- Ikä
- 43
Mietin ihan samaa, et heti se pitäis vaihtaa alv:ksi, jos rupee tekeen molempia hommia. mites se sit verotukseen vaikuttaa? pitääkö niistä töistä maksaa muuta veroa ku alv? et jääkö niistä käteen sit mitään..
onko se huono, jos menee yli ja vaihtaa ennakkoperinnän alv verotukseen?
Sulla on nyt pahasti arvonlisäverotus ja tuloverotus sekaisin. Ne eivät ole vaihtoehtoja toisilleen eikä siis jossain välissä "vaihdeta" alviin. Arvonlisävero on läpikulkuerä. Esimerkiksi jos budjetoit että haluat tuntihinnaksi 40 €, tuohon päälle lisäät alvin (sinulla tod.näk. 22%) ja laskutat asiakkaalta 48,80 €. Tuo 8,80 € ei ole sinun rahaasi vaikka sen hetkellisesti saatkin vaan se tilitetään verottajalle. Myynnin arvonlisäverosta tosin vähennetään ostojen alv, eli koko summaa ei tarvitse maksaa eikä alussa välttämättä tule ollenkaan maksettavaa alvia. Suosittelen kyllä alv-velvolliseksi hakeutumista, saat hankintojesi alvit hyödynnettyä. Jos asiakkaina on yksityishenkilöitä alv on hieman huono juttu, koska he joutuvat maksamaan alvin osuuden eivätkä saa sitä vähennettyä. Alv-velvolliset asiakkaat (eli jos teet niitä postitushommia yritykselle) taas saavat vähentää sinun myyntisi alvit. Alv vaikuttaa tuloverotukseen siten, että vain alviton osuus on kulua jos olet alv-rekisterissä, mutta muuten toki pitää maksaa tuloverot elinkeinotoiminnan tuloksesta, maksat alvia tai et.
mulla tulee kyl täs alus aika isot laitehankinnat jne. ku mul ei ole mitään, et ne nyt vähennyksiin heti. mut ne ei silti taida vaikuttaa tohon summaan? siis jos esim. tänä vuonna tienaisin nuilla hommilla 10 000 ja kuluja laitehankinnoista ym.mulla olis vaik 3500, niin lasketaanko se sit et olis 6500 vai toi 10 000? tulos siis
Tulos tuossa tapauksessa on 6500 € mutta se ei vaikuta arvonlisäverovelvollisuuteen, vaan tuo arvonlisäverotuksen vähäisen toiminnan raja (ei ole alv-velvollinen) 8500 € tarkoittaa liikevaihtoa (=myyntiä), ei elinkeinotoiminnan tulosta (myynti - vähennyskelpoiset kulut).
niin ja sit ku teen hommia kotona, voinko mä maksaa jotain vuokraa tiloista...? et meniskö ne sit kuluihin..
Elinkeinonharjoittaja ei voi maksaa suoraan itselleen vuokraa (osakeyhtiöstä voi), mutta toimitilakuluista voi kyllä tehdä vähennyksen verotuksessa.
Suosittelen lämpimästi että käyt juttelemassa jonkun ammattilaisen tai vaikka tutun yrittäjän kanssa, kun käsitteet tuntuvat olevat aika hukassa. Kirjanpidon hoitaminen itse noilla tiedoilla tuskin onnistuu, joten kannattaa harkita kirjanpitäjän hankkimista.