Päivää
Opiskelen AMK:ssa konetekniikkaa mutta vaihtaminen TTYlle kiinnostanut jo jonkin aikaa. Nykyisessä koulutuksessa ei ole mitään vikaa, tullut vaan sellainen fiilis että ehkä sitä pystyisi silti enempään. Lukiossa en ole käynyt pitkää matikkaa kokonaan läpi vaan vaihdoin lyhyeen n. puolessa välissä (osittain senkin takia koska olin lukiossa laiska) + fysiikasta luin muutamat kurssit ja kemia ollut vahvin aine näistä kolmesta aina. Matemaattiset aineet ovat aina kiinnostaneet, mutta lukiossa muut asiat oikeestaan kiinnostivat enemmän ja opiskelu jäi naurettavalle tasolle vapaa-ajalla.
Mutta toisin on nykypäivänä. Opiskelumotivaatiota löytyy nykyään aivan eri lailla lukioon verrattuna ja olen miettinyt miten sitä pärjäisi TTYllä. AMK:ssa ka n. 4,3 + kielitaito erinomainen. Konetekniikka ja rakennustekniikka kiinnostavat (heitin käytännössä kolikkoa kumman valitsen 1. vaihtoehdoksi kun AMKhon hain koska molemmissa oli omat hyvät puolensa eikä kumpikaan tuntunut huonolta vaihtoehdolta). Olen kallistumassa kuitenkin rakennustekniikan puolelle ehkä hieman mitä tulee TTY-hakuihin, tähän kuitenkin ehkä vaikuttaa se myös jonkinverran onko jompaan kumpaan koulutuslinjalle huomattavasti helpompi päästä. Aloituspisteitä en tule saamaan hirveän paljon, joten pääsykokeessa on käytävä ja myös luettava keväällä.
Olen 25-vuotias, niin sekin vähän askarruttaa olenko liian "vanha" aloittamaan yliopisto-opiskelut, koska jonkinlainen kiire ja halu on myös työelämään mahd. nopeasti. Tosin yliopiston puolelta on käsittääkseni helpompi päästä oman alansa kesätöihin heti ekana kesänä (?), joten työkokemusta kertyisi jo opiskeluvuosilta. Onko normi insinööreille tarpeeksi töitä tarjolla esim Tampereen seudulla kone- ja rakennusalalla?
Näen itse tilanteeni niin, että ammattiaineet tuskin tuottavat ongelmia kummallakaan koulutusalalla, koska olen opintoppaat lukenut läpi ja on jonkilainen kuva muodostunut mitä odottaa siltä saralta. Eli ne mahdolliset kompastuskivet ovat juuri nämä perusmatikat ja fysiikat, koska vaikka hyvällä mäihällä pääsisikin sisään niin poiskin on päästävä
Jos joku TTyllä pystyisi valaisemaan omia kokemuksia onko tullut vastaan samantyylisiä taustoja omaavia. Ovatko siellä muut pärjänneet perusmatikan ja fysiikan kursseissa, joilla ei se paras mahdollinen pitkän matikan pohja olekkaan? Millanen on keski-ikä karkeasti arvioitu? (tottakai löytyy aina vanhempiakin aloittavia, mutta opiskeluympäristö on vaan tärkeä itselle, ja että sitä itse tuntee kuuluvansa jotenkin joukkoon kummiskin). Miten tulevat työantajat suhtautuvat siihen, että on valmistunut vasta 30-31 vuotiaana, jos kilpailevat työnhakijat ovat esim 5 vuotta nuorempia?
Tässä nyt pari juttua mitä on tullut mietittyä jo pitemmän aikaa..