Toimivan ohjelman vaihto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ilduce
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nykyinen tuloksia tuonut ohjelma on tullut ns. tiensä päähän ja aika kokeilla uutta. Lähtökohtaisesti targettina on yläkroppa, joka on aiemman urheilu-uran jäljiltä epätasapainossa alakropan kanssa. Viimeiset reilu puoli vuotta minua on kasvattanut ohjelma, jonka raamit ovat seuraavat:

1. Selkä & hauis (noin 8-9 sarjaa selkää ja 4-6 sarjaa raskailla painoilla hauista)
2. Rinta & ojentajat (noin 8-10 sarjaa rintaa ja 4-5 sarjaa ojentajia)
3. Olkapäät & alaselkä (olkapäät kauttaaltaan ja kevyt alaselkätreeni)
4. Hauis & ojentajat (noin 10 sarjaa per lihas, pyramidejä)

(+yksi päivä aerobista ja kaksi lepopäivää)

Olen pystynyt pitämään treeniviikot erilaisina ja hyödyntämään eri liikkeitä ja ärsykkeitä. Kroppa on vastannut hyvin ja voima kasvanut merkittävästi. Mentaalipuoli kysyy kuitenkin muutosta. Kokeilemisen arvoisia ideoita / muutoksia?

Mitäs olet lajia olet harrastanut ennen kun takareidet ja pohkeetkin ovat yli korostuneet, vaikka ne suurimmalta osalla aloittelijoista ja pidemmällekkin ehtineistä ovat todella surkeat.

Mitäs olet lajia olet harrastanut ennen kun takareidet ja pohkeetkin ovat yli korostuneet, vaikka ne suurimmalta osalla aloittelijoista ja pidemmällekkin ehtineistä ovat todella surkeat.

On varsin yleinen käsitys, että alakroppa on ylikehittynyt yläkroppaan verrattuna, jos reiden ympärys on suurempi kuin hauiksen ympärys.

Nykyinen tuloksia tuonut ohjelma on tullut ns. tiensä päähän ja aika kokeilla uutta. Lähtökohtaisesti targettina on yläkroppa, joka on aiemman urheilu-uran jäljiltä epätasapainossa alakropan kanssa. Viimeiset reilu puoli vuotta minua on kasvattanut ohjelma, jonka raamit ovat seuraavat:

1. Selkä & hauis (noin 8-9 sarjaa selkää ja 4-6 sarjaa raskailla painoilla hauista)
2. Rinta & ojentajat (noin 8-10 sarjaa rintaa ja 4-5 sarjaa ojentajia)
3. Olkapäät & alaselkä (olkapäät kauttaaltaan ja kevyt alaselkätreeni)
4. Hauis & ojentajat (noin 10 sarjaa per lihas, pyramidejä)

(+yksi päivä aerobista ja kaksi lepopäivää)

Olen pystynyt pitämään treeniviikot erilaisina ja hyödyntämään eri liikkeitä ja ärsykkeitä. Kroppa on vastannut hyvin ja voima kasvanut merkittävästi. Mentaalipuoli kysyy kuitenkin muutosta. Kokeilemisen arvoisia ideoita / muutoksia?

Vaihtoehto

1. Rinta-olka-ojentaja
2. Selkä-hauis
3. Jalat
4. Rinta-olka-ojentaja
5. Selkä-hauis
6. Lepo
7. Lepo

Aerobista väliin kun siltä tuntuu. Jos joskus ehdit vain 3 kertaa salille viikossa, niin:

1. Yläkroppa
2. Lepo
3. Koko kroppa
4. Lepo
5. Yläkroppa
6. Lepo
7. Lepo

Suoria ja vinoja varsoja ja kylkiä 3-5 kertaa viikossa, ei välttämättä salitreenin yhteydessä, helppo tehdä vaikka kotona illalla.

Ja isoja liikkeitä suosien, näitä ainakin kerta viikoon:

Penkki, Mave, Kyykky, Leuanveto, Dippi, Hauiskääntö tangolla, Pystypunnerrus vapailla painoilla/tangolla.

Älä kaikesta huolimatta unohda niitä jalkoja, kyykky lisää kivasti kasvuhormoni-tuotantoa (ja auttaa siis yläkropan kehitystä), niin olen kuullut.

Pidän kyllä jalat ja vatsan ”kunnossa”, mutta kyseisillä osa-alueilla ei ole ns. ulkonäöllisiä kasvutavoitteita. Lähinnä nyt on tarkoitus saada ulkonäköä yläkroppaan, koska ns. suoritustavoitteita ei enää ole. Käytännössä olen kesän treenannut neljällä salipäivällä, mutta nyt kaamoksen laskeutuessa houkuttelisi siirtyminen viiteen (pe sekä su käyttöön). Mietin tässä lähinnä jakoa, joka sopisi kalenteriin ja tavoitteisiin. 45 min tehokasta suorittamista per päivä toimii minulla parhaiten.

Käytännössä viikko menee nykyisellä seuraavasti:

MA tunti sulkapalloa ja päälle pientä lenkkiä / jumppaa jaloille

TI Selkä & hauis (pääpaino selässä)

KE Rinta & ojentajat (pääpaino rinnassa)

TO Olkäpäät ja alaselkä

PE option #1 Hauis & ojentajat

LA lepo

SU option #2 Hauis & ojentaja

Kyllä ite pitäsin ainakin sen yhden jalkareenin viikossa, vaikka ei sen kummempia tavoitteita oliskaan. Voi myös miettiä onko järkeä pitää pelkästään hauviksille ja ojentalille oma treenipäivä(?).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Suositut

Back
Ylös Bottom