämään toistakin kättä, kun siihen vähän ajatusta uhraa...

Edit: mulla on oikea olkapää alempana kun vasen, eron huomaa kohtis hyvin, mitään vaivaa tämä ei aiheuta missään suhteessa, on vaan ikävän näköstä, en oikeen tiedä että mikä tähän auttas, on vaan aina ollut niin eli rakenteellinen juttu. Onkohan kohtalontovereita??

PorinKarhu sanoi:
Mikäs se asiantuntija tarkemmin on mistä semmosen löytäs. Musta tuntuu et olis samat "oireet" ku sulla tai sit oon vaan vainoharhanen. Ja mitä sille sitten tehdään. Jotain harjoituksia vai mitä???

Asiantuntija voisi olla ortopedi tai sellainen fysioterapeutti joka on perehtynyt selkäranka-asioihin. Täällä Mikkelissäon Fysioteam -nimisessäfirmassa pätevä kaveri,oikein tohtoristason mies Ilkka Juvonen. Hän taas saattaisi tietää kuka teillä päin olisi vastaavaasiantuntija. Fysioteamin puhelinnumero on 0153203838.

Mulle antoi venytyksiä ja treeniliikkeitä jotka tehdään toispuoleisesti. Eli kierteisyyttä näin pyritään vähentämään vähentämällä kireyksiä ja vahvistamalla lihaksia.

Timba79 sanoi:
mulla on oikea olkapää alempana kun vasen, eron huomaa kohtis hyvin, mitään vaivaa tämä ei aiheuta missään suhteessa, on vaan ikävän näköstä, en oikeen tiedä että mikä tähän auttas, on vaan aina ollut niin eli rakenteellinen juttu. Onkohan kohtalontovereita??

Tuo ongelma on myös minulla. Lisäksi vasen niskalihas on hieman isompi, joten eron huomaa helposti. Veikkaisin että minun kohdallani ero johtuu siitä että olen koulureppua kantanut kohta 11v vasemmalla olkapäällä. :wall: :david:

Aina vasemmalla...

Toi koulureppu on muuten varmaan valtaosalla niin, että kantaa toisella olalla ja ne joskus painaa ihan mukavasti. Väkisinkin näkyy ainakin jonkinverran ja varsinkin varmaan silloin jos ei mitään punttia harrasta. Senkin oppii kantaan vähän vuoronperään eri puolilla kun vaan alussa vähän kiinnittää huomiota. Ja näitä juttuja on muuten paljon...

Timba79 sanoi:
Toi koulureppu on muuten varmaan valtaosalla niin, että kantaa toisella olalla ja ne joskus painaa ihan mukavasti. Väkisinkin näkyy ainakin jonkinverran ja varsinkin varmaan silloin jos ei mitään punttia harrasta. Senkin oppii kantaan vähän vuoronperään eri puolilla kun vaan alussa vähän kiinnittää huomiota. Ja näitä juttuja on muuten paljon...

Totta, huomannut että aina melkein tulee suosittua jompakumpaa puolta tietyissa töissä ja askareissa.. Olenkin yrittänyt tasapainoittaa, mutta mietin että kirisiköhän oikea vasemman kiinni jos kanniskelisi 20kg:n reppua ympäriinsä jonkin aikaa :lol2:

Gyrmy sanoi:
Totta, huomannut että aina melkein tulee suosittua jompakumpaa puolta tietyissa töissä ja askareissa.. Olenkin yrittänyt tasapainoittaa, mutta mietin että kirisiköhän oikea vasemman kiinni jos kanniskelisi 20kg:n reppua ympäriinsä jonkin aikaa :lol2:

:lol2: Voi olla että löytyy vähän mielekkäämpiäkin tapoja. Mutta kuten täälläkin jo todettu, se heikommalla puolella liike ensin suorittaen on ainakin hyvä tapa jottei erot pääse enää kasvamaan. Tää nyt on rankkaa mutua, mutta eikös se selän päälle luulis käyvän eniten jos kantaa raskasta reppua aina toisella olalla tai kantaa niitä kauppakasseja. Jostakin muistasin kuulleeni, että ajan myöden vääntäs selkää vinoon, en tiiä onko tässä mitään perää...

Empä tuosta tiedä.. Ei tuo lääkäri kyllä ryhtiä tarkistaessa mitään sanonut että selkä kiero olisi. Ei se tainnut edes huomata olkapäiden eroakaan, mitä en kyllä ihmettele kun itselläkin meni aika kauan salilla käymisen aloittamisen jälkeen ennenkuin huomasin. Mutta niinkuin sanoin, voimaeroa en ole kummankaan puolen hyväksi huomannut.

Ämmbee sanoi:

mites sulla ny sillai ku mul on toite päin? itellä on kauhee hermosto oikees ja joutuu vasuril huijaan vaik se on isompi. nää rinnoissa!

Minullakin on tuo repun ja kaikkien muiden kassien kanniskelu oikealla olalla "aiheuttanut" isomman epäkkään toiselle puolelle, mutta iso ongelma onkin mun vasen hauis. Se on ihan yhtä vahva kuin oikea, mutta se on hieman pienempi ja paljon matalampi. Vasemman hauiksen jännittäminenkin on paljon vaikeampaa. Täytyy käsi täristen jännittää, että sais sen siihen maksimi kokoon ja samalla jännittyy koko käsivarsi, kun taas oikean hauiksen voin jännittää eristetymmin ja ilman kummempia pinnistelyitä. Johtuisikohan tämä hermostosta ja voiko sitä millään hoitaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom