Tiukaan lepoon

Itellä on sellanen periaate ollut tähän saakka, että tuossa elokuun paikkeilla menen jonnekin töihin, ja teen töitä tuonne huhti-toukokuulle. Talvella yritän tehdä mahd.paljon ylitöitä ja kesän vedän lepiä liiton rahoilla :D

Aika bueno järjestely :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jambo sanoi:
Puolet puppua. Olen kaupungin virkamiehenä ja missään ei ole ollut näin vitusti duunia kuin nyt tässä duunissä. Tohon kun lisätään vielä tuo mainitsemasi paska palkka ja kansalaiset jotka luulevat olevansa joka vitun alan ammattilaisia niin aika unelma homma. :D

Nimimerkillä: Työpaikka vaihtoon ja nopeesti.

:eek:

Kaupungin virkamies, joka oikeasti ansaitsee palkkansa? :)

Ehkä sinä vain et ole ymmärtänyt virkamiehenä olemisen syvintä olemusta; Potkuja et voi saada ellet aivan ranttaliksi pistä ja ole juovuksissa töissä, ja korotusta ja positiivista palautetta et saa vaikka kuinka raataisit niska limassa. Ole vain tekevinäsi työtä, koska työnantajasi on vain antavinaan palkkaa.

Itse olen kesätöissä kaupungilla ollut toimisto ja "maasto" hommissa. Kummassakin kiire oli vain kahvitauolle.

Tomppa85 sanoi:
Ehkä sinä vain et ole ymmärtänyt virkamiehenä olemisen syvintä olemusta; Potkuja et voi saada ellet aivan ranttaliksi pistä ja ole juovuksissa töissä

Virkamies voi saada potkut hyvinkin helposti ja samalla myös vahingonkorvaussyytteen. Tiedän muutamia tapauksia...

Cthulhu sanoi:
Virkamies voi saada potkut hyvinkin helposti ja samalla myös vahingonkorvaussyytteen. Tiedän muutamia tapauksia...

Menee vähän :offtopic: mutta osaatko sanoa mistä oli kysymys? Itse olen erotuksien syinä kuullut vain päihteiden käytön/salakuljetuksen ja parituksen. :) Virkavirhe? Aikamoinen moka saa kyllä olla kyseessä. Kussut kaupunginjohtajan aamukahviin?

Mielenkiintoinen tredi. Itse myös edustan sitä koulukuntaa, joka on mieluummin jouten kun tekee töitä. Mä en vaan käsitä tuota perisuomalaista "perkele pakko painaa pitkää päivää kunnes henki lähtee"-mentaliteettia. Ihmisellä on kuitenkin vaan yksi elämä, ja mielestäni on mitä järkevintä pyrkiä viettämään se elämä haluamallaan tavalla. Jollekin se luonnollisesti voi merkitä hautaan asti työskentelyä, toiselle taas mahdollisimman vähäistä työntekoa ja mahdollisimman suurta joutenoloa.

Tähän väliin pakko tuoda yksi ajatus: Onko kellään varakkaat vanhemmat? Itselläni on sellainen tilanne, että sitten kun isukista aika jättää (no tietenkään en sitä odota enkä toivo), on odotettavissa yli 100 000 € laaki rahaa. Sitten voi vaikka ottaa ja lähteä. Tällaisiakin asioita on joskus ihan hyvä miettiä, kun kuitenkin ne jossakin vaiheessa tulevat tapahtumaan ellei itse potkaise tyhjää.

Itse jäisin eläkkeelle/vapaalle vaikka huomenna jos se olisi taloudellisesti mahdollista. Keskittyisin opiskeluun ja treenaamiseen. :)

Tomppa85 sanoi:
Menee vähän :offtopic: mutta osaatko sanoa mistä oli kysymys?

Lahjonta, mene urakoitsijan kanssa kaljalle ja myöhemmin tilaa häneltä jotain.

En kyllä ymmärrä vieläkään tuota otsikkoa.. Rahat kannattaa varmaan sijoittaa viisaasti, ja jos 600e kuukaudessa voi laittaa sivuun, niin se kasvaa korkoa ihan mukavasti! Sitten jos perintöäkin on tulossa, niin siitä vaan.. Itsellekin jää siskon kanssa talo, metsät ja osake jaettavaksi, mutta toivottavasti niitä ei tarvi jakaa vielä pitkään aikaan..

Takakäsi sanoi:
Keskittyisin opiskeluun ja treenaamiseen. :)
Mikäs järki opiskelussa olisi?
600e kuussa kun käyttää asuntolainan lyhennyksiin, niin hoituupi samalla iskulla asuminen ja säästäminen. :arvi:

Olin ahkera piensijoittaja viime vuoden maaliskuuhun asti. Joka tilistä, mikä tuli, panin osan sivuun. 4 kk:n - 6 kk:n välein ostin osakkeita. Pienen summan laitoin rahastoihin (tekno ja euro50 indeksirahasto) kuukausittain. Sijoittaminen alkoi vuonna 2001 kun alkoi olla kunnollisia tuloja. Sijoitusstrategiani on ollut hyvin yksinkertainen, sellaisen voi omaksua kuka tahansa. Ei tarvitse olla kauppatieteen maisteri, niin kuin allekirjoittanut. Sijoitin vakavaraisiin kotimaisiin yhtiöihin. UPM:ää, Metsoa, Tietoenaattoria, Rakentajan konevuokraamoa, Keskoa, Finnairia jne. Eli nämä on niita "turvallisia" sijoituskohteita. Riskikohteisiin olen sijoittanut rahastojen kautta.

Sijoitusstrategia on osta ja unohda. En ole myynyt yhtään osaketta. Jos joku syöksyy alas, tulee se sieltä joskus ylös. Jos tapahtuu Enronit, niin se kuuluu pelin henkeen. Ostostrategiana on, että osta kun näyttää huonolta. Kun vakavaraisella yhtiöllä menee päin persettä, kannattaa sitä ostaa. En edes seuraa markkinoita, katson uutiset ja koitan hyödyntää selkeät signaalit. Finnairia ostin syyskuun 11. päivä 2001 hintaan 3,59 EUR / osake. Tänään osakkeen hinta on 7,10 EUR. Koko osakesalkkuni on siis ilman "aktiivista hoitoa" tänään 58% plussalla. Sijoitusrahastot ovat samaan aikaan olleet huippuammattilaisen hoidossa (joka on kuukausittain rapsassut hommistaan myös palkkion), ja ovat tällä hetkellä noin 7% miinuksella.

Tämän arvonnousun lisäksi on tullut mukavasti osinkotuloja vuosittain. Olivat viimevuoteen asti vielä verovapaita. Perusteollisuudessa on se hyvä puoli, että vaikka osakkeen hinta ei heilahda vauhdilla ylös, ei se myöskään heilahda alas ja osingot ovat aina kohtuuhyviä. Ne tulevat kuin Manulle illallinen.

Jos nyt olet tänne asti jaksanut lukea, varmaan ihmettelet, että miksi kirjoitin alussa, että olen ollut innokas piensijoittaja viime vuoden maaliskuuhun asti - miksi en ole enää. Selitys on se, että järki on jäänyt vähemmälle ja tunneasiat korostuneet. On hankittu kalliinpuoleinan asunto vaimon kanssa. Lyhennämme sitä ehkä enemmin kuin olisi järkevää nykyisen korkotason vallitessa. Kannattaisi ehkä lyhentää vähemmin ja sijoittaa osa. Toisaalta, onhan velanotto käänteistä sijoittamista. Velasta vaan täyty maksaa korko, joka syö sijoituksen arvonnousua. Jotenkin se vaan "tuntuu" turvallisemmalta, että pääsisi veloista aikaisemmin eroon. Lisäksi sitä näin vähän yli kolmekymppisenä on alkanut ajatella, että jos vain säästää ja säästää ja odottaa eläkepäiviä, voi hyvin käydä niin kuin isäukolle, että 50 vuotiaana kun on raha-asiat puidelissa, niin potkaisee tyhjää. Ei päässyt Ukko liikaa nauttimaan säästöistään.

Täällä ollaan vaan kerran, täällä mutapallolla, ja joka päivä pitäisi pystyä olemaan onnellinen. Eli kannattaa sijoittaa ja säästää, mutta kannattaa tehdä se niin maltillisesti että elämästä voi myös nauttia...harrastaa kehonrakennusta...tai tehdä jotain muuta mukavaa.

Siihen asti, kun varallisuutta on kertynyt tarpeeksi, on pakko tienata. Sopivasti kun säästää ja säästönsä sijoittaa, ja suhtautuu sijoitettuun rahaan ikään kuin "menetettyyn rahaan" on parin kymmenen vuoden päästä mukava potti odottamassa. Yllättävän pienilläkin säästösummilla.

Heikki puhuu asiaa taas kerran. Eipä mulla pokka riittäisi säästää ja säästää ajatuksena että käytetään sitten joskus 50 vuotiaana. Mulle riittää että saa lainat yms. maksettua ja rahaa jää senverran jemmaan, että voi vaikka kerta vuoteen käydä siellä ulkomailla pari viikkoa (just tultiin Espanjasta) tai sitten ostaan jotain kivaa elektroniikkaa tai vastaavaa.

Ja eläkettä en jaksa edes miettiä, molempien meidän vanhemmilla on velattomat kämpät yms. että eiköhän ne asiat ole sitten hoidossa kun sinne asti päästään. Mihinkään eläkerahastoihin en aio latiakaan laittaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom