toiminimi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Celly
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minua kiinnostaisi ottaa itselle toiminimi ja päivätyön ohella ansaita näin hieman lisää. Kuinka monella teistä on "lisätyö" ja mitä mieltä olette, plussia ja miinuksia? katselin prh:n sivuilta tietoa, mutta olis kiva kuulla ihan käytännössä kuinka se menee. vaikuttaako verotukseen kuinka? ja jos päivätyö loppuu, onko oikeutettu ansiosidonnaiseen jne.?

Minua kiinnostaisi ottaa itselle toiminimi ja päivätyön ohella ansaita näin hieman lisää. Kuinka monella teistä on "lisätyö" ja mitä mieltä olette, plussia ja miinuksia? katselin prh:n sivuilta tietoa, mutta olis kiva kuulla ihan käytännössä kuinka se menee. vaikuttaako verotukseen kuinka? ja jos päivätyö loppuu, onko oikeutettu ansiosidonnaiseen jne.?

Ensinnäkin, mitä aiot tehdä lisäansiotyönäsi?

Joo, oon vilkaissut ko. ketjua, mut siellä tais olla puhetta enemmänkin isommista firmoista oy ja ky- muodot. miulla kuitenniin ihan pientä ja periattees toisena työnä.

Ollaan tota selvitetty ja lähtökohta on yleensä se, että oikeus ansiosidonnaiseen menee jos ei pysty näyttämään, ettei toiminimellä ole työtä. Jotain sovitettua päivärahaa saattaa saada, mutta nämä on sitten aina tapauskohtaisia.

14% voi omistaa yrityksestä olematta yrittäjä. Tässä tosin puhutaan sitten jo Oy:stä.

Mites muuten tuo toiminimen verotus menee? Eli jos on päätyö ja sen lisäksi tekee jotain lisäduunia toiminimen kautta, niin meneekö tuo verotus loppupelistä ihan samoin kuin että tekisit vain verokortilla toista duunia? Tottakai yrityksenä voi vähentää tiettyjä asioita, mutta tämä ei tässä ollut pointtina. Mulla on käsitys, että toiminimeä verotetaan kuten yksityistä henkilöä, pitääkö paikkansa?

Elinkeinotoimintaa ei veroteta erikseen, vaan sen tulos (veronalainen tulos vähennettynä vähennyskelpoisilla menoilla) jaetaan elinkeinonharjoittajan henkilökohtaiseksi pääoma- ja ansiotuloksi elinkeinotoimintaan kuuluvan nettovarallisuuden perusteella.

www.vero.fi

Eli juu, toiminimen tulot verotetaan ns. "samassa läjässä" palkka yms. tulojen kanssa

Elinkeinotoimintaa ei veroteta erikseen, vaan sen tulos (veronalainen tulos vähennettynä vähennyskelpoisilla menoilla) jaetaan elinkeinonharjoittajan henkilökohtaiseksi pääoma- ja ansiotuloksi elinkeinotoimintaan kuuluvan nettovarallisuuden perusteella.

www.vero.fi

Eli juu, toiminimen tulot verotetaan ns. "samassa läjässä" palkka yms. tulojen kanssa

Mutta et pysty vähentämään palkkatulosta yritystoiminnassasi tehtyjä tappioita... mikä sukkaa 10:llä, sillä toisinpäin oot kyllä tilivelvollinen :curs:

rakennekynsiä ja etätyönä toimistohommia yhdelle firmalle (postitusta jne)

Plussana voisin mainita erilaiset vähennyskelpoiset menot. Näitä voit kirjata aika liudan vuosittain, jos vaan tuloja saat.

Tarvike-, koulutus-, edustus-, matka-, päiväraha- ym.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Plussana voisin mainita erilaiset vähennyskelpoiset menot. Näitä voit kirjata aika liudan vuosittain, jos vaan tuloja saat.

Tarvike-, koulutus-, edustus-, matka-, päiväraha- ym.

[nusnus]Elinkeinonharjoittaja ei voi kirjata päivärahojaan kirjanpitoon, tosin niitä vastaavan lisävähennyksen pystyy tietyin edellytyksin tekemään verotuksessa.[/nusnus]

Nuo vähennyskelpoiset kulut on kyllä hyvä pointti sekä alv-vähennysten että tuloverotuksen kannalta. Elinkeinotoiminnan puolelle on helppo myös kirjata elantokustannuksia.

Nythän mie sit oon nk. yksityisyrittäjä ja homma hoitui tosi näppärästi paikallisessa verotoimistossa. Kiitos mukavalle tädille, joka jaksoi vastata mun tyhmimpiinkin kysymyksiin
en laittanut ilmoitusta vielä kaupparekisteriin ts. en rekisteröinyt mun toiminimeä sinne, joten homma ei maksanutkan mitään. laskeskelin tuossa vain, et jos noita molempia hommia rupean tekeen normityön ohessa, mulla ylittyy toi 8200€ vai oliko nyt 8500€, minkä saa ilman alv:ia tehdä vuodes, reilusti pelkällä tuolla postitushommalla.
onko se huono, jos menee yli ja vaihtaa ennakkoperinnän alv verotukseen?

haluisin kuit.tehdä noi hommat ihan rehellisesti ja toi reilu 8 on aika vähän koko vuodesta..
mulla tulee kyl täs alus aika isot laitehankinnat jne. ku mul ei ole mitään, et ne nyt vähennyksiin heti. mut ne ei silti taida vaikuttaa tohon summaan? siis jos esim. tänä vuonna tienaisin nuilla hommilla 10 000 ja kuluja laitehankinnoista ym.mulla olis vaik 3500, niin lasketaanko se sit et olis 6500 vai toi 10 000? tulos siis

niin ja sit ku teen hommia kotona, voinko mä maksaa jotain vuokraa tiloista...? et meniskö ne sit kuluihin..
oonkohan mä kyselly ihan:david: asioita..

laskeskelin tuossa vain, et jos noita molempia hommia rupean tekeen normityön ohessa, mulla ylittyy toi 8200€ vai oliko nyt 8500€, minkä saa ilman alv:ia tehdä vuodes, reilusti pelkällä tuolla postitushommalla.

Kylläpä se kannattaa rekata alville kans, jos jää tuon rajan alle niin saat alvina maksamas rahat takaisin. Muutenkin jos laskuja kirjottelee niin näyttää aika amat00rilta jos alvit puuttuu.

Kylläpä se kannattaa rekata alville kans, jos jää tuon rajan alle niin saat alvina maksamas rahat takaisin. Muutenkin jos laskuja kirjottelee niin näyttää aika amat00rilta jos alvit puuttuu.

Jep, ja jos menee tuon rajan yli, niin joutuu maksamaan koko vuodelta kaikki takautuvasti.

Jep, ja jos menee tuon rajan yli, niin joutuu maksamaan koko vuodelta kaikki takautuvasti.

Mitenhän jo laskutetut firmat suhtautuvat jos yrittää tuossa tilanteessa periä jälkikäteen puuttuvia alveja, tuskin maksavat? Eli alvit menee siten maksuun omasta pussista... aika n0l0.

Mietin ihan samaa, et heti se pitäis vaihtaa alv:ksi, jos rupee tekeen molempia hommia. mites se sit verotukseen vaikuttaa? pitääkö niistä töistä maksaa muuta veroa ku alv? et jääkö niistä käteen sit mitään..

Mietin ihan samaa, et heti se pitäis vaihtaa alv:ksi, jos rupee tekeen molempia hommia. mites se sit verotukseen vaikuttaa? pitääkö niistä töistä maksaa muuta veroa ku alv? et jääkö niistä käteen sit mitään..

Eikös toiminimellä makseta veroa samalla tavalla kuin palkkatyöstäkin.

Aika helpolla pääsisi jos sen postituksen tekisi ihan sivutyönä. Miksi se pitää tehdä toiminimellä?

Hinnottelet laskuun sen mitä haluat tienata ilman alvia ja länttäät sen sitten päälle. Eli se on ihan extra juttu joka ei vaikuta sun tulokseen mitenkään.

Aika helpolla pääsisi jos sen postituksen tekisi ihan sivutyönä. Miksi se pitää tehdä toiminimellä?

No jos haluaa maksaa täysimääräisenä kaikista kuluista ja härpättimistä niin ei kannata laittaa firmaa.

En mä ny tiä onko tää nk. luonnollinen henkilö ny toiminimi vai mikä, mut verotoimistos setvittiin, et tää on paras vaihtoehto.lisätyönähän sen firman pitäis palkata mut ja ne nimenomaan haluu,et voivat laskuttaa työntekijää.

Toiminimi eli nk. yksityisliike ei ole luonnollinen henkilö (jolla tarkoitetaan ihmistä) mutta sitä ei pidetä myöskään luonnollisesta henkilöstä erillisenä oikeushenkilönä, jolla voisi olla toiminimen haltijasta erillään olevia oikeuksia ja velvollisuuksia. Jos toiminimen haltija on luonnollinen henkilö(kuten sinun tapauksessasi), on hän vastuussa kaikista hallitsemansa toiminimen nimissä tekemistään sopimuksista ja veloista eikä esimerkiksi hänen varallisuuspiiristänsä voida erottaa toiminimelle kuuluvaa varallisuutta.

Celly, tiedäthän että myös toiminimi on kirjanpitovelvollinen (kirjanpitolain 1:1.1 §)? Toivottavasti sinulle selvitettiin myös tämä verotoimistossa. Tämä johtuu siitä, että yksityisliikkeen varat ja velat on pidettävä erillään yrittäjän yksityisistä varoista ja veloista.

Myös minulla on toiminimi ja olen ollut todella tyytyväinen. Ei muuta kuin onnea uudelle yritykselle! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom