Toiminimen perustaminen?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Toiminimi

Yksinkertaisin tapa aloittaa yritystoiminta on toimia yksityisenä elinkeinonharjoittajana. Yksityinen toiminimi ei ole erillinen oikeushenkilö. Päätöksenteko ja vastuu toiminimen asioissa kuuluu yrittäjälle itselleen.

Elinkeinonharjoittaja omistaa henkilökohtaisesti liikkeeseensä tai ammattiinsa kuuluvan omaisuuden. Vero- ja kirjanpitolainsäädäntö edellyttävät kuitenkin, että yksityisliikkeen varat ja velat pidetään erillään yrittäjän yksityisistä varoista ja veloista. Yritystä käsitellään verotuksessa henkilökohtaisesta omaisuudesta erillisenä laskentayksikkönä. Samalla yrittäjällä voi olla useampia toisistaan erillisiä toiminimiä, joille kullekin lasketaan oma tuloksensa.

Elämäni Yritys, Suomen Yrittäjät 2004

Tarkoituksenani olisi perustaa toiminimi itselleni jonka alla tekisin erilaisia järjestysmies töitä ja ensiapu päivystyksiä sun muuta. Monellakos täällä on oma toiminimi ja mitenkäs asiat ovat rullanneet ja muitakin käytännön esimerkkejä olisi kiva kuulla kokeneemmilta?

Eli olisin itse itselläni töissä, ei muita ihmisiä työntekijöinä. Tälläinen olisi vaan tässä opiskelun ohessa pieni sivubisnes. Vaikka minulla olisi oma toiminimi niin voin varmaan tehdä muitakin töitä, ettei se sulje pois muita työ juttuja?
 
Mulla on toiminimi, käytännön seikoista kannattaa huomioida että tilinpäätös pitää toimittaa verottajalle vuosittain ja samalla sinut laitetaan käsittääkseni automaattisesti veroilmoituksen puolelle jos tähän asti on ollut veroehdotus. Pikku juttu tosin, mutta yhden lapun ainakin joudut enemmän täyttämään. Tilinpäätös kannattaa hoitaa ammattitaitoisella kirjanpitäjällä, kysele hintoja paikkakuntasi mestoista.

Jos tuloa kertyy yli muutaman tonnin (muistaakseni tänä vuonna jotain 5000e)niin olet velvoitettu ottamaan yrittäjän eläkevakuutuksen, hinnat jotain alk. 700e/v ja jos liikevaihtoa kertyy yli 8500e (muistaakseni jotain semmoista) niin joudut maksamaan alv:n ja samalla sitten tekemään kirjanpidon joka kuukausi koska alvit pitää tilittää eteenpäin.

Veroa joudut maksamaan tuloksesta joka jää kulujen jälkeen, se lisätään ansiotuloihisi ja siitä tulee veroprosentti. Kysele lisää kirjanpitäjältä!
 
www.ytj.fi
www.prh.fi
www.vero.fi

Jos myyt pelkästään omaa työtäsi, eikä firmalla ole omaisuutta, sinut luetaan ammatinharjoittajaksi. Veroilmoituksesi on samalla sinun tilinpäätöksesi. Siihen vaan käytännössä eritellään toiminimen tulot ja menot. Tämä toiminimen muodostama ansiotulo sitten ilmoitetaan myös yksityishenkilön verotuksessa. Verottajalla tehdään siis kaksi ilmoitusta. Muistaakseni lomakkeet 1 ja 5.

ALV:t joudut siis tilittämään kuukausittain, tai ainakin antamaan ilmoituksen, vaikkei joltain kuulta alvillista tuloa olisikaan. Verosi maksat itse, sitä varten saa verotädeiltä pinkan tilisiirtoja. YEL:n saat vakuutusyhtiöstä, ja suosittelen, että mitoitat sen työtulon melko pieneksi. Vaikka siis tienaisit esim. 20 000€ vuodessa, voit maksaa YEL:ä esim. 8000 työtulon mukaan. Sitten kun alkaa hommat luistaan, ja rahaa tulee tasaisesti, voi sitä YEL:ä nostaa. Hommaa lisäksi joku tapaturmavakuutus. Se ei ole kallis, mutta on yrittäjälle tosi tärkeä. Kannattaa myös harkita vastuu- ja oikeusturvavakuutuksen ottamista. Maksaa riippuen liikevaihdosta ja toimialasta, luokkaa 50-500 €/v.

Pidä kaikista tuloista ja menoista tarkka luku, ja kuitit tallessa. Jos ajat omalla autolla duuniin liittyen, kirjaa kilsat ylös. Nämä kaikki saat lyödä vähennyksiin, kun teet/teetät veroilmoituksen.

Muista hinnoitella työsi hyvin. Jos esim. siitä järjestysmiehen hommasta sais työsuhteessa 10 € tunnilta, en sinuna lähtisi ainakaan alle 15 €/h hinnalla tekeen sitä toiminimellä. Kun teet hommia toiminimellä, sun pitää ilmoittaa ittesi ennakonperintärekisteriin. Kun tietosi on siellä, pystyy työnantaja maksamaan sulle palkkioita ilman ennakonpidätystä.

Mulla itellä on muutaman vuoden ollut toiminimi. Käytännössä myyn pelkästään omaa työtäni. Paperiasioihin ja yleiseen säätämiseen saa varata about 1-2 h/kk, ja sitten veroilmoitukseen (teen itse) about yhden tai kaks päivää. Ei mitään valittamista, hyvin on hommat luistanut.
 
-edit- h i d a s

Höpöhöpö BFL2002.

Yhden miehen toiminimi ei tarvitse kirjanpitäjää jos osaa laskea + ja -
Ruutuvihko riittää kirjanpitoon.

Jos toiminta on pienimuotoista (minun mielestäni pienimuotoinen on < 7000-8000 €/vuosi), kannattanee harkita jos otat vain y-tunnuksen ja toimit ammatinharjoittajana. Pystyt y-tunnuksella mm. laskuttamaan, koska saat ennakkoperintärekisteriotteen (epr), jonka moni ravintola ovimiehiltä nykyään vaatii. Epr:n saat, koska veronkannossa joudut ennakkoverotuksen piiriin, eli maksat pitkin vuotta saman vuoden verojasi. Ensimmäisenä vuonna siitäkin tosin voi luistaa ja maksaa kaikki vasta tilikauden päätyttyä.

Jos kuitenkin päädyt toiminimeen:

Pienimuotoisessa toiminnassa otat itsellesi toisen pankkitilin, jota käytät vain firman asiointiin -> ei mene puurot ja vellit sekaisin. Pankkiasiat on näppärintä hoitaa netissä. Yritystilit maksaa, mutta pienimuotoiseen toimintaan käy hyvin henkilötili.

Vakuutukset hoituu yksityishenkilön vakuutuksena, kunhan vakuutus on voimassa työaikana -> soita vakuutusyhtiöösi.

ALV-velvollisuus tulee pakolliseksi noin 8500 €:n jälkeen kuten BFL2002 sanoi, mutta ALV-oikeutta voi hakea pienemmällä liikevaihdollakin. Siitä on etua hankintoja tehdessä, mutta haittana kuukausittaiset tilitykset. Tilitysilmoitukset voi tosin tehdä netin kautta.

Eläkevakuutukset on lakisääteisiä, mutta jos toiminta on pienimuotoista, voi vapautusta hakea. Hoida se etukäteen tai vähintäänkin hyvissä ajoin ettei tule yllätyksiä.

Oma firma ei sido eikä sulje pois, mutta jos jäät työttömäksi, voi hankaluuksia olla. Ei tosin ole kokemusta. Oma toiminimi on näppärä juuri ovihommissa, mutta teettää tietysti jonkin verran työtä.
 
Elchubagabra sanoi:
www.ytj.fi
Muista hinnoitella työsi hyvin. Jos esim. siitä järjestysmiehen hommasta sais työsuhteessa 10 € tunnilta, en sinuna lähtisi ainakaan alle 15 €/h hinnalla tekeen sitä toiminimellä.
kyllä etenkin jos hinnoittelee oman työnsä "alakanttiin" niin sieltä on erittäin hankala nostaa työnhintaa. :whip:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Höpö höpö Fish, ehdottomasti kirjanpitäjä, sillä eipä olekaan niin yksinkertaista kun ei ole mitään hajua mitä papereita pitää täyttää. Samoin apua saa aina soittamalla kirjanpitäjälle, osaa varmasti kertoa miten kannattaa toimia, jottei ihan persiilleen mene. Toiminimessähän "palkka" on yksityissiirto, eli siitä ei makseta mitään kuluja paitsi veroprosentin mukainen vero. Siksi eläke kannattaa hoitaa itse.
 
Höpö höpö, höpönassut...

Tässä thredissä rupee oleen senverran runsaasti hyväätarkoittavaa mutua joka lähes liippaa liki totuutta, mutta ei kuitenkaan. Eli kannattaa varmaan jutella sen kirjanpitäjän (tai jonkun joka oikeesti tietää) kanssa ennen kuin pistät pystyyn mitään.

Sitten kun tiedät mitä lappusia sun pitää täyttää, niin homma on melko yksinkertainen. Ensimmäisen veroilmoituksen täyttämisessä (= se kuuluisa "tilinpäätös") voi käyttää ammattilaisen apua. Sen jälkeen sen pitäis hoitua aika kivuttomasti itseltäkin.

Mikä on tämä ammatinharjoittajan ja toiminimen ero, johon mm. Fish viittaa? Eiköhän se kumminkin ole ihan sama asia. Onko toi ammatinharjoittaja joku verottajan luokittelu?

Mike: mitä tarkoitat että "eläke kannattaa hoitaa itse"? Eikö YEL olekaan enää kaikille yrittäjille pakollinen, vai pääseekö siitä (kokonaan) luistamaan, jos toiminta on riittävän pientä?
 
Tuttu lakimies lupasi auttaa toiminimen perustamisessa ja toinen tuttu kirjanpitäjä verotus asioissa. Kuhan aattelin kysällä neuvoa ja kokemuksia täältä. :)
 
reino sanoi:
Mike: mitä tarkoitat että "eläke kannattaa hoitaa itse"? Eikö YEL olekaan enää kaikille yrittäjille pakollinen, vai pääseekö siitä (kokonaan) luistamaan, jos toiminta on riittävän pientä?
Eiköhän se ole, omaa tilannetta vain kelasin ja mulla tosiaankin on toiminimi sivutyönä ja päätyöstä menee eläke.
 
HaRaXz sanoi:
Tuttu lakimies lupasi auttaa toiminimen perustamisessa ja toinen tuttu kirjanpitäjä verotus asioissa. Kuhan aattelin kysällä neuvoa ja kokemuksia täältä. :)

Hyvä. Homma tolta osin kunnossa. Muutenhan se näyttäis menevän näin:
(http://www.ensimetri.fi/opas/sisallys.htm)

- Tee perustamisilmoitus. Samalla paperilla tiedot menee nykyään aika monelle viranomaiselle. (Tätä ennen: mieti että miten paljon sitä rahaa on tarkoitus tulla, että osaat kertoa verottajalle, jotta verottaja osaa kertoa paljonko joudut maksamaan ennakkoveroa kuukausittain. Mieti haluatko olla ALV-velvollinen vai ei: tuloraja on 8500 euroa vuodessa, mutta juuri itsekin opin että terveydenhuoltopalvelut ovat ALV-vapaita, jos rekisteröity ammattilainen niitä suorittaa. Todennäköisesti et halua häsätä ALV:n kanssa.)
- Mene vakuutusyhtiöösi ja hoida YEL-vakuutus kuntoon. (Mieti sitä ennen että paljonko sitä rahaa on tulossa. Todennäköisesti haluat YEL-maksun perusteena käytettävän työtulon mahdollisimman pieneksi, jolloin sinun tarvitsee maksaa mahd. vähän vakuutusmaksua, mutta toisaalta eläkekin jää aikanaan naurettavan pieneksi. Vakuutusyhtiö haluaa kuulla jotain perusteluja erityisen pienelle työtulolle. Keksi jotain: tää on ihan sivuhommaa vaan...jne.)

Yritys (toiminimi HaRaXz) on perustettu.

Sen jälkeen valmistaudut veroilmoituksen tekoon. Katso esim. www.vero.fi ja sieltä Julkaisut ja sieltä Liikkeen ja ammatinharjoittajan verotus - veroilmoituksen täyttöohjeet 2004. Lomake 5 on se mikä sinua kiinnostaa.

Vuoden varrella olet
a) avannut erillisen pankkitilin (ihan yksityishenkilönä, älä kerro pankille että yritystili niin eivät rahasta) ja käyttänyt pelkästään sitä toiminimen menoihin ja tuloihin. Sieltä sitten otat rahaa tarvittaessa, se on tavallaan sun "palkka". Erillinen tili vain siksi että pysyt itse kärryillä että miten paljon on tullut ja mennyt.
b) säästänyt _kaikki_ mahdolliset kuitit
c) pitänyt kirjaa ammatinharjoittamiseen liittyvistä ajoista (kilometripäiväkirja)

Näiden perusteella sitten omaa veroilmoitustasi täytellessä täytät myös lomakkeen 5 jne. Helppoa.

Itse asiassa sä tarvitsisit nyt käytännön vinkkejä muilta joilla on saman alan toiminimi aiheista:
- mitä kaikkia kuitteja voi koittaa verotukseen, eli mitä vähennyksiä verottaja hyväksyy
- yms.

Tohon 10 euroa verokirjalla - 15 toiminimellä suhdelukuun mä sanoisin, että toi 1.5 kerroin esitään yleensä työnantajan vähimmäiskertoimena palkoille, eli sen verran enemmän vähintään kustantaa työnantajalle maksaa palkkaa jollekin. Siitä ilosta että välttää paperityöt, moni työnantaja voi olla valmis maksamaan sulle vaikkapa 18-20 euroakin, siis suhteutettuna että verokirjalla palkka olisi 10.

Onnea yrittäjyyteen!
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitenkäs sitten kun haluan lopettaa jostain syystä Toiminimeni? Riittääkös siinä vaan ihan ilmoitus viranomaisille ja se on sit siinä.
 
HaRaXz sanoi:
Mitenkäs sitten kun haluan lopettaa jostain syystä Toiminimeni? Riittääkös siinä vaan ihan ilmoitus viranomaisille ja se on sit siinä.

Niin kauan kuin kaikki on hyvin ja sulla on muita hommia/opiskeluja jne., sä voit vapautuneesti tehdä toiminimellä sen verran hommia kuin huvittaa tai mikä mahtuu opintotuen tms. tulorajoihin. Muutenkin voit tilanteen mukaan päättää, mitkä hommat haluat tehdä verokirjalla ja mitkä toiminimellä, kunhan työn/toimeksiantajalle sopii.

Mutta jos käy niin huonosti, että "päätyön" hommat loppuu tykkänään ja haluaisit heittäytyä kokonaan työttömäksi ja sosiaalietuuksien piiriin, niin siinä voi olla tiettyjä hankaluuksia. Toiminimen lopettamiseen riittää ilmoitus viranomaisille. Verottajan kannalta. Toiminimi ja Y-tunnus lakkaa olemasta ja ennakkoveron maksamisvelvollisuus päättyy. Ei mitään ongelmaa siihen suuntaan.

Mutta työkkärin täti ei välttämättä olekaan tyytyväinen. Vähimmäisvaatimus työttömyyskorvausten saamiselle on (kai?) se, että olet todistetusti lopettanut toiminimen ilmoittamalla verottajalle. Mutta se on sitten eri asia että miten pitkän karenssin yms. lisävittuiluja ne tuossa tilanteessa heittävät. Mutta toiminimi on kuitenkin se kaikkein kevein yritysmuoto, josta on tarpeen tullein helpointa ja nopeinta päästä eroon, että ei tuostakaan asiasta kannata kauheesti murehtia.

EDIT: Mutta jos et tavoittele työttömyyskorvausta tahi muista sosiaalietuuksia, niin ei sitä toiminimeä kannata välttämättä ikinä lopettaa. Sen voi verottajan kanssa sopimalla jättää lepäämään, jolloin ennakkoveroa ei tarvitse maksaa niin kauan kuin toiminimellä ei tapahdu mitään. (Haa, enpähän olekaan varma, miten YEL-vakuutusyhtiö suhtautuu moisessa tilanteessa?)
 
HaRaXz sanoi:
Tarkoituksenani olisi perustaa toiminimi itselleni jonka alla tekisin erilaisia järjestysmies töitä ja ensiapu päivystyksiä sun muuta.

Asiasta en muuten tiedä mitään, mutta mahtaakohan olla laillista noin vain tehdä esim. ensiapukeikkoja? Luulisi, että tarvit nipun erilaisia lupia ja vakuutuksia. Hieman olen myös skeptinen sille, kuinka moni palkkaa yhdenmiehen viritelmiä tuollaisiin hommiin. Mutta tietty hyvä homma jos juttu lähtee käyntiin. :thumbs: Itsekin olen joskus miettinyt, että josko lopettaisi nämä narrinhommat ja ryhtyisi omaksi herraksi. Uskallus vain tietty puuttuu, eikä tasaisesti tippuva palkkakuittikaan ole huono juttu.
 
kodari76 sanoi:
Asiasta en muuten tiedä mitään, mutta mahtaakohan olla laillista noin vain tehdä esim. ensiapukeikkoja? Luulisi, että tarvit nipun erilaisia lupia ja vakuutuksia. Hieman olen myös skeptinen sille, kuinka moni palkkaa yhdenmiehen viritelmiä tuollaisiin hommiin.

Asiasta vielä vähemmän tietävänä veikkaan, että HaRaXz ei singahda paikalle yhden miehen medihelinä, vaan menee johonkin ambulanssifirmaan tai polille tekemään niitä päivystyksiä. ;)

Modernilla hoitoalan pätkätyöläisellä on oma firma. Ja sitä kautta toivottavasti vähän paremmat tulot.
 
reino sanoi:
Asiasta vielä vähemmän tietävänä veikkaan, että HaRaXz ei singahda paikalle yhden miehen medihelinä, vaan menee johonkin ambulanssifirmaan tai polille tekemään niitä päivystyksiä. ;)

Mä luuli, että jamppa ajaa vanhalla diesel-Mesellä juhlapaikalle ja raapaisee takaluukusta punaisen ristin liivit päälle. Mukana tietty myös järkkärin käsinauha, jos tarvetta tulee ;)

Noh, näköjään saman tekstin pystyy hahmottamaan monella eri tavalla :kippis1:

Ajattelinkin jo, että aika freesi business-idea.....
 
Noista vakuutuksista ja muistakun puhuit niin tällä hetkellä on vastuuvakuutus ovihommia varten. Parin kuukauden päästä valmistun lähihoitajaksi ja rekisteröidyn ammatin harjoittajaksi. Eli on ns. virallista tietoa että osaan tai ainakin olen opiskellut alaa. :)

Kirjoitimpas vähän huolimattomasti. Ensiapu hommat käsittäisivät lähinä erilaisten ensiapu koulutustilaisuuksien pitämisen. Eli ei todellakaan ajella mazdalla ympäri pitäjää sininen juicefruit vilkku katolla. Vai pitäiskös sittenkin... ;)

reino sanoi:
Modernilla hoitoalan pätkätyöläisellä on oma firma. Ja sitä kautta toivottavasti vähän paremmat tulot.

Tällästä vaihtoehtoa en olekkaan ajatellut. Missäs päin tälläinen on ollut mahdollista ja onkos tällä tavalla yrittäjiä paljonkin liikenteessä?
 
HaRaXz sanoi:
Eli ei todellakaan ajella mazdalla ympäri pitäjää sininen juicefruit vilkku katolla. Vai pitäiskös sittenkin... ;)

Nyt kun tätä tässä ideoidaan niin hommahan alkaa kuulostaa aina vaan paremmalta! ;) Tuli vaan mieleen että ei mikään mahdoton ajatus myydä johonkin tapahtumaan järjestysmies joka on samalla tarvittaessa ensiapumies. Koulutettu äijä ja ensiapulaukku mukana. Siitä hyvästä X prosenttia lisää normaaliin järkkärin palkkaan. Voisi toimiakin.

HaRaXz sanoi:
Tällästä vaihtoehtoa en olekkaan ajatellut. Missäs päin tälläinen on ollut mahdollista ja onkos tällä tavalla yrittäjiä paljonkin liikenteessä?

Kaikkien pikkukuntien lääkärithän on nykyään jostain lääkärinvälitysfirmasta. Mutta nyt on tosiaan näkynyt ainakin Helsingin kaupungin hommissa myös lähihoitajia ja sairaanhoitajia, jotka tekee töitä toiminimellä. Varmaan toimipistekohtaista miten siihen suhtaudutaan. Kannattaa olla yhteydessä kaikkiin sellaisiin paikkoihin, joissa muutenkin ajattelisit voivasi käydä tekemässä keikkahommia.

Hinnoittelu kannattaa sitten laskea sen mukaan, että siitä tosiaan jää itselle paremmin kuin verokortilla. Työnantajan näkökulmasta tällaisen järjestelyn hyöty voi olla paperityön väheneminen, palkkauskiellon kiertäminen, pätkätyörajoitusten kiertäminen tms.
 
Mike sanoi:
Höpö höpö Fish, ehdottomasti kirjanpitäjä, sillä eipä olekaan niin yksinkertaista kun ei ole mitään hajua mitä papereita pitää täyttää.

Höpöhöpö Mike (tää menee ihan höpöhöpöilyksi).

Puhuin pienimuotoisesta toiminnasta. Silloin ei kannata hukata vähiä pennosiaan kirjanpitäjään, saavutettu rahallinen etu omasta firmasta häipyy.

Toiminimen pitäjä, varsinkaan jos ei ole ALV-velvollinen, ei tarvitse kirjanpitäjää. Perustelut:
- Tuloja tulee satunnaisesti sieltä täältä, muutamasta paikasta korkeintaan kuussa -> laskunmaksut voit itse valvoa nettipankissa
-Ovifirmalla ei ole palkkamenoja
- Jos on menoja (ostat tarvikkeita tms.), niin ne maksaa firman tililtä, tai ostaa itse ja siirtää summan firman tililtä omalle tililleen ja laittaa kuitin talteen.
-Kaikki ylimääräinen mikä jää, on yksityisottoja -> normaalia, veronalaista palkkatuloa
-Tilinpäätöksessä firman tilillä oleva + -merkkinen on palkkatuloa.

Ei tarvitse olla einstein jotta tuon pystyy hoitamaan.

Jos on ALV-velvollinen, niin vaatii vähän enemmän miettimistä, ja jos hoitaa palkanmaksuja, sitten vasta suosittelen kirjanpitäjää.

nimim. kokemusta on
 
Pidät sitten itse kirjanpitosi tai viet ammattilaiselle, niin muista kumminkin
säästää kaikki liput, laput, kuitit, laskut tositteet jne.

YEL vakuutuksen kanssa ei kannata myöskään luumuilla. Jos yrittää olla ovela
eikä ota sitä, niin se kumminkin on myöhemmin ulosmitattavissa. Lisäksi siitä
menee messevät viivästyskulut sun muut. On kyllä nähty.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom