Tiukaan lepoon

Olen esittänyt moneen otteeseen työkavereilleni sekä läheisilleni ajatuksen aikaisemmasta eläkkeelle jäämisestä. Vastaanotto on ollut lähinnä hulluksi leimaamista. Hullu ajatukseni:
En aio todellakaan tehdä toitä 65 vuotiaaksia asti, suurimman osan hereelläoloajastani jäädäkseni kaivatulle eläkkeelle. Näkemykseni on seuraava. Olenhan syntynyt maahan jossa tuloni ovat usean kymmen kertaiset maailman valtavaltaväestöön nähden. Täten esim 20 vuoden työpanoksella, olettaen että vaatimattomasta palkastani jää noin 600 euroa kuukaudessa säästöön, jemman jää noin 150000 euron säästöt. 150000 euron summa on esim. Thaimaassa valtava omaisuus jonka haltia elää paremmin kuin hyvin lopun elämänsä. Miksi en siis suunnittelisi elämääni tähän nojaten? Tähän niin moni ihminen vastaa minusta erikoisilla kysymyksillä: Tiedäthän että Suomen valtion eläkkeesi ei kerry jos lopetat työn teon? Mitä sinä teet kun sinulla ei ole enää mitään tekemistä? Mitä sitten kuin rahat loppuu? Em. Kysymyksiin vastattuani seuraavasti ovat ilmeet hämmentyneet... Mihin tarvitsen suomen valtion eläkettä jos säästämäni raha riittää hyvinvointiini vallan mainiosti. Eiköhän tekemistäkin löydy, sillä onhan sitä rahhooo. Budjettini tietysti lasken niin että satavuotispäivillä sikaillaan loputkin fyrkat... ;-). Pakko oheistaa elokuvasta "con air" mieleen jäänyt repliikki "Garland Green" jotenkin tohon tyyliin: "What if I told you to work 50 hours a week in some office for fifty years at the end, wich they tell you to piss off, ending up in some retirement village, hoping to die before suffering in dignity in trying to get in toilet in time. Wouldn’t you consider that to be insane"

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikka nuori olenkin niin eipä tuo minustakaan hassummalta kuulosta. Miesten normaali elinikä on ~75v niin luulisi sitä kaiken opiskelun ja duunaamisen jälkeen, että ansaitsisi sen 15-20v täysin itselleen milloin voisi kierrellä muoilmoo ja mistä tykkääkin jos siihen saa budjetin kuntoon. Mitäpä niistä kaikista kootuista eläkkeistä edes enään olisi hyötyä siinä vaiheessa kun omin avuin kuseminenki tuottaa ongelmia(hieman karrikoitu esimerkki, mutta kuitenkin). Tämä minun näkökulmani ainakin vielä tässä vaiheessa :thumbs:

Vesku_72 sanoi:
Olen esittänyt moneen otteeseen työkavereilleni sekä läheisilleni ajatuksen aikaisemmasta eläkkeelle jäämisestä. Vastaanotto on ollut lähinnä hulluksi leimaamista. Hullu ajatukseni:
En aio todellakaan tehdä toitä 65 vuotiaaksia asti, suurimman osan hereelläoloajastani jäädäkseni kaivatulle eläkkeelle. Näkemykseni on seuraava. Olenhan syntynyt maahan jossa tuloni ovat usean kymmen kertaiset maailman valtavaltaväestöön nähden. Täten esim 20 vuoden työpanoksella, olettaen että vaatimattomasta palkastani jää noin 600 euroa kuukaudessa säästöön, jemman jää noin 150000 euron säästöt. 150000 euron summa on esim. Thaimaassa valtava omaisuus jonka haltia elää paremmin kuin hyvin lopun elämänsä.

Miten vaatimaton palkka sinulla on? Voitko todella laittaa siitä 600 euroa kuukaudessa talteen? Ja jos teet noin 20 vuotta, niin meneekö ihan järkyttäväksi kitkuttamiseksi? Kerroppa Thaimaan lisäksi vaihtoehtoja..!

tikkikello sanoi:
Miten vaatimaton palkka sinulla on? Voitko todella laittaa siitä 600 euroa kuukaudessa talteen? Ja jos teet noin 20 vuotta, niin meneekö ihan järkyttäväksi kitkuttamiseksi? Kerroppa Thaimaan lisäksi vaihtoehtoja..!

Noh, palkkani lienee suomalaista keskitasoa. Olettaen että palkkani nousee kahdenkymmenen vuoden aikana jonkin verran, voisin keskimäärin laskea että lompakkoon jää tuo 600 euroa jos enemmänkin. Toki hommahan on itsetstään kiinni, jos todellakin haluan unelmani toteuttaa, ajelen mielummin Corollalla kuin Bemulla...

Nuo maat vielä

tikkikello sanoi:

Intia, Brasilia, Kuuba, Kiina, Kongo, Nigeria jne...

Kuulostaa todella loistavalta jos pystyt sen toteuttamaan nostan hattua hyvin korkealle. Tuo olisi mahtava saavutus tekisin niin ehkä itsekkin jos vaan pystyisin, musta ei olisi säästämään noin pitkäkestoisesti kun olisin varma että kuolisin kuitenkin 50 vuotiaana.

Mä olen säästänyt ja sijoittanut rahaa jo viisi vuotta ja aion säästämistä jatkaa vielä 18 vuotta. Työnteon (ainakin säännöllisen) lopetan 50-vuotiaana. Tällä hetkellä ei tarvitse juurikaan tinkiä edes elintasosta ja rahaa jää ihan kivasti säästöön. Kun täytän vuonna 2023 50-v. en aio viettää enää yhtäkään talvea tässä kylmässä helvetissä.
No joo, suunnitelmat varmasti muuttuvat tässä elämän varrella.... mutta tällä hetkellä näin.

Vesku_72 sanoi:
Täten esim 20 vuoden työpanoksella, olettaen että vaatimattomasta palkastani jää noin 600 euroa kuukaudessa säästöön, jemman jää noin 150000 euron säästöt.

Oikein mukavalta kuulostaa, mutta älä nyt hyvä mies sentään pankkitilillä kovin isoja summia makuuta. Fiksusti sijoittelet, niin sulla on paljon, paljon enemmän rahaa kuin tuo 150000 e.

Samanlaisia ajatuksia on itselläkin esiintynyt. Muutama seikka kuitenkin vielä toistaiseksi arveluttaa.

Ensinnäkin tuollaisesta ansaitsen-nyt-kulutan-myöhemmin -toiminnasta on tehty nyky-yhteiskunnassa aika vaikeaa. Verotus, verovähennykset, lainat, eläkkeet, yms. on kaikki suunniteltu siten että sinun "kuuluisi" elää jatkuvasti kädestä suuhun eläkeikään saakka. Tarkkaan suunnitellulla sijoittamisella tätä voi jossain määrin kiertää.

Toisekseen, yllättäviin tilanteisiin (esim. vakava sairastuminen) varautuminen tuossa mallissa voi olla hankalaa. Työelämään palaaminen (mikäli syystä tai toisesta tulet katumapäälle) voi olla melkein mahdotonta.

Kolmannekseen, saisit luultavasti heittää hyvästi ajatukselle suomalaisesta vaimosta. Naiset haluavat yleensä lapsia, isoa omistusasuntoa, autoja tms., ja tekevät muutenkin suuren luokan säästämisestä hyvin vaikeaa.

Neljänneksi, nuorena on helpompi nauttia asioista. Esim. matkailu nuorena, terveenä ja hyvännäköisenä on melko varmasti paljon hauskempaa kuin vanhana paskasäkkinä. Aika myös tuntuu kuluvan paljon nopeammin mitä vanhemmaksi tulee. Näkö-, haju- ja makuaisti heikkenee ja elämä ylipäätään tuntuu vanhana tasapaksummalta. Osaisiko sitä enää nauttia siitä vaivalla säästetystä rahasta samalla tavoin?

Itsellä on myös B-suunnitelmana jotain vastaavaa. Tosin olen pähkäillyt jotain sen suuntaista että suomessa 6 kuukautta vuodesta töissä (eli kesä) ja loput 6 kk ulkomailla lepoa. Verotus kevenee sopivasti kun vuositulot tippuu->enemmän rahaa säästöön.
Nykyisellä palkkatasolla homma toimisi hyvin, vaikka ihan keskiverto palkansaaja olenkin.
Voisi tuon tehdä niinkin että olisi aina sen verran töissä että pääsisi ansiosidonnaiselle ja sen jälkeen 'ottaisi aina loparit'. Mutta en rupea elämään pummina, se sotii omaa ajatusmaailmaa vastaan.
Täytyy katsoa mitä tässä tapahtuu. Jos ei A-suunnitelma toimi niin uskon että tapahtuu muutos. Jos tässä joutuu vielä 'pitkille lomille' niin voi olla että vaihdan talveksi maisemaa.

Mulla on ollut kolmisen vuotta sellainen eläkesäästö systeemi, jossa rahaa sijoitetaan eri riskitason omaaviin kohteisiin. Tällä hetkellä laitan rahaa säästöön 80eur/kk. Nuo sitten sijoitetaan neljän eri luokituksen kohteisiin eli 25% "varmoihin" kohteisiin", 25% korkean riskin kohteisiin ja 25%+25% näiden väliltä oleviin. Tällä hetkellä on vielä vaikea sanoa, että paljonko tuolla tavalla rahaa kertyy, mutta luulisin, että siinä vaiheessa kun täytän vaikkapa 50v niin jotain olisi jo säästössä.

Eikö sitä kannattaisi mielummin panostaa sellaiseen työpaikkaan, jossa viihtyy, kuin hampaat irvessä odottaa sitä eläkettä?

Itse pidän ihanteena ihmistä, joka kuolee tehdessään työtä jota rakastaa.

Tomppa85 sanoi:
Eikö sitä kannattaisi mielummin panostaa sellaiseen työpaikkaan, jossa viihtyy, kuin hampaat irvessä odottaa sitä eläkettä?

Niinpä niin. Tuollainen olisi varmaan hieno juttu, mutta valitettavasti nykypäivänä mahdollisuudet saada sen unelmiensa työ ovat erittäin rajalliset. Etenkin, kun iän ja elämänkokemuksen lisääntyessä myös se ihannetyön määritelmä tuppaa muuttumaan.

Tomppa85 sanoi:

Kyse on varmaan siitä että jotkut haluaa tehdä elämässään jotain muutakin kuin töitä kuolemaansa asti.

Menkää kunnan tai valtion töihin, siellä ei perse rasituksesta repeä ja vapaa-aikaa jää ihan riittävästi. Palkka taas valitettavasti ei päätä huimaa...

Itse ainakin näkisin työn osana elämää, enkä välttämättömänä pahana. On omasta yritteliäisyydestä kiinni, minkälaisia hommia saa. Aivan varmasti rupeaa joku ahtaaminen tai yksitoikkoinen rullalinjatyö rassaamaan pidemmän päälle (kaikella kunnioituksella toki). Tässä on yksi syy miksi haluan kouluttautua pitkälle; Saan enemmän valtaa ja vapautta vaikuttaa omaan työhöni. Palkka ei ole minulle ensisijainen motiivi työpaikan valinnassa, vaan viihtyvyys ja vapaus.

Tomppa85 sanoi:
Menkää kunnan tai valtion töihin, siellä ei perse rasituksesta repeä ja vapaa-aikaa jää ihan riittävästi. Palkka taas valitettavasti ei päätä huimaa...

Itse ainakin näkisin työn osana elämää, enkä välttämättömänä pahana. On omasta yritteliäisyydestä kiinni, minkälaisia hommia saa. Aivan varmasti rupeaa joku ahtaaminen tai yksitoikkoinen rullalinjatyö rassaamaan pidemmän päälle (kaikella kunnioituksella toki). Tässä on yksi syy miksi haluan kouluttautua pitkälle; Saan enemmän valtaa ja vapautta vaikuttaa omaan työhöni. Palkka ei ole minulle ensisijainen motiivi työpaikan valinnassa, vaan viihtyvyys ja vapaus.

Mulla on tällä hetkellä työ jota varmasti monet pitäisivät aivan loistavana, enkä itsekään sano, että siinä mitään vikaa olisi. Itse olen kuitenkin sen tyyppinen ihminen, että paljon mieluummin viihdyn vapaalla kuin töissä, eli ehkäpä vika on minussa ;)

training_day sanoi:
Niinpä niin. Tuollainen olisi varmaan hieno juttu, mutta valitettavasti nykypäivänä mahdollisuudet saada sen unelmiensa työ ovat erittäin rajalliset. Etenkin, kun iän ja elämänkokemuksen lisääntyessä myös se ihannetyön määritelmä tuppaa muuttumaan.

Totta. Nykyään tuskin kukaan viettää samassa työpaikassa koko työelämäänsä. Tämä tietysti toimii myös niinkin päin, ettei ole välttämätöntä kitua työssä, josta ei pidä. Voi etsiä paikkoja muualta. Itse olisin lähes huolestunut, jos jonain päivänä huomaisin tehneeni samaa työtä 10 vuotta putkeen. Muutos kuuluu nykyajan elämään; Ne joutuvat kärsimään, jotka eivät hyväksy tätä tosiasiaa.

Tomppa85 sanoi:

Puolet puppua. Olen kaupungin virkamiehenä ja missään ei ole ollut näin vitusti duunia kuin nyt tässä duunissä. Tohon kun lisätään vielä tuo mainitsemasi paska palkka ja kansalaiset jotka luulevat olevansa joka vitun alan ammattilaisia niin aika unelma homma. :D

Nimimerkillä: Työpaikka vaihtoon ja nopeesti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom